Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puoliso sanoi ei osaa tuntea rakkautta

Vierailija
28.01.2025 |

Useiden vuosien jälkeen. Tuntuu kamalalta. Kuulemma välittää enemmän kuin muista ja ei osaisi rakastaa ketään muutakaan. 

Miten tässä voi enää jatkaa? Luulin aina että tunteet samalla tasolla kun naimisiin menty. Tunnen itseni petetyksi.

Kysyin miten hön sitten osaa samaistua kavereiden perheuutisiin jne iloisena. Vastasi etttä se pelkkää puhetta ja esitystä. Onko tää jo psykopatian puolelle menevää?

Tiedän lapsuus ollut haastava, kysyin kävisikö läpi asioita niin vastasi ettei menneisyyden asioita kannata vatvoa. Mä taas ajattelen että jos solmu aukeaisi sieltä, ehkä normaalit tunteekin voisi nousta esiin. Nyt ne suljettu jonnnekin mielen sopukkaan.

Voiko nämä tunneongelmat  johtua esim. Siitä että vanhemmat hartastanut seksiä lapsen vieressä kun lapsi iso ppika ja hereillä? Samoin perheessä isällä lapsi jota ei nähdä eikä hänestä puhuta vaikka  puolisisarus.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan tavallista, että puolisoa kohtaan ei tunne mitään suurta rakkautta. Valtava määrä ihmisiä joutuu tyytymään, jotta saa edes jonkun.

Mutta osaako kuitenkin rakastaa?

Varmaan sellaista ihmistä osaa, jota kohtaan tunteet luonnostaan lähtee muodostumaan. Ei kaikki päädy parisuhteisiin sellaisten ihmisten kanssa, vaan joutuvat tyytymään.

Vierailija
22/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan tavallista, että puolisoa kohtaan ei tunne mitään suurta rakkautta. Valtava määrä ihmisiä joutuu tyytymään, jotta saa edes jonkun.

Mielestäni jotkut ovat sekoittaneet kaksi eri asiaa. On olemassa romanttinen rakastuminen ja realistinen rakkaus.

Romanttinen rakastuminen auttaa parinvalinnassa ja vakuuttaa meidät siitä, että olemme löytäneet juuri sen oikean kumppanin tässä elämässä. Romanttisen rakkauden korostaminen parisuhteen pohjana saa meidät tekemään huonoja päätöksiä. Kun vietti vie, niin järki vaikenee.

Rakkaus on vaikea laji. Siinä missä romantiikka on silkkaa auvoa, silmiintuijottelua ja suudelmia, toisen pyyteetöntä palvomista, niin rakkaus aiheuttaa pettymyksiä, raivostuttaa ja pakottaa hyväksymään vähemmän mairittelevia ominaisuuksia kumppanissa ja varsinkin itsessä. Kun kumppani on kiukkuinen, sairas tai masentunut, si

Ensimmäisen kerran näin sanan realistinen rakkaus. Onko tämä nyt sitä tahtorakkausta. 

Kyllä romantiikkaa sisältävä rakkaus on parhaimmillaan kaikkein ihaninta rakkautta, mutta tarvitaan usein hyvää tuuria elämässä lapsuudesta lähtien, jotta kumppania valitessa voi antautua romanttisen kompassin ohjaamaan suuntaan tarvitsematta katua myöhemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitti sanoa sinulle asian ihan nätisti. Itse olen kertonut, että minulla on tunteet käytetty loppuun. Se on mielestäni myös hienotunteinen tapa kertoa minulla olevan jo toinen nainen. Näin asia eli ero saadaan hoidetuksi ystävinä ilman mitään draamaa.

Vierailija
24/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkauden määritteleminen ja miltä sen pitäisi tuntua, on mystistä. En itsekään osaa varmaksi sanoa, että miltä se rakastaminen oikein tuntuu vai tuntuuko miltään. Ehkä olen sitten tunnekylmä. Ihan normaali päihteetön, työssäkäyvä, asiansa hoitava ja puolisolle uskollinen kuitenkin olen.

