HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä
"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen huomannut, että yllättävän usea henkilö kävelee keskellä jalkakäytävää, vielä useampi kävelee rinnakkain tai häröpallona ja tukkii koko tien. Onneksi näin talvella harvempi kävelee puhelintaan alaspäin tuijottaen sokeana.
Itse kävelen oikeaa laitaa, päin, enkä väistä, mutta mylvin noin kolmen metrin etäisyydeltä.
Ainahan sitä on saanut lukea lehdistä jeesustelua siitä, kuinka pyöräilijätkin ohittavat niin läheltä, kun oikeast mummo on vaappunut pyörätien keskellä ja pyöräilijä on väistänyt sen minkä on kyennyt.
Hyvä sinä! Oikeuden soturi et väistä!!
Polkupyöräilijöille tiedoksi, niissä pyörissä on soittokello ja jarrut. Minulla ainakin on. En ole koskaan kehenkään törmännyt, edes mummoon, vaikka paljon ajankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikin yllättävän hiljaista pitkään, mutta onneksi löytyi uusi avaus, jolla miehistä saatiin tehtyä kertakaikkisia hirviöitä. Ei ole tarvinnut ketään päin vielä tähän mennessä kävellä enkä tunnista, että minuakaan olisi tarvinnut kenenkään väistellä kas, kun valitsen reittini niin, että ei törmää ja jos kävelen nopeammin niin sitten ohitan.
Kas kuin raikas näkemys. Et koe, että olisit törmännyt vaikka et väistele. Voisko johtua siitä, et kyse ei ole sinun nerokkaasta reitin valinnasta, vaan siitä, että sinua on väistelty?
Mielipide on asia erikseen, mutta se juttu, jossa asiaa avattiin tieteilijän näkökulmasta, ei miehistä mitään hirviöitä tehty. Selitettiin ihan ymmärrettävästi, mistä nämä tavat juontavat juurensa. Ja jos asiaan ei kiinnitä mitään huomiota, kukin jatk
Jos valitsee reittinsä, eikä väistele, kuulostaa just siltä, ettei väistele, koska on valinnut reittinsä. Tätä samaa on täällä moni muukin kertonut. Koska oma reitinvalinta on oikein ja oikea, ei väistele muita. Kuitenkin yhteiskunnissa, joissa eletään muiden ihmisten keskellä, on muut otettava huomioon. Tai sitten on just se, jota kaikki muut väistelevät. Tuolla asenteella saa kyllä kireän pään, mutta itseään voi aina lohduttaa toteamalla, et on kuitenkin oikeassa! Ja se, jos mikä on tärkeintä. Sujuvuudesta välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia miehen pitäisi väistää? Ei naiset ole mitään eritysarvossa olevia.
Samasta syystä kuin naistenkin. Tai sit miehetkään eivät ole erityisarvossa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset luulevat olevansa erityishienoja, jos ovat raskaana tai pikkulasten kanssa liikkeellä. Niin monta kertaa olen vaunuilijoille avannut oven, eikä edes kiitosta ole kuulunut.
Mies avasi oven yhdelle vaununaiselle. Ehdin varoittaa, että älä avaa, tuo ei takuulla edes kiitä, Ja niin kävi. Avatkaa itse ovenne.
Voi luoja tätä typeryyttä...
Kaikkien kannalta on sujuvampaa, jos joku muu avaa sen oven vaunukansalaisille. Se, jos vaunullinen avaa itse sen oven, aiheuttaa paljon enemmän tukosta ym. törmäilyä. Mutta jos se on siitä kiitoksesta kiinni, älä ihmeessä avaa!
Oma huomio oli aikoinaan vaunujen kera kulkiessani, et ihmiset ottavat jopa juoksuaskelia ehtiäkseen ENNEN vaunuja ovista. Siinä sit välillä kohtelias oven pitäjä tai minä itse pidin ovea auki kiireisille, samalla kun tukin tien vaunuilla osalta ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset luulevat olevansa erityishienoja, jos ovat raskaana tai pikkulasten kanssa liikkeellä. Niin monta kertaa olen vaunuilijoille avannut oven, eikä edes kiitosta ole kuulunut.
