Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sähköautot herättävät hirveästi tunteita?

Vierailija
26.01.2025 |

Minulle on täysin yhdentekevää syökö naapuri perunoita, pastaa tai riisiä. Ei kiinnosta toimiiko naapurin auto bensalla, dieselillä tai sähköllä. 

Mikä siinä auton käyttövoimassa niin kuumottaa?

Kommentit (293)

Vierailija
181/293 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en tiedä. Eikä muiden tunteet niin kiinnostakaan, vaan ne super hyvät omat fiilikset joka kerta kun istun sähkö Porschen rattiin. Ai että, ei siitä auto paljoa parane. 

Vierailija
182/293 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee monien sähköauton omistajien voitonriemuinen omahyväisyys. He kuvittelevat olevansa muita parempia ja luulevat, että heidän autonsa on täysin päästötön. Eihän se ole. Ensinnäkin akkumateriaalien louhiminen tuhoaa paikallisen ympäristön joissain paikoissa jopa pysyvästi. Toiseksi sähkö pitää tuottaa jollakin. Kolmanneksi nuo sähköautojen akut näyttävät olevan hyvin lyhytikäisiä polttomoottoriautojen osiin verrattuna.

Eli hirveästi ympäristötuhoa ja luonnonvarojen tuhlausta, ja sitten nämä ihmiset pöyhistelevät ylimielisinä.

Eivät luule. Ainoat jotka luulee on sinä ja Pena siellä Shellin nurkkapöydässä. 

Olen naispuolinen vihervasuri, enkä käy Shellillä ollenkaan.

Penalla on jo varmasti ikävä siellä. 

Penaa en ole koskaan tavannut, mutta varmasti hänelle naisseura kelpaisi. Jätän kuitenkin väliin tällä kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/293 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee monien sähköauton omistajien voitonriemuinen omahyväisyys. He kuvittelevat olevansa muita parempia ja luulevat, että heidän autonsa on täysin päästötön. Eihän se ole. Ensinnäkin akkumateriaalien louhiminen tuhoaa paikallisen ympäristön joissain paikoissa jopa pysyvästi. Toiseksi sähkö pitää tuottaa jollakin. Kolmanneksi nuo sähköautojen akut näyttävät olevan hyvin lyhytikäisiä polttomoottoriautojen osiin verrattuna.

Eli hirveästi ympäristötuhoa ja luonnonvarojen tuhlausta, ja sitten nämä ihmiset pöyhistelevät ylimielisinä.

Eivät luule. Ainoat jotka luulee on sinä ja Pena siellä Shellin nurkkapöydässä. 

Olen naispuolinen vihervasuri, enkä käy Shellillä ollenkaan.

Pensa vai riisseli?

Bensa. Tankkaan ABC:llä silloin, kun mies ei ole ehtinyt tai muistanut tankata. Yleensä hän hoitaa autonsa löpöt itse, vaikka minäkin ajan sillä.

Vierailija
184/293 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sähköauto. Mainio auto onkin. Mutta jos katsotaan pintaa syvemmältä,  on sähköauto oikea ympäristörikos. Kiitos kaivostoiminnan ja meidän hallituksen. Naurettavaa pilata vesistöt Suomessa koska Eurooppa tarvitsee mineraaleja autojen akkuihin.

Se on kuitenkin pienempi ja paikallisempi tuho kuin polttomoottoriautojen kiihdyttämä ilmastonmuutos.

Parempi olisi panostaa raideliikenteeseen. Siinä sähkö tulee suoraan johtoa pitkin eikä tarvita suuria akkuja varaamaan sitä. Samoin taajamat voitaisiin suunnitella paremmin niin, että on mahdollista kulkea kaikkialle jalan tai tosiaan raiteita pitkin.

Vierailija
185/293 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto voi syttyä tuleen. Huono homma etenkin rivitaloyhtiössä. 

polttikset palaa 50-80 kertaa todennäköisemmin.

Ei pala

Perehdyhän vielä hieman aiheeseen niin pääset harhaluuloistasi. 

https://www.theguardian.com/business/2023/nov/20/do-electric-cars-pose-…

Jos et osaa englantia löytyy vastaavia artikkeleita myös suomeksi..