Silloin kun lapset oli vauvoja, niin silloin tunsin todella alkukantaisia tunteita ja toki suojelemisen halua edelleen. Onko se sitä rakkautta?

Kysymykseen mitä rakkaus ei ole on helpompi vastata. 

Vierailija
25/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat miehet joutuvat tyytymään, koska eivät saa naista jonka olisivat halunneet. Aivan normaalia, mutta luonnollisesti miehet eivät tästä ääneen puhu.

Vierailija
26/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni jotkut ovat sekoittaneet kaksi eri asiaa. On olemassa romanttinen rakastuminen ja realistinen rakkaus.

Romanttinen rakastuminen auttaa parinvalinnassa ja vakuuttaa meidät siitä, että olemme löytäneet juuri sen oikean kumppanin tässä elämässä. Romanttisen rakkauden korostaminen parisuhteen pohjana saa meidät tekemään huonoja päätöksiä. Kun vietti vie, niin järki vaikenee.

Rakkaus on vaikea laji. Siinä missä romantiikka on silkkaa auvoa, silmiintuijottelua ja suudelmia, toisen pyyteetöntä palvomista, niin rakkaus aiheuttaa pettymyksiä, raivostuttaa ja pakottaa hyväksymään vähemmän mairittelevia ominaisuuksia kumppanissa ja varsinkin itsessä. K

Ensimmäisen kerran näin sanan realistinen rakkaus. Onko tämä nyt sitä tahtorakkausta. 

Realistinen rakkaus palkitsee ilolla, luottamuksella, läheisyydellä, turvallisuudella ja läsnäololla vaikka likaiset sukat lattialla tai toisen tapa jättää keittiön kaapin ovet auki, jne jotka sammuttavat tehokkaasti kaikki romanttiset tunteet.

Vierailija
27/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat miehet joutuvat tyytymään, koska eivät saa naista jonka olisivat halunneet. Aivan normaalia, mutta luonnollisesti miehet eivät tästä ääneen puhu.

Olisiko ihan kohtuutonta olla yksinään ja odottaa parempaa, jos ei edes rakasta?

Vierailija
28/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi? 

Vierailija
29/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt keltään oikeasti mene romanttiset tunteet, jos toinen jättää likaiset sukat lattialle?

Ehkä pikemmin niin, että ajattelee "Oo miten söpöä, kun tuo jätti sukat tuohon, kukaan muu ei jätä sukkia noin söpösti, tämä on ainutlaatuista", ja sitten alkaa haistella niitä hurmiossa. 

Vierailija
30/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt keltään oikeasti mene romanttiset tunteet, jos toinen jättää likaiset sukat lattialle?

Ehkä pikemmin niin, että ajattelee "Oo miten söpöä, kun tuo jätti sukat tuohon, kukaan muu ei jätä sukkia noin söpösti, tämä on ainutlaatuista", ja sitten alkaa haistella niitä hurmiossa. 

Uskon, että jättää kun kasvoille läsähtää se harmaa arki, toinen ei olekaan virheetön. 

Vierailija
31/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, älä meme näihin miesvihaviesteihin. Jokainen meistä on yksilö, joka kokee tunteet omalla tavallaan. Parisuhde voi olla hyvä ja toimiva ilman sokeaa rakkaudentunnettakin.

Vierailija
32/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että jättää kun kasvoille läsähtää se harmaa arki, toinen ei olekaan virheetön. 

Romanttiseen rakkauteen sisältyy vahvasti ajatus kumppanin pyyteettömästä ihailusta ja ihannoinnista. Näemme rakkautemme kohteen vaaleanpunaisten silmälasien läpi, täydellisenä olentona. Arjelle ja realismille ei ole tilaa. 

Kukapa meistä ei olisi kuullut yrityksistä romanttisia kynttiläillallisia tai kovilla odotuksilla ladattuja viikonloppureissuja kylpylään? Kivasta kokemuksesta huolimatta ne eivät kuitenkaan palauta roihuavaa huumaan, kun ne sukat on siellä lattialla vastassa. 

