Täällä neuvottiin tekemään huoli-ilmoitus vanhemman tilanteesta. Nyt sieltä soitellaan mulle.
Kerroin jokin aika sitten, että en enää kykene auttamaan riittävästi vanhempaani, kun oma terveys alkaa kärsiä. Ja sain neuvon tehdä huoli-ilmoitus, jonka tein. Nyt sieltä soitti sosiaaliohjaaja. Kysyi, että mitkä on mun mahdollisuudet auttaa jossain apuvälinekeskuksessa asioimiseen, vanhemman suostutteluun turvarannekkeen hyväksymiseen, jonkun palvelutuottajan etsimiseen joka tekisi lumityöt ja hiekoittaisi ja joidenkin lomakkeiden täyttöön. Sanoin, että tein ilmoituksen, koska olen nyt sairauslomalla uupumuksen vuoksi, enkä jaksa enää. Ihminen vain jatkoi, että nämä pitäisi nyt ensin hoitaa kuntoon ja että omaiset on parhaita suostuttelemaan. Olen sitä tehnyt nyt vuosia! Alkoi jo tulla itku ja lopetin puhelun. Samasta numerosta oli myöhemmin soitettu vielä kaksi kertaa ja joku toinen numero oli tavoitellut myös. Ehkä samalla asialla. Minä kirjoitin siihen ilmoitukseen, että en jaksa enää. Minä en jaksa!
Onko muille käynyt samoin?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Lähivuosina vanhukset siirtyy täysin lapsien vastuulle.
Ei siirry.
Nykyisin oli ihan mistä vaan kyse, asiat pitää ensin tehdä itse netissä. Asiantuntijat sitten soittelee ja neuvoo omaisia tekemään sitä ja tätä ja tota. Ennen nämä asiantuntijat tekivät ihan itse kyseiset asiat.
Älyrannekkeella tai -kellolla voit seurata missä omainen on. Ilman sitä on suunnilleen poliisikunnan varassa. Hehän toteavat, että jos ei ole virallisesti sairas, sitten saa olla omilla teillä pari, kolmekin päivää ilman etsimistä.
Trollailijat on miehiä, joilla ei käy mielessäkään, että auttaisivat edes itseään, paitsi runkkupuuhissa tietenkin.
Naiset, älkää hoitako. Jättäkää se yhteiskunnan luuserimiesten tehtäväksi. Oppivatpa olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiset odottaa näiltä huoli-ilmoituksilta?
Jos ilmoitettu henkilö ei suostu yhteistyöhön tai ei vastaa niin ei sille valitettavasti mitään voi tehdä.
Asia on silloin viranomaisten vastuulla. Viranomaisen, kotikunnan, aluevaltuuston ja viime kädessä maan hallituksen voi haastaa oikeuteen virkavirheestä, ellei se kartoita ikäihmisen palvelutarvetta ja noudata lainsäädäntöä.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän te persut kuvittelette. Vaan eipä tule tapahtumaan. Sinä ehkä asut äitisi katon alla työttömänä loisena ja joudut hoitamaan, mutta mulla on työt ja perhe satojen kilometrien päässä vanhemmistani, joten sinä olet kusessa, minä en.
Tässä on ihan tarpeeksi joustettu jo, on miesten vuoro hoitaa jos hoitoa tarvitaan. Työttömiä miehiä yli 200 000 tässä maassa vinkumassa, että naisten pitää ottaa hoitovastuu. Vttu me on sitä tehty tuhansia vuosia omalla kustannuksellamme ja nyt riitti.
Persuhallitus näköjään tuhoaa meiltä kokonaisia ikäluokkia hoidon puutteeseen. Se on muistaakseni maanpetosrikos ellei kansanmurha.
Älä vastaa niiden puheluihin. Jos ei taphdu mitään nii tee uusi huoli ilmoitus nimettömänä.