Mies avasi oven yhdelle vaununaiselle. Ehdin varoittaa, että älä avaa, tuo ei takuulla edes kiitä, Ja niin kävi. Avatkaa itse ovenne.
Minulla on teoria. Jos kaikki aina ajattelis lasten parasta, olis tämä yhteiskunta parempi kaikille. Jos jo raskaana olevaa äitiä arvostettais, olis kaikilla mukavampi elää. Riippumatta kiitoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni havainto että kirppareitten usein hyvin kapeilla käytävillä juuri naiset eivät väistä, ja myös tukkivat käytävää kärryineen.
Miehet taas vastaavissa tilanteissa väistävät.
Ei kirppareilla käy miehiä. Korkeintaan kantajina näiden ostajanaisten tavaroille. Heillä ei siis muuta virkaa, kuin väistellä muita.
Olen eri. Olin juuri UFF:n euronpäivillä ja siellä ei todellakaan väistellä. Tullaan tahallaan päin ja etuillaan jonoissa. UFF:n työntekijät kyllä väisteli kohteliaasti, ja yksi rouva pyysi kerran töniessään anteeksi. Suorastaan v*tutti että mun piti väistää kaikkia muita.
Miksi sitten väistit kaikkia?
Koska en halunut törmäillä ja minulle on opetettu käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikin yllättävän hiljaista pitkään, mutta onneksi löytyi uusi avaus, jolla miehistä saatiin tehtyä kertakaikkisia hirviöitä. Ei ole tarvinnut ketään päin vielä tähän mennessä kävellä enkä tunnista, että minuakaan olisi tarvinnut kenenkään väistellä kas, kun valitsen reittini niin, että ei törmää ja jos kävelen nopeammin niin sitten ohitan.
Kas kuin raikas näkemys. Et koe, että olisit törmännyt vaikka et väistele. Voisko johtua siitä, et kyse ei ole sinun nerokkaasta reitin valinnasta, vaan siitä, että sinua on väistelty?
Mielipide on asia erikseen, mutta se juttu, jossa asiaa avattiin tieteilijän näkökulmasta, ei miehistä mitään hirviöitä tehty. Selitettiin ihan ymmärrettävästi, mistä nämä tavat juontavat juurensa. Ja j
Jos valitsee reittinsä, eikä väistele, kuulostaa just siltä, ettei väistele, koska on valinnut reittinsä. Tätä samaa on täällä moni muukin kertonut. Koska oma reitinvalinta on oikein ja oikea, ei väistele muita. Kuitenkin yhteiskunnissa, joissa eletään muiden ihmisten keskellä, on muut otettava huomioon. Tai sitten on just se, jota kaikki muut väistelevät. Tuolla asenteella saa kyllä kireän pään, mutta itseään voi aina lohduttaa toteamalla, et on kuitenkin oikeassa! Ja se, jos mikä on tärkeintä. Sujuvuudesta välittämättä.
Ahaa.
Eli. Vastaani tulee ihminen, päätän siirtyä keskelle tietä ja valita reittini niin, etten törmää häneen, EI olekaan väistämistä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten aivan oma rotunsa ovat nuo koirankusettajat. Lähes pääsääntöisesti kävelevät vasenta puolta, jolloin kaikki muut joutuvat niitä väistelemään.
Johtunee osittain siitä, että koirat opetetaan kulkemaan vasemmalla puolella.
Eli vika on koiran omistajassa. En ole yllättynyt.
No ei se vika tietenkään ole siinä koirassa! Eikä sellaista ole tainnut kukaan väittääkään. Mutta ihan yleisesti koiria opetetaan kulkemaan hihnassa ja seuraamaan vasemmalla puolella. Näyttelykehissä juoksutetaan vasemmalla. Komento sivulle on aina oikealle sivulle. Tämä nyt vaan on se käytäntö ja siitä luonnollisesti seuraa se, että koirat kulkevat vasemmalla puolella. Ja siten helpommin haistelevat vasenta reunaa. Ja ohikulkijat oh
Yksinkertaisesti tuo perustelu on typerä. Koiraa voi kävelyttää myös oikealla puolella, se ei voi olla mahdotonta. Mitä tekemistä näyttelykehässä toimimisella on koiran ulkoiluttamisessa?
