Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen muun mielestä paras lääke masennukseen on itseään niskasta kiinni ottaminen?

Vierailija
16.08.2025 |

On tabu sanoa masentuneelle, että mene lenkille, vaikka todellisuudessa se on kaikista paras hoito. Maksatko mielelläsi veroa, jota käytetään muiden ihmisten saamattomuuteen?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu vaan noin jos haluat kertoa kaikille oman tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi. 

Vierailija
2/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lääketiede jätetään lääkäreille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva kehtaa noin avoimesti myöntää tyhmyytensä mutta sinä teet sen kyllä rohkeasti. Saavutus kai sekin.

Vierailija
4/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olet, ap. Nykyään vaan ei saa useastakaan asiasta puhua oikella nimillä tai sanoa ääneen totuutta. Heti on joku silliparvi tai muu silakkaliike tuhoamassa elinkeinoa ja tahraamassa mainetta.

Vierailija
5/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole edes masentunut, mutta inhoan lenkkeilyä yli kaiken.

6/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa masennusta saattaa tulla hetki, että masentunut itse kokee tarvetta reipastua ja lähteä lenkille, ja silloin kannattaa niin tehdä. Kyse on ehkä siitä, että masennus on kaikessa hiljaisuudessa alkanut parantua. Eli halu reipastua voi olla merkki siitä parantumisprosessista.

Vierailija
7/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen masentunut, käyn lenkillä eikä auta yhtään. Silti tekee mieli kuolla ja pää on täynnä pimeyttä ja sumua. Muita ehdotuksia?

Vierailija
8/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatri diagnosoi minulle keskivaikean masennuksen toissatalvena, vaikka askelmittarini keskiarvo on yli 20.000 askelta päivässä. Mitäs siitä sanot?

Vierailija
9/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen masentunut, käyn lenkillä eikä auta yhtään. Silti tekee mieli kuolla ja pää on täynnä pimeyttä ja sumua. Muita ehdotuksia?

Sitä pitääkin jatkaa 3-4 krt/viikossa ja useampi kuukausi. Ei ole oikotietä onneen.

Vierailija
10/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin ovat epämääräisiä nämä sinun hoito-ohjeet. Miten se itseään niskasta kiinni ottaminen käytännössä tapahtuu? Ja minkälaiselle lenkille pitäisi mennä ja miten usein?

Vierailija
11/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatri diagnosoi minulle keskivaikean masennuksen toissatalvena, vaikka askelmittarini keskiarvo on yli 20.000 askelta päivässä. Mitäs siitä sanot?

Hyvä, liikut. Hyväkuntoisen pitääkin sitten alkaa harrastamaan jo enemmän sykettä nostattavampaa, jotta vaikutuksia tulee.

Vierailija
12/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otan itseä niskasta kiinni, miten se auttaa perittyyn aivokemian häiriöön? Yritä perustella oikein niin kunnolla kuin osaat. No?

Vierailija
13/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin ovat epämääräisiä nämä sinun hoito-ohjeet. Miten se itseään niskasta kiinni ottaminen käytännössä tapahtuu? Ja minkälaiselle lenkille pitäisi mennä ja miten usein?

Hoitohje: 3-4 krt/viikkoa vähintään 40min kerrallaan. Näistä 2-3 krt pitää olla sykettä nostattavaa liikuntaa. Tietty jos liikuntahistoria nolla, niin aloitettava pienemmästä mutta edettävä vähitellen tuohon.

Vierailija
14/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeily lisää endorfiineja, kyllä. Lenkkeily väsyttää, eikä jaksa murehtia yhtä paljon kuin liikkumatta, kyllä. Mutta lenkkeily ei korjaa traumoja tai paranna masennusta. Lenkkeily lääkkeenä on tavallaan ratkaisun etsimisen lykkäämistä tuonnemmaksi, sen lakaisua maton alle tai sitä karkuun juoksemista.

Auttaa osaltaan kuten oikea ruokavalio, muttei paranna juurisyytä masennukseen.

Vierailija
15/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos otan itseä niskasta kiinni, miten se auttaa perittyyn aivokemian häiriöön? Yritä perustella oikein niin kunnolla kuin osaat. No?

Liikunta edistää aivoperäisen hermokasvutekijän (BDNF) kasvua, mikä parantaa aivojen toimintaa ja kognitiivisia taitoja.

Liikunta vapauttaa endorfiineja, jotka ovat luonnollisia mielihyvähormoneja ja jotka parantavat mielialaa.

Säännöllinen liikunta auttaa hallitsemaan stressiä ja ahdistusta, jotka usein liittyvät masennukseen.

Liikunta parantaa unen laatua, mikä on tärkeää masennuksen hoidossa.

Liikunta voi tarjota sosiaalisia kontakteja ja tukea, mikä voi olla hyödyllistä masennuksen hoidossa.

Vierailija
16/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä eli kaksi vuotta niin, että aina, kun masennus yritti tulla päälle, "otin itseäni niskasta kiinni" ja en masentunut. Kun tuli elämänmuutos, jolloin oli aikaa levätä, sairastuin psykoottiseen masennukseen ja halusin kuolla. Toivuin siitä kuitenkin, vaikka en käynyt lenkillä. Makasin paljon sängyssä ja leikin kuollutta. Nyt voin jo paremmin ja jaksan liikkuakin.

Eli minä en vain kestä tätä elämää, jos en saa välillä potea lievää masennusta. Ajoittainen itsesäälissä rypeminen auttaa minua jaksamaan elämää normaaleiden ihmisten maailmassa. Minun kaltaisiani ei ole niin paljon, että meistä saisi kokonaisen ihmisyhteisön koottua.

Vierailija
17/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo se Münchhausen-tekniikka? Ei se toimi.

Vierailija
18/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni kommentoija vaikuttaa olevan tietämätön siitä, että AP on ihan oikeassa:

https://yle.fi/a/74-20085358

"Laaja tutkimus paljasti: Liikunta saattaa hoitaa masennusoireita joskus paremmin kuin pelkkä lääkitys"

Vierailija
19/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei lukasehan tämä:

https://www.duodecim.fi/uux28198/

"Liikunta lievittää myös vakavaa masennusta"

Vierailija
20/97 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi terapia, lääke ja kun masennuksen aiheuttajat poistuivat mun elämästä. 👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi