Keskustellaan intuitiosta. Missä tilanteessa olet kokenut intuition? Onko ihmisiä, jotka eivät ole koskaan saaneet kokea intuitiotaan?
Se on kyllä hyvin mielenkiintoinen aisti. Kuin lempeä viesti jostain eri tietoisuuden tasolta mitä kannattaa tehdä/jättää tekemättä.
Minulla on ollut joskus todella intuitiivinen jakso elämässä. Sain ihan "puun takaa" viestejä mielen tasolle, jotka osoittautuivat todeksi. Myöskin intuitio on todella monta kertaa varoitellut ihmisistä, joskus olen kuunnellut ja niinä kertoina kun en kuunnellut, niin toivoin ja kaduin, että olisinpa kuunnellut.
Onko teillä millaisia kokemuksia? Onko joku, joka ei ole kokenut tai ymmärrä miten intuitio toimii tai millaista se on?
Kommentit (115)
Intuitioni aiheuttivat nuorena kiistaa vanhempieni kanssa, koska intuitioni kertomat asiat olivat heidän mielestään huonoja valintoja. Ihmiset opetetaan järkeilemään mutta ei kuuntelemaan intuitiota. Intuitioni mukaan minun olisi pitänyt saada olla kotona ja kirjoittaa.
Nuorena kieltäydyin seksuaalisesta kanssakäymisestä poikien kanssa. Se oli oikea ratkaisu, tajusin kyllä, että poika haluaa käyttää minua oman tyydytyksensä saamiseen. Ne jutut olisivat varmasti olleet pettymyksiä siitä päätellen miten paljon sitä puolta on pitänyt harjoitella myöhemmin pitkässä parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Intuitioni aiheuttivat nuorena kiistaa vanhempieni kanssa, koska intuitioni kertomat asiat olivat heidän mielestään huonoja valintoja. Ihmiset opetetaan järkeilemään mutta ei kuuntelemaan intuitiota. Intuitioni mukaan minun olisi pitänyt saada olla kotona ja kirjoittaa.
Mulla sama. Vanhempani ja ympärilläni olevat aikuiset painostivat minut itse järkeillen ratkaisuihin, jotka johtivat lopulta pahaan romahdukseen. Minulla oli ollut itselläni selkeä käsitys siitä miten olisin halunnut hoitaa ne asiat ja miten olisin saanut voimavarani riittämään.
En tajua. Olen realisti. Toimin järjellä.
Olen kyllä vaistonnut aina uusista tuttavuuksista tällaiset asiat, että kuka on dominoiva tai takertuva sekä aika tarkkaan ne asiat, joista ihminen tulee jatkuvasti avautumaan minulle. Suoraan sanottuna en ole enää kiinnostunut ystävystymisestä. Juuri nuo vaikeat tyypit ovat niitä, jotka kovasti haluavat tutustua minuun. Ei kiitos enää, en enää reagoi tutustumisyrityksiin. Parempi on olla sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät niin kovasti yritä ja pyri ohjailemaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa ihmisessä on tunteet, järki ja intuitio. Järki käsittelee koettua, opittua ja faktoja. Tunteet kulkee vaiston varassa. Intuitio käyttää niitä aivojemme osia, mihin järki ja tunteet eivät yletä. Se on se tiedostamaton osa, jolta voimme toki kysyä. Keksijät ja innovoijat käyttävät paljon intuitiota, sillä se mahdollistaa aivan uuden luomisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intuitioon luottavat ihmiset eivät vain muista niitä kertoja, kun intuitio on ollut väärässä. Olen luova ihminen ja tietysti minullakin on intuitio, mutta ei se todellakaan osu aina oikeaan mm. päätösten suhteen. Ihmisten suhteen intuitio osuu useammin oikeaan, mutta silti annan monille ihmisille mahdollisuuden kumota ensivaikutelman fiilis. Jos olisin luottanut sokeasti intuitioon, minulla ei olisi nyt täyden kympin aviomiestä.
Intuitio on helppo sotkea tunteeseen. Tietenkin tunteiden sokea seuraaminen voi johtaa ongelmiin, koska tunteet ei aina vie oikeaan suuntaan. Siksi olisi tärkeää olla hyvin selkeästi selvillä siitä, mikä on oikeaa intuitiota ja mikä on vaan sitä, että "no kun musta tuntuu siltä."
Kerropa nyt perustavanlaatuisesti, mikä konkreettinen ero on intuitiolla ja tunteella? En sano, ette
Tunteet pohjautuvat kokemukseen, lapsuuteen, koettuun. Intuitio ei. Ne myös ovat eri osassa aivoja. Otetaan vaikka rakastuminen. Voit rakastua ihmiseen, vaikka intuitio ja järki sanoisi ei. Sitten sivuutat intuition, koska rakastumisen tunne on niin vahva ja alat järjellä kerätä perusteluja koetusta ja opitusta päätöksesi tueksi. Lopulta intuitio (se tiedostamaton) on kuitenkin ollut oikeassa ja rakastumisen tunteen haihduttua mietit, miksi ihmeessä edes rakastuit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intuitioon luottavat ihmiset eivät vain muista niitä kertoja, kun intuitio on ollut väärässä. Olen luova ihminen ja tietysti minullakin on intuitio, mutta ei se todellakaan osu aina oikeaan mm. päätösten suhteen. Ihmisten suhteen intuitio osuu useammin oikeaan, mutta silti annan monille ihmisille mahdollisuuden kumota ensivaikutelman fiilis. Jos olisin luottanut sokeasti intuitioon, minulla ei olisi nyt täyden kympin aviomiestä.
Intuitio on helppo sotkea tunteeseen. Tietenkin tunteiden sokea seuraaminen voi johtaa ongelmiin, koska tunteet ei aina vie oikeaan suuntaan. Siksi olisi tärkeää olla hyvin selkeästi selvillä siitä, mikä on oikeaa intuitiota ja mikä on vaan sitä, että "no kun musta tuntuu siltä."
Kerropa nyt perustavanlaatuisesti, mikä konkreettinen ero on intuitiolla ja tunteella? En sano, ette
Intuitio ei toimi ennakkoasenteiden ja faktojen perusteella, kuten tunteet ja järki. Pelko on tunne, joka voi tulla koetusta. Koettu kertoo järjelle, että tätä pitää pelätä. Intuitio voi kuitenkin sanoa, että sivuuta pelko, ole avoin.
Aistin kyllä uudessa työpaikassa ja työhaastattelussa jos esihenkilö on jotenkin vaikea tyyppi. Olen kuitenkin aina ottanut työpaikan vastaan, koska koskaan ei ole ollut sellaista tilannetta, että olisi samaan aikaan tarjolla jokin toinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa ihmisessä on tunteet, järki ja intuitio. Järki käsittelee koettua, opittua ja faktoja. Tunteet kulkee vaiston varassa. Intuitio käyttää niitä aivojemme osia, mihin järki ja tunteet eivät yletä. Se on se tiedostamaton osa, jolta voimme toki kysyä. Keksijät ja innovoijat käyttävät paljon intuitiota, sillä se mahdollistaa aivan uuden luomisen.
Pah. Käytän järkeäni. t. Insinööri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöörin on hyvä oppia käyttämään intuitiotaan. Nehän ei sulje pois toisiaan. Muutenhan et luo mitään uutta, vaan teet ratkaisuja vain faktojen ja menneisyyden perusteella. Esimerkiksi Nicola Tesla käytti intuitiotaan keksiessään aivan uusia asioita. Hän kysyi intuitiolta ja intuitio vastasi, fyysikko hänessä sitten laski onnistuisiko.
Tietokilpailuissa osaan aina valita neljästä vaihtoehdosta oikean, vaikken tietäisi asiasta yhtään mitään. Intuitio kertoo sen heti salamannopeasti. Puolison valitsin samoin, silmänräpäyksessä, naimisissa oltiin jo puolen vuoden päästä ja todellinen helmi löytyikin. Olen kaikessa nopea, mutta tämä on ihmeellinen aisti.
Aika ympäripyöreitä selityksiä, mikä on intuitio. Tämä ei tullut yllätyksenä. Eihän tuo eroa käytännössä mitenkään uskonasioista tai ennakkoasenteista.
Yksi hyvä tapa harjoittaa intuitiota on tunnistaa mitä kaikkia ennakkokäsityksiä itse kantaa jaa vaalii ja yrittää rikkoa ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöörin on hyvä oppia käyttämään intuitiotaan. Nehän ei sulje pois toisiaan. Muutenhan et luo mitään uutta, vaan teet ratkaisuja vain faktojen ja menneisyyden perusteella. Esimerkiksi Nicola Tesla käytti intuitiotaan keksiessään aivan uusia asioita. Hän kysyi intuitiolta ja intuitio vas
Ja kuinka monta kertaa intuitio tuo idean, joka ei johda mihinkään tähdelliseen?
Vierailija kirjoitti:
Aika ympäripyöreitä selityksiä, mikä on intuitio. Tämä ei tullut yllätyksenä. Eihän tuo eroa käytännössä mitenkään uskonasioista tai ennakkoasenteista.
Intuitio on ennakkoasenteiden vastakohta. Eikä liity mihinkään uskontoon. Se on aivojen järjestelmä, jota pitää oppia käyttämään. Tästä on ihan tieteellisiä tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ehkä tämä intuitio-ajattelu selittää humanististen "tieteiden" tason :D En väheksy humanistisia tieteitä sellaisenaan, vaan nykyajan humanistien kykyä tehdä laadukasta tiedettä.
Ja kuinka monta kertaa intuitio tuo idean, joka ei johda mihinkään tähdelliseen?
Sillä ei oikeastaan ole väliä. Se mikä ei ole tänään tähdellinen, voi olla sitä 20 vuoden päästä. Esimerkiksi voi keksiä moottorin, jonka voimalähdettä ei voi vielä rakentaa, koska meiltä puuttuu vielä prosessi x. Mutta 10 vuoden päästä x voi jo toimia, jolloin moootorikin. Mieti Tesla keksi langattoman viestinnän 1800-luvulla. Oliko se tähdellinen silloin? Onko se nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intuitio on ennakkoasenteiden vastakohta. Eikä liity mihinkään uskontoon. Se on aivojen järjestelmä, jota pitää oppia käyttämään. Tästä on ihan tieteellisiä tutkimuksia.
Ei hyvä tavaton. Annan nyt edes muutama julkaisu nähtäväksi. Joo, ihmisellä on intuitio, mutta se on aivan eri asia, johtaako siihen luottaminen sokeasti mihinkään hyvään. Ihmiset puhuvat tällä intuitiosta ikään kuin erehtymättömänä kuudentena aistina, ja tämä on aika uskonnollinen lähestymistapa ihmisen luontaiseen vaistoon.
Kerropa nyt perustavanlaatuisesti, mikä konkreettinen ero on intuitiolla ja tunteella? En sano, etteikö asioilla ole eroa, mutta väitän, ettet pysty perustelemaan eroa.
Matemaattisten tehtävien parissa minulla intuitio saattaa sanoa, miten ongelmaa kannattaa alkaa ratkoa. Tämä perustuu edellisten tietojen ja taitojen soveltamiseen, mutta ratkaisu ei todellakaan ole aina oikea. Millä perusteella intuitio antaisi paremman lopputuloksen kuin tunnepohjalta tehdyn päätöksen? Jos kaikki olemassa oleva tieto sanoo toisin, kuin intuitio, niin ei voida sanoa että intuitio ohjaisi mihinkään suuntaan faktapohjalta vaan nimenomaan tunteiden tai ennakkoasenteiden pohjalta.