Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnöstä luopuminen - kokemuksia?

Vierailija
03.02.2025 |

Onko kenelläkään kokemusta perinnöstä luopumisesta?

Jonkun verran perehdyin jo asiaan, mutta olisi hienoa kuulla ihmisten konkreettisia kokemuksia - tällaisissä asioissa kun välillä tulee vastaan yllätyksiä.

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: 

- kutsu perunkirjoitukseen (/oletan omassa tapauksessani, että joku sisaruksistani kuulisi jotain kautta vanhemman kuolemasta, sillä emme ole hänen tai hänen puolisonsa kanssa tekemisissä)

-perinnöstä luopumisesta ilmoittaminen DVV:lle  (hinta 2024 35€, hinta 2025 85€) 

-pitää varmistaa, että luopuminen on lakitermein tehokas luopuminen eli ei tee mitään perintöön liittyvää

Olisi ilmeisesti helpompaa tehdä luopuminen vielä vanhemman eläessä? Toinen asia mikä mietityttää on se, että mitä tapahtuu tilanteessa jos minulla on tulevaisuudessa omia lapsia (jotka eivät tule olemaan tekemisissä vanhempani kanssa)? Perintö siirtyy heille, tätä ei ilmeisesti voi estää? En haluaisi itseni tai lapsieni perivän rahaa ja omaisuutta, joka on mahdollisesti hankittu epärehellisin keinoin väkivaltaisen ihmisen toimesta.

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mahdolliset ongelmat perinnön kanssa siirtyy omille lapsille.. Surkea systeemi, tämäkin

Siksi aikaa kunnes ovat oikeustoimikelpoisia.

Vierailija
22/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on täysimbesilli, joka ei edes ansaitse lapsia. Kaikki ilmainen raha otetaan ja piste!

Jumalan rauhaa sinulle! Rahalla on kovin vähän merkitystä. Minusta rahanahne jos kuka ei ole hyvä vanhempi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kannattaa siis alkaa säästämään perintöveroa varten ettei joudu vaikeuksiin? Huoh

Niin juuri. Tätä minäkin olen tehnyt jo vuosikaudet. Säästökohteena ei ole mökki, ei talo, ei matkustelu vaan verot. Ankeaa. Mitään ei voi myydä ensimmäisen vanhemman kuoltua kun toisella hallinto-oikreus ja heidän toiveensa. 

Aikamoista.. Olisi siis tosiaan hyödyllistä tietää minkälainen perintö on odotettavissa. 

Todellakin. Itse tiedän vanhempieni testamentin. Olisi oikeasti todella ksessa jos olisin elänyt kaikki vuodet ilman huolen häivää. Minulle tulee kaikki kiinteä, josta joudun vielä maksamaan sisarellenikin verojen lisäksi. 

Vierailija
24/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verojuristi Tuomo Lindholm vastaa: Luopujan tulee olla oikeustoimikelpoinen. Esimerkiksi alaikäinen ei voi luopua omasta perinnöstään kuten ei muistisairas vanhuskaan. Luopuminen tehdään asianmukaisesti kirjallisesti.

Muistisairaan, kehitysvammaisen ja muun edunvalvonnassa olevan puolesta voi luopua hänen edunvalvojansa silloin , kun se on päämiehen etu ja toive.

Juuri näin, mutta voi olla vaikea perustella maistraatille miksei perinnön vastaanottaminen olisi päämiehen etu mikäli sillä on taloudellista arvoa. Muutenkin perinnön siirtäminen alaikäisille lapsille on työlästä mikäli lähipiirissä ei ole luotettavaa esteetöntä henkilöä tilapäiseksi edunvalvojaksi. Helpointa vain ottaa perintö vastaan ja vaikka lahjoittaa pois mikäli ei halua pitää.

Vierailija
25/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on täysimbesilli, joka ei edes ansaitse lapsia. Kaikki ilmainen raha otetaan ja piste!

Täysimbesilli? Palaapa kuule lukemaan keskustelun säännöt, haukkuminen ei kuulu keskusteluun. Hassu kommentti, annat itsestäsi surkean kuvan. Kerropa ne perustelut sille miksi ap ei ansaitse lapsia? Koska ei halua likaisin keinoin hankittua rahaa? Kirjoitteletko suljetulta osastolta vai miksi kirjoittelet näin typeriä kommentteja? Kaikkea hyvää ja järkeä päähän joka tapauksessa

Vierailija
26/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikke muuta kuin helppo "myydä vain pois". Kiinteistöt pitää tyhjentää ja tavarat sortteerata. Näihinkin voi palkata tekijöitä, mutta sekin on jo työtä ja siihen menee tuhottomasti rahaa. Monet vanhukset ovat omakotitaloissaan hillonneet vuosikymmenet silkkaa roskaa. Kuinka monella pihaan tilatulla lavalla selviää? Pitää se kiinteistövälittäjäkin hommata ja laittaa töihin. Pahimmillaan vielä lisänä homeiset kesämökit... Aargh! Kukin elää kuten haluaa. Itse en halua toisen valintojen tulevan omaksi taakakseni. 

Vierailija
27/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kannattaa siis alkaa säästämään perintöveroa varten ettei joudu vaikeuksiin? Huoh

Niin juuri. Tätä minäkin olen tehnyt jo vuosikaudet. Säästökohteena ei ole mökki, ei talo, ei matkustelu vaan verot. Ankeaa. Mitään ei voi myydä ensimmäisen vanhemman kuoltua kun toisella hallinto-oikreus ja heidän toiveensa. 

Aikamoista.. Olisi siis tosiaan hyödyllistä tietää minkälainen perintö on odotettavissa. 

Todellakin. Itse tiedän vanhempieni testamentin. Olisi oikeasti todella ksessa jos olisin elänyt kaikki vuodet ilman huolen häivää. Minulle tulee kaikki kiinteä, josta joudun vielä maksamaan sisarellenikin verojen lisäksi. 

Jälleen kerran yksi asia jonka toivoisi opetettavan jo peruskoulussa. Tai vaikka infopaketin muodossa kaikille 18-vuotiaille. 

Käsittämätöntä ettei vanhemmistaan pääse halutessaan eroon. Eikä voi edes tietää suunnilleen tulevien perintöverojen suuruusluokkaa jos ei ole tekemisissä kyseisen ihmisen kanssa.

Vierailija
28/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikke muuta kuin helppo "myydä vain pois". Kiinteistöt pitää tyhjentää ja tavarat sortteerata. Näihinkin voi palkata tekijöitä, mutta sekin on jo työtä ja siihen menee tuhottomasti rahaa. Monet vanhukset ovat omakotitaloissaan hillonneet vuosikymmenet silkkaa roskaa. Kuinka monella pihaan tilatulla lavalla selviää? Pitää se kiinteistövälittäjäkin hommata ja laittaa töihin. Pahimmillaan vielä lisänä homeiset kesämökit... Aargh! Kukin elää kuten haluaa. Itse en halua toisen valintojen tulevan omaksi taakakseni. 

Näin toivoisi kaikkien toimivan. Päiviensä määrää kun ei kukaan tiedä, niin asioiden soisi olevan järjestyksessä jo nuorempana jos on lapsia.

Vierailija
29/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mahdolliset ongelmat perinnön kanssa siirtyy omille lapsille.. Surkea systeemi, tämäkin

Siksi aikaa kunnes ovat oikeustoimikelpoisia.

Nyt ei auennut tämän kommentin takana oleva ajatus?

Vierailija
30/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöstä luopuminen tapahtui varsin yksinkertaisesti. En ottanut mitenkään osaa perintöön liittyviin asioihin ja perukirjaan merkittiin, että luovun perinnöstä ja että minun sijaani perijöiksi tulevat minun lapseni. Perukirja toimitettiin verottajalle, joka aikanaan määräsi perintöverot perukirjassa nimetyille perijöille. Minnekään muualle ei asiasta ilmoiteltu (tämä siis 5 vuotta sitten).

