Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten on mahdollista, että joku kävelee päin, ellei itse kävele tuota toista päin?

Vierailija
28.01.2025 |

Tietysti jos juoksee ympyrää ja toinen seuraa koko ajan perässä on eri juttu. Mutta jos kaksi ihmistä törmää kadulla, eikö se tarkoita, että kumpikaan ei väistänyt? Miksi vain toisen väistämättömyys olisi silloin ongelma?

Kommentit (151)

Vierailija
41/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa väistää, mutta olen itsekin joskus huomannut, että jos en väistä, niin alle jään. Siksi olen tehnyt kokeita joskus, ja kyllä se niin on, että esim. juuri keski-ikäiset ukot ja lähi-itäläiset ovat sellaista sakkia, että ihan viime hetkille menee, että väistävät, jos väistävät.

Vierailija
42/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niiden ihmisten ongelma, joilla ei ole oikeita ongelmia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä miehenä kerran kadulla hämmästyin kuin yksi nainen melkein käveli tarkoituksella päin. Väistin viime hetkellä.

Jotenkin tuntui, että törmääminen on kuitenkin miehelle miellyttävämpi. Naiset on pienempiä, pehmeämpiä ja tuoksuvat paremmalle.

Minusta jotkut miehet tuoksuvat huumaavan ihanalle. Ehkä nämä naiset yrittivät vaan tulla nuuhkimaan? 

Vierailija
44/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse väistää sen puolet eli oman osansa ja toinen ei väistä ollenkaaan. Itse seisoo paikallaan ja seuraa konserttia, mies kävelee päälle kun olettaa että väistyn hänen tieltään.

Vierailija
45/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelen aika usein keskellä kulkuväylää, kun menen kauppaan. Joitain tuo varmaan ärsyttää näin talviaikaan vaikka kuljen ihan ohjeistuksen mukaan. 

Vierailija
46/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos pysähtyy paikoilleen?

Vierailija
47/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on mahdollista niin että on nainen. Sillä nainen ei koskaan syyllisty mihinkään, hän on aina uhri. 

Vierailija
48/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, noin mummot tekee. Näkevät esim pyöräilijän tulevan 100 m päässä ja jähmettyvät siihen kuin kauris ajovaloihin. 

Vierailija
49/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksessahan muuten todettiin että nainen on se joka useammin joutuu väistämään, ei että naisten ei tulisi ikinä olla se joka väistää. Jos kumpikin ennakoisi tilannetta jo ennen vastakkaintuloa, kummankaan ei TARVITSISI edes väistää, koska sitä ajolinjaa voi ennakoida jo vaikka useita metrejä ennen tilannetta.

Anteeksi missä tutkimuksessa?

Vierailija
50/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilvesranta kehottaa puhelinhaastattelussa miehiä kiinnittämään ilmiöön huomiota kaduilla.

Kokeilkaa pistää merkille, onko nainen heti ensimmäisenä tekemässä aloitteen väistämisestä.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010992918.html

Vierailija
51/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, noin mummot tekee. Näkevät esim pyöräilijän tulevan 100 m päässä ja jähmettyvät siihen kuin kauris ajovaloihin. 

Buumerit pysähtyy tukkien tien kaupoissa käytävillä ja pyöräteillä. Joku niiden juttu. Kehitysmaalaiset muuten vaan aina parkkeeraa pyörätielle tai jalkakäytävälle.

Vierailija
52/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävelen päin saatana runnon kuin mielenhäiriössä. Jumalauta ihanaa

Kuin mielenhäiriössä? Suurin osa ihmisistä vaikuttaa olevan tavalla tai toisella.

Vierailija
53/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen voi vaikka seistä paikoillaan. Minä usein pysähdyn paikalleni, kun joku iso lössi tunkee vastaan koko kulkuväylän leveydeltä. Tähän saakka ovat aina väistäneet.

Yhdessä vaiheessa kiinnitin huomiota kaupungin keskustassa kuin yksi vanhempi mies käveli useamman kerran suojateillä päin nuoria naisia. Satuin pyörimään tuossa samaisessa paikassa useamman kerran vähän ajan sisään. Tuli vähän sellainen pervo-fiilis hänestä.

