Täällä neuvottiin tekemään huoli-ilmoitus vanhemman tilanteesta. Nyt sieltä soitellaan mulle.
Kerroin jokin aika sitten, että en enää kykene auttamaan riittävästi vanhempaani, kun oma terveys alkaa kärsiä. Ja sain neuvon tehdä huoli-ilmoitus, jonka tein. Nyt sieltä soitti sosiaaliohjaaja. Kysyi, että mitkä on mun mahdollisuudet auttaa jossain apuvälinekeskuksessa asioimiseen, vanhemman suostutteluun turvarannekkeen hyväksymiseen, jonkun palvelutuottajan etsimiseen joka tekisi lumityöt ja hiekoittaisi ja joidenkin lomakkeiden täyttöön. Sanoin, että tein ilmoituksen, koska olen nyt sairauslomalla uupumuksen vuoksi, enkä jaksa enää. Ihminen vain jatkoi, että nämä pitäisi nyt ensin hoitaa kuntoon ja että omaiset on parhaita suostuttelemaan. Olen sitä tehnyt nyt vuosia! Alkoi jo tulla itku ja lopetin puhelun. Samasta numerosta oli myöhemmin soitettu vielä kaksi kertaa ja joku toinen numero oli tavoitellut myös. Ehkä samalla asialla. Minä kirjoitin siihen ilmoitukseen, että en jaksa enää. Minä en jaksa!
Onko muille käynyt samoin?
Kommentit (216)
Sitä se on. Vanhempasi sanoo sossulle että ei käy niin mitään ei ole tehtävissä joten "jos ei jaksa, on vaan pakko jaksaa"
Mikä on äitisi tilanne, onko muistisairautta tmv? Meillä auttoi kun uhattiin viedä asia julkiseksi lööppeihin. Oli siis tilanne se, että ei muka ollut tarpeeksi pahasti muistisairas päästäkseen 24/7 valvottuun hoitokotiin. Lähti hortoilemaan kotoansa valtatielle, eikä tiennyt yhtään missä oli. Kävi jollain maatilalla uhoamassa että mitä ootte mun lehmät varastanut. Joo, ihan hyvin pärjää kotona sanoivat. Kyllä muuttui ääni kellossa kun sanottiin että selvä, tehdään asiasta julkinen. Taisi parissa päivässä tulla paikka hoitokotiin.
Mitä ihmiset odottaa näiltä huoli-ilmoituksilta?
Jos ilmoitettu henkilö ei suostu yhteistyöhön tai ei vastaa niin ei sille valitettavasti mitään voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on. Vanhempasi sanoo sossulle että ei käy niin mitään ei ole tehtävissä joten "jos ei jaksa, on vaan pakko jaksaa"
Ihminen saa suojella itseään. Ei ole pakko jaksaa.
Lähivuosina vanhukset siirtyy täysin lapsien vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ilmeisesti seurannut vanhustenhuollon tilannetta ollenkaan viimeisen 20 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on äitisi tilanne, onko muistisairautta tmv? Meillä auttoi kun uhattiin viedä asia julkiseksi lööppeihin. Oli siis tilanne se, että ei muka ollut tarpeeksi pahasti muistisairas päästäkseen 24/7 valvottuun hoitokotiin. Lähti hortoilemaan kotoansa valtatielle, eikä tiennyt yhtään missä oli. Kävi jollain maatilalla uhoamassa että mitä ootte mun lehmät varastanut. Joo, ihan hyvin pärjää kotona sanoivat. Kyllä muuttui ääni kellossa kun sanottiin että selvä, tehdään asiasta julkinen. Taisi parissa päivässä tulla paikka hoitokotiin.
