Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?
Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?
Kommentit (1029)
Vierailija kirjoitti:
Ootko tosissasi? Jos noin yli puolet aikuisista on ylipainoisia, niin meinaatko että ihan haluavat olla lihavia? Että vähän niskasta kiinni ni on helppoa? Itse oon normaalipainon ylärajoilla ja vahtaan suupalojani hyvin tarkkaan. Jos alan mussuttamaan herkkuja tai esim valmisruokia niin on satavarma että ylipainoa tulee (lisää). Ihmeen yksinkertainen aloitus, kun kyseessä ei ole mikään yksinkertainen asia! Toisaalta, en jaksa näin typerän kanssa vängätä tästä.
Niin, ala vängätä vasta kun olet lukenut koko ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia syitä. Geenit, se että keho pyrkii aina korkeimpaan saavuttamaansa painoon takaisin, hormonit, erityisesti nälkä- ja kylläisyyshormonit jotka lihavilla usein toimii epänormaalisti, suolistobakteerit, mitokondrioiden heikentynyt toiminta lihavuuden takia jne. Se ei oikeasti ole helppoa enää sen jälkeen, jos on päästänyt itsensä merkittävästi kerran lihomaan.
Näin on, mutta kun ihmisen elämä on aika pitkä, niin ihan pienilläkin valinnoilla saa vaikka kahdessa kymmenessä tai ihan vaan kymmenessäkin vuodessa suuria muutoksia aikaan.
Itse elän kuin pellossa ja syön ihan tasan tarkkaan sitä, mitä itse haluan. Pidän vaan jonkinlaista tasapainoa yllä pitkällä tähtäimellä. Siinä ei tarvita itsekuria oikein nimeksikään.
Ap
Onneksi olkoon vaan, jos pystyt elämään kuin pellossa
ja syömään mitä vaan. Lihomatta.
Kyllä minäkin tunnen ihmisiä, jotka mättävät naamaansa surutta mitä vaan, eivät harrasta edes liikuntaa ja ovat langanlaihoja.
Toisilla tuntuu vähäisetkin syömiset näkyvän heti, vaikka esim.työ on fyysistä ja yrittävät vielä niiden päälle jotain harrastaakin.
Onko tullut mieleen, että tälläisellä ihmisellä voi sitten mennä se motivaatio, kun painoa vain tulee ja katsoa vierestä kun toisella ei samat ja isommat määrät näy missään?
Kun on ikänsä pysynyt samoissa mitoissa, ei ehkä ole paras ihminen ihmettelemään, miksi joku ei laihdu tai lihoo.
Joo meillä on töissä sellainen, jonka mielestä hän vaan lihoo pelkästä ruoan katsomisesta. Mutta kun tuon ihmisen syömisiä ja lähinnä määriä katsoo niin ei tarvi ihmetellä, että painoa kertyy.
Sitä näköjään kuvittelee, ettei syö juuri mitään kun aiemmin on ylensyönyt ja nyt vähän vähentää syömisiään.
Luettuani tämän ketjun ihan kaikki viestit, olen entistä vakuuttuneempi siitä, että ihmisiä ei vaan kiinnosta oma terveys tarpeeksi. Kaikki voisivat hallita omaa painoaan, mutta suurinta osaa se ei vaan kiinnosta, vaan heillä on eri prioriteetit. Siitä tässä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Jos salaatti maistuisi puhviltä ja suutuntuma olisi kuin pihvi, avokado maistuisi ja tuntuisi suklaalta ja kurkku taas sipseiltä, ei olisikaan mitään ongelmia. Puputtaisin terveellisiä ruokia ihan heittämällä.
"Terveellinen" ruoka on joko mitättömän tai pahan makuista tai suutuntuma on inhottava.
Käsi sydämellä: Ainoa syy sille, miksi painonhallinta on minulle vaikeaa: rasva ja suola maistuvat hyvältä ja niistä tehty ruoka on suutuntumaltaan oikeanlaista.
Näin se voi toisilla olla. Minä tykkään kasvisruuasta. Lihaa syömme harvoin. Jo pelkästään hinnan takia. Mut syöpä oli myös hyvä kannustin terveellisempään ruokaan. Onneksi olen aina tykännyt salaateista ym. Uunivihannekset on tän hetken suosikki. Ja papurisotto.
Näin meillä maut vaihtelee. Ja painot.
Mulla vaikutti stressi ja köyhyys. Asetin muut ihmiset itseni edelle ja piti ostaa sitä ruokaa, mikä halpaa, ravintoarvoista viis. Ja sitten siinä oravanpyörässä sen stressin ja huonon ruuan kanssa ei jaksanut nousta sohvalta ellei ollut ehdoton pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis!