Tämä. Toki itsella usein juuri nainen kävellyt päin, vaikka itse pysähtynyt. Eli kävelet kevyenliikeen väylän oikeaa reunaa. Vastaan tulee paljon ihmisiä ja et mahdu väistämään vasemmalle ja sitten joku kävelee vielä sinua vastaan. Siihen kun sitten pysähtyy, niin toinen kävelee päälle. Tokihan tämä menee taas miehen väistämättömyyden piikkiin, mitäs olin juuri siinä. 

Tuo on yksi mahdollisuus. Olen itsekin huomannut, että osa ihmisistä kävelee vastavirtaan ja saattaa vielä kuvitella, että muiden pitäisi väistää. Minun logiikallani väärää puolta kävelevä väistää vastaantulijoita paitsi siinä tapauksessa, että hän ei voi enää väistää. Tuollainen tilanne voisi olla esimerkiksi puistokäytävällä oleva iso vesilätäkkö, joka pitää kiertää vasemmalta puolelta. Tuollaisessa tilanteessakin ensisijainen väistäjä on se, joka joutuu siirtymään vasemmalle lätäkön kiertääkseen, mutta jos hän on jo ohittamassa lätäkköä, silloin vastaantulija väistää.

Minusta tuntuu, että törmäilyjen syynä on usein se, että ihmiset ovat muuttuneet itsekkäämmiksi ja edellyttävät muiden väistävän, vaikka olisi itse se, joka on väistämisvelvollinen tai jonka on helpompi väistää. Tästä näkee päivittäin hyviä esimerkkejä metrossa, jossa lähes joka kerta joku yrittää tunkea ovesta sisään, vaikka olisi sääntöjen mukaista, järkevää ja kaikkien kannalta tehokkaampaa päästää ensin ihmiset ulos metrosta ja vasta sitten mennä itse sisään. Törkeimmillään näkee jopa sitä, että kun ihmiset odottavat oven sivulla, että metrosta päästään ulos, joku kiertää odottajat ja tunkee vastavirtaan ovesta sisään. Nämä ihmiset siis sekä haittaavat poistumista, että etuilevat jonossa. Hämmästyttävän usein nämä etuilijat ovat nuoria naisia, vaikka joukossa on myös nuoria miehiä ja joskus harvoin keski-ikäisiä tai vanhoja ihmisiä.

Vierailija
54/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä miehenä kerran kadulla hämmästyin kuin yksi nainen melkein käveli tarkoituksella päin. Väistin viime hetkellä.

Jotenkin tuntui, että törmääminen on kuitenkin miehelle miellyttävämpi. Naiset on pienempiä, pehmeämpiä ja tuoksuvat paremmalle.

Et siis ole aiemmin ollut se väistävä osapuoli, kun vasta nyt sinulle tuli tilanne, että jouduit kerran väistämään. Yllättäin. 

Syy miksi kukaan ei ole aiemmin kävellyt sinua päin (vaikka itse et väistä) on se, että ne vastaantulijat ovat aina väistäneet sinua. Aina on jommankumman väistettävä.

Mun mies ei tätä myöskään tajua. Ja ilmiö on muuallakin kuin Suomessa. Lomalla huomasin, minä jos kävelin edellä, väistelin, ihan automaatio, 30 senttiä sivuun, joskus autotiellekin, ettei ole törmäyskurssilla vastaantulevan kanssa (vastaantulija jatkaa

Normi kävelyliikenteessä molemmat kohtaamisen osapuolet väistää tarvittaessa hieman kun kadulla on kaikenlaista jota pitää väistellä muiden kulkijoiden lisäksi. Useimmille tuo on täysin automaattista eikä sitä tarvitse miettiä. Tässä nyt vaan joku kuplansa keskipistefeministi on saanut päähänsä että kun hän kävelee niin muiden on pakko väistää ja raivoaa siitä ettei tää toimikaan kuten hän sen aivoissaan suunnitteli. Ja toinen yhtä hölmö vahvisti samaa asenteellista ajatusrakennelmaa samassa lehdessä. Ja taas saatiin feministihesariin turha miesvihakohu aikaiseksi. 

Vierailija
55/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset sairaassa vallanhalussan haluavat katukäytävät kokonaan käyttöönsä läskiperceilleen.

Vierailija
56/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenpä väistät kun toinen kävelee keskellä tietä maailmanomistajan elkein?

Jalkakäytävä on 2,5 metriä leveä ja yhdistetty kävely ja pyörätie 3,5 metriä niin kuinka leveä olet kun et mahdu väistämään ? 

Väistöhän tehdään oletuksena omassa kulkusuunnassa oikealle. Kumman kuuluu väistää, jos kävelen itse oikeassa reunassa ja vastaantulija taas omalta näkökulmastaan vasemmassa reunassa? Meillä on oikeanpuoleinen liikenne, joten lähtökohtaisesti väärää puolta kävelevä väistää.

Entäpä jaetulla kevyen liikenteen väylällä, jossa on keskiviivalla erotettu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden puolet? Pitäisikö minun väistää väärässä reunassa kävelevää koukkaamalla pyörätien puolelle vai voinko olettaa, että väärää reunaa kävelevä väistää?

Vierailija
57/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päinvastoin minä naisena olen se, jota yleensä väistetään, mitä mies sitten nolostelee, kun en "osaa" väistää. En jostain syystä vaan kiinnitä huomiota siihen olenko jonkun edessä enkä siihenkään, jos joku pönöttää minun edessäni, silloin väistän asiaa edes ajattelematta. 

Vierailija
58/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksessahan muuten todettiin että nainen on se joka useammin joutuu väistämään, ei että naisten ei tulisi ikinä olla se joka väistää. Jos kumpikin ennakoisi tilannetta jo ennen vastakkaintuloa, kummankaan ei TARVITSISI edes väistää, koska sitä ajolinjaa voi ennakoida jo vaikka useita metrejä ennen tilannetta.

Anteeksi missä tutkimuksessa?

Ei ole mitään tutkimusta, ainakaan Suomesta.

Vierailija
59/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis ole aiemmin ollut se väistävä osapuoli, kun vasta nyt sinulle tuli tilanne, että jouduit kerran väistämään. Yllättäin. 

Syy miksi kukaan ei ole aiemmin kävellyt sinua päin (vaikka itse et väistä) on se, että ne vastaantulijat ovat aina väistäneet sinua. Aina on jommankumman väistettävä.

Mun mies ei tätä myöskään tajua. Ja ilmiö on muuallakin kuin Suomessa. Lomalla huomasin, minä jos kävelin edellä, väistelin, ihan automaatio, 30 senttiä sivuun, joskus autotiellekin, ettei ole törmäyskurssilla vastaantulevan kanssa (vastaantulija jatkaa

Tästä syystä myös jalkakäytäville pitää saada ohjeistus oikeanpuoleisesta liikenteestä. Itse kävelen aina oikealla puolella.

Vierailija
60/151 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenpä väistät kun toinen kävelee keskellä tietä maailmanomistajan elkein?

Jalkakäytävä on 2,5 metriä leveä ja yhdistetty kävely ja pyörätie 3,5 metriä niin kuinka leveä olet kun et mahdu väistämään ? 

Väistöhän tehdään oletuksena omassa kulkusuunnassa oikealle. Kumman kuuluu väistää, jos kävelen itse oikeassa reunassa ja vastaantulija taas omalta näkökulmastaan vasemmassa reunassa? Meillä on oikeanpuoleinen liikenne, joten lähtökohtaisesti väärää puolta kävelevä väistää.

Entäpä jaetulla kevyen liikenteen väylällä, jossa on keskiviivalla erotettu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden puolet? Pitäisikö minun väistää väärässä reunassa kävelevää koukkaamalla pyörätien puolelle vai voinko olettaa, että väärää reunaa kävelevä väistää?

"Meillä on oikeanpuoleinen liikenne, joten lähtökohtaisesti väärää puolta kävelevä väistää."

Tämä vaan ei koske jalankulkijoita vaikka kuinka yrität inttää. Saa kävellä kummassa reunassa haluaa.