Halutako lapsia vai ei? Tutkija nuorten aikuisten nousevasta trendistä: "Ajatellaan, että pitäisi olla omistusasunto ensin"
https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8243831
Mitähän hittoa nyt taas?
Nyt siis pitäisi alkaa tekemään lapsia köyhyyteen? Kyllähän se on nimenomaan fiksua ja viisasta että lapsia alkaa tekemään vasta sitten kun on oma talous kunnossa eli palkka on riittävän hyvä ja asunto yms asiat kunnossa.
Nyt siis lapsia pitäisi tehdä vaikka palkka olisi surkea millä elättää juuri ja juuri itsensä?
Kommentit (1150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen lapsia sitten kun oon 40 v haluun vielä elää
T.M30
Toi on niin hassu ajatus, että lasten kanssa/jälkeen ei voisi elää. Tietenkin voi, ei se kuolemaa tarkoita :)
äiti joka on ehtinyt vauvavuosien jälkeen(kin) elää rikasta elämää
Itse mietin, että edessä on tänä vuonna ehkä viimeinen kesä ilman lapsia ja aion elää sen täysillä. Ollaan miehen kanssa liikunnallisia ihmisiä ja matkustellaan eikä tähän kuvioon kyllä lapset mahdu. Ei voida enää lähteä kahdestaan monen tunnin pyörälenkille tai luontoon vaeltamaan, ei sitä lasta voi vaan dumpata lomareissun ajaksi pariksi viikoksi jonnekin. Kehoni on nyt vahva ja toimiva, mutta onko se sitä enää raskauden jälkeen ikinä? Kyllä se kotona vuosikausia passiivisena nyhjääminen merkitsee osalle sisäistä kuolemaa, mutta eihän sitä näe jos on vuosikausia jo itse nyhjännyt kotisohvalla.
En halua. Ei ole varaa tässä valtiossa. Kaksi aikuista elää ihan ok mukavasti jos ei somekulisseja tavoittele.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että elämästä pitäisi tehdä projektisuunnitelma, johon sijoitetaan kaikki asiat kohdalleen? Jos lapsen hankkimiselle jää joku väli, niin sitten voi lapsia hankia, niinkö?
Huoh... ei elämä ole tuollaista. Elämä on nyt ja harvemmin asiat menee niin kuin on suunniltu. Jos jää jahkailemaan ja suunnittelemaan lasten hankkimista, ei niitä lapsia välttämättä koskaan saa.
Minkä ihmeen takia pitäisi olla ensin kaikki ns. valmiina ja sitten vasta lapset? Lapset kannattaa hankkia nuorena, kun on enemmän virtaa touhuta niiden kanssa. Lapset arvostaa enemmän vanhempia, jotka jaksaa olla läsnä lasten elämässä ja touhuta yhdessä kaikenlaista. Ei se raha, varallisuus ja omakotitalo ole niitä tarlemipiä. Sitten joskus keski-ikäisenä, kun on enimmät voimansa ja energiansa jo antanut uran rakentamiseen ja ehkä sitä rahaakin on, ei kyllä rahalla voi korvata sitä, että ei enää jaksa samalla tavalla elää lastensa kanssa.
Mitenköhän aiot jaksaa edes työelämässä eläkkeeseen asti, jos energiat ja voimat on jo keski-iässä loppu ja työvuosia vielä useita edessä? Nykyään työtkin voi lähteä alta milloin vaan, keski-iässä voi joutua vielä alankin vaihtoon.
Ei tasan ole. Lapset ovat ärsyttäviä kaikin tavoin. Oli ne sitten iloisia tai itki, niin niistä lähtee hermoja raastava ääni. Ja se jatkuva tyhmien kysely sekä saman asian hokeminen tuntikausia.
ei ne lapset aina niin meluisia ole, onko sinulla hermot noin huonot vai oletko niin minäminiä-mies
Ja mitähän sellaisia sitten on? Oman ajan menetys, omien harrastusten unohtaminen, K18 juttuja enää aniharvoin ja tilalle lasten jutut. En keksi mitään juttuja lasten kanssa, jotka eivät pilaisi elämää ja kuulosta yleisesti ottaen kauhealta.
