Miksi perintövero muka tulisi poistaa?
Kyseessä on joka tapauksessa ns. ilmaista rahaa jonka eteen ei ole tarvinnut tehdä muuta kun syntyä hyvään perheeseen. Mitä järkeä olisi luopua tuosta verosta?
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ratkaisua asiaan, eikä asia ole itselle ajankohtainen. Monella lapsuudenystävällä ja serkulla näyttää olevan se tilanne, että perinnöksi on tullut vanha talo muuttotappioalueelta ja jonkin verran metsää. Metsästä ei ole välttämättä tuloa vielä kymmeniin vuosiin, mutta perintöveroa on silti tullut maksettavaksi.
Lapsilla olisi sekä halua säilyttää metsä suvussa että kunnostaa talo yhteiseksi vapaa-ajan asunnoksi. Kenelläkäään ei kuitenkaan ole ylimääräistä rahaa. Talon säilyttämiseksi pitää myydä metsä. Talosta tulee koko ajan kustannuksia ja moni on myynyt surullisena talon.
En tiedä auttaisiko tähän mikään perintöverojärjestely, mutta maaseutu pysyisi vireämpänä, kun nykyisin monella on mahdollisuus tehdä etätöitä. Omaisuus päätyy aina rikkaammille.
No tätäkin tilannetta olisi voitu ennakoida, tehdä omaisuusjärjestelyjä ennakkoon, näin pienentäen verotusta. Jos ei ole ylimääräistä rahaa maksaa verot niin sitten ei varaa ylläpitää ja kunnostaa sitä mörskää, vaan parempi vain päästä eroon.
Samat säännöt pätee kun elämässä yleensä, jos ei ole varaa niin sitten ei ole varaa, ihan samat realiteetit kuin muillakin. Ja maaseudun tyhjenemiseen vaikuttaa ihan muut seikat kuin perintövero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on suurimmalta osin jo verotettua. Ei sitä tarvitse poistaa. Sitä pitäisi karsia niin, että se ei pakota myymään koko omaisuutta. Tai aiheuta suurempaa haittaa.
On eri asia saada satatonnia fyrkkaa ja talo hyvällä paikalla. Tai 2 tonnia. Tuottamaton peltokiinteistö ja purkukuntoinen talo. Perinnöstä pitää luopua niin ajoissa, ettei aina ole täysin selvillä mitä se perintö on.
Eihän sitä siltä perinnönjättäjältä verotetakaan, vaan sitä verotetaan kun varallisuus SIIRTYY jollekin muulle. Kuten käytännössä kaikkea muutakin.
Tässä keskustelussa jotenkin aina unohtui se, että perintövero on osa valtion taloutta, ja sitten pitäisi verottaa enemmän jotain muuta tai leikata menoista. Ehdotuksia?
Julkiset hankinnat ja julkiset proj
Tietenkin jos pystyt poistamaan perintöveron tuomatta mitään muuta veroa tilalle niin kaikki ovat varmasti tyytyväisiä. Mutta ihan realismia se ei ole.
Toistat samaa ajatusvirhettä, kuin mitä arkadianmäellä istuvat ikäluokkien jakojäännöksetkin - että verotus olisi jotenkin nollasummapeliä. Tämä on ihan perustavaa laatua oleva ajatusvirhe.
Olen perimässä kiinteistön puolikkaan, äitini omistaa toisen puolen ja jää siihen asumaan. Siihen hänellä on oikeus. Mitä minulle jää. No maksettavaa tuhansia euroja vähennysten jälkeenkin. Kyllä tähän joku järki olisi saatava. Varakkaillehan tuo ei olisi ongelma, minulle on.
"Toistat samaa ajatusvirhettä, kuin mitä arkadianmäellä istuvat ikäluokkien jakojäännöksetkin - että verotus olisi jotenkin nollasummapeliä. Tämä on ihan perustavaa laatua oleva ajatusvirhe."
Ei verotus aina ole nollasummapeliä mutta kukaan ekonomisti ei kyllä ole sanonut että perintöveron poisto maksaisi itse itsensä takaisin mitään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Olen perimässä kiinteistön puolikkaan, äitini omistaa toisen puolen ja jää siihen asumaan. Siihen hänellä on oikeus. Mitä minulle jää. No maksettavaa tuhansia euroja vähennysten jälkeenkin. Kyllä tähän joku järki olisi saatava. Varakkaillehan tuo ei olisi ongelma, minulle on.
No oletko puhut tästä äidillesi? Ymmärtääkö hän mitä hänen päätösestään jäädä asumaan siihen seuraa?
Liian usein lapset ovat niin hienotunteisia että eivät halua kertoa vanhemmilleen että he joutuvat vaikeuksiin vanhempien päätösten takia. Jos näistä puhuttaisiin ajoissa avoimesti niin useimmiten löytyisi ratkaisut joilla nämä voitaisiin hoitaa vähemmillä ongelmilla. Esim. vanhempien keskinäinen testamentti on yksi jolla näitä voidaan hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti perit isäsi osuuden kiinteistöstä. Vanhempiesi olisi kannattanut tehdä keskinäinen testamentti jossa perintö jaetaan vasta molempien kuoltua. Leski saa perintöverossa vähennyksen 90.000€ + verovapaa perrintö 20.000. Äitisi olisi saanut periä 119.999€ verottomasti ja sinun murheeksi kiinteistö olisi jäänyt vasta äitisi jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti perit isäsi osuuden kiinteistöstä. Vanhempiesi olisi kannattanut tehdä keskinäinen testamentti jossa perintö jaetaan vasta molempien kuoltua. Leski saa perintöverossa vähennyksen 90.000€ + verovapaa perrintö 20.000. Äitisi olisi saanut periä 119.999€ verottomasti ja sinun murheeksi kiinteistö olisi jäänyt vasta äitisi jälkeen.
Siis 109.999€
Anna kun arvaan:
Ap ei tule perimään mitään. Harmittaa vaan niin kovasti kun joku muu saa perintöä.
Olenko oikeassa?
Jatkossa maksat perimistäsi vanhoista homeisista huonekaluista ja kusikalsareista myyntivoittoveroa koska myyntivoittovero alkaa jo 1 centistä,ei jatkoon.
Luovutusvoitoista maksetaan pääomatuloveroa, joka on 30 % alle 30 000 euron voitoissa ja ylimenevältä osin 34 %. Vastaavasti perintöveroprosentti on I-veroluokkaan kuuluville, eli lähisukulaisille, korkeimmillaan 20 ja II-veroluokkaan kuuluville korkeimmillaan 33 %. Luovutusvoittoverotus on siten perintöverotusta ankarampaa lähisukulaisten osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lopputuloksena perintöä nolla euroa, kun uuden gigolon kanssa laitetaan talo myyntiin ja lähdetään maailmanympärysmatkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Pointtina on, että voimme itse päättää ja valikoida seuraukset ihan täsmällisesti ja ne ovat kaikille samat samanlaisista päätöksistä,"
Miten ihmeessä muka voisimme kaikki valikoida seuraukset ja ne oloisivat kaikille samanlaisia?
Väitätkö ihan vakavissasi että jos miljonääri perii suvun kartanon jossa jo valmiiksi asuu niin hänen vaihtoehtonsa ovat ihan samanlaiset kuin pienituloisen yksinhuoltajan joka perii tuhannen kilometrin päässä olevan omakotitalon?
Palaa jo maanpinnalle sieltä!
Sanotaan, että se omakotitalo olisi edes kohtuullinen. Sillä on arvoa ehkä 100 000. Jos perijöitä on kaksi, veroa tulee 2500€, jos perii talonsa yksin, veroa maksetaan 8700€. Ei kaada kenenkään budjettia.
Se on hyvä, että sinulla on 8700€ ylimääräistä. Kaikilla ei ole ja se todellakin kaataisi monen budjetin.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa maksat perimistäsi vanhoista homeisista huonekaluista ja kusikalsareista myyntivoittoveroa koska myyntivoittovero alkaa jo 1 centistä,ei jatkoon.
Jep, alle 20 000 euron perinnöistä ei makseta perintöveroa, mutta luovutusvoittoveroa maksetaan jo ensimmäisestä sentistä alkaen. Luovutusvoittoverossa ei ole myöskään puolisovähennystä. Luovutusvoittovero suosii vain varakkaita ja yrittäjiä, siksi sitä nyt ajetaan kuin käärmettä pyssyyn.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa perinnönsaajista saa perinnöksi kiinteistön. Kun ei ole varaa maksaa perintöveroa, kiinteistö myydään. Näin kiinteistö ja omaisuus kasaantuu harvoille. Toki jos tämä on se mitä halutaan. Minusta rajaa pitäisi ainakin reippaasti nostaa.
Helppoahan se olisi jos se kiinteistö menisi kaupaksi, mutta kun ei mene!
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat hyötyy kun maksu muutetaan luovutusvoitto maksuksi . Pikku perinnön saajat joutuvat maksumiehiksi elikäs vähemmän rikkaat maksavat pienistä perinnöistä reilusti. Nythän pikkuperintä on verotonta .
Perintä tarkoittaa kylläkin, että joltakulta yritetään saada maksu laskusta, velanmaksusta tai vuokrasta, jonka hän on jättänyt maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lopputuloksena perintöä nolla euroa, kun uuden gigolon kanssa laitetaan talo myyntiin ja lähdetään maailmanympärysmatkalle.
Mitä sitten? Ei toisen omaisuudesta tarvitse ottaa stressiä. Saa sitä rahansa tuhlata maailmanympäryysmatkaan jos tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä on helpostikin yli 150 000 euron taloja muuttotappiokunnissa, mutta samapa se, väärin on kuitenkin verottaa jostakin summasta, jota ei ole edes saanut. "
Kuka sen on päättänyt että ne ovat 150.000 euron taloja jos kukaan ei niitä osta? Jonkun arvo muodostuu vasta jos joku on siitä sen valmis maksamaan.
Jos ainoat omakotitalokaupat kunnassa tehdään kymppitonneilla niin ei siellä silloin ole 150.000 euron taloja.
Ei kukaan ole sanonut, että yksikään omakotitalo menisi kymppitonneilla, vaan on kuntia joissa yksikään omakotitalo mene kaupaksi, vaikka olisivat myynnissä yli vuoden. Tämä johtaisi siihen, että 150 000 arvoinen talo pitäisi myydä kymppitonnilla. Etuovi.com on pullollaan 150-200 00 euron taloja, jotka ovat olleen myynnissä ikuisuuden.
Perintöverotuksen ohjeissa puhuta
Nyt puhutaan taloista, jotka eivät mene kaupaksi, ei vaikka arvioitaisiin se kuinka alas tahansa. Kuka haluaa vanhan omakotitalon paikkakunnalta, jossa ei ole töitä, eikä mitään muutakaan. Verottaja ei hyväksy sitä, että arvioidaan kiinteistö vaikka 0 euron arvoiseksi, että vältyttäisiin perintöverolta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lopputuloksena perintöä nolla euroa, kun uuden gigolon kanssa laitetaan talo myyntiin ja lähdetään maailmanympärysmatkalle
Noin sitä höynäytetään tyhmempiä. Itse en ikipäivänä suostu allekirjoittamaan keskinäistä omistusoikeustestamenttia. Lapseni on minulle rakkaampi kuin lesken uusi tyttöystävä.
Vierailija kirjoitti:
Jos perintöveroa ei poisteta, aion siirtää työllä itse ansaitsemaani omaisuutta lapsille niin, ettei valtio tai sossupummit saa mitään. Makselen lasten laskutkin aikuisena, että saavat käyttää omia rahojaan sijoittamiseen.
Sijoitussalkkuni siirrän heille pikkuhiljaa.
Olen niin monet verot jo tuloistani maksanut ja niin monen sossupummin elämää kustantanut, että lisää eivät saa. Pidän siitä huolen. Menkää itse töihin niin tiedätte mitä on tulonsiirto. Stana.
Hei, eihän sun sitä perintöveroa enää kuolleena tartte maksaa. Joten huoli pois.
"Perintövero vaikeuttaa esim maatilojen tai yritysten sukupolven vaihdoksia. Kukaan ei käytännössä saa mitään muuta kuin verottajan laskemaa excel rahaa. "
En kuitenkaan näe ihan oikeana sitäkään että yrityksiä voisi siirrellä sukupolvesta toiseen ihan ilman mitään veroja. Se suosisi yritysomaisuutta kuitenkin aika lailla muuhun omaisuuteen nähden. Yrityksestä kun kuitenkin on myös tuottoa jolla veroja voisi maksaa, muusta omaisuudesta on useimmiten vain kuluja joten ne tarvitsisivat verohuojennusta enemmän kuin yritykset.
"Samoin jos pienituloinen perii vähänkään arvokkaamman mutta vaikeasti realisoitavan omaisuuden niin hän on veron kanssa ongelmissa. Tai jos pienituloinen perii vähä arvoisen talon muuttotappioalueellta niin taas ollaan ongelmissa."
Ilman verojakin pienituloinen on noiden kanssa ongelmissa jos ei pysty myymään. Jos ei kykene maksaman muutaman tonnin perintöveroja niin miten selviytyy kiinteistöveroista, lämmityskuluista tai kunnossapitokuluista?