Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä

Vierailija
27.01.2025 |

"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html

Kommentit (711)

Vierailija
621/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin täällä sitä, miten mies on voinut törmätä naiseen jos naisella on vaunut edessään. Joku sanoi, että nainen on voinut työntää vaunuja toisella kädellään ja kävellä vaunujen rinnalla.

Silloin nainen kyllä tukkii koko jalkakäytävän, jos kyse oli siitä eikä kevyen liikenteen väylästä. Jalkakäytävä:2,5 m, kevyen liikenteen väylä 3,5 m.'

Jos nainen työnsi vaunujaan kävellen vaunujen sivulla, ehkä jotakuta ärsytti jalkakäytävän liiallinen haltuunotto?

Vierailija
622/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako naiselle toivottaa enää törmäillään vai siirrytäänkö silloin välittömästi turvattomaan tilaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joudun väistämään näitä itsekeskeisiä naisia huomattavasti useammin kuin miehiä. En itseasiassa juuri joudu väistämään miehiä ollenkaan, he väistävät minua. Mutta naiset sen sijaan, voi äly millaisia ääliöitä löytyykin!

Näin keski-ikäisenä keskikokoisena naisena havaittua."

Joo, mutta jos olet oikein kunnon feministi, niin et laske näitä naisia mukaan ollenkaan, kiinnität huomiota pelkästään miehiin. Mies tekee sen alistaakseen ja tahallaan ja ihan pelkästään siksi, koska on mies ja sinä olet nainen.

Naiselle se vain sattuu epähuomiossa ja todennäköisesti siksi, että joutuu kävellessään tekemään niin paljon metatöitä, ettei ehdi huomioimaan ympäristöään. Ja niinpä siitäkin saadaan miehen vika, tekisi metatöistä oman osuutensa, niin nainen pystyisi kävelemään törmäilemättä.

Vierailija
624/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset etsimällä etsivät syytä loukkaantua syrjinnästä. Näin on ollut jo vuosikymmeniä, feminismin noususta saakka. Tämä taitaa olla uusin, tästä en ole kuullut aikaisemmin. Nyt lypsetään taas uhristatusta kunnes löytyy seuraava syy.

Vierailija
625/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Tungoksessa oppii. Kuljin aikoinaan aamukahdeksanmaissa metron ja rautatiaseman läpi - muodostui ikään kuin polku ja koskaan en törmännyt muihin ,vaikka puolijuoksua kiirehdin, mutta, mutta ISOSSA OMENASSA kävelevät maailman omistajat heikonpaansa ja pienempäänsä polkien.

Vierailija
626/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan isompikokoiset / pidemmät ihmiset ylipäätään väistävät huonosti itseään lyhyempiä, sukupuolesta riippumatta. Olen lyhyt mies, 167 cm, ja sekä miehet että naiset ovat yhtä lailla jyränneet niin, että minun täytyy tehdä tilaa. Miehet tekevät tätä useammin ehkä siksi, että ovat useammin siellä pituusasteikon pidemmässä päässä.

Pääsääntö on, että lyhyemmät väistää. 

Mikä sellainen "pääsääntö" on? Naurettavaa. Ei täällä pituuden/lyhyyden mukaan liikuta.

Muistaakseni "lyhyempi väistää" -sääntö juontaa juurensa jo keskiajalta. 

No ehkä te siellä keskiajalla olette tällaista barbaarista sääntöä noudattaneet. Silloin oli ehkä henkikulta vaarassa. Nykyaikana on ns. sivistys tullut ihmisten keskuuteen ja sen mukaan molemmat antavat tilaa mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
627/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan isompikokoiset / pidemmät ihmiset ylipäätään väistävät huonosti itseään lyhyempiä, sukupuolesta riippumatta. Olen lyhyt mies, 167 cm, ja sekä miehet että naiset ovat yhtä lailla jyränneet niin, että minun täytyy tehdä tilaa. Miehet tekevät tätä useammin ehkä siksi, että ovat useammin siellä pituusasteikon pidemmässä päässä.

Pääsääntö on, että lyhyemmät väistää. 

Mikä sellainen "pääsääntö" on? Naurettavaa. Ei täällä pituuden/lyhyyden mukaan liikuta.

Muistaakseni "lyhyempi väistää" -sääntö juontaa juurensa jo keskiajalta. 

Ja sit täällä tyypit väittää naisten kokemusta harhaiseksi ja vain miesten kiusaksi keksittyä. Kun toiset noudattavat ns. sääntöä keskiajalta.

Vierailija
628/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole milloinkaan kävellyt ketään päin. Vaihdan puolta jo hyvissä ajoin, et osu vaikka miten yrittäisit.

M4X

Vierailija
629/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut olla kiireinen uutispäivä kun tällaista hömppää uutisoidaa. Toisaalta yhtä alamäkeä on hesarin toiminta ollut viimeiset 20 vuotta, joten ei yllätä.