tämä on juuri sitä kun halutaan vaan elää itelle eikä muille asioille, sinun pitäisi ottaa vastuuta lapsista, minä kuule tiedän mitä rakastaminen on ja mitä se ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen lapsia sitten kun oon 40 v haluun vielä elää
T.M30
Toi on niin hassu ajatus, että lasten kanssa/jälkeen ei voisi elää. Tietenkin voi, ei se kuolemaa tarkoita :)
äiti joka on ehtinyt vauvavuosien jälkeen(kin) elää rikasta elämää
Mitäköhän tämä rikas elämä on tämän kirjoittajan kohdalla? Millään hymiöllä ei sitä voi vaan kuitata, että lasten vuoksi voi joutua laittamaan oman elämän vuosikausiksi katkolle. Voi olla uhrannut elämästään valtavasti aikaa vaikka johonkin mielekkääseen harrastukseen ja yhtäkkiä se oma elämä on vedettävä vessanpöntöstä alas, jos se ei siihen perhekuvioon sovi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tasan ole. Lapset ovat ärsyttäviä kaikin tavoin. Oli ne sitten iloisia tai itki, niin niistä lähtee hermoja raastava ääni. Ja se jatkuva tyhmien kysely sekä saman asian hokeminen tuntikausia.
ei ne lapset aina niin meluisia ole, onko sinulla hermot noin huonot vai oletko niin minäminiä-mies
Ja mitähän sellaisia sitten on? Oman ajan menetys, omien harrastusten unohtaminen, K18 juttuja enää aniharvoin ja tilalle lasten jutut. En keksi mitään juttuja lasten kanssa, jotka eivät pilaisi elämää ja kuulosta yleisesti ottaen kauhealta.
tämä on juuri sitä kun halutaan vaan elää itelle eikä muille asioille, sinun pitäisi ottaa vastuuta lapsista, minä kuule tiedän mitä rakastaminen on ja mitä se ei ole!
Minä haluan elää itselleni ja puolisolleni. Entä sitten? Keneltä se on pois?
Miksi juuri minun pitäisi ottaa vastuu lapsista? Eikö se vastuu ole parempi jättää heille, jotka sitä haluavat. Etkö ajattelee yhtään lasten etua. Lapsella on oikeus syntyä haluttuna. Ei ole lapsen edun mukaista syntyä kotiin, jossa hän on vain tiellä ja pakollinen paha. Onneksi nykyään on vaihtoehto, niin on vähemmän lapsia ilman rakastavia vanhempia.
Minäkin tiedän mitä rakastaminen on. Minulla on rakas puoliso ja olemme olleet jo 18 vuotta rakastavaisesti yhdessä. Olisimme valmiita vaikka kuolemaan toistemme puolesta. Sitä rakkaus on.
Minä haluan elää itselleni ja puolisolleni. Entä sitten? Keneltä se on pois?
Miksi juuri minun pitäisi ottaa vastuu lapsista? Eikö se vastuu ole parempi jättää heille, jotka sitä haluavat. Etkö ajattelee yhtään lasten etua. Lapsella on oikeus syntyä haluttuna. Ei ole lapsen edun mukaista syntyä kotiin, jossa hän on vain tiellä ja pakollinen paha. Onneksi nykyään on vaihtoehto, niin on vähemmän lapsia ilman rakastavia vanhempia.
Minäkin tiedän mitä rakastaminen on. Minulla on rakas puoliso ja olemme olleet jo 18 vuotta rakastavaisesti yhdessä. Olisimme valmiita vaikka kuolemaan toistemme puolesta. Sitä rakkaus on.
Sinun viesteistä tulee mieleen juuri tyypillinen mies kun minäminä ja haluat istuskella kahviloissa hienojen uusien merkkivaatteiden kanssa ja vaan nauttia elämästä kun toiset tekee lapsia ja on valmis ottamaan vastuuta. Pitää olla valmis luopumaan siitä omasta ajasta ja tilasta, lapsista on kuule myös iloa kun ne kasvaa ja oppii uusia asioita. Ja kyllä perheelliselläkin K18 juttuja on kunnes niistä pitää sopia välilä
N31
Miksi ihmeessä lapsettomat olisi jotenkin kykenemättömiä ottamaan vastuuta? Lapset on vain yksi vastuulla oleva asia, mutta osalla lapsettomista on voi olla vastuullinen työ, vastuuta omista vanhoista vanhemmista, vastuu lemmikkieläimistä, vastuuta jossain omassa harrastepiirissä jne. Ei lasten se lasten kautta tuleva vastuullisuus ole mitenkään sen parempaa tai hienompaa kuin mikään toinenkaan vastuu.