En tiedä, onko muistisairautta. Eihän muori mihinkään testeihin suostu. Sen tiedän, että aloitekykyä on täysi nolla, vaikka kaikesta tietää kaiken. Kukaan ei mitään osaa tehdä oikein, missään ei jousta. Vihaa kaikkia ihmisiä, on karkoittanut kaikki sukulaiset ja ystävät. Sitten mouruaa, kun kukaan ei käy ja kukaan ei välitä. Piheys kasvaa entisestään, pimeässä istuu ja syö olemattoman vähän. En tiedä, mitä raha-asioille kuuluu, mutta eläke on isompi, kuin mun palkka. Hygienia, siisteys, terveys ja asunto rapistuu. Mulla ja mun miehellä on kuulemma aikaa nuoremmuuttamme pitää huolta talon asioista. Hän ei muuta mihinkään. Sitten soittelee, kun tulee taloon ongelmia tai isoja laskuja, kuten kiinteistövero tai talvisin sähkölasku. Mikään hänen asiansa ei mulle kuulu, mutta samaan aikaan mun kuuluu kaikki hoitaa. Keskustelut pyörii samaa ympyrää, ja näin on ollut aina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Otit sitten vauvapalstan neuvon vastaan. Voi luoja...
Lähetin myös viestin ikäkeskukseen ja sieltä sanottiin myös, että pitää tehdä huoli-ilmoitus ja laittaa siihen selkeästi myös se, että omaiset ei pysty enää hoitamaan. Tämän piti auttaa "rehellisen ja avoimen keskustelun avaamisessa ikääntyneen kanssa ". Joopa joo.
Mutta kuulostat paljon äidiltäni. Hän voisi sanoa juuri noin. Se seuraavassa hetkessä haukkua, että etkö tajua edes huoli-ilmoitusta tehdä.
Ap
Sun pitää vain ap pysyä tiukkana, että et pysty enää auttamaan. Joko hoet vain sitä kun sulle soitetaan, tai et vastaa ollenkaan kuten nyt teitkin. Jos omainen erehtyy sanomaan, että voi tehdä jonkin asian, saa tehdä jatkossakin. Mutta kun asiakkaan tietoihin kirjataan, ettei auttavia omaisia ole, suunnitelmat tehdään sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se mitään auta, jos on pienet lapset ja työ. Ei ehdi 150km:n päässä käydä päivän päätteeksi antamassa lääkkeitä, yms. Ei auta kiristys tai uhkailu kun resursseja ei ole enempää.u
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko muistisairautta. Eihän muori mihinkään testeihin suostu. Sen tiedän, että aloitekykyä on täysi nolla, vaikka kaikesta tietää kaiken. Kukaan ei mitään osaa tehdä oikein, missään ei jousta. Vihaa kaikkia ihmisiä, on karkoittanut kaikki sukulaiset ja ystävät. Sitten mouruaa, kun kukaan ei käy ja kukaan ei välitä. Pih
Älä ainakaan kallista turvaranneketta ala ottamaan. Muutama kuukausi sitten asiakas kupsahti ensin rollaattorin yli puoliksi lennettyään ja soitti kahdesti hädissään turvarannekkeen nappia ja aina lupasivat tulla apuun. Sitten yli kahden tunnin päästä olikin asiakas lentänyt kokonaan pää tai niska edellä lattiaan ja vapautunut lopullisesti kärsimyksistään.
Hommaa halpa älyranneke, tai -kello. Itse olen ostanut ihan halvimman Huawein ja siihen puhelimeksi Androidilla toimivan Nokian älypuhelimen Prismassa. Olen parittanut puhelimen ja rannekkeen eli näen siitä mihin aikaan ollaan hereillä, laitan lääkemuistutukset jne. Säästät sen turvarannekepalvelun hinnan alle vuodessa jos hommaat sellaisen, jota voi käyttää kuten lapset puhelimena ranteessaan ja parhaassa tapauksessa näet hänet kun hän vastaa. Me järjestimme niin, että koronan aikana työttömäksi jääneen entisen naapurini vanhusapuun keskittyvä firma hoitaa postin sisään, ruoat sisään ja pihatyöt sekä rannekkeen lataus ja ranteeseen laitto. Sen latauksen ehtii tekemään kun laittaa rannekkeen latautumaan ennen pihatöitä tai kauppakassin purkua.
Itse sanoin suoraan, että tämä huoli-ilmoitus on ainoa asia, jonka teen. Että mitään muuta en aio tehdä ollenkaan ikinä ja minulle on ihan turha soitella. Kyllä se menee niillä jakeluun, kun olet selkeä ja tiukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ilmeisesti seurannut vanhustenhuollon tilannetta ollenkaan viimeisen 20 vuoden ajan.
Pari päivää sitten oli asiatsa uutinen, etsippä se. "lapset hoitavat iäkkäät vanhnempansa!
Ei riitä enää hoitajia!
Ap:n omainen vaikuttaa masentuneelta. Se ei ole nykyaikana mikään häpeän aihe. 33% suomalaisista on elämänsä aikana jossain vaiheessa masentunut. Siis yhtä moni kuin syöpään sairastuvista.
Ei sen vuoksi tarvi käydä edes psykiatrilla. Eiköhän tk-lääkäri osaa kirjoittaa ainakin aluksi jotkin masennuslääkkeet. Ei masennukseen tarvita mitään muuta erityistä syytä kuin herännyt ymmärrys ihmiselämän lyhyydestä ja hauraudesta. Kenellekään vanheneminen ja oma voimattomuus vaivoineen eivät ole helppo hyväksyä. Nykyvanhukset ovat kasvatettu vaikenemaan kaikista vaikeista tunteista ja kyllähän se arpeutunut haavakin voi kalvaa ilkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoin suoraan, että tämä huoli-ilmoitus on ainoa asia, jonka teen. Että mitään muuta en aio tehdä ollenkaan ikinä ja minulle on ihan turha soitella. Kyllä se menee niillä jakeluun, kun olet selkeä ja tiukka.
Olisi hyvä saada se omainen tekemään omaehtoinen luottokielto ja puhelinmyynninesto vielä kun on toimintakykyä yllä, etteivät koijarit ota ja putsaa omaista. Nykyäänhän on se positiivinen luottorekisteri Verottajalla eli se ei ole enää edes maksullinen palvelu ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko muistisairautta. Eihän muori mihinkään testeihin suostu. Sen tiedän, että aloitekykyä on täysi nolla, vaikka kaikesta tietää kaiken. Kukaan ei mitään osaa tehdä oikein, missään ei jousta. Vihaa kaikkia ihmisiä, on karkoittanut kaikki sukulaiset ja ystävät. Sitten mo
En sanoisi noin jyrkästi. Äidille se turvaranneke on montakertaa ollut pelastus ja aina saanut avun. Oli isälläkin tarpeen. Äidillä on tajuttomuuskohtauksia ja nykyään sellainen rannekesysteemi että jollei kuittaa sovitusti niin menevät katsomaan tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Neuvo oli hyvä ja oikea. On ap:n ongelma, ellei hän saa soittajaa tajuamaan, ettei pysty auttamaan, että on itse nyt saikulla mm. tämän asian takia. Pitää osata sanoa EI, jos on aikuinen. Ei ole olemassa mitään juridista pakkoa huolehtia omaisistaan, elleivät nämä ole omia, alaikäisiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko muistisairautta. Eihän muori mihinkään testeihin suostu. Sen tiedän, että aloitekykyä on täysi nolla, vaikka kaikesta tietää kaiken. Kukaan ei mitään osaa tehdä oikein, missään ei jousta. Vihaa kaikkia ihmisiä, on karkoittanut kaikki sukulaiset ja ystävät. Sitten mo
Olen ihan varma, että äitini nauttisi tästä. Olisin hänen käytössään ja vallassaan 24/7. En todellakaan halua tietää, milloin äitini on nukkumassa ja milloin ei. Haluan parantua omista sairauksistani, uupumuksestani, hoitaa lapseni ja kenties pelastaa jotain mitä parisuhteestani on jäljellä. Viimeinen asia, mitä haluan, on uusi vempain, joka tekee minun ajastani ja elämästäni äitini omaa. Se on nyt loppu.