Säästän 1153 euroa vuodessa siitä etten kuulu kirkkoon.
Erosin ev.-lut lahkosta 23 vuotta sitten, eli olen säästänyt noin 26 500 euroa tähän mennessä.
Kommentit (85)
Minulle tuollainen on pikkuraha, mutta ymmärrän, että se teitä köyhiä kirpaisee.
Eikä siinä vielä kaikki. Yhteisöt ja kunnat sekä valtio maksaa kirkolle. Mikä säästö ois, jos kirkot vaan hoitais jäseniensä kanssa maksunsa, eikä veroilla. Maksakoon ne jotka palveluja käyttää. Minä en halua kirkon maahan enkä kenenkään siunaustakaan. Sama kun joulupukki tulisi hautajaisiin hölisemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä kauanko valtionkirkko vielä sinnittelee, kun suuret ikäluokat siirtyy ajasta ikuisuuteen, eikä lapsikaste ole enää muodissa.
Kuihtuuko lopuksi olemattomiin, vai tekeekö parannuksen ja nousee takaisin varteenotettavaksi kirkoksi?
Nuorten (etenkin miespuolisten) keskuudessa kristinusko on lisääntymässä Ruotsissa ja myös Suomessa.
Joku kirkkoisä sanoi jo kauan sitten, että suomalaiset on kummallista kansaa. Sodan uhatessa kirkko tulee valtavan tärkeäksi ja hyvinä aikoina se unohtuu. (Satoja vuosia sitten)
Kasteet on vähentyneet, koska lapset ottavat kastetta sitten konfirmaation yhteydessä. Pöhköä kyllä. Koen kasteen jonkinlaiseksi suojaukseksi.
Möröltä? Spagettihirviöltä? Kukaan ei tarvitse kirkkoa sodassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kulutan,haudassa on sitten aika säästää,te pakanat ette haudatuksi tule joudutte kompostiin.
Mun tuhkat sirotellaan meidän metsään ja päälle istutetaan kuusi.
Sitten joku metsästäjän koira käy tekemässä tarpeensa sen kuusenjuurelle,hieno ajatus sulla mutta surullinen, juuri tuon koiran taikka karhun takia.
Voi se koira tai joku villieläin tehdä tarpeensa myös hautausmaalle.
No se on kyllä.lailla kielletty
Se haudan häpäisy siis. Omistajalle tulee sakot jos antaa lemmikkinsä tehdä niin. Ja villieläimet ei haudoille pääse koska ne alueet on aidattu.
Joku puu metsässä voi hyvinkin olla jonkun hauta mutta kun sitä ei ole merkitty mitenkään niin tuollainen tilanne on mahdollinen.
Kyllähän se kieltämättä olisi tuntunut typerältä maksaa 30 000 euroa asiasta, jota ei ole käyttänyt kertaakaan elämässään poislukien tuttujen hautajaisia ja rippijuhlia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kandee kirkolta teillä sitte hakea apua kun taivaat on punaset ja pommeja sataa. Nääntykää nälkään ja paleltukkaa.
Mitä sieltä kirkosta pitäisi hakea? Suojaa pommeilta? Aivan kuten koronapandemian alkuvaiheessa, kun liuta hihhuleita kerääntyi kirkkoon rukoilemaan suojaa koronalta, ja koko lössi sai siellä kirkossa koronatartunnan. Että sellainen suoja siitä rukouksesta ja kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
Ja kannatta muistaa, että usko ja kirkko ovat kaksi toisistaan erillistä asiaa. Uskossa oleminen ei vaadi kirkkoa, sillä kirkko on vain ihmisten perustama instituutio. Ei Jeesus kirkkoa perustanut. Kirkkoa voisi verrata ihmisjoukon perustamaan 'kerhoon', missä yhdessä sitten uskoa harjoitetaan. Mutta kuten sanoin, niin itse uskon kanssa sillä ei ole merkitystä. Tuota voisi verrata vaikka siihen kun harrastat sukankudontaa. Voit toki liittyä neulojien kerhoon ja mennä kerhotalolle kutomaan isolla porukalla. Mutta yhtä hyvin voit kutoa sukkia myös itse kotonasi. Se on sitten ihmisestä itsestään kiinni, että kumpi malli sopii paremmin, mutta se itse kudonta on silti sitä ihan samaa.
Höpöhöpö. Jeesus perusti kirkon.
Matt. 16: 18
Paavali puhui paljon seurakunnan roolista, ja kohotti kokoontumaan yhteen ja jopa paheksui niitä, jotka eivät käyneet seurakunnan kokouksissa
Kol. 3:16
Hepr. 10:25
Vierailija kirjoitti:
Kun antaa almun köyhälle sydämestään, Herra antaa sen kymmenkertaisena takaisin.