Miten voi olla ihmisiä, jotka eivät erota mielipidettä uutisesta? Vaikka muka heräsariakin lukevat.

Vierailija
630/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kokenut tuollaista päälle kävelyä lähimainkaan. N 47

En minäkään. N 57

Ehkä nämä naiset tosiaan itse haahuilevat miten sattuu kuten joku arveli ja sen takia törmäilevät muihin?

M50+ ei saanut ensiyrittämällä (N47) provosoitua ketään, yrittää sitten N57:llä. Kokeile vielä N67 ja N77, josko tärppäisi. ;)

Sukupuolisyrjintää! Ilmoitan sut viranomaisille.

T. Oikea N57

Mikä siinä on niin vaikea tajuta, että on paljon naisia, jotka eivät kärsi miesvastaisista mt-ongelmista.

Ilmaisusi vaihteeks paljasti sinut. Kannattaa kehittää sanavalintoja, saatat olla vakuuttavampi.

Eri

Vierailija
631/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään. N 57

Ehkä nämä naiset tosiaan itse haahuilevat miten sattuu kuten joku arveli ja sen takia törmäilevät muihin?

M50+ ei saanut ensiyrittämällä (N47) provosoitua ketään, yrittää sitten N57:llä. Kokeile vielä N67 ja N77, josko tärppäisi. ;)

Sukupuolisyrjintää! Ilmoitan sut viranomaisille.

T. Oikea N57

Mikä siinä on niin vaikea tajuta, että on paljon naisia, jotka eivät kärsi miesvastaisista mt-ongelmista.

Pickpickpick meeee.....

Vierailija
632/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesariin kirjoittaneen mielestä kun toinen jalankulkija törmää häneen, se on sen toisen vika, koska ei väistänyt. Se on aivan poissuljettu juttu, että kirjoittaja olisi voinut itse väistää. 

Vaunuja työntäessä?

Niin. Kyllähän sä ennakoit muuta liikennettä silloinkin. Toivottavasti. Etkä mene varta vastenkaan auton alle vaikka vaunuja lykkäätkin.

Sehän onkin sama asia, työntää vaunut auton alle tai vastaantulevan miehen. Miksi ihmeessä sitä miestä olis vaunujen pitänyt väistää, mut tän miehen ei tätä äitiä vaunuineen? Tää äitihän ei työntänyt vaunuja sen miehen eteen, vaan mies tönäisi vaunuja työntävää naista.

"Väistätkö kuitenkin vaunuinesi vastaan tulevaa naista?"

En, ei tarvi. Naiset kun osaavat väistää. Et selvästi ole koskaan vaunuja työntänyt, kun et ymmärrä, miten ne toimivat. Mutta jos onnistuu ohittaa ne vaunut törmäämättä niihin, täytyy olla kova tahtotila, et onnistuu törmäämään niitä työntävään ihmiseen.

Vierailija
633/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaunuissa on pyörät, joten niillä pääsee liikkumaan eri paikkoihin. Ei vaunuilla väistäminen ole mitenkään hankalaa, tiedän kokemuksesta. Muutenkin sitä joutuu välillä kääntymään oikealle, välillä vasemmalle ja ryhmittymään toiselle puolelle tms. Voin ihan hyvin väistää vaunuilla ihmisiä, ja olen väistänytkin. Ei ole mikään ongelma.

Miten tämä liittyy aiheeseen "Osa miehistä kävelee päin naisia, koska eivät periaatteesta ja/tai sovinistisuutensa takia väistä naisia"?

Osallistuit keskusteluun kertomalla, että vaunuissa ja rattaissa on pyörät? Ok, minä: hevosella on kaviot, autoissa on renkaat ja koiranpennuilla on tassut.

Niin, hän selitti just sen ominaisuuden vaunuista, et onnistuu miesten väistely vaunujenkin avulla. Onkohan sama nainen, joka kutsuu muita naisia mt-ongelmaisiksi. Kun kaikki muut eivät halua elää vain miesten ehdoilla kaduilla kulkiessaan.

Vierailija
634/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väisteletkö itse?

En koskaan. Käytän järkeä liikkuessa ja päätän mistä kuljen, en väistele. Kulku on soljuvaa, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. 

Et siis väistä ikinä ketään? Eli kaikki muut väistävät sinua? Jos olet nainen, niin tämäkö tasaa muiden kokemukset? Kun sinä naisena et väistä, ei muut naiset voi kokea joutuvansa väistelee? Jos olet mies, todistat aloituksen oikeaksi.

Vierailija
635/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni havainto että kirppareitten usein hyvin kapeilla käytävillä juuri naiset eivät väistä, ja myös tukkivat käytävää kärryineen.

Miehet taas vastaavissa tilanteissa väistävät.

Ei kirppareilla käy miehiä. Korkeintaan kantajina näiden ostajanaisten tavaroille. Heillä ei siis muuta virkaa, kuin väistellä muita.

Vierailija
636/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihastuttavaa omata niin ongelmaton elämä, että löytyisi kiinnostusta pohdiskella ja vikistä näin olemattomista asioista.

Pitäisikö tästä alkaa nyt siis alkaa pitämään jotain kirjaa, että koska itse väistää ja koska toinen väistää? Ihan vaan että pysyy peli tasa-arvoisena.  

Naisen elämässä tämä on vain yksi lukuisista ja lukuisista esimerkeistä näkymättömästä epätasa-arvosta. Ei mikään pieni asia. Pienistä puroista kasvaa iso joki.

Niin ne mustatkin vikisivät siitä, etteivät saaneet istua bussin etuosassa. Naisetkin aikanaan vikisivät siitä, etteivät saaneet liikkua ilman esiliinaa ulkona, äänestää tai omistaa mitään.

Mutta hei, olisivat olleet vaan hiljaa ja alistuneet miehen vallan alle. Tosimies, älykäs mies on muuten feministi. Kaukainen ajatus varmasti monelle tämän palstan trollaajamiehel

Naiset on kyllä ärsyttäviä, kun vikinällään miehiä häiritsevät. Kyllä pitäis antaa miesten elää rauhassa. Eikä herättää miesten suuttumusta näin pienellä asialla.

Vierailija
637/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut, että yllättävän usea henkilö kävelee keskellä jalkakäytävää, vielä useampi kävelee rinnakkain tai häröpallona ja tukkii koko tien. Onneksi näin talvella harvempi kävelee puhelintaan alaspäin tuijottaen sokeana.

Itse kävelen oikeaa laitaa, päin, enkä väistä, mutta mylvin noin kolmen metrin etäisyydeltä.

Ainahan sitä on saanut lukea lehdistä jeesustelua siitä, kuinka pyöräilijätkin ohittavat niin läheltä, kun oikeast mummo on vaappunut pyörätien keskellä ja pyöräilijä on väistänyt sen minkä on kyennyt.

Vierailija
638/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feminismi ulos yliopistoista."

------

Tasa-arvo ulos yliopistoista? On sulla merkilliset haaveet.

Naivi ajatus, että olisi jonkinlaista "puhdasta tasa-arvoa". Kun transnaisille annetaan naisen juridinen identiteetti, se sortaa biologisten naisten tasa-arvoa. Kun naisten tasa-arvon nimissä abortoidaan ei-toivottu sikiö, se loukkaa tämän syntymättömän ihmisoikeutta elämään. Ja niin edelleen.

Feministit eivät koskaan ole puolustaneet naisen oikeutta lajityypilliseen äitiyteen eli olemiseen lapsen lähellä varhaisvuodet. Päinvastoin, feministit pitävät kotiäitiyttä naista sortavana rakenteena. Se ei ole tasa-arvoa.

Feminismin alkuperäinen ajatus on tasa-arvo. Kyllä ei-feministeilläkin on kaikenlaisia kummallisia epätasa-arvoon liittyviä asenteita ja käytänteitä. Miksi et ole niistä huomissas? Löydät vain joitakin feminismin nimissä  liittyviä ilmiöitä, ja niiden avulla pyrit tyrmäämään koko tasa-arvon aatteen. 

Vierailija
639/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feminismi ulos yliopistoista."

------

Tasa-arvo ulos yliopistoista? On sulla merkilliset haaveet.

Naivi ajatus, että olisi jonkinlaista "puhdasta tasa-arvoa". Kun transnaisille annetaan naisen juridinen identiteetti, se sortaa biologisten naisten tasa-arvoa. Kun naisten tasa-arvon nimissä abortoidaan ei-toivottu sikiö, se loukkaa tämän syntymättömän ihmisoikeutta elämään. Ja niin edelleen.

Feministit eivät koskaan ole puolustaneet naisen oikeutta lajityypilliseen äitiyteen eli olemiseen lapsen lähellä varhaisvuodet. Päinvastoin, feministit pitävät kotiäitiyttä naista sortavana rakenteena. Se ei ole tasa-arvoa.

Ei ole feminismin käsikirjaa, jossa sanotaan, ettemme aja naisten oikeutta...

Lajityypillinen äitiys??? Tiedän monia, jotka eivät halunneet jäädä alkuvuosiksi kotiin, vaan halusivat laadukkaan hoidon lapsilleen. Minä halusin alkuvuodet lasten kanssa kotona ja sain ne. Valinnanvapaus on se tavoite, ainakin meillä feministeillä täällä!

Vierailija
640/711 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just viimeks eilen käveli nuori mies aivan suoraan päin. Ei väistänyt tuumaakaan omasta kävelylinjastaan. 

Se sama mies varmaan kirjoittaa tänne samaa sinusta, huomaatko ironian?

Mistä sinä päättelet, ettei kirjoittaja väistänyt? Ymmärrätkö, et sujuvassa kulkemisessa molemmat antavat tilaa. Huomaatko ironian omassa kirjoituksessa?

Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän