Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halutako lapsia vai ei? Tutkija nuorten aikuisten nousevasta trendistä: "Ajatellaan, että pitäisi olla omistusasunto ensin"

Vierailija
28.01.2025 |

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8243831

Mitähän hittoa nyt taas? 

Nyt siis pitäisi alkaa tekemään lapsia köyhyyteen? Kyllähän se on nimenomaan fiksua ja viisasta että lapsia alkaa tekemään vasta sitten kun on oma talous kunnossa eli palkka on riittävän hyvä ja asunto yms asiat kunnossa.

Nyt siis lapsia pitäisi tehdä vaikka palkka olisi surkea millä elättää juuri ja juuri itsensä? 

Kommentit (1150)

Vierailija
901/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista paistaa irvokkaasti itsekkyys, minä, minä, minä tahdon ja minä haluan ja  materialismi.

Kasvatus nykyaikuisten kohdalla on mennyt perustavanlaatuisesti pieleen. Heille tärkeintä on he itse ja mitä he itse saavat. Oksettavan lapsivihamielisiä kommentteja täällä. 

Ja ihan kuin Kantsussa, Korsossa tai Hervannassa asuminen vaikka vuokralla olisi jotakin säälittävää köyhyyttä, josta lapsen elämä ihan pilalle menisi. Pääasiassa onnellista elämää sielläkin vietetään. Ei se omakotitalo autuaaksi elämää tee. Onnellisuus koostuu pienistä murusista ja elämisestä toisia varten ei itseä.

Aivan hukassa nämä lapsentekoiässä olevat  nykyaikuiset. 

Irvokasta on lisääntyä liikakansoitetulla maapallolla. Mutta sinä teit niin koska sinä halusit.

Vierailija
902/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista paistaa irvokkaasti itsekkyys, minä, minä, minä tahdon ja minä haluan ja  materialismi.

Kasvatus nykyaikuisten kohdalla on mennyt perustavanlaatuisesti pieleen. Heille tärkeintä on he itse ja mitä he itse saavat. Oksettavan lapsivihamielisiä kommentteja täällä. 

Ja ihan kuin Kantsussa, Korsossa tai Hervannassa asuminen vaikka vuokralla olisi jotakin säälittävää köyhyyttä, josta lapsen elämä ihan pilalle menisi. Pääasiassa onnellista elämää sielläkin vietetään. Ei se omakotitalo autuaaksi elämää tee. Onnellisuus koostuu pienistä murusista ja elämisestä toisia varten ei itseä.

Irvokasta on lisääntyä liikakansoitetulla maapallolla. Mutta sinä teit niin koska sinä halusit.

Jos kaksi ihmistä saa yhdessä vain yhden lapsen niin maailman väkiluku laskee sukupolvessa puoleen.

Lisääntyminen ei siis vielä sinällään ole mikään väestönkasvun syy. Sen syy on vasta jos lapsia tehtailee isoja määriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni harrastamme sekä erikseen että yhdessä niin paljon kuin sielu sietää. Lisäksi syömme ja juomme ravintoloissa, jonkin verran matkustelemmekin. 

Tämä! perheellisenä ei kuule matkustella ihan tosta noin vaan ja millon huvittaa, matkuteleminen pitäisi olla Luksusta eikä luokitella lähes harrastukseksi. silloin kun te elätte itsellenne niin se sama aika on perheelliseltä POIS! niitä asioita ei tehdä samalla tavalla vaan jos voi. 

Vierailija
904/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina noin on ajateltu. Tai oikeastaan niin, että sille lapselle voisi tarjota vakaan ympäristön kasvaa 

Vierailija
905/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka ei olisi edes varaa kasvattaa lasta itse, niin silti pakko tehdä semmoinen tohon kärsimään 

Vierailija
906/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin jouduttiin lasten kanssa muuttamaan omaan omakotitaloon, kun raha ei enää rittänyt vuokriin. Puolet halvempaa. JA maksamme omaa. Lainoihin menee 400eur/kk. Talo 145m2 järvenrannalla, kauppaan, kouluun jne kilometri. Töihin ajaa samassa ajassa kuin jos julkisilla kulkee ja asuu helsinki, tampere, turku.

Vierailija
907/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on sinun ongelmasi, ei minun. Minä ja mieheni harrastamme sekä erikseen että yhdessä niin paljon kuin sielu sietää. Lisäksi syömme ja juomme ravintoloissa, jonkin verran matkustelemmekin. Se on aika kivaa. Elämä pitää järjestää sen näköiseksi kuin haluaa, jotta siitä voi nauttia rauhassa.

Ja ei, emme tarvitse jatkuvuutta. Luonto tarvitsee mahdollisuuden elpyä, ja se vaatii väestömäärän pienentymistä.

Onko käynyt mielessä että kuka maksaa tulevaisuudessa Veroja, hoitaa vanhuksia, pyörittää niitä sinun ostoskeskuksia jne.. pitäisikö teille Vela-talouksille laittaa Vela-Vero siitä hyvästä? 

Lapsiperheiden verotusta olisi kyllä varaa kiristää rutkasti, käyttävät ja kuormittavat kuitenkin enemmän palveluita, kuten terveydenhuoltoa ja ilmaista peruskoulua, saavat kelan tukia mitä moni työikäinen vela ei saa. Miksette maksa itse lasten koulunkäyntiä ja kouluruokailua? Pelkkää vapaamatkustusta muiden verorahoilla.

Vierailija
908/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on sinun ongelmasi, ei minun. Minä ja mieheni harrastamme sekä erikseen että yhdessä niin paljon kuin sielu sietää. Lisäksi syömme ja juomme ravintoloissa, jonkin verran matkustelemmekin. Se on aika kivaa. Elämä pitää järjestää sen näköiseksi kuin haluaa, jotta siitä voi nauttia rauhassa.

Kyllä perheellisenä elämästä nautitaan ei se ihan sellaista ole kuin luulet! Olet vain liian minäminä nainen, minun puolesta " ole mitä olet ja syö mitä syöt! " ärsyttää tollasten itsepäisten kanssa keskustelu kun vastuuta ei oteta mistään!

N31

Vierailija
909/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

Onko käynyt mielessä että kuka maksaa tulevaisuudessa Veroja, hoitaa vanhuksia, pyörittää niitä sinun ostoskeskuksia jne.. pitäisikö teille Vela-talouksille laittaa Vela-Vero siitä hyvästä? 

Lapsiperheiden verotusta olisi kyllä varaa kiristää rutkasti, käyttävät ja kuormittavat kuitenkin enemmän palveluita, kuten terveydenhuoltoa ja ilmaista peruskoulua, saavat kelan tukia mitä moni työikäinen vela ei saa. Miksette maksa itse lasten koulunkäyntiä ja kouluruokailua? Pelkkää vapaamatkustusta muiden verorahoilla.

Suomessahan kuuluu kaikille ilmainen peruskoulu ja terveydenhuolto, mikä hyvinvointi valtio Suomi sitten olisi jos itse pitää maksaa lasten koulut ja ruokailut!? teille Vela taloudellehan pitäisi kiristää sen takia kun ette tee uusia veronmaksajia! eikö mene jakeluun?

Vierailija
910/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

Suomessahan kuuluu kaikille ilmainen peruskoulu ja terveydenhuolto, mikä hyvinvointi valtio Suomi sitten olisi jos itse pitää maksaa lasten koulut ja ruokailut!? teille Vela taloudellehan pitäisi kiristää sen takia kun ette tee uusia veronmaksajia! eikö mene jakeluun?

Ei velojen tehtävä ole kustantaa selkä vääränä jonkun lasten kouluruokailua ja terveydenhuoltoa, jos itse ei saa aikoja edes julkiselle puolelle hammaslääkäriin. Vain todella itsekäs minäminäminä-perheellinen voi ajatella näin.

Vierailija
911/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan elää itselleni ja puolisolleni. Entä sitten? Keneltä se on pois?

Miksi juuri minun pitäisi ottaa vastuu lapsista? Eikö se vastuu ole parempi jättää heille, jotka sitä haluavat. Etkö ajattelee yhtään lasten etua. Lapsella on oikeus syntyä haluttuna. Ei ole lapsen edun mukaista syntyä kotiin, jossa hän on vain tiellä ja pakollinen paha. Onneksi nykyään on vaihtoehto, niin on vähemmän lapsia ilman rakastavia vanhempia.

Minäkin tiedän mitä rakastaminen on. Minulla on rakas puoliso ja olemme olleet jo 18 vuotta rakastavaisesti yhdessä. Olisimme valmiita vaikka kuolemaan toistemme puolesta. Sitä rakkaus on.

Sinun viesteistä tulee mieleen juuri tyypillinen mies kun minäminä ja haluat istuskella kahviloissa hienojen uusien merkkivaatteiden kanssa ja vaan nauttia elämästä kun toiset tekee lapsia ja on valmis ottamaan vastuuta. Pitää olla valmis luopumaan siitä omasta ajasta ja tilasta, lapsista on kuule myös iloa iloa kun ne kasvaa ja oppii uusia asioita. Ja kyllä perheelliselläkin K18 juttuja on kunnes niistä pitää sopia välilä

Mies kohta meni sentään oikein. Olen keski-ikäinen mies, joka on ollut jo 15 vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveydellisistä syistä. Inhoan niin kahviloita, kauppakeskuksia kuin muotivaatteitakin. Mieluummin pukeudun oman fiiliksen mukaan kuin sen mukaan miten muotimaailma käskee. Kahviloissa ja kauppakeskuksissa taas on liikaa hälinää omaan makuun ja niihin menen vain pakon edessä. Kahvilaan ei edes ole varaa. Viihdyn paremmin kotona, puistossa ja luonnon keskellä. On rentouttavaa viettää silloin tällöin muutama yö teltassa metsässä meren tai järven rannalla.

Minulle on aivan turha sanoa että mitä pitää tai ei pidä tehdä, koska kenenkään ei ole pakko kuin kuolla. Sillä ei ole väliä, vaikka jonkun mielestä pitäisi luopua omasta ajasta ja tilasta. Minun mielestä ei pidä luopua.

En minä lapsista sen enempää pidä, vaikka tiedän tämän itsestään selvyyden "lapset kasvaa ja oppii uusia asioita". Muutenkin tarvitsen sitä omaa aikaa ja tilaa oman pääni kanssa selviämiseen ja siitä en luovu inhoamani asian takia.

Noissa K18 jutuissa juuri vahvistit pointtini. " Ne onnistuu välillä, kunhan niistä sopii ". Siinähän se ongelma juuri onkin. Minä en halua elää elämääni niin että niistä pitää erikseen sopia. Suurin osa elämästämme on K18 sisältöä tavalla tai toisella. Katsomme pääasiassa K18 ohjelmia, pelaamme K18 pelejä ja harrastamme estotonto seksiä useamman kerran viikossa, joskus päivittäin tai useammankin kerran päivässä. Keskustelun aiheemme liittyvät usein (päivittäin) seksiin, K18 peleihin, K18 elokuviin, raskaisiin dokumentteihin, ikäviin maailman tapahtumiin, ihmisoikeusjärjestöjen raportteihin, henkilökohtaisiin raskaisiin aiheisiin jne. Eli minun pitäisi luopua melkein koko elämästäni jonkin inhoamani asian takia. Ei kiitos.

Vierailija
912/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

Koko maapallolla ei ole kuin kaksi maata, jotka tarjoavat ilmaisen kouluruuan. Väität siis ettei mikään muu maa ole hyvinvointiyhteiskunta? Ehkä niissä sijoitetaan nuokin rahat terveydenhoitoon jota taas Suomessa ei saa.

Vierailija
913/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei velojen tehtävä ole kustantaa selkä vääränä jonkun lasten kouluruokailua ja terveydenhuoltoa, jos itse ei saa aikoja edes julkiselle puolelle hammaslääkäriin. Vain todella itsekäs minäminäminä-perheellinen voi ajatella näin.

Kuule kaikkien kuuluu yhteiskunnassa osallistua tämän pyörittämiseen, myös velojen.

Sinun pitää sitten odotella sitä hammaslääkäriaikaa tai mennä yksityiselle jos niin kiire on päästä! Ja onhan teillä veloilla varaa mennäkkin yksityisille hoitoon kun kerta elätte itsellenne muutenkin.

Vierailija
914/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ehkä kannata toimeentulotuella lapsia tehdä mutta ei todellakaan mitään omakotitaloa tarvitse olla jumalauta 

Älkää ainakaan kerrostaloon tulko penskojen kanssa, pilaatte naapureilta asumisviihtyvyyden kun rasavillit  Pirkko-Petterinne riehuu ja mölyää ja tömistelee aamusta iltaan. 