Ilmoitat siis vain perunkirjoittajalle, ettet ota perintöä vastaan ja siinä se.

Vierailija
31/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalan rauhaa sinulle! Rahalla on kovin vähän merkitystä. Minusta rahanahne jos kuka ei ole hyvä vanhempi.

ap

Sinä rahanhylkijä pilaat tarkoituksella lastesi tulevaisuuden. 

Vierailija
32/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin halunnut luopua, mutta perintö olisi siirtynyt alaikäiselle lapselleni. Lapsi ei voi siitä kieltäytyä etkä sinä heidän puolestaan. Eli jos on lapsia, ei kannata kieltäytyä. 

Riippuu siitä, keneltä ja mitä kautta perintö on tulossa.  Isäni kasvattisisar (ei adoptoitu) jätti minulle perintöä, josta kieltäydyin. Se ei mennyt lapsilleni vaan henkilölle jolle se olisi mennyt perintökaaren mukaan jos testamenttia ei olisi ollut.

Vierailija
33/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Toivon, että Jumala suo sinulle asian suhteen lisää viisautta.

ap

Vierailija
34/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnöstä luopuminen tapahtui varsin yksinkertaisesti. En ottanut mitenkään osaa perintöön liittyviin asioihin ja perukirjaan merkittiin, että luovun perinnöstä ja että minun sijaani perijöiksi tulevat minun lapseni. Perukirja toimitettiin verottajalle, joka aikanaan määräsi perintöverot perukirjassa nimetyille perijöille. Minnekään muualle ei asiasta ilmoiteltu (tämä siis 5 vuotta sitten).

Eli alaikäinen lapsi maksaa perintöveroja?

Vierailija
35/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä taidat olla teini kun haukut ihmisiä täysimbesilliksi? Toivottavasti vanhempasi opettavat sinulle käytöstapoja.

Vierailija
36/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sä luovut perinnöstä, sä et silloin kieltäydy siitä ja olet edelleen vastuussa. Luopuminen tarkoittaa sitä, että siirrrät perinnön osaltasi edelleen. Kieltäytymisessä et ota vastaan mitään ja osasi jää perikunnalle. 

Vierailija
37/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sitten hän sanoi heille: "Olkaa valppaat ja karttakaa kaikenlaista ahneutta, sillä ihmisen elämä ei riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä olisi ylen määrin."

Luukas 12:15

Vierailija
38/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäytyminen perinnöstä. 

1) ilmoitat perikunnalle, että et ota vastaan perintöä ja kieltäydyt siitä. 

2) jos haluat vahvan lakisääteisen suojan, vahvistat kieltäytymisen virkamiehillä. Näin suojaat itsesi esim velkaisessa perikunnassa tai riitatilanteissa tai muuten epäselvissä tapauksissa. 

Perinnöstä luopuminen ei ole kieltäytymistä. 

Vierailija
39/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä luovut perinnöstä, sä et silloin kieltäydy siitä ja olet edelleen vastuussa. Luopuminen tarkoittaa sitä, että siirrrät perinnön osaltasi edelleen. Kieltäytymisessä et ota vastaan mitään ja osasi jää perikunnalle. 

Perinnöstä luopuminen on oikea termi. Silloin et ole vastuussa. Väärää tietoa viestissäsi.

Vierailija
40/114 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Trkasta lakimiehiltä asia, jos et usko. Luovut perinnöstä jonkin toisen hyväksi esim lastesi. Silloin et ole kieltäytynyt osuudestasi perintöön ja siirrät sen edelleen. 

Olennitse kieltäytynyt ja vahvistanut aikoinaan kieltäytymisen maistraatissa tehokkaan kieltäytymisen varmistaakseni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän