14-vuotias Eveliina HS:ssä: Monella nuorella ei ole mitään syytä jatkaa elämää
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010991702.html
Siitäkin huolimatta että "tulevaisuuteen panostetaan", se ei ilmeisesti tarkoita mitään oikeita, rahallisia panostuksia mm. mielenterveystyöhön.
Monella paikkakunnalla on jopa mahdotonta päästä psykoterapiaan edes vaikeasti masentuneena. Vuosikymmenen tasolla tapahtuu jo valmiiksi syntyvyydeltään pienessä maassa tuhansien nuorten itsemurhia jotka olisivat estettävissä.
Sen sijaan tukea ei saa enää edes hakemalla. Menee samaan suuntaan kuin työnhaku, tuuleen huutamista joka ei koskaan johda mihinkään eikä edes oma aktiivisuus edistä asiaa.
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä suomalaisten jotka on masentuneita pitäs jutella internetissä enemmän ympäri maailmaa olevan ihmisten kanssa. Suomi on ehkä Sveitsin ja Norjan jälkeen maailman paras maa syntyä ja monet kolmannen maailman ihmiset käyttää koko elämänsä että pääsis muuttamaan ensimmäiseen maailmaan.
Suomalaisella nuorella ei oo mitään syytä olla masentunu ja niillä on mahdollisuus vaikka mihin. Ja niillä on jo paremmat lähtökohdat elämällä ku 97%:illa maailman ihmisistä. Sit jotkut niistä heittää vaan elämänsä ihan hukkaan ja tappaa ittensä. Ja samaan aikaan joku Mumbain slummiin syntyny kastiton on vaan iloinen.
Kävisit edes joskus Suomen ulkopuolella.
Oon käyny 40 eri maassa 4 eri mantereella. Pakistanissa ihmisillä on oikeesti huolia
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se virhe on tullut jo aiemmassa vaiheessa, että tuollaisia määriä edes terapiaa tarvitaan nuorille ihmisille. Kannattaisi korjata juurisyyt eikä tyytyä laastaroimaan terapialla.
Samaa mieltä. Somepaineet ahdistavat eniten.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, että toisilla on tarve mässäillä sillä, kuinka väkivallalla voisi hoidella masennusta tai muita mielen ongelmia. Onko tällainen kommentointi merkki mt-häiriöistä vaiko silkasta tyhmyydestä?
Väkivalta on ratkaisu moneen elämän ongelmaan, se ei vain nykyään ole poliittisesti korrektia.
Minäkin yritin olla "erilainen nuori", mutta minut hakattiin ja haukuttiin porukalla normaaliksi ja olen siitä ikuisesti kiitollinen, sillä nyt olen terve ja tavallinen, arvoa tuottava ja veroja maksava kansalainen, kuten ihmisen kuuluukin olla.
Tästä päästäänkin siihen, että elämä on ja kuuluu olla taistelua ja selviytymistä. Siitä tulee aina parempi olo, kun on itse oppinut ja tehnyt jotain. Kuka näille nuorille on opettanut, että teitä pidetään kädestä koko loppuelämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä suomalaisten jotka on masentuneita pitäs jutella internetissä enemmän ympäri maailmaa olevan ihmisten kanssa. Suomi on ehkä Sveitsin ja Norjan jälkeen maailman paras maa syntyä ja monet kolmannen maailman ihmiset käyttää koko elämänsä että pääsis muuttamaan ensimmäiseen maailmaan.
Suomalaisella nuorella ei oo mitään syytä olla masentunu ja niillä on mahdollisuus vaikka mihin. Ja niillä on jo paremmat lähtökohdat elämällä ku 97%:illa maailman ihmisistä. Sit jotkut niistä heittää vaan elämänsä ihan hukkaan ja tappaa ittensä. Ja samaan aikaan joku Mumbain slummiin syntyny kastiton on vaan iloinen.
Meillä on 595 työmarkkinatuki ja paska ilmasto.
Ei oo yhtä paska ku Norjassa. Siellä sataa joku 330 päivää vuodessa eikä oo
Norja on vauras maa. Oletan, että siellä on kunnon sosiaaliturva ja tarvitsevat saavat aoua ja tukea elämäänsä. Onko näin?
Ihan hölmöä ajatella jonnekin 100-v. päähän, kun ei kukaan meistä ole enää silloin elossa. T: Antti Rinne
Vierailija kirjoitti:
Nämähän on pienestä pitäen kasvatettu ilmastoahdistukseen ja monikulttuurisuuden rikkauteen. Vähemmästäkin nuppi sekoaa. Kiitos vihreät.
mm. lasten sarjoissa ja elokuvissakin pelotellaan miten imastonmuutos tuhoaa maailman, tätä rahastusagendaa siis manipuloidaan lapsille / nuorille kaikkialla niin ei ihme ettei näiden mielenterveys pysy koossa ja tulevaisuus tuntuu toivottomalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhalla uhkailu on aina alhaista toimintaa. Mäki voisin uhkailla itsemurhalla ku mulla on kaikennäkösiä velvotteita tässä yhteiskunnassa (niinku maanpuolustus mitä tuolla "Eveliinalla" ei tuu koskaan olemaan ellei se halua) enkä omasta mielestäni saa tarpeeks apua asiaan A enkä B.
Miksi valitsit vastata Eveliinan erittäin hyvään kirjoitukseen vähättelemällä Eveliinaa siksi, että Suomessa laki ei kohtele miehiä ja naisia yhdenvertaisesti? Eveliina nosti esiin hyvän, mutta sinä valitsit vastata hyvään pahalla, miksi? Sinulla oli tilaisuus olla hyvä koko ihmiskunnan puolesta, mutta et ollut.
Miten Suomen laki ei tässä kontekstissa kohtele miehiä ja naisia yhdenvertaisesti?
Et sinäkään joudu rintamalle, kun haet vaikeaan mielenterveysongelmaasi diagnoosin.
Suomessa on kaksoisstandardit. Köyhyydestä on aina ok vitsailla tai hassun sukunimen kustannuksella, mutta jos vitsailee toisen ulkonäöstä takaisin tälle vitsiniekalle niin jo vain menee herne nenään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo yhtä paska ku Norjassa
On se Suomea parempi elää muilta kanteilta ku ilmaston puolesta. Mut ei se oo syy tappaa itteänsä Suomessa ettei syntyny turskanpurijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhalla uhkailu on aina alhaista toimintaa. Mäki voisin uhkailla itsemurhalla ku mulla on kaikennäkösiä velvotteita tässä yhteiskunnassa (niinku maanpuolustus mitä tuolla "Eveliinalla" ei tuu koskaan olemaan ellei se halua) enkä omasta mielestäni saa tarpeeks apua asiaan A enkä B.
Miksi valitsit vastata Eveliinan erittäin hyvään kirjoitukseen vähättelemällä Eveliinaa siksi, että Suomessa laki ei kohtele miehiä ja naisia yhdenvertaisesti? Eveliina nosti esiin hyvän, mutta sinä valitsit vastata hyvään pahalla, miksi? Sinulla oli tilaisuus olla hyvä koko ihmiskunnan puolesta, mutta et ollut.
Miten Suomen laki ei tässä kontekstissa kohtele miehiä ja n
En aikonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo yhtä paska ku Norjassa
Suomessa on Pohjoismaiden huonoin ansiosidonnainen.
Nuoret, lukekaa kieliä. Muissa maissa saa helpommin töitä.
Suomeen ei kannata jäädä.
Tyypit ei ole pelanneet edes harjoitusleveliä läpi, ja luulevat, että koko peli oli siinä. Mieli virkistyy, kun viskaa puhelimen nurkkaan, ja alkaa harrastamaan sekä kokeilemaan asioiden tekemistä itse.
Nykynuoret ovat vain kuluttaneet aika puhelimella kuluttaen muiden tekemää sisältöä, joten osaako ne itse mitään? No, parempi aloittaa opettelu tänään kuin huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Suomen laki ei tässä kontekstissa kohtele miehiä ja naisia yhdenvertaisesti?
-eri
Miehillä o
Haluaako tää eveliina siis armeijaan? Kyllä sinne saa vapaaehtoisena naisetkin mennä
Miksi kukaan ei ole sille tätä kertonut? Ei tartteis uhkailla muita itsemurhilla kun joku vaan olisi viitsinyt kertoa
Nuorten ja työikäisten kannattaa muuttaa maasta pois.
Tosin silloin ei pystytä eläkkeitä maksamaan, mutta se on eläkeläisten ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se virhe on tullut jo aiemmassa vaiheessa, että tuollaisia määriä edes terapiaa tarvitaan nuorille ihmisille. Kannattaisi korjata juurisyyt eikä tyytyä laastaroimaan terapialla.
Juurisyitä on monia, mm. rankka taloudellinen epätasa-arvo jota kokoomuslaiset eivät edes halua korjata.
Heidän omat pentunsa ovat kiusaamassa vähävaraisia näiden vaatteista, puhelimista jne. ja näiden vanhemmat itse aktiivisesti taistelevat työntekijöiden oikeudenmukaista palkkausta vastaan.
Moni myös huomaa, ettei edes kouluttautuminen tässä yhteiskunnassa takaa yhtikäs mitään jos on tuntemattomasta suvusta eikä ole verkostoitunut. Se vetää kokonaan pohjan siltä väitteeltä että jokainen on oman onnensa seppä.
Miten suhtautuu koulutukseen 14v joka lukee että tohtoreitakin on pitkäaikaistyöttömänä 1500, josta iso osa tekniikan tohtoreita?
juuri oli uutinen että heikompi sosioekonominen asema ainakin korreloi mielialalääkityksen käytön kanssa, eli jotain hoitoa on syrjityille ja köyhille kuitenkin yhteiskunta kyennyt tarjoamaan.
Minua hieman harjaa vastakarvaan tuo sinunkin kirjoituksestasi paistava vastakkainasettelu. Kas, minun lapseni ei kiusanne ketään puhelimista ja vaatteista kun meillä ei tuloista huolimatta yksinkertaisesti osteta merkkituotteita.
Lapseni on myös hyvinvoiva henkisesti jotain murkkuiän kuohuja lukuunottamatta ja minä tykkäisin ajatella että siihen vähän liittyy myös huoltajien ja laajennetun perheen tarjoama arvokasvatus, apu koulunkäynnin kanssa ja yleinen turvallinen kasvuympäristö. Sinun mielestäsi toki vain se, että on korkeammat tulot, jotka onnistunut hankkimaan käytyään opinnot asiallisesti läpi (eri paikkakunnalla kuin perheenjäsenet, sukulaiset ym tutut) ja haettuaan ihan työpaikkailmoitusten perusteella töitä..
sellainen kultalusikka hanurissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kannattaa valita semmonen työpaikka Suomesta jossa ei joudu koskaan ansiosidonnaiselle. Niinku lääkäri, poliisi tai vanginvartija.
Noin nuorella on kaikki maailman syyt jatkaa elämää. Miksi kukaan ei näytä heille mitä kaikkea on mahdollista tehdä? Onko vanhemmat luovuttaneet kasvatuksessa? Tärkeintä vanhempien kasvatustyössä on luoda tulevaisuuden uskoa lapsiin ja nuoriin. Ei tappaa kaikkea innostusta ja elämäniloa. Siksi kasvattaminen on niin vaikeaa kun omat voimavarat on loppu just silloin kun eniten voimia tarvitaan olla positiivinen ja kannustava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, naisena ei voi kauheasti valita.
Mutta kannattaa mennä vaikka Norjan tinderiin.
Norjassa on komeita miehiä ja nainen voi saada töistä oikeaa palkkaa eikä mitään työkokeilua.
Moni keski-ikäinen on myös pettynyt Suomeen.
14 vuotias ei saa työmarkkinatukea eikä koululaisen pidä murehtia muiden ihmisten asioita. Varsinkaan kun ei niille mitään mahda