Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten on mahdollista, että joku kävelee päin, ellei itse kävele tuota toista päin?

Vierailija
28.01.2025 |

Tietysti jos juoksee ympyrää ja toinen seuraa koko ajan perässä on eri juttu. Mutta jos kaksi ihmistä törmää kadulla, eikö se tarkoita, että kumpikaan ei väistänyt? Miksi vain toisen väistämättömyys olisi silloin ongelma?

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan vaikeaa näillä kommentoijilla on suurkaupungissa, jossa on oikeasti paljon ihmisiä ja kaikki eivät kävelekään tiukasti oikeassa laidassa? Kannattaa opetella katsomaan muuallekin kuin omiin kengänkärkiin ja ennakoimaan ihmisten liikkeitä ja kohtaamisia. Ja ennenkaikkea unohtaa kaikki jääräpäiset "väistän vain oikealle" -sääntönsä, koska niillä tekee hankaluutta vain itselleen eikä niillä saa muutettua muiden ihmisten käytöstä. Muutenkin vierastan kaikenlaista itsekkyyttä ja "oikeassaoloa" tilanteissa, joissa on toimittava suuressa ihmisjoukossa.

Vierailija
82/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua päin on kävelty useasti vaikka olen seisonut paikoillani

Tuo on kyllä ärsyttävä piirre justiin noissa vasenta puolta taaplaavissa, että kun eivät muuten saa tahtoaan perille, niin pysähtyvät sitten. En sano että sinä teet niin, pysähtyä voi muistakin syistä kuin siksi, ettei halua antaa periksi, mutta olen huomannut että jotkut jääräpäiset myöhäiskeski-ikäiset naisihmiset eivät aio väistää ketään vaikka kävelevät itse vasemmalla puolella. Jatkossa pysähdyn minäkin, tai menen joka tapauksessa oikealta puoleltani ohi, vaikka sitten ojan kautta. Voi siinä hihat vastakkain suhahtaa myös.

En ole se, jolle vastasit, mutta

Pysähdy vaan, saatan jopa kiittää siitä, että huomioit hitaamman liikkumiseni ja tarpeen pysähtyä välillä odottelemaan, että kiireisemmät suhahtavat ohi. Ei käy kunniani päälle väistää, jos pysähdyt. 

Huomioi ne kepit, ettet kompastu. Joskus hihojaan suhauttelevat eivät jostain syystä huomaa niitä. En nyt sanoisi kulkevani nokka pystyssä, mutta ehkä joku voi jääräpäiseksikin päätellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan vaikeaa näillä kommentoijilla on suurkaupungissa, jossa on oikeasti paljon ihmisiä ja kaikki eivät kävelekään tiukasti oikeassa laidassa? Kannattaa opetella katsomaan muuallekin kuin omiin kengänkärkiin ja ennakoimaan ihmisten liikkeitä ja kohtaamisia. Ja ennenkaikkea unohtaa kaikki jääräpäiset "väistän vain oikealle" -sääntönsä, koska niillä tekee hankaluutta vain itselleen eikä niillä saa muutettua muiden ihmisten käytöstä. Muutenkin vierastan kaikenlaista itsekkyyttä ja "oikeassaoloa" tilanteissa, joissa on toimittava suuressa ihmisjoukossa.

Toivottavasti sinulla ei ole ajokorttia. Luovat ihmiset ovat ongelma tieliikenteessä, eivät noudata mitään sääntöjä ja odottavat toisten ennakoivan heidän mielenliikkeensä ja kohtaamisensa.

Vierailija
84/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista että joku kävelee puuta/tolppaa/ovea päin, jos se ovi/puu/tolppa eo kävele ketään päin?

Siten että se käveli ei ole huomannut sitä puuta, tolppaa eikä ovea. Mikä on tietty tosi hölmöä, mutta kaikki ei seuraa kovin tarkkaavaisena ympäristöään.

Kuten toi proffakin HS:ssä totesi, osa miehistä ei koe tarvetta seurata ruuhkassa muita liikkujia, koska Minä Kävelen Nyt Tässä. Silloin ei auta vaikka se ovi, tolppa tai toinen kävelijä ei kävelisikään päin.

Vierailija
85/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä niin että tällaisen päinkävelijän ohjustaessa itseään päin kohdattaessa pysähtyy sijoillensa. Odottaa siinä rauhassa kun nainen älyää hieman muuttaa suuntaa ohitse.

Vai "päinkävelijä". Eli jos se vastaantuleva nainen ei väistä, hän on "päinkävelijä". 

Etkö näe itsessä mitään osuutta tähän? Ethän sinäkään aio väistää! Päinvastoin, neuvot että kannattaa pysyä paikallaan, jolloin naisen on pakko väistää? 

En tiedä itkeä vai nauraa. Täällä volistaan kun nainen kävelee päin. Minä olen tämän 45 ikävuoteni aikana, kun olen osannut kävellä, väistänyt aina. Jo lapsena, ja jos en tarpeeksi ripeästi osannut väistää, niin vastaantuleva minua vanhempi mies on voinut sanoa rumasti. Näin ne vanhat ukot "kouluttaa" jo pikkukoululaisia tyttöjä että kannattaa väistää, jos ei halua saada

Setämiehet ja tätinaiset ovat aina olleet "kouluttamassa" toisia. Vanhat ukot ja vanhat akat ovat niitä, jotka kiusasivat toisia jo pikkukoululaisina. Ei se sukupuolesta ole kiinni vaan luonteesta.

Vierailija
86/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä ainakin joudun vähän kouluttamaan nuorten naisten ja miksei nuorten miestenkin laumoja. En äksyile enkä sano rumasti, mutta pidän puoleni. Miten muuten ihmiset oppisivatkaan, ellei kukaan heitä opasta.

Vierailija
87/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinulla ei ole ajokorttia. Luovat ihmiset ovat ongelma tieliikenteessä, eivät noudata mitään sääntöjä ja odottavat toisten ennakoivan heidän mielenliikkeensä ja kohtaamisensa.

Ero onkin juuri siinä, että liikennesäännöissä ei lue, että kävelijät noudattavat oikeanpuoleista liikennettä.

Sinä ilmeisesti myös autoillessa annat kolarin tapahtua "minulla on oikeus" -periaatteella vaikka pystyisit sen välttämään? Harmi, että tieliikennelaki on tästä eri mieltä. "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi". 

Vierailija
88/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli ongelma silloin, kun laki siitä, että kävelijä voi kävellä kumpaa reunaa tahansa, hyväksyttiin. Koska Suomalaisen ei tarvitse kävellä loogisesti oikeassa reunassa, niin hän ei kävele. Suomalainen kävelee siellä, missä itseä huvittaa, oli siinä järkeä tai ei, koska siihen on oikeus.

Seurasin kerran bussista Lontoossa kävelijöiden kulkua. Väkeä oli todella ruuhkaksi asti, mutta yhtään törmäystä en nähnyt. Kaikki noudattivat oikeanpuoleista liikennettä ja ottivat toiset ihmiset huomioon.

Vierailija
89/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero onkin juuri siinä, että liikennesäännöissä ei lue, että kävelijät noudattavat oikeanpuoleista liikennettä.

Sinä ilmeisesti myös autoillessa annat kolarin tapahtua "minulla on oikeus" -periaatteella vaikka pystyisit sen välttämään? Harmi, että tieliikennelaki on tästä eri mieltä. "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi". 

Jos asenteesi liikenteessä, vaikka sitten kävellen, on se, ettei jotain ole erikseen kielletty joten jääräpäisesti jyräät menemään muista välittämättä valitsemallasi tyylillä, niin sinä se olet joka aiheuttaa eniten onnettomuuksia sekä itsellesi että muille asenneongelmasi vuoksi. Käytäntö on että ollaan oikealla laidalla kävellessä ja pyörät sitten omalla kaistallaan ihan vastaavasti tai jos ei ole erillistä pyöräkaistaa niin siinä keskellä.

Oman käytöksen ennustettavuus vähentää onnettomuuksia liikenteessä. 

Vierailija
90/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käy usein koiria ulkoiluttaessa, että väistän toiselle puolen tietä hyvissä ajoin ja sitten vastaan tuleva herra vaihtaa puolta ja kävelee tietoisesti suoraan minua päin. En koskaan enää väistä takaisin, vaan tämä tien valloittaja saa ihan itse väistää tai kävellä päälle. Ovat hyvin hämmentyneitä. Tähän ilmeisesti liittyy manspreadingin lisäksi joidenkin ihmisten ajatus siitä, että pitää väistää oikealta - mitään tällaista pakkoa ei ole ja koirakot on usein ihan syytä ohittaa vasemmalta, ei ainakaan kävellä päin.

Vierailija
91/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille on jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa kostaa katse puhelimesta edes kävellessä vaan sitä on pakko tuijottaa jonka jälkeen saamme lukea tämän kaltaisia nalkutuksen kuinka nainen on ahdistunut kun kaikki ei väistäkkään häntä että hän voisi liikkua puhelin zombiena

Vierailija
92/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä välillä pysähtyy, kun joku kännykkää tujottava kävelee syliin. Sieen on tietenkin nämä, jotka ei ymmärrä, että suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Lukuportaat menee aina oikealta menosuuntaan ja vasemmalta vastasuuntaan, kuten pyörä- ja  autotiet.  Jalkakytävällä 20% ihmisistä ei tätä ymmärrä, ja niihin kaikki joutuu törmäilemään.

Vierailija
93/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asiassa on paljon muuttujia. Missä kohtaa jalkakäytävää kävellään, kuinka paljon on porukkaa liikeellä, seurataanko muiden liikkumista, vaiko tuijotetaan vain kännykkää. 

Etenkin hillitön kännykkäriippuvuus on muuttanut liikkumistamme paljon. Jatkuvasti tulee vastaan ihmisiä, jopa polkupyörällä jotka ei kohtaamistilanteessa nosta katsettaan lainkaan pois kännykästä.

Itse kuljen aina aivan jalkakäytävän/kevyenliikenteenväylän oikeaa reunaa, aina kun se suinkin on mahdollista ja en kyllä ala ojaan väistämään, jos joku junnaa omaan kulkusuuntaansa vasenta reunaa ilman aikomustakaan väistää. Toki itse sitten väistän vasemmalle jos se suinkin on mahdollista, jos näyttää että muuten tulee törmäys, mutta ojan puolelle en kyllä väistä, vaan sitten toppaan vastaantulijan eteen ja odotan, että hän väistää.

Vierailija
94/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan tapauksen missä nainen seisoi kuin öö keskellä marketin käytävää vaikka varmasti huomasi että minulla oli tarve päästä ohi. Joutui hipaissen menemään ohi kun toinen seisoo kuin heikkolahjainen keskellä käytävää.

mies

Saatan olla juuri tuollainen keskellä käytävää seisova, joka todellakin näyttää olevan aivan hukassa. Yritän miettiä mitä muuta pitäisi vielä ostaa ja tämän ponnistelun myötä olen aivan muissa maailmoissa, vaikka normaalisti olen huomaavainen toisia kohtaan. Havahdun koomasta, kun minua puhutellaan: "Anteeksi, pääsisinkö ohi?"

Jos hiippailet ohi, saatan säpsähtää: "Anteeksi, olin ihan ajatuksissani."

Vierailija
95/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi siis kaikista helpoin ratkaista ongelma niin että jalankulkioille asetetaan myös oikeanpuoleinen liikenne 🤷 Vai onko kivempi kun saa vängätä tuota että saanpas kävellä missä haluan!!11

Jalankulkijat kulkevat vasenta reunaa, polkupyörät oikeaa reunaa. Näin se on aina ollut. Miksi sitä muuttamaan?

Vierailija
96/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi siis kaikista helpoin ratkaista ongelma niin että jalankulkioille asetetaan myös oikeanpuoleinen liikenne 🤷 Vai onko kivempi kun saa vängätä tuota että saanpas kävellä missä haluan!!11

Jalankulkijat kulkevat vasenta reunaa, polkupyörät oikeaa reunaa. Näin se on aina ollut. Miksi sitä muuttamaan?

Tämähän koskee vain teitä, joissa ei ole jalkakäytävää, eikä kevyenliikenteenväylää.

Kevyenlikenteenväylällä, sekä jalkakäytävällä taas liikutaan pääsääntöisesti oikeaa reunaa.

Vierailija
97/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että myös kävelytiellä on oikeanpuoleinen liikenne, eikö sitä koulussa enää ole opetettu?

Päivitäpä tietosi. Jalankulkija kävelee reunassa, joko vasemmassa tai oikeassa. 

Yksi pyöräilijä oli ajaa päälle leveällä yhdistetyllä jalankulku-pyörätieväylällä, kun kävelin vasenta laitaa. Ketään muuta ei ollut tuolla pitkällä suoralla liikkeellä ja kävelen mieluiten siinä reunassa, mikä on kauempana autotiestä. Muutenkin pyöräilijöiden ollessa liikkeellä on turvallisempaa liikkua vasemmalla, jolloin heidät yleensä näkee toisin kuin selän takaa singahtavat. Jouduin oikeasti väistämään heinikön puolelle, ettei osunut. Tyhjää tilaa oli siellä asfaltin puolella metrikaupalla, mutta sinne en uskaltanut mennä tuollaisen hullun yrittäessä polkea päälle.

Vierailija
98/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on oikeanpuoleinen liikenne, joten lähtökohtaisesti väärää puolta kävelevä väistää."

Tämä vaan ei koske jalankulkijoita vaikka kuinka yrität inttää. Saa kävellä kummassa reunassa haluaa.

Lainaukset eivät näköjään toimi.

Tiedän, että laki ei ota kantaa jalankulkijan paikkaan, mutta laki sanoo kuitenkin "Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata". Haittaa aika paljonkin muiden kulkemista, jos kulkee jalkakäytävällä vastavirtaan, sillä suurin osa kävelee oikeassa reunassa. Eikä laki ota myöskään mitään kantaa siihen, mihin suuntaan jalankulkijan pitäisi väistää, mutta ennakoitavuus edellyttää tässäkin sitä, että pääsääntöisesti vastaantulijaa väistetään oikealle, kuten muussakin liikenteessä. Syntyy kaaos, jos jalankulkijat poukkoilevat aivan miten sattuu, koska niin saa tehdä. Törmäysten välttämiseksi ja jalankulun sujuvoittamiseksi jalankulkijoiden olisi suotavaa noudattaa oikeanpuoleisen liikenteen periaatteita, vaikka laki ei sitä edellytä.

Kumpi sinun mielestäsi väistää, jos toinen kohtaavista jalankulkijoista kävelee aivan oikeassa reunassa ja toinen jalankulkija tulee vastaan samassa reunassa (eli omalta kannaltaan vasemmassa reunassa)? Ruvetaanko arpomaan kohtaamistilanteessa ja mahdollisesti otetaan törmäämisriski, jos molemmat odottavat toisen väistävän? Vai oletetaanko yksinkertaisuuden vuoksi, että väistetään oikealle eli oikeassa reunassa kävelevä ei väistä, jos hän on jo valmiiksi oikeassa reunassa?

Vierailija
99/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kävellä vasemmassakin reunassa, mutta oikealle väistetään. Eli sinä joka kävelet vasenta puolta, väistät. Oikeaa puolta kävelevä ei voi väistää, koska joutuisi ojaan.

Naurattaa tämä kommentti :D Jonkun aivokapasiteetti riittää siis vain yhteen suuntaan askeltamiseen ja heti ollaan ojassa?

Mitä mahtaa tapahtua, jos oikeassa reunassa kävelevä väistää vasemmalle (koska oikealla on seinä tai oja) ja samassa reunassa kävelevä vastaantulija väistää oikealle, koska hän ei voi väistää samasta syystä vasemmalle? Tuloksena on törmäys tai sekavaa ihmettelyä, koska kumpikaan ei tiedä, kumman pitäisi väistää. Ainoa järkevä vaihtoehto on, että väistetään oikealle, jos tilaa on ja jatketaan suoraan, jos tilaa ei ole. Tällä vältetään törmäys.

Vierailija
100/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan törmännyt ihmisiin  missään.Eli olenko nainen kun väistelen ihmisiä kadulla?

Mies 45