14-vuotias Eveliina HS:ssä: Monella nuorella ei ole mitään syytä jatkaa elämää
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010991702.html
Siitäkin huolimatta että "tulevaisuuteen panostetaan", se ei ilmeisesti tarkoita mitään oikeita, rahallisia panostuksia mm. mielenterveystyöhön.
Monella paikkakunnalla on jopa mahdotonta päästä psykoterapiaan edes vaikeasti masentuneena. Vuosikymmenen tasolla tapahtuu jo valmiiksi syntyvyydeltään pienessä maassa tuhansien nuorten itsemurhia jotka olisivat estettävissä.
Sen sijaan tukea ei saa enää edes hakemalla. Menee samaan suuntaan kuin työnhaku, tuuleen huutamista joka ei koskaan johda mihinkään eikä edes oma aktiivisuus edistä asiaa.
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä oikeistoliberaalit halusivat ja sitä toteutetaan. Millään tai kenelläkään ei tässä maassa ainakaan vuoteen 2027 asti ole mitään väliä, paitsi pääomalla ja sen mahdollisiman matalalla verotuksella.
Tämän pääomajumalan edestä saa kuolla vaikka seuraava sukupolvi kokonaan pois jotta nykyiset keski-ikäiset ja papat saavat vielä hetken helpotusta.
Vasemmiston tavoitehan tämä on ollut, pidetään kaikki mahdollisimman köyhinä taikaseinästä saatavien tukien varassa ja rangaistaan siitä, jos jotain elämässä erehtyy tekemään.
Lopetetaan me köyhät lasten tekeminen kokonaan, niin Persuilta ja Kokkateilta loppuu pihat ja rengit,jotka tekee näitä matalapalkka-alan töitä, kuten hoito-ja hoivatyötä, siivousta, kaupan kassaa yms. Siinäpä sitten ihmettelevät, että mistä saavat piikoja ja renkiä palvelemaan heitä. Kaikkia kun ei voi ulkomailta tuoda.
Ei elämällä tarvitse olla erityistä tarkoitusta tai päämäärää. Elämä itse on jo kumpikin. Ja se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä suomalaisten jotka on masentuneita pitäs jutella internetissä enemmän ympäri maailmaa olevan ihmisten kanssa. Suomi on ehkä Sveitsin ja Norjan jälkeen maailman paras maa syntyä ja monet kolmannen maailman ihmiset käyttää koko elämänsä että pääsis muuttamaan ensimmäiseen maailmaan.
Suomalaisella nuorella ei oo mitään syytä olla masentunu ja niillä on mahdollisuus vaikka mihin. Ja niillä on jo paremmat lähtökohdat elämällä ku 97%:illa maailman ihmisistä. Sit jotkut niistä heittää vaan elämänsä ihan hukkaan ja tappaa ittensä. Ja samaan aikaan joku Mumbain slummiin syntyny kastiton on vaan iloinen.
Uskomatonta, jos joku oikeasti "ajattelee" näin. Missä disneymaailmassa elät? Köyhissä maissa asuu valtavasti onnettomia ihmisiä. Sielläkin luovutaan omasta elämästä, kun ei enää jaksa eikä ole ruokaakaan. Tai on tullut raa'asti pahoinpidellyksi
Kyllä siellä Mumbain slummissa tai Sao Paulon favelassa on silti joku joka on vähemmän masentunu ku Eve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypit ei ole pelanneet edes harjoitusleveliä läpi, ja luulevat, että koko peli oli siinä. Mieli virkistyy, kun viskaa puhelimen nurkkaan, ja alkaa harrastamaan sekä kokeilemaan asioiden tekemistä itse.
Nykynuoret ovat vain kuluttaneet aika puhelimella kuluttaen muiden tekemää sisältöä, joten osaako ne itse mitään? No, parempi aloittaa opettelu tänään kuin huomenna.
Miksi sä et, vaikka nyt kolaa naapurin pihaa? Siitähän voisi tulla hyvä mieli, kun auttaa toista jne. Silti sä et todennäköisesti sitä tee, koska sä et usko sen ilon olevan niin suuri, että se olisi vaivan arvoinen.
Ei se ole yhtään sen ihmeellisempää tuon "tee vain jotain" kanssakaan, moni tietää että esim urheilu luultavasti, ainakin hetkellisesti kohentaa mielialaa, mutta jos sä et usko sen tekevän niin merkittävää parannusta, että se olisi vaivan arvoista, niin todennäköisesti se jää tekemättä.
Vaikka nykyään on kaikenlaisia oman elämänsä supersankareita äänessä jatkuvasti, niin hyvin harva heistäkään on loppujen lopuksi päässyt sieltä kuopastaan yksin ulos, vaan siihen tulee joku ulkopuolinen avuksi. Ehkä uusi ystävä tms, mutta joku ulkopuolinen syy kuitenkin jatkaa, kun itse ei enää tunne olevansa tarpeeksi suuri syy. Ei kaikki ole niin onnekkaita, että näin kävisi.
Miksi muodostat mielikuviesi perusteella päähäsi jonkin karikatyyrin minusta, jota vastaan hyökkää?
Naapurin pihaan kolaa huoltoyhtiö.
Autan ihmisiä, joiden ongelmat tulee tietooni. Esim. herättelen päihtyneitä kylmältä kadulta ja tilaan tarvittaessa kyydin. Jos ystävät tai sukulaiset tarvitsevat jotain, menen apuun.
Kukaan ei ole oman elämänsä supersankari, mutta jokainen on sen seppä.
Kun on mielenkiinnon kohde ja aito halu oppia, tekemistä riittää loputtomasti. Haluaa elä pitkään. On ihan sama, mitä haluaa tehdä, kunhan tekee.
Jos ei tee itse mitään, vaan kuluttaa muiden tekemää, elämästä tulee väistämättä tyhjää.
Ratkaisu ongelmaan on heittää puhelin nurkkaan ja alkaa tekemään jotain. Tylsistyminen on hyvä alku. Anna tylsyyden tulla, haluat sitten tehdä jotain, itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä oikeistoliberaalit halusivat ja sitä toteutetaan. Millään tai kenelläkään ei tässä maassa ainakaan vuoteen 2027 asti ole mitään väliä, paitsi pääomalla ja sen mahdollisiman matalalla verotuksella.
Tämän pääomajumalan edestä saa kuolla vaikka seuraava sukupolvi kokonaan pois jotta nykyiset keski-ikäiset ja papat saavat vielä hetken helpotusta.
Vasemmiston tavoitehan tämä on ollut, pidetään kaikki mahdollisimman köyhinä taikaseinästä saatavien tukien varassa ja rangaistaan siitä, jos jotain elämässä erehtyy tekemään.
Lopetetaan me köyhät lasten tekeminen kokonaan, niin Persuilta ja Kokkateilta loppuu pihat ja rengit,jotka tekee näitä matalapalkka-alan töitä, kuten hoito-ja hoivatyötä, siivousta, kaupan kassaa yms. Siinäpä sitten ihmettelevät, että mistä saavat pii
Mä oon rikas ja mulla on paljon lapsia, joista kasvatan antikommunisteja niinku Sulo Nykänen.
Vierailija kirjoitti:
1. lääketeollisuus kehittää nosebo-masennusdiagnoosin
2. nuoret ja hölmöt uskovat tähän nosebo-diagnoosiin
3. lääketeollisuus kiristää valtiolta rahaa että korjaisi ite aiheuttamansa vahingon
4. ihmiset alkavat tappamaan itsejään
5. lääketeollisuus tekee rahaa tappamalla ihmisiä ja kiristämällä valtiota
Lääketeollisuus on maailman pahimpia rikollisjärjestöjä ja se maksaa eri poliitikoille valtavia summia eri maissa jotta voi toimia miten haluaa. USA:ssa Trumpin tiimi lähtee nyt tosissaan ajamaan alas tätä lääkeyhtiöiden ja poliitikkojen muodostamaa mielivaltaista rikollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ollut masentunut kun Sanna oli pääministeri.
"
Tiedoksesi: koulutus ei nykyään takaa edes työpaikkaa. Ilman suhteita, sukulaisapua ja verkostoja et tule valituksi."
Perusta firma. Vasemmiston mukaan se on helppoa ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista kun muut tekee hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypit ei ole pelanneet edes harjoitusleveliä läpi, ja luulevat, että koko peli oli siinä. Mieli virkistyy, kun viskaa puhelimen nurkkaan, ja alkaa harrastamaan sekä kokeilemaan asioiden tekemistä itse.