No ei ehkä kannata toimeentulotuella lapsia tehdä mutta ei todellakaan mitään omakotitaloa tarvitse olla jumalauta
Vierailija kirjoitti:
Sinun viesteistä tulee mieleen juuri tyypillinen mies kun minäminä ja haluat istuskella kahviloissa hienojen uusien merkkivaatteiden kanssa ja vaan nauttia elämästä kun toiset tekee lapsia ja on valmis ottamaan vastuuta. Pitää olla valmis luopumaan siitä omasta ajasta ja tilasta, lapsista on kuule myös iloa
Ohis, mutta miksi teit lapsia?
Teitkö siksi, että sinä halusit? Sinä, sinä sinä?
Miksi kenenkään pitäisi olla valmis luopumaan omasta ajastaan ja tilastaan jos hän ei sitä halua?
Aivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun viesteistä tulee mieleen juuri tyypillinen mies kun minäminä ja haluat istuskella kahviloissa hienojen uusien merkkivaatteiden kanssa ja vaan nauttia elämästä kun toiset tekee lapsia ja on valmis ottamaan vastuuta. Pitää olla valmis luopumaan siitä omasta ajasta ja tilasta, lapsista on kuule myös iloa
Miksi kenenkään pitäisi olla valmis luopumaan omasta ajastaan ja tilastaan jos hän ei sitä halua?
Aivan.
Jos olen nuoresta asti halunnut perhettä niin ei se ole itsepäistä ajattelua, lapsia kuuluu tehdä ja kasvattaa. Mutta sinun tapauksessa on itsepäistä olla tekemättä ja vaan istuskella kahviloissa,ravintoloissa ja kierrellä ostoskeskuksissa ilman mitään velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan.
Jos olen nuoresta asti halunnut perhettä niin ei se ole itsepäistä ajattelua, lapsia kuuluu tehdä ja kasvattaa. Mutta sinun tapauksessa on itsepäistä olla tekemättä ja vaan istuskella kahviloissa,ravintol
Ei kuulu mutta saa tehdä jos haluaa. Siinä se juju piilee.
Harmittaako se että minä voin tehdä elämälläni mitä lystään ja sinä et, vai mistä kiikastaa? Kahvilat ja ostoskeskukset taitavat olla enemmän sinun juttusi, minä keskityn muihin asioihin.
Harmittaako se että minä voin tehdä elämälläni mitä lystään ja sinä et, vai mistä kiikastaa? Kahvilat ja ostoskeskukset taitavat olla enemmän sinun juttusi, minä keskityn muihin asioihin.
Meillä pitää olla jatkuvuuta, sen takia niitä lapsia pitää tehdä. Ja kuule perheellisenä ei ole aikaa ja mahdollisuutta kierrelä missään kaupoilla ja käydä harrastuksissa. Harrastuksissa käydään "VAAN JOSKUS" ja kun sinne pääsee. Miehet yleensä pahimpia näissä harrastamisissa kun harrastukset on tärkeämpää kuin lasten hoito. Miehet tekee ihan perheellisenäkin " minä keskityn muihin asioihin " joista yleensä alkaa riitoja kun mies haluaa mennä omia menojaan!
Vierailija kirjoitti:
Meillä pitää olla jatkuvuuta, sen takia niitä lapsia pitää tehdä. Ja kuule perheellisenä ei ole aikaa ja mahdollisuutta kierrelä missään kaupoilla ja käydä harrastuksissa. Harrastuksissa käydään "VAAN JOSKUS" ja kun sinne pääsee. Miehet yleensä pahimpia näissä harrastamisissa kun harrastukset on tärkeämpää kuin lasten hoito. Miehet tekee ihan perheellisenäkin " minä keskityn muihin asioihin " joista yleensä alkaa riitoja kun mies haluaa mennä omia menojaan!