Kotihoidossa voi sopia että käyvät katsomassa ruokapuolen ja pesut kuin lakanan vaihdon ja samalla lakaisevat pihaa. Kaikki on sovittavissa. Vanhat ihmiset vierastaa outoja ihmisiä joten voitte olla paikalla kun näitä sovitaan. Vanhojen ihmisten on hyvä asua kotonaan jos saavat apua . Talvella ruuan kuljettaa monet rollaattorilla. Eli sopivan kokoinen rollaattori kullekin. Ihmiset on eri kokoisia. Tai tilaa kotiin kerran viikossa lähikaupassa sopimassa ruokakuljetus ovelle. Kaikilla on noin samat asiat edessä kun tekin tulette vanhoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ilmeisesti seurannut vanhustenhuollon tilannetta ollenkaan viimeisen 20 vuoden ajan.
Pari päivää sitten oli asiatsa uutinen, etsippä se. "lapset hoitavat iäkkäät vanhnempansa!
Ei riitä enää hoitajia!
Mitä kuvittelet tapahtuneen jo viimeisen 20 vuoden aikana? Kunnan palveluita on ajettu alas ihan tyynesti ja siirretty sijoitusyhtiöiden omistamille yksityisille. Nämä sijoitusyhtiöt ovat kahmineet itselleen myös pienempiä yksityisiä toimijoita jo ajat sitten.
Hoitajia ei riitä ja samaan aikaan hoitajia irtisanotaan uutisoitinti vain lisää kysymyksiä. Ei töissä käyvät lapset hoida yhtään ketään, öisin pitää saada nukkua, muuten sekoaa ja sairastuu myös ne terveet.
Vierailija kirjoitti:
Persuhallitus näköjään tuhoaa meiltä kokonaisia ikäluokkia hoidon puutteeseen. Se on muistaakseni maanpetosrikos ellei kansanmurha.
Mitäs äänestit persuja ? Tee kanne EU-lle
Vierailija kirjoitti:
Otit sitten vauvapalstan neuvon vastaan. Voi luoja...
Se ei nyt tässä ole mikään ongelma.
Jos lapsia ei ole tai lapset eivät pysty hoitamaan, yhteiskunta hoitaa tai sitten vanhus jää hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule kun ongelma olisikin uusi ja nykyhallituksen vika. Tämä sama ongelma on ollut jo yli 10 vuotta eikä siihen tullut parannusta edes edellisen, vasemmistohallituksen aikana. Kun hoitopaikkoja ja hoitavia käsiä ei ole niin niitä ei ole.
Kannattaa olla tiukkana, ja sanoa, että ei ole nyt YHTÄÄN mahdollista auttaa äitiä. Jos vähänkään viittaat siihen suuntaan, että pystyt kyllä auttamaan vähän, se on kunnalle merkki, että omainen pystyy ottamaan vastuun vanhuksen hoitamisesta, eikä tarvitse miettiä kunnallisia aputoimia/palvelutalossa asumista. Jos kerrot, että no joo pystyn auttamaan jonkun verran, se on merkki, että he jättävät vanhuksen täysin sinun vastuulle. Älä siis murru, varmasti haetaan myös sitä, että saisivat jonkun signaalin siitä, että pystyt huolehtimaan. Ei se ole tietenkään kunnan syy, koska rahaa ei yksinkertaisesti ole. Mutta eihän sekään ole oikein, että hylätään vanhukset omaisten vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Suomi vuhuu
Suomesta on tullut "hyvinvointivaltioksi" todella tyly näissä asioissa.
Ruokia on saanut tilata viimeistään koronasta lähtien kotiin. Ei ole mikään rikos syödä valmisannoksia kunhan ne sopivat ruokavalioon ja ovat 80% sydänmerkki-tuotteita. Kannattaa laittaa se ravitsemus samanlaiseen lukujärjestykseen kuin laittaisi lapselle. Maitoa kannattaa hankkia pillimaitona, koska moni ei jaksa juoda litraa maitoa. Apteekista sitten proteiinia ja järjen toimintoa auttavat ravintolisät siihen päälle.
Lämpimien ruokien lisäksi kannattaa ajatella siten, että aamupalalla syö jotain kuitupitoista, vaikka sitä kaurapuuroa ja siihen joko voi- tai hillosilmä vähäsokerisesta omenalettuhillosta. Siihen kuppi kahvia ja se pillimaito sekä monivitamiini (marketista saa 5 purkkia vitamiinia apteekin vitamiiniin verrattuna. Jos on huono puuronsyöjä ja voisilmänlaitto epäilyttää niin kannattaa joko ostaa valmiita voi-/margariininappeja ja vaikka niitä taaperoiden imeskeltäviä soseita soseeksi tai sitten vaikka Bonnen sokeroimatonta sosetta puuron kylkeen jos ei syö muuten hedelmää. Meillä on leipälevite ehtinyt käytön vähyyden vuoksi homehtua jääkaapissa ja nykyään laitetaan myös puuroon Neito voinmakuinen-neitsytrypsiöljyä ruokalusikallinen.
Lounaaksi se valmisruoka ja siihen mielellään desi raejuustoa tai keitetty kananmuna jos syö pinaattikeittoa. Siihen vaikka näkkileipää ja sitä margariinia/voita vaikka sitten nappina. Sitten taas se hedelmä ja mielellään sitrushedelmiä jos sopii.
Päiväkahviaikaan voi ikäihmisen ottaa kahvin ja pillimaidon sekä vaikka yhden keksin niiden kanssa. Siihen lisäksi vaikka sokeroimaton hedelmä- tai marjarahka.
Päivällinen samoilla nuoteilla kuten lounas.
Iltapalalla taas se puuro ja sokeroimaton hedelmä-/marjarahka ja kuusi kuivattua luumua sekä pillimaito. Iltapalalla kalsiumtabletit ja D-vitamiinilisä rypsiöljylusikallisen kanssa, että ne imeytyvät.
Tuosta laskee jo helposti sen viikon ruokamäärän. Kannattaa kirjata Fineliin ja tarkastaa, että vanhus saa 1,2 grammaa proteiinia per painokilo ja sen, ettei ruoasta tule liikaa suolaa tai kovaa rasvaa jos on verenpainetautia tai metabolista oireyhtymää.
Vierailija kirjoitti:
Otit sitten vauvapalstan neuvon vastaan. Voi luoja...
Miksei? Monia hyviä VINKKEJÄ mäkin saanut vuosien varrella. esim vaihdevuosiongelmista kun on puhuttu, niin runsaisiin vuotoihin traneksaamihappoa. Ei mulle lääkärit olleet sitä tarjonneet, eikä oikein mitään muutakaan helpostusta. Akasta lähtee desin verihyytelö per tunti kahden kuukauden ajan. On jo aika saada oikeasti jotain apua. Palstalta se apu löytyi.
Ei tämän palstan apua voi vähätellä. Toki pitää osata myös kuunnella ja lukea oikeita juttuja. Tarkistaa ja tutkia miten on, onko tuommoista edes. Sitten ottaa yhteyttä niihin asiantuntijoihin, joiden hoidossa olin jo ja ehdottaa, että luin tämmöisestä tuotteesta. Sain reseptin samantien.
Usein täällä on myös korvaamatonta vertaistukea. Paljon p*skaa, mutta eipä tarvii olla kuin yksi viesti, joka jelppii henkisesti paljon. Se on tärkeetä hyvinvoinnin kannalta. Ihminen ei kuitenkaan voi tai halua kulkea kadulla kertomassa tuntemattomille murheenkryynistään. Täällä se on helppoa anonyymisti tehdä.
Suomessa pahin virhe on ottaa yhteyttä mihinkään viranomaisiin, sossuun yms. sillä jokaisesta joka ottaa yhteyttä tehdään jollain tavalla syyllinen johonkin asiaan ja pian saa olla selittelemässä ja tekemässä selvityksiä viikoittain kaikista tekemisistään. Suomi on aivan karmiva maa virastojen osalta, ei mikään onnellinen maa.
Jos ei vanhempi huoli apua, hän olkoon ilman apua. Ap, lopeta vollotus. Vanhemmat ei ole sun vastuulla.