Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten on mahdollista, että joku kävelee päin, ellei itse kävele tuota toista päin?

Vierailija
28.01.2025 |

Tietysti jos juoksee ympyrää ja toinen seuraa koko ajan perässä on eri juttu. Mutta jos kaksi ihmistä törmää kadulla, eikö se tarkoita, että kumpikaan ei väistänyt? Miksi vain toisen väistämättömyys olisi silloin ongelma?

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väistän usein aina, koska olen nopeampi ja ketterämpi kuin nuo hitaat nistit ja donitsin muotoiset ja kokoiset laahustajat ja lyllertäjät, joilla ei edes älli ja reaktionopeus riitä tajuamaan että ovat vaan tiellä. Jos sitä niiden väistämistä jäisi odottelemaan, niin saisi odotella lopun ikäänsä.

Se on vähän kuin suunnistaessa, tykkään kulkea rivakasti joten reittivalintaa reilusti etukäteen. En mä metsässäkään odota että puut tai kivet väistävät.

Vierailija
62/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kävellä vasemmassakin reunassa, mutta oikealle väistetään. Eli sinä joka kävelet vasenta puolta, väistät. Oikeaa puolta kävelevä ei voi väistää, koska joutuisi ojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa eri kokoisessa kaupungissa olen kävellyt sekä Suomessa että ulkomailla, enkä kovin usein ole kohdannut päälle kävelijöitä.

Kerran yksi vanhempi mies käveli tahallaan päälle, vaikka yritin väistää. Hän halusi halata. Eikä päästänyt irti ennenkuin sivulliset alkoivat komentamaan häntä. Se oli pelottava tilanne.

Toinen erikoinen tilanne sattui kun nuori mies käveli vastaan niin leveästi, että oli pakko väistää autotien puolelle. Hän heilutti kävellessään jalkoja sivulle ja vielä heilutti jotain ketjua kädessään.

Muutaman kerran on nuoria naisia kävellyt vastaan kuin jyrä. Tiukasti suoraa linjaa suoraan kohti, eteen tuijottaen. Päälle olisivat tulleet vauhdilla jos en olisi hypännyt sivuun. Nämä yleensä kulkevat ryhmissä ja heitä täytyy väistää paljon enemmän kuin normaalisti muita ihmisiä kadulla kulkiessa.

Vierailija
64/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä pointti ei ole yhdessä kohtaamisessa vaan siinä, että kaksi ihmistä kävelee saman kadun päästä päähän ja toinen joutuu väistelemään koko ajan muita siinä missä toista väistetään.

On se aika kauhea kohtalo, että joutuu koko ajan väistelemään. Miten tässä voisi vahvistaa tasa-arvoisuuden kokemusta ja sitä, että ihan jokainen saisi kokea olevansa arvostettu omana itsenään tilanteessa kuin tilanteessa? :D

Minusta tämä on ongelma lähinnä silloin, kun jollain on tarve itsetehostukseen oman epävarmuutensa takia. Normaali ihminen ei laita asialle turhaa painoa vaan toimii tilanteen mukaan.

Jos osattaisiin kävellä oikeassa laidassa, ongelma pienenisi. Jos joku haluaa jostain syystä kävellä vasemmalla, hän on väistämisvelvollinen. Paitsi jos on vanhus, liikuntaesteinen, lapsi tai sosiaalisilta kyvyiltään rajoittunut. Yllättävän moni 'väärällä' puolella kävelevä ei näytä lapselta, vanhukselta eikä vaivaiselta..

Vierailija
65/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi siis kaikista helpoin ratkaista ongelma niin että jalankulkioille asetetaan myös oikeanpuoleinen liikenne 🤷 Vai onko kivempi kun saa vängätä tuota että saanpas kävellä missä haluan!!11

Vierailija
66/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kävellä vasemmassakin reunassa, mutta oikealle väistetään. Eli sinä joka kävelet vasenta puolta, väistät. Oikeaa puolta kävelevä ei voi väistää, koska joutuisi ojaan.