Nykynuoret ovat vain kuluttaneet aika puhelimella kuluttaen muiden tekemää sisältöä, joten osaako ne itse mitään? No, parempi aloittaa opettelu tänään kuin huomenna.
Miksi sä et, vaikka nyt kolaa naapurin pihaa? Siitähän voisi tulla hyvä mieli, kun auttaa toista jne. Silti sä et todennäköisesti sitä tee, koska sä et usko sen ilon olevan niin suuri, että se olisi vaivan arvoinen.
Ei se ole yhtään sen ihmeellisempää tuon "tee vain jotain" kanssakaan, moni tietää että esim urheilu luultavasti, ainakin hetkellisesti kohentaa mielialaa, mutta jos sä et usko sen tekevän niin merkittävää parannusta, että se olisi vaivan arvoista, niin todennäköisesti se j
en ole sama mutta itseasiassa hoidamme minun perheen kanssa taloyhtiön pienet huoltohommat kuten hiekotuksen ja ovien edustojen harjauksen, korjausmaalaukset, haravoinnin, pensasaidan hoidon jne. Jaa miksi? No siksi kun muut asukkaat ovat iäkkäitä /liikuntarajoitteisia ja yhdellä asukkaalla on heikko rahatilanne sairastumisen vuoksi. Eli pidetään vastikkeet kurissa näin. Ihan hyvä mieli tulee joo, saahan sitä nuoremmuuttaan tehdä pientä muiden iloksi.
Kun lapsi pelasi jalista niin oli kyllä huomattavissa ketkä osallistuivat vapaaehtoisiin hommiin joukkueen eduksi ja ketkä eivät. sanotaan näin, että joukkueen vapaaehtoiset pääsivät hommiin vain viikonloppuisin ja iltaisin koska olivat päivät töissä.
Jos nuoret ja työikäiset lähtee pois Suomesta niin eläkkeitä ei pystytä maksamaan.
Siihen loppuu sanomiset mutku omaisuudensuoja.
Tiedoksesi: koulutus ei nykyään takaa edes työpaikkaa. Ilman suhteita, sukulaisapua ja verkostoja et tule valituksi.
Järkyttävää asennetta siirrät lapsillesi, jos tuollaista heille tolkutat päivät pitkät. Toivon niin kovasti että olet lapseton, ettei kenenkään tarvitse kuunnella sun itsekästä itsesääliäsi, joka kumpuaa sun minäminä asenteestasi. Jos ei sulla ole, niin ei sitten kellään muullakaan voi olla
HYI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole yhtään sen ihmeellisempää tuon "tee vain jotain" kanssakaan, moni tietää että esim urheilu luultavasti, ainakin hetkellisesti kohentaa mielialaa, mutta jos sä et usko sen tekevän niin merkittävää parannusta, että s
Työtön vanhempi ei saa tehdä vapaaehtoistöitä, siitä tulee karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin nuorella on kaikki maailman syyt jatkaa elämää. Miksi kukaan ei näytä heille mitä kaikkea on mahdollista tehdä? Onko vanhemmat luovuttaneet kasvatuksessa? Tärkeintä vanhempien kasvatustyössä on luoda tulevaisuuden uskoa lapsiin ja nuoriin. Ei tappaa kaikkea innostusta ja elämäniloa. Siksi kasvattaminen on niin vaikeaa kun omat voimavarat on loppu just silloin kun eniten voimia tarvitaan olla positiivinen ja kannustava.
Perheelle, missä vanhempi ei saa töitä ja on köyhää ei tulevaisuuden toivoa kauheasti luoda.
Se vanhempi voisi itsesäälin sijaan kertoa lapselle, mitkä ne köyhyyden juurisyyt ovat ja kehottaa jälkikasvuaan pyrkimään koulutuksen kautta parempaan
"
Tiedoksesi: koulutus ei nykyään takaa edes työpaikkaa. Ilman suhteita, sukulaisapua ja verkostoja et tule valituksi.
"
Ei takaa ei. Mutta sama laulu on ollut vuodesta 2000 kun aloitin opiskelun tähän päivään saakka. Ja kas kummaa, valtaosa meistä työllistyi ihan ilman mitään nepotismia. Sisarukset ja ystävät eri aloilta ja eri ikäpolvista ovat paikkansa löytäneet ihan ilman mitään verkostoja nuorina ja vähäisellä työelämäkokemuksella. Ja lapset on kesätyönsä saaneet ihan ilman mitään suhteita.
Ei täällä kohta kukaan enää haluakaan asua. Jatkuvasti nuorempi polvi on enemmän sairasta, kipeää ja toimintakyvytöntä. Se vähenevä joukko toimintakykyisiä siinä sitten yrittää elättää koko porukan. Kai siinä alkaa kenen tahansa pälli repeämään - niiden terveidenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin nuorella on kaikki maailman syyt jatkaa elämää. Miksi kukaan ei näytä heille mitä kaikkea on mahdollista tehdä? Onko vanhemmat luovuttaneet kasvatuksessa? Tärkeintä vanhempien kasvatustyössä on luoda tulevaisuuden uskoa lapsiin ja nuoriin. Ei tappaa kaikkea innostusta ja elämäniloa. Siksi kasvattaminen on niin vaikeaa kun omat voimavarat on loppu just silloin kun eniten voimia tarvitaan olla positiivinen ja kannustava.
Perheelle, missä vanhempi ei saa töitä ja on köyhää ei tulevaisuuden toivoa kauheasti luoda.
No JUST SILLOIN pitää luoda tulevaisuuden uskoa. Näin minä tein, olin samassa tilanteessa. Ei ollut helppoa. Lapseni on nyt vakityössä, ollut 10 vuotta. Itse olen edelleen työttömänä, tai taas, teen pätkätöitä. Siinä se
Minkä virheen teit?
Olet naurettava ja naiivi, jos kuvottelet vanhemman voivan iskostaa mitään asennetta lapsensa päähän, ellei tämä halua/kykene ottaa sitä vastaan.
Päin vastoin, on paljon mäuttöä siitä, että lapsi tekee juuri päin vastoin, mitä neuvotaan.
Oma lapseni on herkkä ja luova. Yli 3-kymppiseksi hän uskoi omaan unelmaansa ja haluunsa elättää itsensä taiteellaan. Vaan näin ei käynyt. En tiedä, pystyykö hän viemään loppuun juuri aloittamansa opinnot. Masennuskin vaivaa, eikä rahaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin siivooja siirretään toimistosihteeriksi, kun on terveysvaivaa ja tradenomeja on työttöminä pilvin pimein.
Täysin turha tutkinto, voisi koko koulutuksen lopettaa.
Jokainen töyntekijä jonka olen eläissäni palkannut hankinnan ja logistiikan tehtäviin on ollut tradenomi. N 30 henkilöä vuosien varrella. No jaa, yksi oli merkonomi, oli jo hieman iäkkäämpi palkatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millään helvetin palveluilla ei mielenterveys parane. Tarvitaan töitä ja ennen kaikkea lisää rahaa, niin monella häviää murheet nopeasti. Lässyttävän tädin kanssa juttelu ja Essitalopraamin napsiminen vain pahentavat asioita.
Totta kai mielenterveys paranee avulla. Jokainen ihminen tarvitsee apua elämässään jossain vaiheessa. Töissä olevilla ihmisillä on ongelmia samoin kuin rikkaillakin. Tarvitaan nimenomaan henkistä apua työn ja rahan rinnalle.
Ei tarvita. Ainoa henkinen apu on perhe ja terveet ihmissuhteet
Presleyn perhe olisi tarvinnut paljon enemmän apua. Rahaa oli, mutta poika teki itsemurhan, äiti kuoli laihuuden tavoitteluun ja jäljelle jääneet(kin) olivat riidoissa. Sehän on juuri yksi suuri ongelma, että perheet ovat rikki. Perhe ei voi tukea, jos se on rikki.
Potkulaki tulee keväällä voimaan, mutta hyvä, jos potkut ei aiheuta teille masennusta.
Työmarkkinatuki on 595 netto.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Ja opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä.
Eli et opiskele, jos et saa lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä nämä nuoret masentui jo edellisen hallituksen aikana, kaikista pahin tekijä oli korona ajan rajoitukset. Minä olisin antanut nuorten kulkea koulussa ja harrastuksissa, mutta vanhuksia suojeltiin joilla oli jo toinen jalka haudassa. No vanhuksilla ei ole edes tulevaisuutta mutta nuorilla olisi joka pelattiin
Päiväkodin siivooja siirretään toimistosihteeriksi, kun on terveysvaivaa ja tradenomeja on työttöminä pilvin pimein.
Täysin turha tutkinto, voisi koko koulutuksen lopettaa.