Kiinnostaa nyt vilpittömästi se, että miksi näihin tällaisiin ketjuihin tulee ihmisiä, jotka koko ajan tietävät muka paremmin ja väittävät toisinsanovia valehtelijoiksi? Lukevat hyvin valikoiden, tulkitsevat liioitellen, tyyliin tää: blaa blaa...kun kukaan ei ole diapetesta edes maininnut. Miksi pitää tulla pätemään asiassa, joka ei koske itseä? Ja levittää vieläpä väärää tietoa. Mikä tähän tällaiseen käytökseen voi olla motiivina?
Tulee mieleen lähinnä koulukiusaajien veteraanikokoontuminen.
Mä olen oikeasti ihan todella asiallisesti kertonut moneen otteeseen omista kokemuksistani, ja siitä miten pidän painoni kurissa. En ole rääkännyt itseäni liikunnalla tai itsekurilla, vaan tehnyt erittäin maltillisia muutoksia omassa elämässäni omien yksilöllisten tarpeitteni mukaan. Sellaisia muutoksia, jotka onnistuisivat ihan kaikilta ja
Olet kertonut omat tapasi ja se on tosi kiva. Näitä eri tapoja on hyvä lukea. Mutta tätä pitäisi sit huomioida?? Kehua? Hyvä sinä! Mut ymmärräthän, et sun sinulle tehokkaat keinot eivät sovi kaikille. Meidän kaikkien tilanne ei ole sama edes meidän muiden kesken. Ja jos sinun kokemuksesta jotain vinkkiä ottaisin, en siitä voi sanoa nyt yhtään mitään. Vasta vuosien kuluttua voisin kertoa, oliko merkitystä.
Olen minäkin kertonut omalta osaltani, mikä on minua auttanut, ei siihenkään ole tullut yhtään kommenttia. Et edes sinä huomioinut minun kokemuksia. En silti alkais moittimaan tai haukkumaan ketään valehtelijaksi. Tai -blaa blaa rakastan dibetestä -tyyppisesti irvailemaan. Jos joku kertoo olevansa tyytyväinen tilanteeseensa, tai ei aio vahtia jokaista suupalaa, niin hyvät hänelle! Yksi tyytyväinen eläjä enemmän. Miksi ihmeessä tuollaisesta voi joku muu hermostua??
Kuulostaa siltä, että olet niputtanut kaikki kommentoijat yhdeksi ja samaksi ja ärsyttää, et ensin valittaa ylipainosta mut selittelee sen pois sanomalla, ettei edes aio yrittää...mut sit taas valittaa...
Täällä on monenlaista kirjoittajaa. Osa jopa trollaa. Noi ainakin, jotka luettelee käsittämättömiä määriä syövänsä.
Luuviulut on kamalan näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastakysymys: oletko treenannut itsesi maailman huipulle?
Jos et, niin
MIKÄ SIINÄ MUKA ON NIIN VAIKEAA?
Koska se on yhtä epäterveellistä kuin ylipainokin.
Älynkin harjoittaminen huippuunsa? Tekosyyltä haiskahtaa, laiskimus!
Sinä et tiedä minun älystäni, koulutustasostani tai ahkeruudestani yhtään mitään. Oletuksia voit toki esittää.
No oletukset tulevat ihan näiden kirjoitusten perusteella...ja koulutettukin voi olla tyhmä.
Eri
Olet kertonut omat tapasi ja se on tosi kiva. Näitä eri tapoja on hyvä lukea. Mutta tätä pitäisi sit huomioida?? Kehua? Hyvä sinä! Mut ymmärräthän, et sun sinulle tehokkaat keinot eivät sovi kaikille. Meidän kaikkien tilanne ei ole sama edes meidän muiden kesken. Ja jos sinun kokemuksesta jotain vinkkiä ottaisin, en siitä voi sanoa nyt yhtään mitään. Vasta vuosien kuluttua voisin kertoa, oliko merkitystä.
Olen minäkin kertonut omalta osaltani, mikä on minua auttanut, ei siihenkään ole tullut yhtään kommenttia. Et edes sinä huomioinut minun kokemuksia. En silti alkais moittimaan tai haukkumaan ketään valehtelijaksi. Tai -blaa blaa rakastan dibetestä -tyyppisesti irvailemaan. Jos joku kertoo olevansa tyytyväinen tilanteeseensa, tai ei aio vahtia jokaista suupalaa, niin hyvät hänelle! Yksi tyytyväinen eläjä enemmän. Miksi ihmeessä tuollaisesta voi joku muu hermostua??
Kuulostaa siltä, että olet niputtanut kaikki kommentoijat yhdeksi ja samaksi ja ärsyttää, et ensin valittaa ylipainosta mut selittelee sen pois sanomalla, ettei edes aio yrittää...mut sit taas valittaa...
Täällä on monenlaista kirjoittajaa. Osa jopa trollaa. Noi ainakin, jotka luettelee käsittämättömiä määriä syövänsä.
____
Kuka niputtaa, kuka nipottaa, kenellä on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä ja kenellä tunteiden hallinnassa. Kuten sanottu, ylipainoisilla on vaan eri prioriteetit elämässä. Itselleni se ei aukea.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet sairaudet lisääntyvät iän myötä. Ja paino keskimäärin kasvaa iän myötä myös. Osaksi siis korrelaatio on tyyppiä jäätelönsyönti ja hukkumiskuolemat. Kun tätä on oikeasti tutkittu, on huomattu, että eläkeikäisille terveellisin paino on se lievä ylipaino eikä suinkaan ns normaalipaino. Eivätkä ihmiset ihan tyhjästä puff päädy terveellisesti ylipainoisiksi täyttäessään 60v, vaan paino hiipii hiljalleen kohti iänmukaista hyvää tasoa jo keski-iässä. Siis niilläkin, joilla painon säätely ja painonhallinta ovat terveellä tolalla.
Aikalailla painokeskeistä keskustelua. Mikähän olis tulos, jos ihmiset keskittyis hyvinvointiin ensisijaisesti. Jos syö suht optimaalisesti, liikkuu sopivasti ja onnistuu pitämään mielen positiivisena, olisko se painokin sit oikeissa lukemissa? Mikä ikinä se oliskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki,stressitila,unettomuus, noh, onneksi ennen ei ollu tuollaisia vaivoja kellään.
Kyllä on viisain hoitaja sanonut nuo.
Miten niin ei ollut? Luuletko, että ylipaino on vain tämän ajan ongelma? Mistä noista olet eri mieltä ja millä perusteella? (Vaikka asiahan ei ole mielipidekysymys).
Tais olla niin että nyt on hiukka enempi lihavia kuin joskus 80-luvulla....
Geenit varmaan muuttuneet noista ajoista.
Kyllä, geenit muuttuvat myös ylipainon seurauksena. Mut miten tää loputon vetoaminen kasariin nyt asiaan liittyy? Mun elämä oli ihan erilaista silloin kuin nyt, miten voisin olla saman kokoinen ja painoinen, kuin esim. 15-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monet sairaudet lisääntyvät iän myötä. Ja paino keskimäärin kasvaa iän myötä myös. Osaksi siis korrelaatio on tyyppiä jäätelönsyönti ja hukkumiskuolemat. Kun tätä on oikeasti tutkittu, on huomattu, että eläkeikäisille terveellisin paino on se lievä ylipaino eikä suinkaan ns normaalipaino. Eivätkä ihmiset ihan tyhjästä puff päädy terveellisesti ylipainoisiksi täyttäessään 60v, vaan paino hiipii hiljalleen kohti iänmukaista hyvää tasoa jo keski-iässä. Siis niilläkin, joilla painon säätely ja painonhallinta ovat terveellä tolalla.
Aikalailla painokeskeistä keskustelua. Mikähän olis tulos, jos ihmiset keskittyis hyvinvointiin ensisijaisesti. Jos syö suht optimaalisesti, liikkuu sopivasti ja onnistuu pitämään mielen positiivisena, olisko se painokin sit oikeissa lukemissa? Mikä ikinä se oliskin.
Siis sitä täällä on selitetty aika paljonkin, mutta ylipainoiset ei vaan kuule sitä viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki,stressitila,unettomuus, noh, onneksi ennen ei ollu tuollaisia vaivoja kellään.
Kyllä on viisain hoitaja sanonut nuo.
Miten niin ei ollut? Luuletko, että ylipaino on vain tämän ajan ongelma? Mistä noista olet eri mieltä ja millä perusteella? (Vaikka asiahan ei ole mielipidekysymys).
Tais olla niin että nyt on hiukka enempi lihavia kuin joskus 80-luvulla....
Geenit varmaan muuttuneet noista ajoista.
Kyllä, geenit muuttuvat myös ylipainon seurauksena. Mut miten tää loputon vetoaminen kasariin nyt asiaan liittyy? Mun elämä oli ihan erilaista silloin kuin nyt, mite
Eiköhän tässä nyt viitattu vähän suurempaan otantaan kuin yksilöihin.
No se ettei paino pysy hallinnassa. Muita kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sä keksit juuri kehopositiivisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis!
Kiinnostaa nyt vilpittömästi se, että miksi näihin tällaisiin ketjuihin tulee ihmisiä, jotka koko ajan tietävät muka paremmin ja väittävät toisinsanovia valehtelijoiksi? Lukevat hyvin valikoiden, tulkitsevat liioitellen, tyyliin tää: blaa blaa...kun kukaan ei ole diapetesta edes maininnut. Miksi pitää tulla pätemään asiassa, joka ei koske itseä? Ja levittää vieläpä väärää tietoa. Mikä tähän tällaiseen käytökseen voi olla motiivina?
Tulee mieleen lähinnä koulukiusaajien veteraanikokoontuminen.
Mä olen oikeasti ihan todella asiallisesti kertonut moneen otteeseen omista kokemuksistani, ja siitä miten pidän painoni kurissa. En ole rääkännyt itseäni liikunnalla tai itsekurilla, vaan tehnyt erittäin maltillisia muutoksia omassa elämässäni omien yksilöllisten tarpeitteni mukaan. Sellaisia muutoksia, jotka onnistuisivat ihan kaikilta ja
Sinähän se jälleen kerran kiellät ylipainoisten kokemukset. Niin että kuka se denialisti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia syitä. Geenit, se että keho pyrkii aina korkeimpaan saavuttamaansa painoon takaisin, hormonit, erityisesti nälkä- ja kylläisyyshormonit jotka lihavilla usein toimii epänormaalisti, suolistobakteerit, mitokondrioiden heikentynyt toiminta lihavuuden takia jne. Se ei oikeasti ole helppoa enää sen jälkeen, jos on päästänyt itsensä merkittävästi kerran lihomaan.
Näin on, mutta kun ihmisen elämä on aika pitkä, niin ihan pienilläkin valinnoilla saa vaikka kahdessa kymmenessä tai ihan vaan kymmenessäkin vuodessa suuria muutoksia aikaan.
Itse elän kuin pellossa ja syön ihan tasan tarkkaan sitä, mitä itse haluan. Pidän vaan jonkinlaista tasapainoa yllä pitkällä tähtäimellä. Siinä ei tarvita itsekuria oikein nimeksikään.
Ap
"Joo meillä on töissä sellainen, jonka mielestä hän vaan lihoo pelkästä ruoan katsomisesta. Mutta kun tuon ihmisen syömisiä ja lähinnä määriä katsoo niin ei tarvi ihmetellä, että painoa kertyy.
Sitä näköjään kuvittelee, ettei syö juuri mitään kun aiemmin on ylensyönyt ja nyt vähän vähentää syömisiään. "
Tää on aina ihan parasta, kun aina joku tuntee jonkun (usein just töistä) joka sanoo lihoavansa ja sit se aina syö paljon. No tietenkin tämä yksi edustaa ihan kaikkia ylipainoisia!! Kaikessa. Sama tietty toisin päin. Tunnen kans yhden, oli mun opiskelukaveri, ja aina se söi. Meillä usein ja aina paljon. Ja oli hoikka. Eli, tästä voi vetää johtopäätöksen, et...?
Mut minust on hyvä, että lounaalla syö kunnolla. Niin ei illalla ehkä niin suuri tarve puputtaa kaikkea mahdollista. Silloin ne repsahdukset usein tapahtuu, jos on niihin altis.
Vierailija kirjoitti:
Luettuani tämän ketjun ihan kaikki viestit, olen entistä vakuuttuneempi siitä, että ihmisiä ei vaan kiinnosta oma terveys tarpeeksi. Kaikki voisivat hallita omaa painoaan, mutta suurinta osaa se ei vaan kiinnosta, vaan heillä on eri prioriteetit. Siitä tässä on kyse.
Jännä, mulla on ihan erilaisia kommentteja. Miten ne valikoituukin näin eri tavoin. Mun ketjussa osa ihmisistä yrittää kaikkensa, osa ei vaan jaksa kituilla ja sit osa vaan vittuilee ilman merkittävää sanottavaa.
Joku (sinä?) väitti, että rasvakudos vaihdevuodien yhteydessä on paniikkiratkaisu. Kun pitäis vain liikkua ja kehittää lihaksia. Ja asiallisesti ja kattavasti kuitenkin joku tilanteensa oli kertonut, ravintoa ja liikuntaa myöten.
Tuossa yllä onkin kattava vastaus tähänkin asiaan.
Kyllä, täällä ottaa päähän tuo asenne, et minä tiedän paremmin teidän kaikkien ylipaino-ongelmien syyt. Kun kaikki ylipainoiset blaa blaa vaan selittelevät. Tämä asenne on ärsyttävä, mut ilmeisesti se on sen tarkoituskin.