Miten keksiä esimerkkejä omasta osaamisesta työnhakuun?
Minä: "Minulla on kokemusta asiakaspalvelutyöstä."
Rekrytoija: "Kerro miten olet erityisesti osoittanut asiakaspalveluosaamistasi aikaisemmassa työssäsi"
(Edellinen työ: istut kassalla ja palvelet asiakkaita rutiininomaisesti samalla tavalla jatkuvasti ja päivästä toiseen)
Minä: "Erityisiä esimerkkejä asiakaspalvelutaidoista? Niin, tuota..."
Eli miten keksiä jotain erityisiä esimerkkejä omista taidoista ja osaamisesta kun sellaisia ei kerta kaikkiaan ole, vaan olet tehnyt vain niitä rutiinitöitä, etkä ollut mikään supertyöntekijä.
Kommentit (16)
Kyky kestää rutiininomaisia tilanteita on myös taito.
Kerro, että sulla on hyvä paineensietokyky ja lisäksi osaat kohdata asiakkaat kaikissa tilanteissa kohteliaasti ja ystävällisesti. Haluat tarjota asiakkaille parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen aina.
Tuo rutiinien sietäminen on myös taito.
Tärkeintä ei ole se, mitä kerrot vaan se, että kerrot sen vakuuttavasti. Haastattelija sitten saa (toivottavasti) vaikutelman, että kas tässäpä luotettava ja asiakaspalveluhenkinen tekijä.
Pyydä deepseek generoimaan pari kivalla jargonialla varusteltua ympäripyöreää esimerkkiä. Halutessaa voi antaa vähän kontekstia.
Saako ap kysyä, että millasia paikkoja olet nyt hakemassa?
Sekin vaikuttaa siihen, mitä kannattaa vastata.
Keksi joku hieno lause, kuinka olet pärjännyt vaikeiden asikkaisen kanssa. Kai olet törmännyt kännisiin änkyröiviin kaljanostajiin ja joihinkin muihin vaikeisiin tapauksiin? Kuinka osoitat kärsivällisyyttä kolikkojaan kaivelevien vanhusten kanssa, joille pitää neuvoa kuinka se kanta-asiakaskortti laitetaan lukijaan ja neuvoa, paljonko rahaa vielä puuttuu, kun maksavat, kun muistisairaana lyövät yhden setelin käteen ja odottavat, että riittääkö se vai pitääkö kaivella vielä toinenkin jne. Kyllähän näitä oudompia tapauksia on pakko osua joskus kohdalle. Et tietenkään selitä pahemmin noita vaikeita asiakkaita vaan omia hyviä puolisiasi, mitä tarvitse hankaloiden tapausten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Keksi joku hieno lause, kuinka olet pärjännyt vaikeiden asikkaisen kanssa. Kai olet törmännyt kännisiin änkyröiviin kaljanostajiin ja joihinkin muihin vaikeisiin tapauksiin? Kuinka osoitat kärsivällisyyttä kolikkojaan kaivelevien vanhusten kanssa, joille pitää neuvoa kuinka se kanta-asiakaskortti laitetaan lukijaan ja neuvoa, paljonko rahaa vielä puuttuu, kun maksavat, kun muistisairaana lyövät yhden setelin käteen ja odottavat, että riittääkö se vai pitääkö kaivella vielä toinenkin jne. Kyllähän näitä oudompia tapauksia on pakko osua joskus kohdalle. Et tietenkään selitä pahemmin noita vaikeita asiakkaita vaan omia hyviä puolisiasi, mitä tarvitse hankaloiden tapausten kohdalla.
Mutta älä käytä sanoja "vaikea asiakas" tai "hankala tapaus"! Mieluummin esim. "erityistarpeinen asiakas" tms. Tai että "osaan säilyttää malttini ja olen sovitteleva, vaikka asiakas olisi tunnekuohuissa".
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Keksi joku hieno lause, kuinka olet pärjännyt vaikeiden asikkaisen kanssa. Kai olet törmännyt kännisiin änkyröiviin kaljanostajiin ja joihinkin muihin vaikeisiin tapauksiin? Kuinka osoitat kärsivällisyyttä kolikkojaan kaivelevien vanhusten kanssa, joille pitää neuvoa kuinka se kanta-asiakaskortti laitetaan lukijaan ja neuvoa, paljonko rahaa vielä puuttuu, kun maksavat, kun muistisairaana lyövät yhden setelin käteen ja odottavat, että riittääkö se vai pitääkö kaivella vielä toinenkin jne. Kyllähän näitä oudompia tapauksia on pakko osua joskus kohdalle. Et tietenkään selitä pahemmin noita vaikeita asiakkaita vaan omia hyviä puolisiasi, mitä tarvitse hankaloiden tapausten kohdalla.
Nimenomaan ei pidä mennä tälläsiin yksityiskohtiin vaan sanotaan haastattelussa, että on hyvä paineensietokyky ja taito kohdata monenlaisia asiakkaita.
Oliskos sitä osaamista jos asiakas kysyy jotain niin osaat neuvoa ja vastata, etkä vastaa vain: en tiedä.
Tässä muutamia ajatuksia, miten voit lähestyä tätä:
1. Asiakaspalvelu ja ongelmanratkaisu
Vaikka työ olisi ollut rutiininomaista, asiakaspalvelussa on usein tilanteita, joissa ratkotaan ongelmia tai autetaan asiakkaita jollain tavalla. Voit miettiä:
Onko sinulla esimerkkejä siitä, että olet ratkonut asiakkaan ongelman?
Oletko joskus saanut palautetta siitä, että olet erityisesti ollut avulias tai ystävällinen?
Oletko pystynyt selvittämään asiakkaan ongelman tai tarpeen, vaikka he eivät olleet täysin varmoja siitä, mitä halusivat?
Esimerkiksi: "Vaikka työni oli pääasiassa kassalla työskentelyä, muistan tilanteen, jossa asiakas ei ollut tyytyväinen tuotteeseen ja olin mukana selvittämässä tilannetta. Pystyin tarjoamaan ratkaisun, joka tyydytti asiakasta ja samalla säilytin positiivisen asiakaskokemuksen."
2. Tiimityö ja yhteistyö
Asiakaspalvelussa, vaikka se on yksilötyötä, voi silti olla tilanteita, joissa tiimi tekee yhteistyötä. Voit miettiä:
Oletko koskaan auttanut tiimikavereitasi tai toiminut tukena heille?
Onko ollut tilanteita, joissa olet käyttänyt kommunikaatiotaitojasi varmistaaksesi, että koko tiimi on samalla sivulla?
Esimerkiksi: "Vaikka työskentelin pääasiassa itsenäisesti kassalla, tiimityöskentely oli myös tärkeää. Muistan, että autoin usein kollegoita kiireisinä hetkinä ja varmistin, että kaikki asiakkaat saivat tarvitsemansa avun nopeasti."
3. Työskentelypaineen alla
Työn kiireelliset hetket tai stressaavat tilanteet voivat myös olla osa osaamista:
Oletko joskus joutunut työskentelemään kiireen keskellä ja hoitamaan monta asiaa yhtä aikaa?
Oletko osannut säilyttää rauhallisuuden kiireen keskellä?
Esimerkiksi: "Vaikka työ oli monesti rutiininomaista, olin usein kiireisinä aikoina vastuussa kassatyöskentelystä ja asiakkaiden auttamisesta. Pystyin työskentelemään tehokkaasti paineen alla ja varmistin, että kaikki asiakaspalvelutilanteet hoidettiin ripeästi ja ystävällisesti."
4. Esimies- tai vastuutehtävät
Joskus pienet vastuutehtävät, joita saatat pitää itsestäänselvyyksinä, voivat olla juuri niitä erityisiä taitoja, joita työnantajat arvostavat:
Oletko koskaan ollut vastuussa tietyn osan päivittäistä työskentelyä?
Onko ollut jotain tilanteita, joissa olet itse ehdottanut parannuksia tai kehitysehdotuksia?
Esimerkiksi: "Päivittäin työskennellessäni kassalla, huolehdin myös siitä, että työpisteeni oli aina järjestyksessä ja että tarvittavat tuotteet olivat helposti saatavilla. Olen myös aina valmis ottamaan vastaan palautetta ja kehittämään työskentelytapoja."
Olet oppinut oma työsi johtamista (eli oikeasti: yksin kassalla ollessasi pitämään asiakkaat ja liukuhihnakapulat järjestyksessä).
Ratkaiset pienten ihmisten suuria ongelmia josta saat palvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaiset pienten ihmisten suuria ongelmia josta saat palvontaa.
Mitä ihmeen palvontaa kaupan kassalla saa?
En ossoo mittään eekä tämä luupiä opikkaa mittään.
Laita tekoäly keksimään. Ei kai kukaan enää kirjoita hakemuksia itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaiset pienten ihmisten suuria ongelmia josta saat palvontaa.
Mitä ihmeen palvontaa kaupan kassalla saa?
Kuullostaa ainakin hyvältä. Ainakin apteekissa myyjät ovat suorastaan Jumalan asemassa. Niin paljon tauteja tässä sisäsiittoisessa maassa.
Käytä verbejä kyykyttää, pompottaa, vttuilla, pimittää ja valehdella. Sitten vaan muotoilet fraasit näiden ympärille.
-kokenut palvelupäällikkö-