Tästä aivan samaa mieltä
En vain tarvitse kirkkoa tässä mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Ja kannatta muistaa, että usko ja kirkko ovat kaksi toisistaan erillistä asiaa. Uskossa oleminen ei vaadi kirkkoa, sillä kirkko on vain ihmisten perustama instituutio. Ei Jeesus kirkkoa perustanut. Kirkkoa voisi verrata ihmisjoukon perustamaan 'kerhoon', missä yhdessä sitten uskoa harjoitetaan. Mutta kuten sanoin, niin itse uskon kanssa sillä ei ole merkitystä. Tuota voisi verrata vaikka siihen kun harrastat sukankudontaa. Voit toki liittyä neulojien kerhoon ja mennä kerhotalolle kutomaan isolla porukalla. Mutta yhtä hyvin voit kutoa sukkia myös itse kotonasi. Se on sitten ihmisestä itsestään kiinni, että kumpi malli sopii paremmin, mutta se itse kudonta on silti sitä ihan samaa.
Toisaaltaon on monia esimerkkejä irrallaan valtauskonnoista olevia lahkoja ja suuntauksia, jotka syntyvät jonkun innostavan johtajan ympärille. Ihmisiä liittyy niihin vapaaehtoisesti, mutta myöhemmin he huomaavat olevansa siellä vankina ja jatkuvan silmälläpidon alaisena. Siellä voidaanpakottaa seksijuttuihin ja lapset voidaan erottaa vanhemmista. Voi joutua tekemään työtä johtajan hyväksi yötä päivää kunnes voimat loppuvat. Näitä paljastuu aina välillä. Luin kerran avioparista, jolla on aiemmin hyvät työpaikat, nätti koti ja auto (Amerikassa) ja heidät saatiin houkuteltua sellaiseen porukkaan. Muutaman vuoden kuluttua he halusivat pois, mutta se ei ollutkaan helposti tehty. Lisäksi he joutuivat aloittamaan kaiken alusta, kun omaisuus oli mennyt lahkon hyväksi. Siinä mielessä tunnetut valtauskonnot ovat parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko järjestää 6- vuotiaille päivähoitoa ja esikouluopetusta. Jos kirkko ei tekisi sitä joidenkin lasten osalta, niin sitten kunnan pitäsi lisätä näitä päivähoito- ja esikouluopetuspaikkojaan vastaava määrä. Lasku siitä lankeaisi veronmaksajajille.
-
Kunta MAKSAA näiden palveluiden järjestämisestä kirkolle.
Kyllä siihen kirkollisverojakin käytetään.
Ja vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Niitä kirkon tekemiä yhteiskunnalle hyödyllisiä tekoja on jo lueteltu täällä, joten en ala niitä kertaamaan.
"Ja Sardeen seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo hän, jolla on ne Jumalan seitsemän henkeä ja ne seitsemän tähteä: Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut. Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä. Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen.
Kuitenkin on sinulla Sardeessa muutamia harvoja nimiä, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan, ja he saavat käyskennellä minun kanssani valkeissa vaatteissa, sillä he ovat siihen arvolliset. Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'
Olen kristitty uskovainen mutta en koe että kirkko haastaisi minua paremmaksi kristityksi vaan lähinnä se on hidas, jähmeä ja konservatiivinen laitos joka ei aina muista sen helmasta eksyneitä tai muuten raskautettuja. Erosin kirkosta ja laitan saman prosentin verran suoraan hyväntekeväsiyyteen, hyvien ja tunnettujen järjestjöjen kautta. Minusta se on kristillsempää niin. .
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin meni noin 800€/v kirkollisveroihin mutta erosin kirkosta kum tajusin kuinka paljon se ottaa ja kuinka vähän siitä saan. Tuollaisen "jäsenmaksun" ei pitäisi olla valtion verottajan homma.
Kirkko on rikas instituutti joka käy tavalliselle maksajalle kalliiksi. Joku tasapuolinen jäsenmaksu olisi reilumpi, esim vapaaehtoinen kymppi kuussa voisin vielä maksaakin.
Hei, eikös se prosentti tuloista ole juuri tasapuolista? Tällähän päiväsakkojakin aina puolustellaan. Että *jokainen maksaa kiinteän summan* on väärin.
Hienoa ap,
Saat hautakiveesi euron merkin ristin sijaan !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Jeesus perusti kirkon.
Matt. 16: 18
Paavali puhui paljon seurakunnan roolista, ja kohotti kokoontumaan yhteen ja jopa paheksui niitä, jotka eivät käyneet seurakunnan kokouk
Ja maailma syntyi sotkanmunasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaaltaon on monia esimerkkejä irrallaan valtauskonnoista olevia lahkoja ja suuntauksia, jotka syntyvät jonkun innostavan johtajan ympärille. Ihmisiä liittyy niihin vapaaehtoisesti, mutta myö
Samaa mieltä. Ja kun lisätään em. vielä se, että.kun käy säännöllisesti kirkossa, niin siinä oppii Jumalan Sanaa, ja se taas suojelee ihmistä paljolta pahalta, kuten näiltä eksyttäjiltä jotka esim. välittävät tietävänsä, milloin Jeesus tulee takaisin, vaikka Raamattu sanoo, ettei kukaan ihminen tiedä sitä.
Eli sellaista, joka väittää tietävänsä sen, ei ainakaan kannata uskoa ja seurata, koska sellaisen väittää puhuu Jumalan Sanaa vastaan ja on siten varmasti eksyttäjä ja huijari.
Hupaisimpia on kristillisdemokraatit. Hallituksessa leikkaamassa köyhiltä sen minkä kerkiää. Hymyssäsuin. Siinä on turha enää raamattuun vedota kenekään siitä poppoosta.
Vierailija kirjoitti:
Säästöä.ja säästöä. Jos kirkolla ei ole varaa hoitaa niitä tehtäviään, joita se nyt kirkollisverovaroin tekee, niin sitten se lasku niistä samoista toimista lankeaa valtiolle ja kunnille. Eli lopulta veronmaksajajille, kuten ap: lle itselleen.
Ei kovin pitkälle ajateltu aloitus...
Ja mitäkö se kirkko nyt tekee?
Järjestää mm lasten päivähoitoa, esikouluopetusta, nuorisoleirejä, liikuntakursseja sekä.muuta ohjelmaa perheille. työttömille, yksinäisille ja vanhuksille, konsertteja ja muita kulttuuritapahtumia, avioliittoneuvontaa , sosiaalityötä, kriisityötä, hautaustoimea jne.
Kirkko tekee paljon ennaltaehkäisevää sosiaalityötä ja ehkäisee syrjäytymistä ja tukee ihmisiä monin tavoin työhön palaamista.
Jos kaikki tuo jäisi tekemättä, jos kaikki toimisivat yhtä lyhytnäköisesti kuin ap, niin lasku siitä olisi yhteiskunnalle suuri. Voi olla että valtio veroprosen
Vähemmän nousisi kuin kirkollisvero
Vierailija kirjoitti:
Kirkko on onneksi vielä toistaiseksi voinut -ainakin omalla asuin alueellani- tukea muun ohessa vähävaraisia ja muita heikommassa asemassa olevia esimerkiksi jakamalla ruoka-apu kasseja ja lahjakortteja ja pääsylippuja (esim uimahalliin) erilaisiin paikallsiin palveluihin.
Se on voinut toistaiseksi jakaa niitä kaikille kysymättä jäsenkorttia tai tivaamatta kuuluuko vai onko kuulumatta kirkkoon. Ja näin pitää ollakin. Mutta kuinka kauan näin voi olla, jos kirkosta yhä useampi haluaa erota, johon heillä on täysioikeus. Mutta ei pidä luulla, että kirkko pelkässä pyhällä hengellä eläisi.
Tietysti joku kivahtaa tähän, että kirkolla on paljon omaisuutta mikseivät muuta vaikka kirkkoja diskoiksi ja myy hautamaista jalkapallokentiksi. Totta tietysti tämäkin. Mutta toisaalta ei tule äkkiseltään mieleeni yhtään täysin pyytetöntä, organisoitua ja järjestäytynyttä tahoa, joka pyrkisi tai edes yrittäsi toteuttaa katkuvaa.
Katso paljon kirkollisverosta menee tuohon hommaan. Esim per maksettu euro. Yllätyt.
Nuorten (etenkin miespuolisten) keskuudessa kristinusko on lisääntymässä Ruotsissa ja myös Suomessa.
Joku kirkkoisä sanoi jo kauan sitten, että suomalaiset on kummallista kansaa. Sodan uhatessa kirkko tulee valtavan tärkeäksi ja hyvinä aikoina se unohtuu. (Satoja vuosia sitten)
Kasteet on vähentyneet, koska lapset ottavat kastetta sitten konfirmaation yhteydessä. Pöhköä kyllä. Koen kasteen jonkinlaiseksi suojaukseksi.