Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästän 1153 euroa vuodessa siitä etten kuulu kirkkoon.

Vierailija
30.01.2025 |

Erosin ev.-lut lahkosta 23 vuotta sitten, eli olen säästänyt noin 26 500 euroa tähän mennessä.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästän paljon kun en myöskään kuulu kirkkoon ja ostelen ensisijaisesti suoraan ulkomailta

Vierailija
22/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä rahat menneet säästöön vai kulutukseen? Jos säästöissä ei ole vastaavaa summaa, niin et ole oikeasti säästänyt. Laittanut vain rahat eri asioihin.

Kukapa sitä laittaa rahat mieluummin vaikka lomamatkaan kun voi työntää kirkolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta vuosia sitten, mutta ehdin ennen sitä olemaan yli 20 vuotta jäsenenä. Sillä summalla mitä olen jo maksanut voin hyvällä omatunnolla nauttia kirkon palveluista ja viineistä lopun elämääni.

Vierailija
24/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko on onneksi vielä toistaiseksi voinut -ainakin omalla asuin alueellani-  tukea muun ohessa vähävaraisia ja muita heikommassa asemassa olevia esimerkiksi jakamalla ruoka-apu kasseja ja lahjakortteja ja pääsylippuja (esim uimahalliin) erilaisiin paikallsiin palveluihin.

Se on voinut toistaiseksi jakaa niitä kaikille kysymättä jäsenkorttia tai tivaamatta kuuluuko vai onko kuulumatta kirkkoon. Ja näin pitää ollakin. Mutta kuinka kauan näin voi olla, jos kirkosta yhä useampi haluaa erota, johon heillä on täysioikeus. Mutta ei pidä luulla, että kirkko pelkässä pyhällä hengellä eläisi. 

Tietysti joku kivahtaa tähän, että kirkolla on paljon omaisuutta mikseivät muuta vaikka kirkkoja diskoiksi ja myy hautamaista jalkapallokentiksi. Totta tietysti tämäkin. Mutta toisaalta ei tule äkkiseltään mieleeni yhtään täysin pyytetöntä, organisoitua ja järjestäytynyttä tahoa, joka pyrkisi tai edes yrittäsi toteuttaa katkuvaa. kaikkiin ikäryhmiin suunnattua toistaiseksi jatkuvaa hyväntekeväisyyttä monin tavoin odottamatta saavansa samalla myös itse jotain, jotta sen toiminta voisi jatkua ellei peräti tuottaa voittoakin.

Ei kirkko tietenkään täydellinen ole. Ja totta kai sen toimintaa tulee ja pitää myös kritisoida.  

Vierailija
25/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoiset tulot sulla. Minä maksoin raksaduunarina kirkollisveroa n. 300 euroa vuodessa.

Vuositulot vähän yli 20 000 euroa? Otan osaa. 

Vierailija
26/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin samasta lahkosta kun menin töihin 27v ikäsenä, nyt 40 vuoden jälkeen on säästöä kertynyt noin 25 k€, jos olisin toiminut toisella tavalla niin potti olisi ainakin kaksikertainen, minä kuitenkin sijoitin nuokin roposet kaunottariin  ja olen siitä ikionnellinen.

Vierailija
27/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me säästämme miehen kanssa yhteensä 1600 vuodessa. Sillä rahalla jo kivasti tekee vaikka lomareissun. 

Vierailija
28/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöä.ja säästöä. Jos kirkolla ei ole varaa  hoitaa niitä tehtäviään, joita se nyt kirkollisverovaroin tekee, niin sitten se lasku niistä samoista toimista lankeaa valtiolle ja kunnille. Eli lopulta veronmaksajajille, kuten ap: lle itselleen.

Ei kovin pitkälle ajateltu aloitus...

Ja mitäkö se kirkko nyt tekee?

Järjestää mm lasten päivähoitoa, esikouluopetusta, nuorisoleirejä, liikuntakursseja sekä.muuta ohjelmaa perheille.  työttömille,  yksinäisille ja vanhuksille, konsertteja ja muita kulttuuritapahtumia, avioliittoneuvontaa , sosiaalityötä, kriisityötä, hautaustoimea jne.

Kirkko tekee  paljon ennaltaehkäisevää sosiaalityötä ja ehkäisee syrjäytymistä ja tukee ihmisiä monin tavoin työhön palaamista.

Jos kaikki tuo jäisi tekemättä,  jos kaikki toimisivat yhtä lyhytnäköisesti kuin ap, niin lasku siitä olisi yh

Väännän rautalangasta.

On sinun etusi mukaista, että kirkko tekee esim. ennaltaehkäisevää päihdetyötä.

Vaikka juuri sinä et sitä palvelua tarvitsisikaan, niin on sinun etusi mukaista että joku muu, joka on vaarassa alkoholisoitua, saa ennaltaehkäisevää tukea.

Koska mikäli hän alkoholisoituu ja jää pois töistä ja syrjäytyy, niin se tulee paljon kalliimmaksi yhteiskunnalle eli veronmaksajajille eli sinulle.

Ymmärsitkö nyt?

Vierailija
29/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti se muisto niistä rahoista lämmittää helvetin tulessa ikuisesti kärventyessä. /s

Joo, tiedän, järjestäytyneellä kirkolla ja todellisella uskolla on hyvin vähän tekemistä keskenään. Paitsi tietenkin katolisten mielestä.

Vierailija
30/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kulutan,haudassa on sitten aika säästää,te pakanat ette haudatuksi tule joudutte kompostiin.

Vierailija
31/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi halutessaan erota kirkosta loppuvuodesta ja liittyä takaisin tammikuun alussa jos haluaa kirkkoon kuulua muttei maksaa siitä.

Vierailija
32/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää heitä, jotka kuuluvat kirkkoon mutta valittavat rahan vähyydestä.

Oikea Jumala ei pakota tai pyydä ketään maksamaan siitä, että voi rukoilla.

Vierailija
33/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä säästän paljon kun en myöskään kuulu kirkkoon ja ostelen ensisijaisesti suoraan ulkomailta

Oletko Temun paras kaveri,pitää tilata ulkomailta kun halvalla saa vaikka ei tarvetta olis mihinkään hilavitkuttimeen.

Vierailija
34/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kulutan,haudassa on sitten aika säästää,te pakanat ette haudatuksi tule joudutte kompostiin.

Mun tuhkat sirotellaan meidän metsään ja päälle istutetaan kuusi. 

Vierailija
35/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöä.ja säästöä. Jos kirkolla ei ole varaa  hoitaa niitä tehtäviään, joita se nyt kirkollisverovaroin tekee, niin sitten se lasku niistä samoista toimista lankeaa valtiolle ja kunnille. Eli lopulta veronmaksajajille, kuten ap: lle itselleen.

Ei kovin pitkälle ajateltu aloitus...

Ja mitäkö se kirkko nyt tekee?

Järjestää mm lasten päivähoitoa, esikouluopetusta, nuorisoleirejä, liikuntakursseja sekä.muuta ohjelmaa perheille.  työttömille,  yksinäisille ja vanhuksille, konsertteja ja muita kulttuuritapahtumia, avioliittoneuvontaa , sosiaalityötä, kriisityötä, hautaustoimea jne.

Kirkko tekee  paljon ennaltaehkäisevää sosiaalityötä ja ehkäisee syrjäytymistä ja tukee ihmisiä monin tavoin työhön palaamista.

Jos kaikki tuo jäisi tekemättä,  jos kaikki toimisivat yhtä l

En. Olen joskus kuullut sanottavan, että olen vähän yksinkertainen.

Vierailija
36/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen meno kirkolla Irja Askoloineen, Laajasaloineen ja Kanasineen on todellinen rimanalitus.

Paljoa irvokkaammaksi ei meno enään voi muuttua, mutta näille vain taivas on rajana.

Tämä on niin totta. Onneksi Suomessa on muitakin kristillisiä yhteisöjä.

Terv.

kirkkokuntaa vaihtanut

Sama juttu. Minäkin käännyin muslimiksi. 

Vierailija
37/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö se "säästämäsi" raha kovinkin selkeästi arjessasi?

Itse en esim. polta enkä juo, joten teoriassa olen "säästänyt" huikeat määrät rahaa, mutta ei mulla kuitenkaan ole mitään huikeita summia säästössä.

Vierailija
38/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimi pitäisi siirtää kirkolta pois. Ei-kristillinen hautaaminen on tehty liian vaikeaksi. Muutoin valtio ja kirkko pitää erottaa. 

Vierailija
39/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti hyvätuloisena annat kuitenkin osan säästämästäsi kirkollisverosta sinulle tärkeään kohteeseen hyväntekeväisyyteen.

Näin minä ainakin teen. Jäykkä, kallis ja byrokraattinen kirkkolaitos on todella huono "avustuskohde", sillä ei kannata kirkkoveron maksamista perustella. Paljon järkevämpiäkin kohteita löytyy, joissa rahat menevät suoremmin ilman ylimääräisiä välikäsiä suoraan kohteeseen.

Vierailija
40/85 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa nähdä kauanko valtionkirkko vielä sinnittelee, kun suuret ikäluokat siirtyy ajasta ikuisuuteen, eikä lapsikaste ole enää muodissa.

Kuihtuuko lopuksi olemattomiin, vai tekeekö parannuksen ja nousee takaisin varteenotettavaksi kirkoksi?

Ensi vuoden lopulla on kirkkoon kuuluvia alle 60%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä