Halutako lapsia vai ei? Tutkija nuorten aikuisten nousevasta trendistä: "Ajatellaan, että pitäisi olla omistusasunto ensin"
https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8243831
Mitähän hittoa nyt taas?
Nyt siis pitäisi alkaa tekemään lapsia köyhyyteen? Kyllähän se on nimenomaan fiksua ja viisasta että lapsia alkaa tekemään vasta sitten kun on oma talous kunnossa eli palkka on riittävän hyvä ja asunto yms asiat kunnossa.
Nyt siis lapsia pitäisi tehdä vaikka palkka olisi surkea millä elättää juuri ja juuri itsensä?
Kommentit (1150)
"Niin kauan kuin muistan niin malli on ollut se että heti valmiiksi, heti työpaikka, heti asuntolaina ja sitten ne pari lasta ja sitten työsuhdeauto ja kultainen noutaja. Muuten oot ihan poikkeava. "
Et taida kovin kauaksi muistaa.
"Olen eri, mutta ei tuollainen sumpliminen tee matkasta spesiaalia. "
Tunnetasolla voi tehdä. Kun joku asia ei ole itsestäänselvä niin kun sen lopulta saa niin tunne on isompi.
Ihan kuten lapsuuden joulut tuntuivat erilaisilta kuin aikuisena kun ne olivat paljon isompi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perheellisenä elämästä nautitaan ei se ihan sellaista ole kuin luulet! Olet vain liian minäminä nainen, minun puolesta " ole mitä olet ja syö mitä syöt! " ärsyttää tollasten itsepäisten kanssa keskustelu kun vastuuta ei oteta mistään!
N31
Hienoa että sinä nautit elämästä perheellisenä. Ajattelin että et nauti, kun olet syyttä niin kiukkuinen nytkin. Anna muiden nauttia elämästä omalla tavallaan.
Ja mistä tiedät mistä minä otan vastuuta ja kuinka paljon?
Voi kuule! Lapsettoman vastuut on kärpäsen-paska siihen kun pitää lapsia hoitaa,pukea,tehdä ruokaa, siivota, auttaa,opastaa, hakea päiväkodista ja kouluista, viedä harrastuksiin. Ja tämä sinun vastuu tosiaan on varmasti rankkaa kun voi vaan olla ja mennä kun huvittaa helv eTTi!!
"Arvaa kumpi meistä on kuluttanut enemmän, sinä lisääntynyt ihminen vai minä lapseton? Saat kaksi arvausta."
Tarvitsen vain yhden. Sinä.
Minun kulutukseni on minun kulutustani ja lapsien kulutus on sitten eri asia. Ei sinunkaan kulutuksesi ole sinun vanhempiesi kulutusta vaan omaasi.
"Erilaista se arki on kaikille verrattuna vapaa-aikaan. Ja arkikin saattaa vaihdella. Tuo oli nyt vähän itsestäänselvyys."
Kyse on kontrastien suuruudesta. Kun lapsiperheen vanhempi lähtee ilman lapsia matkalle niin se kontrasti arkeen on isompi kuin jos sinä lähdet.
En siis halua mitenkään vähätellä sitä miten sinä matkat koet mutta kyllä yleensä isoimmat elämykset tulevat silloin kun ero normaaliin arkeen on suurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin on yksi painava syy olla tekemättä lapsia. Oma elämä pitää uhrata, jos meinaa lisääntyä.
Perheen perustaminen on juuri sitä että ollaan valmis uhrautumaan ja ottamaan velvollisuudet sekä vastuu asioista myös lapsista. Mutta kun velattomat ei ota ja eletään vaan omalle harrastukselle, matkustuksille, ja pitää tietenkin istuskella ravintoloissa,kahviloissa. Nykyajan lisääntymisiässä olevat aikuiset on lähes lapsen tasolla itsekin.
Ensinnäkään esim. itse en ole velaton vaikka vela olenkin. :D
Toiseksi kyllä minä olen valmis uhrautumaan ja ottamaan vastaan velvollisuuksia ja vastuuta (tätä ilmeisesti yrität heikolla ulosannillasi sanoa), mutta en halua ottaa niitä lapsien muodossa. Simple as that. Sinä halusit ja sait, olisit nyt onnellinen.
Ohis
Jos kerta Velaton olet niin mistä olet valmis vastuuta ottamaan? en ymmärrä koska se perheen perustaminen on velvollisuuksia ja vastuun ottamista EI SE ETTEI OLE LAPSIA!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perheellisenä elämästä nautitaan ei se ihan sellaista ole kuin luulet! Olet vain liian minäminä nainen, minun puolesta " ole mitä olet ja syö mitä syöt! " ärsyttää tollasten itsepäisten kanssa keskustelu kun vastuuta ei oteta mistään!
N31
Hienoa että sinä nautit elämästä perheellisenä. Ajattelin että et nauti, kun olet syyttä niin kiukkuinen nytkin. Anna muiden nauttia elämästä omalla tavallaan.
Ja mistä tiedät mistä minä otan vastuuta ja kuinka paljon?
Voi kuule! Lapsettoman vastuut on kärpäsen-paska siihen kun pitää lapsia hoitaa,pukea,tehdä ruokaa, siivota, auttaa,opastaa, hakea päiväkodista ja kouluista, viedä harrastuksiin. Ja tämä sinun vastuu tosiaan on varmasti rankkaa kun voi vaan olla ja
Voi kuule. Ei se lapsen hoito ole maailman vaativin mahdollinen vastuu, saatika ainoa. Katsos ihminen voi olla vastuussa vaikkapa akuutisti toisen hengestä itsemurhayritys tilanteessa tai tapaturmassa. Ihminen voi myös olla pidempi aikaisesti vastuussa ystävänsä/puolisonsa terveydestä ja hengestä lukemattomin eri tavoin. Tämä saattaa olla itsetuhoinen, sairas lukuisin tavoin jne. Ihminen voi olla työkseen vastuussa lukemattomista ihmiselämistä monissakin eri ammateissa. Siinä muutama esimerkki, joka taatusti on rankempaa kuin oman lapsen hoito.
Vierailija kirjoitti:
"Minä ja mieheni harrastamme sekä erikseen että yhdessä niin paljon kuin sielu sietää. Lisäksi syömme ja juomme ravintoloissa, jonkin verran matkustelemmekin. "
Oletko koskaan ajatellut että asiat eivät ole hauskimmillaan silloin kuin niitä voi tehdä ihan niin paljon kuin haluaa vaan silloin kun hyvää joutuu hieman välillä odottelemaan?
Kyllä kuule se on oikeasti näin että näitä Hyvyyksiä on joskus kiva odotella ja tuntuu hienommalta kuin se että aina saa heti kaiken mahdollisen heti.
"Siinä muutama esimerkki, joka taatusti on rankempaa kuin oman lapsen hoito."
Siinä muutama esimerkki asioista joista moni joutuu ottamaan vastuun ihan vielä sen päälle että ensin kantaa sen vastuun omista lapsistaan.
Lapset eivät mitenkään poista muita vastuita ihmisen elämästä.
Vierailija kirjoitti:
"Minä ja mieheni harrastamme sekä erikseen että yhdessä niin paljon kuin sielu sietää. Lisäksi syömme ja juomme ravintoloissa, jonkin verran matkustelemmekin. "
Joskus ihmisen pitää olla kärsivällinen ja odottaa niitä hauskoja ja hyvyyksiä, eikä se että heti saadaan kaikki. se on jännittävämpää kuin harvemmin matkustelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin on yksi painava syy olla tekemättä lapsia. Oma elämä pitää uhrata, jos meinaa lisääntyä.
Perheen perustaminen on juuri sitä että ollaan valmis uhrautumaan ja ottamaan velvollisuudet sekä vastuu asioista myös lapsista. Mutta kun velattomat ei ota ja eletään vaan omalle harrastukselle, matkustuksille, ja pitää tietenkin istuskella ravintoloissa,kahviloissa. Nykyajan lisääntymisiässä olevat aikuiset on lähes lapsen tasolla itsekin.
Ensinnäkään esim. itse en ole velaton vaikka vela olenkin. :D
Toiseksi kyllä minä olen valmis uhrautumaan ja ottamaan vastaan velvollisuuksia ja vastuuta (tätä ilmeisesti yrität heikolla ulosannillasi sanoa), mutta en halua ottaa niitä lapsien muodossa. Simple as that. Sinä halusit ja sait, olisit nyt onnellinen.
Ohis
Jos kerta Velaton olet niin mistä olet valmis vastuuta ottamaan? en ymmärrä koska se perheen perustaminen on velvollisuuksia ja vastuun ottamista EI SE ETTEI OLE LAPSIA!!
Mistä lähtien velaksi ostaminen on ollut vastuullista? Toki velan takaisin maksaminen ajallaan on vastuullista, mutta lähtökohtaisesti ei pitäisi ostaa velaksi eikä ainakaan väittää velaksi ostamista vastuulliseksi toiminnaksi. Vastuullinen ihminen ei elä yli varojensa ja näin ollen hän ei myöskään tavallisesti velkaannu.
Siis tarkoitatko että lisääntyminen on aina vastuullinen teko? Vaikka olisi vaikeasti mielenterveysongelmainen, narkomaani, koditon jne., niin silti mielestäsi olisi vastuullisempaa lisääntyä kuin jättää lapset tekemättä? Katsos kun joskus se lapsettomuuden valitseminen on ihan oikeasti se vastuullinen teko.
"Katsos ihminen voi olla vastuussa vaikkapa akuutisti toisen hengestä itsemurhayritys tilanteessa tai tapaturmassa."
Tiedän. Minäkin jouduin itsemurhapaikalle kun olin menossa hakemaan lapsiani päiväkodista. Siinä ensin soitin hätänumeroon, rauhoittelin sivullisia, yritin elvyttää uhria ja katsoin että kukaan ei liikuta häntä väärin. Kun ambulanssi tuli paikalle, lähdin taas kohti päiväkotia ja hoidin kaikki rutiinit kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Siinä ei ollut aikaa pohtia miltä itsestä tuntuu ja tuliko jotain traumoja kun piti saada lapsille ruokaa eteen ja kuravaatteet pyykkiin. Kun siis on se vastuu muista eikä voi elää vain itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Siinä muutama esimerkki asioista joista moni joutuu ottamaan vastuun ihan vielä sen päälle että ensin kantaa sen vastuun omista lapsistaan.
Ei, eikä niin tee lapsettomuuskaan.
Mahdotonta kuvitella lapsia vielä näin 25v iässä. Sen verran olen epäonnistunut elämässä että ei tarvitse unelmoida varmaan koskaan.. tekniikan alan korkeakoulututkinto ja lupaava työuran alku vaihtui viimevuonna yt-neuvotteluihin ja työttömyyteen. Parisuhteesta ei tarvitse unelmoidakkaan kun en ole ikinä oppinut lähestymään vastakkaista sukupuolta. Ei väliä tapaako ihmisiä paikanpäällä vai deittisovelluksissa, en ole vielä törmännyt yhteenkään positiiviseen kokemukseen. En osaa olla kiinnostava, lähinnä outo. Hankala tässä tilanteessa kuvitella että asiat vain jotenkin ratkeaisivat...
Painostus lapsien hankkimiseen on vuosien varrella noussut perheen ja sukulaisten taholta. Lähes jokaisessa tapaamisessa kysellään: no jokos sulla on puoliso/perheenlisästä suunnitteilla. Näen hiljalleen hiipivän kauhun (ja pettymyksen) heidän silmissään kun kerta toisensa jälkeen tarjoan "ei-oo:ta". Syiden selittäminen heille olisi tekemätön paikka. Helpompi vain olla köyhä ja idiootti yksin, eikä yrittää tuhoon tuomittua perheen perustamista.
Itselläni tosin kaksi samanikäistä kaveria, jotka saaneet perheenlisäystä Viimeisen kahden vuoden aikana. Ei näyttänyt olevan heille ongelma. Molemmat ovat vielä opiskelemassa ja hoitavat homman hyvin. Näyttää pitkälti olevan vain järjestelykysymys jos vain kaikki menee elämässä hyvin.
"Vastuullinen ihminen ei elä yli varojensa ja näin ollen hän ei myöskään tavallisesti velkaannu."
En tiedä missä ideaalimaailmassa elät mutta asuntoja ei ole ostettu pelkillä säästöillä enää vuosikymmeniin. Se ei vain ole mahdolista kuin hyvin harvoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, eikä niin tee lapsettomuuskaan.
Ei mutta pointti oli se että muut vastuut eivät oikein ole peruste millekään. Niitä voi olla tai olla olematta ihan riippumatta siitä onko ihmisellä lapsia.
Omat lapset taas ovat vastuu joka on vain jos niitä itsellä on.
Vierailija kirjoitti:
"Elinkustannukset on tänäpäivänä aivan eri kuin 2000-luvun alussa. Nykyään ei ole mitenkään itsestäänselvää että saa töitä ja työt voi loppua milloin vaan koska yyteet"
Lamaa ja huonoa työtilannetta on ollut säännöllisesti noin 15 vuoden välein. 70-luvun puolivälin öljykriisi, 90-luvun lama, finanssikriisi jne. Nykypäivä ei ole mikään erityinen poikkeus vaikka jokainen sukupolvi niin aina kuvitteleekin.
Niin, lapset pitää tehdä nuorena..valitettavasti se tajutaan vasta kun on jo ikää. Lapset kasvavat siinä avustuksilla ja tuilla, ihan onnellisina ellet sitten koko ajan hoe niille et ku ei oo rahaa. Onnellisuus tulee rakkaudesta ja uskosta parempaan huomiseen. Lapset ovst elämän rikkaus, et ole vanhana yksin jos olet kasvattanut lapsesi oikein.
" Lapset kasvavat siinä avustuksilla ja tuilla, ihan onnellisina ellet sitten koko ajan hoe niille et ku ei oo rahaa"
No ihan omalla rahalla meillä on ne nuorena saadut lapset elätetty vaikka tiukkaa välillä olikin.
Ainoa tuki mitä saatiin oli lapsilisä ja senhän nyt saa vaikka miljonäärikin.
Vierailija kirjoitti:
"Katsos ihminen voi olla vastuussa vaikkapa akuutisti toisen hengestä itsemurhayritys tilanteessa tai tapaturmassa."
Tiedän. Minäkin jouduin itsemurhapaikalle kun olin menossa hakemaan lapsiani päiväkodista. Siinä ensin soitin hätänumeroon, rauhoittelin sivullisia, yritin elvyttää uhria ja katsoin että kukaan ei liikuta häntä väärin. Kun ambulanssi tuli paikalle, lähdin taas kohti päiväkotia ja hoidin kaikki rutiinit kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Siinä ei ollut aikaa pohtia miltä itsestä tuntuu ja tuliko jotain traumoja kun piti saada lapsille ruokaa eteen ja kuravaatteet pyykkiin. Kun siis on se vastuu muista eikä voi elää vain itselleen.
Minulle tämä on ollut hieman arkipäiväisempää, kun ystävät ovat aika ajoin itsehuhoisia, niin on sitä kerran jos toisen joutunut ensiapua antamaan ja häkeen soittamaan. Itse en ole edes koskaan miettinyt, että voisiko nuokin traumatisoida. On sitä paljon pahempaakin koettu ku läheisten itsemurhat ja itsemurha yritykset ja ne kokemukset ovat oikeasti traumatisoineet.
"Elinkustannukset on tänäpäivänä aivan eri kuin 2000-luvun alussa. Nykyään ei ole mitenkään itsestäänselvää että saa töitä ja työt voi loppua milloin vaan koska yyteet"
Lamaa ja huonoa työtilannetta on ollut säännöllisesti noin 15 vuoden välein. 70-luvun puolivälin öljykriisi, 90-luvun lama, finanssikriisi jne. Nykypäivä ei ole mikään erityinen poikkeus vaikka jokainen sukupolvi niin aina kuvitteleekin.