Naurattaa tämä kommentti :D Jonkun aivokapasiteetti riittää siis vain yhteen suuntaan askeltamiseen ja heti ollaan ojassa?

Vierailija
67/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävelen päin saatana runnon kuin mielenhäiriössä. Jumalauta ihanaa

Toimii niin kauan kunnes tulee joku isompi ja painavampi vastaan

Vierailija
68/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa tämä kommentti :D Jonkun aivokapasiteetti riittää siis vain yhteen suuntaan askeltamiseen ja heti ollaan ojassa?

Kyllä varmaan kaikki ihmiset osaa taaksekinpäin kävellä, mutta kätevämpää kuitenkin on kävellä eteenpäin.

Oikealle väistetään, ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
69/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä päälle käveleminen on ilmeisesti joku naisten uusi voimaantumisjuttu?

On. Yleensä nuorempien. Mutta kyllä ne yrittävät kävellä muiden naisten ja koirienkin yli. Varsinkin porukassa.

Olen ratkaissut asian niin, että pysähdyn tilanteessa. Kerran yksi meinasi kompastua kävelysauvaan (en yrittänyt huitaista nilkkoihin, en ihmettele jos jollekin tulee mieleen). 

Vierailija
70/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ei moni tunnu tajuavan. Eikä sitä, että takaa tulija ohittaa vasemmalta. 

Vierailija
71/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa humalaitonkadulla monta vuotta sitten yksi mies käveli tahallaan teinitytärtäni päin. Muutti kävelylinjaansa muuten tyhjällä ja suoralla jalkakäytävällä juuri tyttären kohdalla ja käveli kovalla vauhdilla kipeästi päin. 

Miehellä ei ilmekään värähtänyt. Kuulokkeet oli korvillaan. 

Vierailija
72/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ihmiset väistävät toiselle puolelle siinä vaiheessa, kun 20 metrin päässä lukitsen katseeni ja alan ottaa valmiusasentoa, puristelen käsiä nyrkkiin jne.

Vierailija
73/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua päin on kävelty useasti vaikka olen seisonut paikoillani

Vierailija
74/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että myös kävelytiellä on oikeanpuoleinen liikenne, eikö sitä koulussa enää ole opetettu?

En ikinä väistä ketään, koska kävelen tien oikeaa puolta jolloin vasemmalle puolelle jää reilusti tilaa kulkea. Eli toisin sanoen, väistän jo valmiiksi vastaantulevia, jos hekin tajuavat että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. 

Vierailija
75/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin..Tämän aivokapasiteetin riittämisen huomaa myös ajoneuvojen kanssa (auto, polkupyörä, sähköpotkulauta).

Yllättävän monen aivokapasiteetti sallii omaperäisen ratkaisumallin käytön normien ulkopuolella. Toimitaan sekä sääntöjen että hyvien käytöstapojen vastaisesti. "Koska MÄ VOIN!"

Vierailija
76/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua päin on kävelty useasti vaikka olen seisonut paikoillani

Tuo on kyllä ärsyttävä piirre justiin noissa vasenta puolta taaplaavissa, että kun eivät muuten saa tahtoaan perille, niin pysähtyvät sitten. En sano että sinä teet niin, pysähtyä voi muistakin syistä kuin siksi, ettei halua antaa periksi, mutta olen huomannut että jotkut jääräpäiset myöhäiskeski-ikäiset naisihmiset eivät aio väistää ketään vaikka kävelevät itse vasemmalla puolella. Jatkossa pysähdyn minäkin, tai menen joka tapauksessa oikealta puoleltani ohi, vaikka sitten ojan kautta. Voi siinä hihat vastakkain suhahtaa myös.

Vierailija
77/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä niin että tällaisen päinkävelijän ohjustaessa itseään päin kohdattaessa pysähtyy sijoillensa. Odottaa siinä rauhassa kun nainen älyää hieman muuttaa suuntaa ohitse.

Vai "päinkävelijä". Eli jos se vastaantuleva nainen ei väistä, hän on "päinkävelijä". 

Etkö näe itsessä mitään osuutta tähän? Ethän sinäkään aio väistää! Päinvastoin, neuvot että kannattaa pysyä paikallaan, jolloin naisen on pakko väistää? 

En tiedä itkeä vai nauraa. Täällä volistaan kun nainen kävelee päin. Minä olen tämän 45 ikävuoteni aikana, kun olen osannut kävellä, väistänyt aina. Jo lapsena, ja jos en tarpeeksi ripeästi osannut väistää, niin vastaantuleva minua vanhempi mies on voinut sanoa rumasti. Näin ne vanhat ukot "kouluttaa" jo pikkukoululaisia tyttöjä että kannattaa väistää, jos ei halua saada törkeyksiä osakseen. 

Ja joku täällä meinaa että se on "naisten voimaantumista" kun  mies joutuu väistämään. Kertokaahan, mitä se on näille vanhemmille setämiehille ollut kun äksyillään pikkutytöillekin? Voimaantuuko se setämies siitä, kun lasta haukkuu? Ainakin tämä tyttölapsi oppi varomaan vastaantulevia miehiä eli väistämään.

Ja  nyt jotkut aikamiehet loukkaantuu jos joutuu yhden kerran, vasta aikuisena, väistämään vastaantulevaa naista. Mitä, aukoiko se nainen päätään, lateliko törkeyksiä, vai miksi se oli teille niin traumaattinen kokemus? 

Vierailija
78/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti ihmiset väistävät toiselle puolelle siinä vaiheessa, kun 20 metrin päässä lukitsen katseeni ja alan ottaa valmiusasentoa, puristelen käsiä nyrkkiin jne.

Myös epämääräinen mölähtely ja käsien heiluttelu kopterityylisesti toimii.

Vierailija
79/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi siis kaikista helpoin ratkaista ongelma niin että jalankulkioille asetetaan myös oikeanpuoleinen liikenne 🤷 Vai onko kivempi kun saa vängätä tuota että saanpas kävellä missä haluan!!11

Eikös se ole ollut suositus jo aika pitkään? Vanhukset, lapset ja ne liikuntarajoitteiset ovat yleensä saaneet  kävellä rauhassa pientareen puolella molempiin suuntiin.

Vierailija
80/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä miehenä kerran kadulla hämmästyin kuin yksi nainen melkein käveli tarkoituksella päin. Väistin viime hetkellä.

Jotenkin tuntui, että törmääminen on kuitenkin miehelle miellyttävämpi. Naiset on pienempiä, pehmeämpiä ja tuoksuvat paremmalle.

Et siis ole aiemmin ollut se väistävä osapuoli, kun vasta nyt sinulle tuli tilanne, että jouduit kerran väistämään. Yllättäin. 

Syy miksi kukaan ei ole aiemmin kävellyt sinua päin (vaikka itse et väistä) on se, että ne vastaantulijat ovat aina väistäneet sinua. Aina on jommankumman väistettävä.

Mun mies ei tätä myöskään tajua. Ja ilmiö on muuallakin kuin Suomessa. Lomalla huomasin, minä jos kävelin edellä, väistelin, ihan automaatio, 30 senttiä sivuun, joskus autotiellekin, ettei ole törmäysk

Mietin vaan kun naisella oli kirjoituksensa mukaan lastenvaunut.. miten hemmetissä sinä törmäät ihmiseen niiden vaunujen takana muttet niihin vaunuihin?

Niin ja vaunulenkillä tuli itsekin kuljettua keskellä tietä koska reunoissa on loskaa, roskia, koirankakkaa. Ehkä myös tämä henkilö kulki keskellä tietä?