Vierailija
33/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkauden määritteleminen ja miltä sen pitäisi tuntua, on mystistä. En itsekään osaa varmaksi sanoa, että miltä se rakastaminen oikein tuntuu vai tuntuuko miltään. Ehkä olen sitten tunnekylmä. Ihan normaali päihteetön, työssäkäyvä, asiansa hoitava ja puolisolle uskollinen kuitenkin olen.

Silloin kun lapset oli vauvoja, niin silloin tunsin todella alkukantaisia tunteita ja toki suojelemisen halua edelleen. Onko se sitä rakkautta?

En ole uskonnollinen mutta "Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii." kuvaa mielestäni rakkautta hyvin. Jos puolisoaan rakastaa, hänen vuokseen on valmis jopa kärsimään. Ja nimenomaan kärsimään omasta tahdostaan, ei velvollisuudesta. (Huom. Itse ainakin ymmärrän tuon lauseen kuvaavan parisuhteen osalta molemminpuolista syvää rakkautta, jossa kumpikin tuntee samoin ja toimii sen mukaisesti. Ei siis tilannetta, jossa toinen esimerkiksi pahoinpitelee. Pahoinpitely ei ole rakkautta vaan korkeintaankin omistushalua ja sellaiseen suhdeviritelmään ei pidä jäädä.)

Itse tiedän tuntevani rakkautta puolisoani kohtaan. Tunne on niin selvä, että en voisi asiaa edes epäillä ja aina läsnä näin 20 vuoden jälkeenkin. Enkä edes ole ns. tunteellinen ihminen. Puolisoni vuoksi menisin silti vaikka läpi harmaan kiven. Itse uskoisin, että ihminen kyllä itse tietää rakastaako. Jos ei tiedä, vastaus taitaa olla sitten siinä. Toki voin olla väärässä.

Vierailija
34/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. En minäkään tunne rakkautta mutta hyvin tässä on pärjätty 36 vuotta. Mun mielestä romanttista rakkautta ei ole edes olemassa. On ainoastaan fyysinen vietti, koska jonkun on tehtävä niitä lapsia. 

Vierailija
35/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä romantiikkaa sisältävä rakkaus on parhaimmillaan kaikkein ihaninta rakkautta, mutta tarvitaan usein hyvää tuuria elämässä lapsuudesta lähtien, jotta kumppania valitessa voi antautua romanttisen kompassin ohjaamaan suuntaan tarvitsematta katua myöhemmin. 

Romanttinen rakkaus hormonimyrskyineen on myös riskaabelia, se usein sen realistisen näkemyksen kumppanista. Sitten ajan kanssa alkaakin löytää kumppanista ärsyttäviä ja piirteitä ja huonoja puolia (joista monet täällä valittavat). Totta toki, että romantiikkaa sisältävä rakkaus on parhaimmillaan kaikkein ihaninta rakkautta, niin kauan kuin sitä kestää.

Vierailija
36/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse rakkaudesta vain huumantunteesta? Millaista on se rakkaus sitten vanhempia ja kavereita kohtaan? Onko huumaavaa, elämänriemuista ja -kiitollista?

Vierailija
37/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki. Ja rakastuminen haihtuu parissa vuodessa, jolloin toinen ei enää näytä täydelliseltä. Mutta ei romatiikka nyt ihan tuollaista prinsesssasatua ole normaalisti. Me kaikki elämme kuitenkin joka päivä harmaata arkea. Se voi yllättää, että toisen luonne on erilainen ja huonompi kuin rakastumisen huumassa luuli. Ei kai kukaan nyt mistään sukista eroa sentään.

Vierailija
38/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetapas nyt, aloittaja, opetella että-sanan käyttö lauseen alussa. Tekstisi olisi kivampi lukea.

Vierailija
39/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, mutta minun kokemukseni mukaan tuollaisten puheiden taustalla on useimmiten se, että miehellä on suhde johonkin toiseen.

mies - miestä

Vierailija
40/103 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään ole pakko tyytyä.