Sehän on sinun ongelmasi, ei minun. Minä ja mieheni harrastamme sekä erikseen että yhdessä niin paljon kuin sielu sietää. Lisäksi syömme ja juomme ravintoloissa, jonkin verran matkustelemmekin. Se on aika kivaa. Elämä pitää järjestää sen näköiseksi kuin haluaa, jotta siitä voi nauttia rauhassa.
Ja ei, emme tarvitse jatkuvuutta. Luonto tarvitsee mahdollisuuden elpyä, ja se vaatii väestömäärän pienentymistä.
En ole keksinyt yhtä ainuttakaan syytä miksi tekisin lapsia, sen sijaan syitä miksi en halua lapsia on satoja, ellei jopa tuhansia.
N24
Sehän on sinun ongelmasi, ei minun. Minä ja mieheni harrastamme sekä erikseen että yhdessä niin paljon kuin sielu sietää. Lisäksi syömme ja juomme ravintoloissa, jonkin verran matkustelemmekin. Se on aika kivaa. Elämä pitää järjestää sen näköiseksi kuin haluaa, jotta siitä voi nauttia rauhassa.
Ja ei, emme tarvitse jatkuvuutta. Luonto tarvitsee mahdollisuuden elpyä, ja se vaatii väestömäärän pienentymistä.
Onko käynyt mielessä että kuka maksaa tulevaisuudessa Veroja, hoitaa vanhuksia, pyörittää niitä sinun ostoskeskuksia jne.. pitäisikö teille Vela-talouksille laittaa Vela-Vero siitä hyvästä?
Miksi nämä äitiyttä hehkuttavat vaikuttavat tässä ketjussa jotenkin heikkolahjaisilta? Ehkä tällaisille ihmisille tämä lasten hankinta tuo sen onnen elämään, toivottavasti näiden lapset saavat vaan paremmat geenit jostain.
Kommenteista paistaa irvokkaasti itsekkyys, minä, minä, minä tahdon ja minä haluan ja materialismi.
Kasvatus nykyaikuisten kohdalla on mennyt perustavanlaatuisesti pieleen. Heille tärkeintä on he itse ja mitä he itse saavat. Oksettavan lapsivihamielisiä kommentteja täällä.
Ja ihan kuin Kantsussa, Korsossa tai Hervannassa asuminen vaikka vuokralla olisi jotakin säälittävää köyhyyttä, josta lapsen elämä ihan pilalle menisi. Pääasiassa onnellista elämää sielläkin vietetään. Ei se omakotitalo autuaaksi elämää tee. Onnellisuus koostuu pienistä murusista ja elämisestä toisia varten ei itseä.
Aivan hukassa nämä lapsentekoiässä olevat nykyaikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Onko käynyt mielessä että kuka maksaa tulevaisuudessa Veroja, hoitaa vanhuksia, pyörittää niitä sinun ostoskeskuksia jne.. pitäisikö teille Vela-talouksille laittaa Vela-Vero siitä hyvästä?
On käynyt mielessä. Piiri pyörii edelleen mutta vanhuksia on tulevaisuudessa vähemmän hoidettavana, kun väestömäärä toivottavasti jossain vaiheessa kääntyy laskuun. Talouskasvun romahtamisen uhalla olen luonnon puolella, nyt ja aina.
Ja ei, ei tarvita velaveroa. Maksetaan nyt jo muiden ihmisten jälkeläisten pelit ja vehkeet veroissa koulua ja lääkärikäyntejä myöten. Ole hyvä vain.
Suomalaiset naiset ovat Eugenikkoja! Menkää kahtomaan lähiöihin, palvon suomi-måmu lapsia jokapuolella, rodunjålostusta selvästikkin harjoitettu.
Toki tulokulma on poikkeava, koska jalostetaan itsensä pois geenipoolista. Tai sitten ei lisäännytä. Lopputulos on toki sama.
Te senkin Eugenikot! :) Kyllä Hitler olisi ylpeä! :)