Entä jos jalkakäytävällä on jommallakummalla puolella este, miten aiotte ratkaista, kumpi väistää vastaantulijaa? Kortilliset tietää tämän, mutta entä te muut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten aivan oma rotunsa ovat nuo koirankusettajat. Lähes pääsääntöisesti kävelevät vasenta puolta, jolloin kaikki muut joutuvat niitä väistelemään.
No ei se vika tietenkään ole siinä koirassa! Eikä sellaista ole tainnut kukaan väittääkään. Mutta ihan yleisesti koiria opetetaan kulkemaan hihnassa ja seuraamaan vasemmalla puolella. Näyttelykehissä juoksutetaan vasemmalla. Komento sivulle on aina oikealle sivulle. Tämä nyt vaan on se käytäntö ja siitä luonnollisesti seuraa se, että koirat kulkevat vasemmalla puolella. Ja siten helpommin haistelevat vasenta reunaa. Ja ohikulkijat oh
Kyllä se koira oikeallakin puolella osaa kävellä, jos omistaja näin haluaisi. Mutta useimmat koiranomistajat vähät välittää muista liikkujista ja olettaa muiden aina väistävän.
"Ja siten helpommin haistelevat vasenta reunaa" Tottakai ne haistelevat vasenta reunaa, jos omistaja niitä sillä puolella kuljettaa. Jos kuljettaisi oikealla puolella, haistelisivat oikeanpuoleista reunaa. Loppujen lopuksi aika yksinkertainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Luulevat olevansa erityishienoja😂 Hyvä, että sinä laitat heidät kuriin!
Luulenpa, että he lähinnä keskittyvät olennaisiinpa, eli lapsiinsa. Lapset ovat erityisen tärkeitä. Harmi, että olet siitä kateellinen. Ehkä tämä kokemus on itseltäsi jäänyt kokematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se vika tietenkään ole siinä koirassa! Eikä sellaista ole tainnut kukaan väittääkään. Mutta ihan yleisesti koiria opetetaan kulkemaan hihnassa ja seuraamaan vasemmalla puolella. Näyttelykehissä juoksutetaan vasemmalla. Komento sivulle on aina oikealle sivulle. Tämä nyt vaan on se käytäntö ja siitä luonnollisesti seuraa se, että koirat kulkevat vasemmalla puolella. Ja siten hel
"Yksinkertaisesti tuo perustelu on typerä. Koiraa voi kävelyttää myös oikealla puolella, se ei voi olla mahdotonta. Mitä tekemistä näyttelykehässä toimimisella on koiran ulkoiluttamisessa? "
Ihan sama, mikä mielipiteesi on perustelusta. Se oli yksi selitys sille, miksi koiraihmiset ovat väärällä puolella tietä. Se on se tapa, miten koiria opetetaan ja miten niiden kanssa toimitaan. Se on toimintakulttuuria. Typerää tai ei.
Mutta jos mieluummin haluat ajatella, että koiraihmiset ovat vaan id iootteja ja kiusalla ovat sinun kaistallasi, saat vapaasti niin ajatella. Toiset tarvitsevat muiden alentamista kokeakseen olevansa jotain.
T: koiraton ihminen
Oliko kantasuomalaisia miehiä?
Itse enemmän törmännyt tilanteeseen, jossa nämä m''hanm**ttajat ei väistä, röyhistelee vaan ohimennessään sit.
Mutta joihin iäkkäimpiin olen törmännnyt, jotka suomimiehiä, ettei oiken väistöjalka toimi!
Kannata mmuuttoa misogynistisistä maista -> hämmästy, kun nämä miehet käyttäytyvät misogynistisesti.
Väistäminen on kivaa. Tietää, että väistettävä saa hyvän mielen ja voittajafiiliksen. Väistelemällä vastaantulijoita voi tehdä monta ihmistä onnelliseksi ja voimaannuttaa heitä pelkästään kävelemällä ja väistelemällä kaupungin ruuhkaisilla kävelyteillä. Itse saa hyväntekijäfiiliksen.
Sinänsä homma on helppoa ja yksinkertaista: puolen metrin liike sivulle ei tuota mitään ongelmaa. Juoksevathan monet ihmiset kilometrien pituisia lenkkejä ihan huvikseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se vika tietenkään ole siinä koirassa! Eikä sellaista ole tainnut kukaan väittääkään. Mutta ihan yleisesti koiria opetetaan kulkemaan hihnassa ja seuraamaan vasemmalla puolella. Näyttelykehissä juoksutetaan vasemmalla. Komento sivulle on aina oikealle sivulle. Tämä nyt vaan on se käytäntö ja siitä luonnollisesti seuraa se, että koirat kulkevat vasemmalla puolella. Ja siten hel
""Ja siten helpommin haistelevat vasenta reunaa" Tottakai ne haistelevat vasenta reunaa, jos omistaja niitä sillä puolella kuljettaa. Jos kuljettaisi oikealla puolella, haistelisivat oikeanpuoleista reunaa. Loppujen lopuksi aika yksinkertainen juttu. "
Niin, voisivat. Tämä oli se selitys sille, miksi eivät. Kun koirat perinteisesti opetetaan kulkemaan vasemmalla puolella. Opetetut koiratkin toimivat yleensä sen mukaan, miten ne on opetettu. Paremmin nämä ovat kuitenkin omistajansa hallinnassa, kuin ne koirat, joita ei ole opetettu ja jotka säntäilevät tien puolelta toiselle.
T: edelleen koiraton ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se vika tietenkään ole siinä koirassa! Eikä sellaista ole tainnut kukaan väittääkään. Mutta ihan yleisesti koiria opetetaan kulkemaan hihnassa ja seuraamaan vasemmalla puolella. Näyttelykehissä juoksutetaan vasemmalla. Komento sivulle on aina oikealle sivulle. Tämä nyt vaan on se käytäntö ja siitä luonnollisesti seuraa se, ett
Hyvä koiraton ihminen. Niin näyttely- kuin seurakoiratkin osaavat liikkua sekä vasemmalla että oikealla puolen ihmistään. Koirat ovat hyviä oppimaan ja ymmärtävät mm. eron siinä, ollaanko näyttelykehässä vai lenkillä kodin lähellä.
Tätäkin taustaa vasten on erikoista, etteivät jotkut ihmiset hahmota yleisiä kevyen liikenteen sääntöjä (kävele oikeassa reunassa, ja kevyen liikenteen väylä on totta tosiaan eri asia kuin maantien piennar), jotka helpottavat kaikkien etenemistä tai sitä, että on kohteliasta, että molemmat väistää vähän sen sijaan, että jyrää päin kanssakulkijaa.
Vielä erikoisempaa on se, että nämä jyrääjät ovat useimmiten naisia päin käveleviä miehiä. Koirat ovat siis näitä miehiä kehityskelpoisempia ja - älykkäämpiä.
Pahimmat päällekävelijät ovat 30-40v miehiä, joilla roikkuu firman kulkukortti kaulassa ja musta 3/4 takki liuhottaa auki. Kulkevat 2-4 ryhmässä vierekkäin ja kailottavat keuhkojensa täydeltä jotain työasiaansa ja nauraa höröttävät päälle. Eivät havaitse ympäristöstään mitään, johtajakailottaja johdattaa ryhmän johonkin hampurilaisbaariin jossa sama minäminä-käytös jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat päällekävelijät ovat 30-40v miehiä, joilla roikkuu firman kulkukortti kaulassa ja musta 3/4 takki liuhottaa auki. Kulkevat 2-4 ryhmässä vierekkäin ja kailottavat keuhkojensa täydeltä jotain työasiaansa ja nauraa höröttävät päälle. Eivät havaitse ympäristöstään mitään, johtajakailottaja johdattaa ryhmän johonkin hampurilaisbaariin jossa sama minäminä-käytös jatkuu.
Niin tunnistan tämän miestyypin. :D
Toinen tyypillinen päällekävelijä on 50-70+ mies, joka tuhisee ja puhisee mennessään, mulkoilee muita kuin olisivat tehneet isonkin virheen kuvitteellisessa x -asiassa. Ovat oppineet lapsesta asti, että nainen on alempiarvoisempi kuin mies, eivätkä ole välittäneet ajatella asiaa uusiksi maailman muuttuessa.
Onneksi on mukavia ja fiksujakin miehiä tässä ikäryhmässä.