"Ruotsin turvallisuusvirasto laski viime vuonna, että maan 611 000 sähköautosta oli syttynyt palamaan vain 0,004 prosenttia. Eli karkeasti yksi auto 25 000:sta on syttynyt tuleen. Polttomoottoriautoilla paloriski oli peräti 0,08 prosenttia."

https://ww

Sähköautot ovat vielä sen verran uusia, ettei niiden kohdalla voi tehdä kunnollisia johtopäätöksiä. Aika näyttää, millaisia ongelmia niiden kanssa tulee.

Vierailija
186/293 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava ketju :D

Kaikenlaisia luulotauteja sitä on. Uusi tuntuu pelottavan.

T. 4v sähköllä menty, polttista ei enää koskaan meille tule. Kortti ollut 30 vuotta.

Arviolta parin-kolmen vuoden päästä sua odottaa semmonen 20,000 euron akkuremontti.

Paitsi meillä, jotka liisaa. Ei tule ajettua vanhoilla autoilla.

Ex liisaa sähköistä Audia. Vuokra reilu 700 euroa kuukaudessa,  vaihdossa meni noin 10'000 euron arvoinen auto. Kilometreja sallittu 10'000 vuodessa. Minusta aika iso raha, tonni kuukaudessa pelkkään autoiluun. Kymmenen euroa sataselle pelkkää auton käyttöoikeutta ja toki ylläpitoa. Pörssisähkön keskihinta ollut kuulemma viitisen senttiä kwh + siirto, en sitten tiedä paljonko esim 100 kilolla ajaa.

Mulla halvempi hinta, mutta jos etsisin säästöjä, niin hankkisin vanhan auton. Haluan ajaa uudella ja ilman omistamiseen liittyviä ongelmia ja vanhan myyntejä. Aina joku näitä liisauksia kauhistelee, mutta silloin ei vain ole varaa sellaista valita ja se siitä.

Vierailija
187/293 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto voi syttyä tuleen. Huono homma etenkin rivitaloyhtiössä. 

Miks sä viljelet tätä väärää luuloa?

https://www.google.com/search?q=s%C3%A4hk%C3%B6auto+syttyi+tuleen

Ja sitten se ensimmäinen linkki ko. Hausta (joka siis jo itsessään on tarkoitukseen sopimaton jos oli jotenkin tarkoitus havainnollistaa riskin todennäköisyyttä tai suhteellisuuta) kertoo että tutkimuksissa polttomoottoriautojen paloriski oli todettu monikymmenkertaiseksi sähköautoihin verrattuna

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/ee24bc26-8e22-4c4d-8051-a8a02fd65…

Minulle todennäköisyyttä olennaisempaa on tuho, jonka sähköauton palo saa aikaan. Koska akut ovat matkustamon alla, aikaa autosta poistumiseen on sekunteja. Polttomoottoriautossa aikaa on useampia sekunteja (ei siinäkään niitä minuutteja ole), joten matkustan paljon mieluummin sellaisella.

Vierailija
188/293 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aina joku näitä liisauksia kauhistelee, mutta silloin ei vain ole varaa sellaista valita ja se siitä."

Heh. Veikkaan että mulla ois jo opiskelijana ollut varaa ostaa vaikka roistomaisen kallista Lagavulinia, mutta miksi olisin niin tehnyt kun en edes pidä viskistä?

Miksi siis törsäisin tonnin kuukaudessa välineeseen millä pääsen salille ja kerran viikossa lähitöihin, kun ei mulla siihen kohdistu mitään tunteita? Jos siinä on  lämmin ja se kulkee niin se on minun valintani. Edelleen, auto jonka käyttö vaatii jonkin sovelluksen lataamisen ei tule koskaan olemaan valintani. Ei tänään, ei ensi vuonna,  ei koskaam

Vierailija
189/293 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton raju kiihtyvyys nyppii bensalenkkareita ja sitten monia myös se miten halvalla sähköllä voi ajaa.

Suomessa kateus voittaa kiiman.

Vierailija
190/293 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä renkaat ja huollot?

Haluan minimoida autoilun kustannukset. Viimeksi autoa vaihtaessa mun budjetti oli 9000 euroa.  Golf maksoi 8400 ja toiminut 6v lähes pelkillä määräaikaishuolloilla, jotka teetän 2 km päässä kodistani. Dieseliä satasella kuluu 5,5l, kilometrejä tulee vuodessa alle 10000.

Entisessä autossa huolto 15 000 km välein (eli 4 huoltoa vuodessa), Sähköautossa huolto 2 vuoden välein, EI KILOMETRIRAJAA. Eli huolloissakin säästetty pitkä penni. Renkaat ovat kokemuksen mukaan kuluneet ihan samaa tahtia. 

Minun auton arvo on kuudessa vuodessa pudonnut 4000 euroa. Huoltoja ja korjauksia ka 400 euroa vuodessa. Eli jos ei renkaita ja polttoaineita oteta huomioon on kulut olleet alle 1100 euroa vuodessa. Paljonko noiden sähköautojen arvo putoaa vuodessa?

2

Uudessa autossa arvo pudonnut 4t kuudessa vuodessa? Nyt kyllä kiinnostaa mikä auto?

Vierailija
191/293 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua olla pelkän sähkön varassa. Ei koske pelkästään autoa. 

Kävin viikonloppuna tuolla hybridillä 300km päässä. Menomatka meni jees kolmen litran kulutuksella, kun lähti liikkeelle omasta töpselistä. En vaan saanut sitä värkkiä ladattua vaikka kolmessa laturissa yritin. No onneksi tankissa oli bensaa että pääsin kotiin ja sitä sai matkalta lisää varsin helposti. Oli aika suuria tunteita tuolla räntäsateessa äppien kanssa turatessa... sikäli onnittelen itseäni etten ottanut täyssähköautoa.

Mekin oltiin viikonloppuna reissussa ja mennessä syömässä, samalla ladattiin. Tullessa kaupassa, samalla ladattiin. Onneksi on täyssähkö, tuli halpa reissu.

Vierailija
192/293 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseaukinen joka ulospää yrittää näyttää joltakin on viimeisillä rahoilla hankkinut bensa tai dieselirottelon ja nyt tulee kuitenkin parempia autoja markkinoille tottakai se v******* polttis Äijä on hirveässä veloissa romunsa kanssa eikä mitään mahdollisuuksia vuosikausiin päästä näistä tästä satimesta irti No totta kai se harmittaa

Vierailija
193/293 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua olla pelkän sähkön varassa. Ei koske pelkästään autoa. 

Kävin viikonloppuna tuolla hybridillä 300km päässä. Menomatka meni jees kolmen litran kulutuksella, kun lähti liikkeelle omasta töpselistä. En vaan saanut sitä värkkiä ladattua vaikka kolmessa laturissa yritin. No onneksi tankissa oli bensaa että pääsin kotiin ja sitä sai matkalta lisää varsin helposti. Oli aika suuria tunteita tuolla räntäsateessa äppien kanssa turatessa... sikäli onnittelen itseäni etten ottanut täyssähköautoa.

Mekin oltiin viikonloppuna reissussa ja mennessä syömässä, samalla ladattiin. Tullessa kaupassa, samalla ladattiin. Onneksi on täyssähkö, tuli halpa reissu.

Minä en reissatessa pysähdy kuin korkeintaan  pissalle.  Joka arkiviikko töitä sen 40h niin se on pe ip pillit punaisena esim vanhempia tapaamaan 400 km päähän ja su iltana takaisin. Siinä ei huvita jäädä matkalle viihtymään kun muutenkin on myöhään perillä mennen tullen

Vierailija
194/293 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärikonservatismin perusidea on vastustaa, vähätellä ja ivata kaikkea uutta. Perusteiden kera tai ilman.

Vierailija
195/293 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton raju kiihtyvyys nyppii bensalenkkareita ja sitten monia myös se miten halvalla sähköllä voi ajaa.

Suomessa kateus voittaa kiiman.

Ei syynä ole edes kateus, vaan ihan perusperiaate lytätä ja vähätellä muita. Suomi ja Venäjä ovat tällaisen "mikä säkin kuvittelet olevasi" mentaliteetin kärkimaita. Ja Yhdysvallat sitten äärimmäinen vastakohta.

Vierailija
196/293 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä renkaat ja huollot?

Haluan minimoida autoilun kustannukset. Viimeksi autoa vaihtaessa mun budjetti oli 9000 euroa.  Golf maksoi 8400 ja toiminut 6v lähes pelkillä määräaikaishuolloilla, jotka teetän 2 km päässä kodistani. Dieseliä satasella kuluu 5,5l, kilometrejä tulee vuodessa alle 10000.

Entisessä autossa huolto 15 000 km välein (eli 4 huoltoa vuodessa), Sähköautossa huolto 2 vuoden välein, EI KILOMETRIRAJAA. Eli huolloissakin säästetty pitkä penni. Renkaat ovat kokemuksen mukaan kuluneet ihan samaa tahtia. 

Minun auton arvo on kuudessa vuodessa pudonnut 4000 euroa. Huoltoja ja korjauksia ka 400 euroa vuodessa. Eli jos ei renkaita ja polttoaineita oteta huomioon on kulut olleet alle 1100 euroa vuodessa. Paljonko noid

"Uudessa autossa arvo pudonnut 4t kuudessa vuodessa? Nyt kyllä kiinnostaa mikä auto?"

eihän se uusi tietenkään ollut! Uuden auton tuoksu on varmaan ihan kiva, muttei mulle kuitenkaan kymppitonnin väärti. Koira pilaa sen kuukaudessa kuitenkin ja aika vähän mulla on sellaista näyttämisen haluakaan -itseasiassa tulee mieleen, että kehen edes yrittäisin tehdä vaikutusta kymppitonnin tuoksulla :D ei mulla taida olla tuttuja ketä sellainen kiinnostaisi..

Vierailija
197/293 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus. Itsellä kun ei varaa niin pitäähän se esittää että ne ei kiinnosta, on paskoja jne. Kuitenkin ilolla otettais vastaan jos ilmaiseksi sais.

Varaa heittää seteleitä nuotioon? 🤭

Eniten ärsyttää se sähköautoihin liittyvä teennäinen moraaliposeeraus. Yhtään ei mietitä kokonaisuutta ilmastonäkökulmasta.

Ottaisin kyllä monta muutakin asiaa ilolla vastaan ilmaiseksi ja möisin pois.

Miten niin moraaliposeeraus. Imastonäkökulmasta Suomen sähköntuotannolla sähköauto on ympäristöystävällisempi 30 000 km jälkeen (valmistuksen suuremmat hiilidioksidipäästöt kuitattu ml akun valmistus). Minulla on ollut sähköauto nyt vajaa 1,5 vuotta ja kilometrejä on tullut 90 000, joten paljon vähemmän jo nyt hiilidioksidipäästöjä on

Entä jos ajaa vain 5000 km vuodessa? Silloin koko elinkaaren hiilijalanjälki on tasoissa vasta noin kuuden vuoden kohdalla. Lisäksi tuo kilometrimäärä taitaa perustua hiilineutraaliin sähköön, koska akun valmistus tuottanee noin 4,5t hiilijalanjäljen. Sähköntuotannon keskihiilijalanjäljellä elinkaaripäästöt leikkaavat huomattavasti myöhemmin.

Jos ajaa tosi vähän, ei ole ekologista ylipäätään ylläpitää jotain autoa. 

Näissä päästölaskelmissa (että sähkis on valmistuksen hiilijalanjälkensä kuitannut 30 000 km jälkeen) on se hassu epäkohta, että;

- Polttikselle lasketaan auton valmistuksen ja polttoaineen polttamisen hiilijälki. 

- Sähkikselle lasketaan auton valmistuksen, akun valmistuksen ja sähkön valmistuksen hiilijälki.   ----mutta entä polttoaineen valmistuksen hiilijalanjälki??? 

Sähköauto on ekologisempi, vaikka polttomoottoriauton hiilijalanjäljestä jätetään aina yksi osa jopa kokonaan pois, mistä se bensa tulee? Öljynporaus, kuljetus, jalostaminen, kuljetus uudestaan. Tätä ei edes lasketa mukaan. Polttis saa ison tasoituksen heti alkuun, ja silti sähköauto on ekologisempi. 

Vierailija
198/293 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äärikonservatismin perusidea on vastustaa, vähätellä ja ivata kaikkea uutta. Perusteiden kera tai ilman.

Ivata?

Johan tuossa on tullut perusteluja vaikka millä mitalla:

-lataaminen on vaikeaa, esim taloyhtiössä ei ollenkaan pysäköintipaikkoja tai vain tavallinen sähkötolppa

-hinta epäilyttää, siis jälleenmyyntiarvo käytännössä viimeaikaisten uutisten valossa

-pelottaa kalliit viat

-omalla paikkakunnalla ei pysty huoltamaan

-ei ole halua opetella uudenlaista käyttöä koska autoilu on vain ajamista paikasta toiseen

-epäilyttää sähkön hintakehitys ja samalla voi sanoa, ettei ole hirveästi luottoa tuohon verottajaankaan

-saatavilla olevat mallit eivät tue käyttötarvetta jos tarvitsee esim kuljettaa tavaraa, koiria jne

-omistaa jo täysin käyttökelpoisen auton, eikä näe tarvetta vaihdolle

Ei sitä kannata ottaa niin henkilökohtaisesti että ihmiset on erilaisia. Itse edustan sitä lajia joka ei mitään koskaan osta ensimmäisten joukossa. Katselen ja tuumailen aikani ja sitten jos järkevän oloinen vaihtoehto tulee vastaan toimin. En vaan nauti ostamisesta, en vertailemisesta ja etenkin autoista en mitään ymmärrä enkä välitä ottaa selvää.

Vierailija
199/293 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus. Itsellä kun ei varaa niin pitäähän se esittää että ne ei kiinnosta, on paskoja jne. Kuitenkin ilolla otettais vastaan jos ilmaiseksi sais.

Varaa heittää seteleitä nuotioon? 🤭

Eniten ärsyttää se sähköautoihin liittyvä teennäinen moraaliposeeraus. Yhtään ei mietitä kokonaisuutta ilmastonäkökulmasta.

Ottaisin kyllä monta muutakin asiaa ilolla vastaan ilmaiseksi ja möisin pois.

Miten niin moraaliposeeraus. Imastonäkökulmasta Suomen sähköntuotannolla sähköauto on ympäristöystävällisempi 30 000 km jälkeen (valmistuksen suuremmat hiilidioksidipäästöt kuitattu ml akun valmistus). Minulla on ollut sähköauto nyt vajaa 1,5 vuotta ja kilometrejä on tullut 90 000, joten p

"Näissä päästölaskelmissa (että sähkis on valmistuksen hiilijalanjälkensä kuitannut 30 000 km jälkeen) on se hassu epäkohta, että"

Minusta näissä on se hassu epäkohta, että nämä lähtevät tilanteesta jossa valikoit uuden polttomoottori /sähköauton välillä.

Suomalaiset ajavat ka 15 vuotta vanhoilla autoilla. Osa varmasti varattomuuttaan. Mutta osa ihan järkevyyttään. Jos mietin meidän tehtaan parkkipaikkaa, niin se ei kyllä tulojen koosta kerro minkä ikäisellä autolla ajaa. Se kertoo enemmän arvoista ja elämäntavasta. Huomaan nopeasti yhtäläisyyksiä valitun ajoneuvon ja pukeutumisen, sekä harrastusten välillä. Jokainen tyylillään. Itse kumppanini kanssa ajamme niin paljon huonoja teitä (metsästys ja vaellus harrastukset) ja säilytämme autossa harrastustarvikkeita ja koiria sekä toisella pitää pystyä vetämään painavaa venettä, että valintamme on luotettavat kymmenisen vuotta vanhat autot, joiden jälleenmyyntiarvolla ei ole enää mitään merkitystä. Kun oksat viistää kylkiä tai koira roiskii rapaa kattoa myöten ei joka kerran satu sieluun kun on halvempi auto.

Jos harrastaisin vaikka golfia ja kahviloissa pyörimistä niin ehkä olisi perusteltua ajaa toienlaisella autolla.

Vierailija
200/293 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä renkaat ja huollot?

Minun auton arvo on kuudessa vuodessa pudonnut 4000 euroa. Huoltoja ja korjauksia ka 400 euroa vuodessa. Eli jos ei renkaita ja polttoaineita oteta huomioon on kulut olleet alle 1100 euroa vuodessa. Paljonko noid

Uudessa autossa arvo pudonnut 4t kuudessa vuodessa? Nyt kyllä kiinnostaa mikä auto?

Mielikuvitusauto. 

Verottajan laskennallinen arvonalenema (eli poisto) uudesta autosta on jopa 25%. Kyllä sen arvon oletetaan alenevan, aina, reilustikin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä