Missä vika kun suhteeni päättyvät usein tästä samasta syystä?
Taustaksi, että olen vajaa nelikymppinen, korkeasti koulutettu, tavallinen ja mukava nainen. En harrasta yhden yön juttuja ollenkaan ja miellän itseni parisuhdeihmiseksi. Olen huomannut, että seurustelusuhteeni ja avoliittoni ovat päättyneet melkein kaikki oikeastaan samasta syystä. Ja olen ruvennut miettimään missä vika. Minussa vai miehissä? Vai valitsenko vääränlaisia miehiä, jotka eivät vain sovi minulle? Vai mistä tässä on kyse?
Eli suhteen alku, ensimmäiset kuukaudet, joskus vuodetkin menee oikein hyvin, mutta sitten mies alkaa vaatimaan minua muuttamaan elämääni siten, että luovun osasta omia tarpeitani, omia menojani. Olen (myös muiden mielestä) luotettava, en petä, en edes vilkuile muita miehiä, kerron aina avoimesti missä olen ja missä menen ja mitä aion. Sitoudun suhteeseen täysillä, kun suhteessa olen. Mutta miehet alkavat suhteen vakiinnuttua vaatimaan, että en matkustelisi yksin, en kävisi jossain harrastuksissani, utelevat läppärini selainhistoriaa, kyselevät kenen kanssa puhun puhelimessa jne. Ja kun kerron, että tykkään matkustelusta, ja jos mies ei halua lähteä mukaan tai ei työn takia pääse matkalle mukaan silloin kun minulla on lomaa, niin tietenkin lähden matkalle silloin yksin, koska rakastan matkustelua. Tulee riitaa, en kuulemma saa lähteä jne. Eli vaikka sitoudun suhteeseen ja mieheen täysillä enkä tee mitään mikä antaisi mitään syytä epäillä pettämistä tms (ja aidosti en petä enkä ole jotenkin jalka oven välissä suhteessa), niin vapauttani elää aletaan rajoittamaan. Tähän en tietenkään suostu, vaan rauhallisesti ja selkeästi totean, että en voi tällaiseen suostua. Tulee lisää riitaa kun en suostu luopumaan tietystä vapaudesta. Ja lopulta en enää kestä sitä että en saa elää elämääni ja jätän miehen.
Miten analysoisit tilannetta? Mitä teen väärin?
Kommentit (178)
Vaikea sanoa missä vika. Onko miehilläsi heikko itsetunto?
Itse miehenä en ymmärrä lainkaan sitä, että lapsettomilla pariskunnilla ei voisi olla omia reissuja. En toki tarkoita sitä, että lapsellisilta sellaiset pitäisi puuttua, mutta mun mielestä on normaalia, että jos ei ole lapsia, niin reissuun lähtö on puolisolle lähinnä ilmoitusasia. Ellei sitten reissun ajankohtana ole sitten jotain tärkeää muuta menoa tms.
Eli käytännössä katsotaan yhdessä oliko siinä jotain erikoista joka toiselta on jäänyt huomaamatta ja mikäli ei ole, niin antaa mennä. Pieni erossa olohan vain piristää.
Ja mitä ihmettä tuo selaushistorian utelu on? En käsitä ollenkaan. Ei edes käy omassa mielessä. Tiedän toki vaikkapa vaimoni puhelimen lukituskoodin ja hän minun, mutta en ainakaan minä ole sorkkinut ilman lupaa hänen puhelintaan, enkä usko, että hän olisi tehnyt sitä myöskään minulle.
Ehkä mä olen vain poikkeava ja muut sitten normaaleja? En myöskään ole kenellekkään kateellinen. Kai siitä johtuu, etten ole mustasukkainen. Ymmärrän sen, että vaimoni on kanssani vapaaehtoisesti ja mikäli ruoho näyttää vihreämmältä aidan toisella puolella, en minä voi aikuista ihmistä väkisin pitää omassa aitauksessani. Outo ajatus edes, että puolisoni olisi kanssani pakosta, eikä vapaaehtoisesti.
Sinä ihastut jostain syystä helpoiten miehiin joilla taas on taipumus mustasukkaisuuteen. Se voi johtua esim. siitä että tuollaiset miehet voivat olla aluksi vaikkapa normaalia innokkaampia ja intohimoisempia koska haluavat valloittaa sinut ja varmistaa että ihastut heihin voimakkaasti. Alun positiivinen asia taas kääntyy sitten myöhemmin negatiivisesti kun se miehen kiihkeys muuttuu omistushaluksi.
Kerro tuo alussa, niin saat henkilön, jolle tuo sopii. Toisaalta parisuhteessa annetaan ihan saamaristi periksi
Minkä takia et kerro matkustamisesta?
Kotihiiren ja reissailijan parisuhde - öööö, ei mene hyvin 😅
Vierailija kirjoitti:
Tuo yksin matkustaminen voi olla punainen vaate. Ei ole kaikille parisuhteessa ok, ja minusta se on ihan ok, ei tarvi olla.
Omituista kontrollointia. Mitä oikein meinaat - nainen haluaisi lähteä viikonlopuksi Turkuun tai vaikka Berliiniin, niin sinustako on ihan ok, että kumppani kieltää??? Ei todellakaan ole normaalia tehdä tuollaisesta asiasta ongelma. Ja mitä sitten, jos mies itse ei haluaisi matkustaa, mutta nainen haluaa - naisenko pitäisi myöntyä ja jäädä kotiin vain miehen typerän mustasukkaisuuden takia. Kyllä todennäköisemmin sivusuhteita kehittyy jossain työpaikalla kuin jossain viikonloppureissulla.
Vika ei ole siinä että miehet olisivat aina jonkinlaisia vaan että sinä ihastut tietynlaisiin miehiin.
Sinua eivät viehätä miehet joilla ei ole piilossa myös mustasukkaista ja omistavaa ajattelutapaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kumpikin hyväksyy sen, että asioita voi tehdä myös erikseen eikä tarvitse kaikkea tehdä kumppanin kanssa, ei tuo silloin mikään ongelma ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on tuo kun olet niin menevä ja kaiketi myös hyvin sosiaalinen tapaus. Ehkä omasta mielestäsi ihan puhtaasti kaverimielessä hankit myös miespuolisia tuttavuuksia mitä se mies ei sitten kauhean hyvällä katso ja alkaa epäilemään kaikenlaista.
Minulla on useita miespuoleisia ystäviä. Osa ihan jo lapsuuden ajoilta, osa työpiireistä tulleita jne. Mutta ovat aidosti vain ystäviä. Enkä koskaan salaa mitään heihin liittyvää. Ap
Eli sulla on friend zonella kiertolaisia odottamassa hetkeä jolla iskeä ja käyt paljon reissussa yksin? Tota... En yhtään ihmettele, että sun selainhistoriaa halutaan kattoa tms. Miehet kyllä ymmärtävät puheen ja tekojen eron. Ja sun tekemisissä näyttää olevan paljon epäluottamusta herättävää.
Taidat olla vaan provo.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa missä vika. Onko miehilläsi heikko itsetunto?
Itse miehenä en ymmärrä lainkaan sitä, että lapsettomilla pariskunnilla ei voisi olla omia reissuja. En toki tarkoita sitä, että lapsellisilta sellaiset pitäisi puuttua, mutta mun mielestä on normaalia, että jos ei ole lapsia, niin reissuun lähtö on puolisolle lähinnä ilmoitusasia. Ellei sitten reissun ajankohtana ole sitten jotain tärkeää muuta menoa tms.
Eli käytännössä katsotaan yhdessä oliko siinä jotain erikoista joka toiselta on jäänyt huomaamatta ja mikäli ei ole, niin antaa mennä. Pieni erossa olohan vain piristää.
Ja mitä ihmettä tuo selaushistorian utelu on? En käsitä ollenkaan. Ei edes käy omassa mielessä. Tiedän toki vaikkapa vaimoni puhelimen lukituskoodin ja hän minun, mutta en ainakaan minä ole sorkkinut ilman lupaa hänen puhelintaan, enkä usko, että hän olisi tehnyt sitä myöskään minulle.
Ehkä mä olen vain poikkeava ja m
Fiksua tekstiä. Juuri näin asioiden pitäisi olla.
N46
Vierailija kirjoitti:
Taisit ymmärtää kirjoitukseni väärin. Tietenkin kerron matkustelusta, jo ihan tutustumisen alussa, sehän on iso osa minua. Eikä ne miehet mitään kotihiiriä ole, hekin ovat kaikki tykänneet matkustella, jokaisen kanssa on matkusteltu paljon yhdessä. Mutta aina välillä tulee hetki, että menot ja lomat ei osu yksiin, ja silloin mieluummin lähden matkalle yksin jos matka olisi saatavilla eikä mies voi lähteä mukaan (raha ei ole siis este ollut, osa matkoista on pienen budjetin ja voin vaikka maksaakin osan miehen matkasta jos hänellä on sillä hetkellä vähemmän rahaa). Ap
Et jostain syystä kerro mitään miesten perusteluista, miksei saa matkustaa, harrastaa tai miksi utelevat selaushistoriaa. Jos asia on hyvin perusteltu, ei se automaatilla ole kontrollointia. Jos esim matka on vaarallinen, vie mahdollisuuden yhteiseen lomaan, jos on lapsia, toinen joutuu yksin hoitamaan... Jos kyseessä on itsekkyys, ajattelemattomuus, yletön rahan haaskaus, joka on pois jostain muusta yhteisestä jne. asiasta pitäisi voida keskustella. Sinä et keskustele, sinä vain toteat, ettet suostu "vapautesi rajoituksiin".
Itse saan kuvan, että salailet jotain tai et ainakaan anna kaikkia tarvittavia tietoja, sen näkee tästä aloituksestakin.
en osaa sanoa tuohon mitään. Tärkeintöä on, että olet oma itsesi, etkä muuta tapojasi, sillä sinä et tee mitään väärin.
Minulla orastavat tapailusuhteet päättyvät siihen, kun mies ilmoittaa, ettei hänellä ole syntynyt ihastumisen tunteita minua kohtaan. Mitäs siihen sanot ap?
Vierailija kirjoitti:
Vika ei ole siinä että miehet olisivat aina jonkinlaisia vaan että sinä ihastut tietynlaisiin miehiin.
Sinua eivät viehätä miehet joilla ei ole piilossa myös mustasukkaista ja omistavaa ajattelutapaa.
Oletetaan hetki, että tämä väitteesi on totta. Silloin seuraava kysymys on se, että miksi (tiedostamattani?) tekisin noin? Ja miten voin muuttaa asiat niin, että en sellaisiin enää ihastu, kun en kerran selvästi kenessäkään tuollaista piilossa olevaa ajattelutapaa mitenkään tunnista? Ap
Vierailija kirjoitti:
Kerro tuo alussa, niin saat henkilön, jolle tuo sopii. Toisaalta parisuhteessa annetaan ihan saamaristi periksi
Näin! Itse en olisi alkanut olemaan kanssasi ap jos olisit kertonut ilmi tulleet asiat heti kättelyssä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on tuo kun olet niin menevä ja kaiketi myös hyvin sosiaalinen tapaus. Ehkä omasta mielestäsi ihan puhtaasti kaverimielessä hankit myös miespuolisia tuttavuuksia mitä se mies ei sitten kauhean hyvällä katso ja alkaa epäilemään kaikenlaista.
Minulla on useita miespuoleisia ystäviä. Osa ihan jo lapsuuden ajoilta, osa työpiireistä tulleita jne. Mutta ovat aidosti vain ystäviä. Enkä koskaan salaa mitään heihin liittyvää. Ap
Eli sulla on friend zonella kiertolaisia odottamassa hetkeä jolla iskeä ja käyt paljon reissussa yksin? Tota... En yhtään ihmettele, että sun selainhistoriaa halutaan kattoa tms. Miehet kyllä ymmärtävät puheen ja tekojen eron. Ja sun tekemisissä näyttää olevan paljon epäluottamusta herättävää.
Taidat olla vaan provo.
Ei ole millään friend zonella ketään odottamassa, vaan he ovat oikeita läheisiä ystäviä monen monen vuoden ajalta. Ei mitään random tuttavuuksia, joita olisi friendzonettanut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Apharva mies haluaa oikeasti itsenäistä ja omilla jaloillaan seisovaa naista. Jos siihen lisätään vielä koulutusta ja itsensäarvostusta niinharvaa miestä kiinnostaa. Miesten itseluottamus ei vaan riitä.
Siksi niin monet fiksut naiset on sinkkuina.
Sanoisin, ettei mikään suhde kestä kahta alfaa
Vierailija kirjoitti:
Et jostain syystä kerro mitään miesten perusteluista, miksei saa matkustaa, harrastaa tai miksi utelevat selaushistoriaa. Jos asia on hyvin perusteltu, ei se automaatilla ole kontrollointia. Jos esim matka on vaarallinen, vie mahdollisuuden yhteiseen lomaan, jos on lapsia, toinen joutuu yksin hoitamaan... Jos kyseessä on itsekkyys, ajattelemattomuus, yletön rahan haaskaus, joka on pois jostain muusta yhteisestä jne. asiasta pitäisi voida keskustella. Sinä et keskustele, sinä vain toteat, ettet suostu "vapautesi rajoituksiin".
Itse saan kuvan, että salailet jotain tai et ainakaan anna kaikkia tarvittavia tietoja, sen näkee tästä aloituksestakin.
En kerro heidän perusteluita, koska en niitä tiedä. Olen tietenkin yrittänyt kysellä, mutta en ole saanut selville. Lapsia ei ole, omaan matkaani mennyt raha ei ole estänyt yhteisten matkojen rahoitusta eikä mitään sellaista. Ja kyllä minä keskustelen, vaikka kuinka paljon, mutta en tietystä vapaudestani voi joustaa. Jos alan joustamaan siitä, niin rakkauteni miestä kohtaan kuolee, ja kunnioitukseni. Ja suhde on sitten siinä. Ap
Kuulostaa siltä että haluat parisuhteen, mutta haluat elää silti sinkkuelämää miinus toisten miesten tapailu. Sanot olevasi kumppanillesi läsnä, mutta kuinka läsnä olet kun olet yksin reissussa jossain toisella puolella maailmaa?
Apharva mies haluaa oikeasti itsenäistä ja omilla jaloillaan seisovaa naista. Jos siihen lisätään vielä koulutusta ja itsensäarvostusta niinharvaa miestä kiinnostaa. Miesten itseluottamus ei vaan riitä.
Siksi niin monet fiksut naiset on sinkkuina.