Vierailija
915/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen lapsia sitten kun oon 40 v haluun vielä elää

T.M30

Toi on niin hassu ajatus, että lasten kanssa/jälkeen ei voisi elää. Tietenkin voi, ei se kuolemaa tarkoita :) 

äiti joka on ehtinyt vauvavuosien jälkeen(kin) elää rikasta elämää

Kaikki ihmiset ei halua elää mitään vauvavuosia. Kaikkein ärsyttävintä tuossa kuviossa on, että aina äidit laittavat oman elämänsä sivuun ja ukot jatkaa elämäänsä kuin mitään ei olisi tapahtunut. 

Vierailija
916/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu mutta saa tehdä jos haluaa. Siinä se juju piilee.

Harmittaako se että minä voin tehdä elämälläni mitä lystään ja sinä et, vai mistä kiikastaa? Kahvilat ja ostoskeskukset taitavat olla enemmän sinun juttusi, minä keskityn muihin asioihin.

Meillä pitää olla jatkuvuuta, sen takia niitä lapsia pitää tehdä. Ja kuule perheellisenä ei ole aikaa ja mahdollisuutta kierrelä missään kaupoilla ja käydä harrastuksissa. Harrastuksissa käydään  "VAAN JOSKUS"  ja kun sinne pääsee. Miehet yleensä pahimpia näissä harrastamisissa kun harrastukset on tärkeämpää kuin lasten hoito. Miehet tekee ihan perheellisenäkin " minä keskityn muihin asioihin " joista yleensä alkaa riitoja kun mies haluaa mennä omia menojaan!

Tässäkin on yksi painava syy olla tekemättä lapsia. Oma elämä pitää uhrata, jos meinaa lisääntyä.

Vierailija
917/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja mieheni harrastamme sekä erikseen että yhdessä niin paljon kuin sielu sietää. Lisäksi syömme ja juomme ravintoloissa, jonkin verran matkustelemmekin. 

Tämä! perheellisenä ei kuule matkustella ihan tosta noin vaan ja millon huvittaa, matkuteleminen pitäisi olla Luksusta eikä luokitella lähes harrastukseksi. silloin kun te elätte itsellenne niin se sama aika on perheelliseltä POIS! niitä asioita ei tehdä samalla tavalla vaan jos voi. 

Siis millä tavalla minun matkusteluun käyttämäni aika on pois joltain perheelliseltä?

Vierailija
918/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perheellisenä elämästä nautitaan ei se ihan sellaista ole kuin luulet! Olet vain liian minäminä nainen, minun puolesta " ole mitä olet ja syö mitä syöt! " ärsyttää tollasten itsepäisten kanssa keskustelu kun vastuuta ei oteta mistään!

N31

Hienoa että sinä nautit elämästä perheellisenä. Ajattelin että et nauti, kun olet syyttä niin kiukkuinen nytkin. Anna muiden nauttia elämästä omalla tavallaan.

Ja mistä tiedät mistä minä otan vastuuta ja kuinka paljon?

Vierailija
919/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin on yksi painava syy olla tekemättä lapsia. Oma elämä pitää uhrata, jos meinaa lisääntyä.

Perheen perustaminen on juuri sitä että ollaan valmis uhrautumaan ja ottamaan velvollisuudet sekä vastuu asioista myös lapsista. Mutta kun velattomat ei ota ja eletään vaan omalle harrastukselle, matkustuksille, ja pitää tietenkin istuskella ravintoloissa,kahviloissa. Nykyajan lisääntymisiässä olevat aikuiset on lähes lapsen tasolla itsekin.

Vierailija
920/1150 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen perustaminen on juuri sitä että ollaan valmis uhrautumaan ja ottamaan velvollisuudet sekä vastuu asioista myös lapsista. Mutta kun velattomat ei ota ja eletään vaan omalle harrastukselle, matkustuksille, ja pitää tietenkin istuskella ravintoloissa,kahviloissa. Nykyajan lisääntymisiässä olevat aikuiset on lähes lapsen tasolla itsekin.

Ensinnäkään esim. itse en ole velaton vaikka vela olenkin. :D

Toiseksi kyllä minä olen valmis uhrautumaan ja ottamaan vastaan velvollisuuksia ja vastuuta (tätä ilmeisesti yrität heikolla ulosannillasi sanoa), mutta en halua ottaa niitä lapsien muodossa. Simple as that. Sinä halusit ja sait, olisit nyt onnellinen.

Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan