Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen

Vierailija
29.01.2025 |

Sitäkö tällä lähdetään pohjustamaan? 

https://yle.fi/a/74-20138375

Päiväkotien kustannukset ampaisivat nousuun lyhyessä ajassa yksi syy on vanhempien muuttunut käytös

Kuntaliiton asiantuntija ehdottaa, että perheiden oikeutta päivähoitoon tulisi rajata, jotta kulut saadaan kuriin.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottakaa nyt hyvät ihmiset omaan kykyynne hoitaa ja kasvattaa pientä lastanne. Mistä olette saaneet päähänne, että pienellä olisi paremmat oltavat päiväkodin meluisassa ryhmässä kuin äidin tai isän kanssa kotona?

Pienen lapsen kasvatus kotona (= laadukas varhaiskasvatus) ei paljon vaadi.

Vierailija
22/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan hyvä että esim. perhevapaalla saa viedä lapsen hoitoon, jotta lapsi saa ikäistään seuraa ja sitä varhaiskasvatusta. Mielestäni silloin tuo 20h/viikko on jo paljon ja varmasti riittävä määrä. Olen huomannut, että ihan tosissaan nykyään lapset kuitenkin viedään täysillä tunneilla hoitoon, kun tulee lisää lapsia, ollaan raskaana kotona, lomautettuna tai työttömänä.

Tuon Sipilän hallituksen ajan rajauksen seuraukset on tutkittu. Rajatun ajan päiväkodissa olleet lapset lähtivät peruskouluun kahden vuoden takamatkalta täysipäiväisessä varhaiskasvatuksessa olleisiin. On julmaa syrjäyttää lapsia jo heidän pikkulapsivaiheessaan, jonka aikana he eivät voi mitenkään vaikuttaa asioihin. 

Verrataanpa tammikuussa syntynyttä tyttöä ja joulukuussa syntynyttä poikaa. Heidän välinen kehitysero voi olla kaksi vuotta peruskoulun aloittaessa. Jos poika on ollut kotonaan ja käynyt välillä kerhossa tai ollut 20 tuntia viikossa varhaiskasvatuksessa, hän voi tulla täyspäiväisen varhaiskasvatuksen tammikuun tyttöä kolmen, jopa neljän vuoden takamatkalta. Kai te ymmärrätte, että tämä ei ole peruskoulun opettajalle ja luokkakavereille mikään ihannetilanne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottakaa nyt hyvät ihmiset omaan kykyynne hoitaa ja kasvattaa pientä lastanne. Mistä olette saaneet päähänne, että pienellä olisi paremmat oltavat päiväkodin meluisassa ryhmässä kuin äidin tai isän kanssa kotona?

Aika mielenkiintoista on miten amatööri voisi olla parempi kasvattaja kuin kasvatustieteen kandidaatti tai maisteri. Puhumattakaan siitä, että kodeissa kasvatus harvemmin perustuu mihinkään suunnitelmaan tai tutkittuun tietoon.

Vierailija
24/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva meistä maallikoista osaa tehdä laadukkaan varhaiskasvatussuunnitelman ja tarkkailla lastaan laadukkaasti. Varhaiskasvatuksessa tärkeää on kirjata tietoja lapsesta päivittäin ja vertailla toimintaa ikätasoiseen tekemiseen. Hyvin vaativaa, hyvin kuormittavaa. Ei lasten varhaiskasvatus ole mitään vaipanvaihtoa ja satuilua, se on seurantaa ja huomioiden tekemistä.

Vierailija
25/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni ovat olleet kotona silloin, kun itsekin olen ollut kotona. Ja tämä ei tapahtunut kivikaudella. Molemmat lähtivät kouluun etumatkalla ja ovat siellä pysyneet.

Myös kotona voi lukea lapsen kanssa kirjoja, piirtää, lorutella, laulaa, ulkoilla, rakentaa.... Se on omasta viitsimisestä kiinni.

Lapset eivät sosiaalistu kotona tulemaan toimeen samanikäisten lasten kanssa. Tuttuni hoidatti lapsensa äidillään, eläkkeellä olevalla päivähoitajalla. Lapsi sai kyllä lettuja, pullaa ja jäätelöä joka päivä. Ikävä kyllä sellaiset perustaidot kuten aterimien käyttö syödessä, pukeutuminen ja vessa-asiointi ilman aikuisen pyyhkimisapua eivät luonnistuneet. 

Kun lapsi kiinnitti vierailuillaan vähintään muiden aikuisten ja usein myös lapsien huomion siten, että söi melkein kaikkea käsin, saattoi peruskouluajasta tulla kyllä vaikeaa. Tuttuni sanoi, että ei se haittaa, vaikka syö käsin ja koulussa sitten opettaja tai koulunkäyntiavustaja pukee ja vessattaa lapsen.

Vierailija
26/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen peruskoulun luokanopettaja ja olen sitä mieltä, että lapsi voi hyvin olla varhaiset vuodet kotona äidin ja isän kanssa, jos he kotona ovat. Ei lapsi sen vuoksi jää mistään kehityksestä jälkeen.

Se on sitten eri asia, jos vanhemmat eivät yhtään viitsi hoitaa lastaan rakastaen. Jos lyödään tabletti käteen ja sen kanssa pitää viihtyä, huonosti käy.

Pitäisikö isien ja äitien vähän ottaa itse vastuuta oman lapsensa varhaiskasvattajana?

Vierailija
27/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun iäkäs tätini lateli minulle aikoinaan n. 15 vuotta sitten, ettei esikoista saa laittaa hoitoon, kun kuopus syntyy. No olin kyllä ihan samaa mieltä ja hoidinkin esikoisen siinä vauvan kanssa samalla, vaikka mitään tukiverkkoja ei ollut. Kahden lapsen päivähoidosta maksettiin sitten myöhemmin yli 500, koska tulot oli sen verran hyvät. Iäkkään tätini lapsenlapsen saatua omia lapsia, hän kyllä laittoi esikoisensa hoitoon kuopuksen synnyttyä. Hänellä oli myös hyvät tukiverkostot. Olen sitä mieltä, että subjektiivista päivähoito-oikeutta pitäisi rajoittaa vaikka 20 h/vko ja päätös sitä pidempään hoitomäärään tulisi saada lastensuojelusta.

Ihan moraalitonta myös tuo, ettei ilmoiteta, milloin lapsi onkin kotihoidossa. Sakko tuollaisesta pitäisi olla vaikka 10 €/päivä, kyllä heikommallakin kapasiteetilla varustetut alkaisi paremmin muistaa ilmoitella.

Vierailija
28/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika mielenkiintoista on miten amatööri voisi olla parempi kasvattaja kuin kasvatustieteen kandidaatti tai maisteri. Puhumattakaan siitä, että kodeissa kasvatus harvemmin perustuu mihinkään suunnitelmaan tai tutkittuun tietoon.

Varhaiskasvatuksen opettajalla on myös tukenaan moniammatillinen työryhmä.

Vierailija
29/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Verrataanpa tammikuussa syntynyttä tyttöä ja joulukuussa syntynyttä poikaa. Heidän välinen kehitysero voi olla kaksi vuotta peruskoulun aloittaessa. Jos poika on ollut kotonaan ja käynyt välillä kerhossa tai ollut 20 tuntia viikossa varhaiskasvatuksessa, hän voi tulla täyspäiväisen varhaiskasvatuksen tammikuun tyttöä kolmen, jopa neljän vuoden takamatkalta. Kai te ymmärrätte, että tämä ei ole peruskoulun opettajalle ja luokkakavereille mikään ihannetilanne?"

Näinhän se on ja kaiken lisäksi kyse ei ole vain kognitiivisista taidoista vaan nimenomaan ihmisenä olemisesta, miten olla ryhmässä saamatta turpaan, miten keskittyä melussa, miten olla niin keskiverto, ettei varhaiskasvattaja ota silmätikuksi jne. Jo ihan sellaiset kuin "mitä homppis" -huutelut on kotona kasvatetulle ihan vieraita, ei välttämättä osaa huijata muita ja kaiken lisäksi käsittelee yhteisiä tavaroita kuin omia eli varovasti. Opettajalla on iso työ saada moinen nössö osaksi riehuvaa ja kirkuvaa ryhmää.

Vierailija
30/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen peruskoulun luokanopettaja ja olen sitä mieltä, että lapsi voi hyvin olla varhaiset vuodet kotona äidin ja isän kanssa, jos he kotona ovat. Ei lapsi sen vuoksi jää mistään kehityksestä jälkeen.

Se on sitten eri asia, jos vanhemmat eivät yhtään viitsi hoitaa lastaan rakastaen. Jos lyödään tabletti käteen ja sen kanssa pitää viihtyä, huonosti käy.

Pitäisikö isien ja äitien vähän ottaa itse vastuuta oman lapsensa varhaiskasvattajana?

Nykypäivänä isien ja äitien pitää ottaa vähän vastuuta työntekijöinä, jotta saavat perheelle leivän pöytään ja katon pään päälle. Inflaatio on hurja, yhä harvemmalla on mahdollisuus siihen ylellisyyteen, että köllöttelisi lasten kanssa vuosia kotona.

Vierailija
31/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan sitä että jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen, mutta pääsääntöisesti pitäisi olla niin että jos vanhemmat/vanhempi on kotona, olisi hoitoaika klo 9-15 välillä ja vaikkapa 3 päivänä viikossa. Ja jos perheessä on esim terveyshuolia tai muita haasteita, voisi hoitopäiviä olla enemmän ja päivätkin pitempiä, mutta niin että se harkittaisiin tapauskohtaisesti.

T.eräs varhaiskasvatuksen opettaja

Miksi puhut hoitoajasta ja hoitopäivistä vaikka tarkoitat varhaiskasvatusta? Noin pienellä osallistumisella varhaiskasvatukseen lapsi myös jää merkittävästi jälkeen muusta ryhmästä eikä saavuta samaa taitotasoa.

Ei taatusti jää jälkeen muista lapsista kun ryhmän toiminta suunnitellaan siten että näinä päivinä on säännöllisesti kaikkien vasun osa-alueiden mukaista toimintaa. Vain hyvinvoiva, levännyt ja stressaantumaton lapsi voi oppia parhaalla mahdollisella tavalla enkä usko alkuunkaan että viitenä päivänä viikossa 8-10h päiväkodissa viettävä lapsi ei ikinä kärsisi siitä metelistä ja hälystä mikä yleensä päiväkodeissa on. Varhaiskasvatuksen hyödyt lapsi saa itselleen paljon vähemmilläkin tuntimäärillä.

Ja puhuin hoitoajoista ja hoitopäivistä, sillä ainakin meidän työyhteisössä on nämä termit arkisessa käytössä.

T.se sama varhaiskasvatuksen opettaja

Vierailija
32/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun iäkäs tätini lateli minulle aikoinaan n. 15 vuotta sitten, ettei esikoista saa laittaa hoitoon, kun kuopus syntyy. No olin kyllä ihan samaa mieltä ja hoidinkin esikoisen siinä vauvan kanssa samalla, vaikka mitään tukiverkkoja ei ollut. Kahden lapsen päivähoidosta maksettiin sitten myöhemmin yli 500, koska tulot oli sen verran hyvät. Iäkkään tätini lapsenlapsen saatua omia lapsia, hän kyllä laittoi esikoisensa hoitoon kuopuksen synnyttyä. Hänellä oli myös hyvät tukiverkostot. Olen sitä mieltä, että subjektiivista päivähoito-oikeutta pitäisi rajoittaa vaikka 20 h/vko ja päätös sitä pidempään hoitomäärään tulisi saada lastensuojelusta.

Ihan moraalitonta myös tuo, ettei ilmoiteta, milloin lapsi onkin kotihoidossa. Sakko tuollaisesta pitäisi olla vaikka 10 €/päivä, kyllä heikommallakin kapasiteetilla varustetut alkaisi paremmin muistaa ilmoitella.

Eihän hoitomaksustakaan saa alennusta, kun soittavat perjantaina hakemaan terveen lapsen kotiin, kun on henkilöstövajausta.

Vierailija
33/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidon pitäisi olla enemmän maksullista kuin nykyään on. Hullua, että puolet on ilmaiseksi päiväkodissa. 

Työttömän perheen lapsen oikeus päiväkotiin  on ongelmallinen. Normaaliryhmässä putoaa leikeistä, jos on vaan joskus paikalla. Jos heillä on oma ryhmä, siellä on sitten vaan työttömien lapsia, mikä ei ole hyvä asia. 

Jos olisin työtön ja olisi sopivanikäisiä lapsia, veisin seurakunnan kerhoon. 

Vierailija
34/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei! Varhaiskasvattakoot ammattilaiset, minä hoidan lastani ja elän hänen kanssaan. Jos varhaiskasvatus kaikkine tavoitteineen tuodaan kotiinkin, kuormittuu lapsi liikaa. Koko ajan vaatimuksia, testaamista, uuden opettelua muiden määräämässä tahdissa jne. Ei kiitos meille, minä en tuollaista halua. Lapsella on oltava oikeus joskus olla ihan vain lapsi, leikkiä samaa leikkiä vaikka 4 tuntia peräkkäin ilman toimintatuokioita ja värien opettelua, oikeus täyttää tiskikonetta ja rupatella omiaan sen sijaan, että samalla keskustellaan aterioiden ravitsemussisällöstä jne.

Vierailija
35/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue tuo ketju Opettajan avautuminen. Sieltä käy selväksi, minkälaisia nämä diginatiivit lapset, jotka ovat tutti suussa oppineet älypuhelimen tai tabletin käytön, ovat peruskoulussa. Ainoastaan järjestelmällinen varhaiskasvatus voi pelata nämä lapset laiskoista vanhemmiltaan, jotka pitäisi laittaa vieroittautumaan omista laitteistaan.

Vierailija
36/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummut toisinaan lellivät lapsenlapsiasan. Eivät tosin kaikki. 

Onko joku oikeasti sitä mieltä, että kotona äiti ja isä eivät ole kykeneviä opettamaan lapsilleen pukemista, aterimien käyttöä tai pyyhkimistä vessakäynnin yhteydessä? Tarvitaanko siihen päiväkoti ja "varhaiskasvatus koulutetulta ihmiseltä"? Olen sanaton!

Ei mummuakaan voi kaikesta syyttää. Äiti ha isä ovat päävastuussa.

Vierailija
37/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivähoidon pitäisi olla enemmän maksullista kuin nykyään on. Hullua, että puolet on ilmaiseksi päiväkodissa. 

Työttömän perheen lapsen oikeus päiväkotiin  on ongelmallinen. Normaaliryhmässä putoaa leikeistä, jos on vaan joskus paikalla. Jos heillä on oma ryhmä, siellä on sitten vaan työttömien lapsia, mikä ei ole hyvä asia. 

Jos olisin työtön ja olisi sopivanikäisiä lapsia, veisin seurakunnan kerhoon. 

How's the weather in USA?

Vierailija
38/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoksi päiväkodeissa ei pitäisi opettaa mitään akateemisia taitoja, vaan sitä samaa, mitä äidit kotona opettavat. 

Vierailija
39/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi päiväkodeissa ei pitäisi opettaa mitään akateemisia taitoja, vaan sitä samaa, mitä äidit kotona opettavat. 

Eli ei mitään?

Vierailija
40/95 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amen!

erkkaope