Nyt tuli kyllä pohjat: Lidliin 3400 hakijaa!
Tytär hakee lukion oheen töitä, mutta niitä on näköjään mahdotonta saada mistään. Nyt tuli Lidlistä vastaus: Kiitos mielenkiinnosta, hakijoita oli 3400! Mitä helvettiä.
Kukaan ei palkkaa enää minnekään, tyttären kaverit KAIKKI ilman työtä. Jokaikinen, vaikka hakevat ja hakevat koko ajan. Reippaita nuoria, joilta katoaa usko yhteiskuntaan. Tämä on järkyttävää.
Kommentit (566)
Vierailija kirjoitti:
Kauppoihin otetaan vain amuja ja tettiläisiä.
Ja 9 eurolaisia. Laittomasti tietenkin (korvaavat palkkatyöntekijöitä).
Tehän käytte nyt toistenne päälle uskontokin on tänne laahattu. Kesätöistä ja työttömien työllistämisestä on kyse.
Kyllä se niin on, että on tyydyttävä ensin vähään ja vaatimattomaan työhän kesätyönä. Ei se työ ole pitkäaikaista vaan sitten alkaa taas koulu. Kokemus mistä tahansa työstä on tärkeää. On myös hakeudutta hieman pitemmälle. 40 km ei ole vielä matka eikä mikään. Eikä kahdella kulkuvälineellä ole myöskään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä työssä maksetaan 9 euroa tunti?
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys laskee koska suomalaiset nuoret eivät yksinkertaisesti uskalla suunnitella perheen perustamista saati oman kodin hankkimista ilman tietoa töistä ja toimeentulosta.
Onneksi meille muuttaa uusia ihmisiä muualta ettei maamme tyhjene kansalaisista ja lapsista täysin.
Minun käy sääliksi niitä raukkoja, joita tuodaan tänne hyväksikäytettäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Yli 50 v ei pääse töihin, vaikka olisi tehnyt kyseistä työtä ikänsä.
Yli 50 vuotias ei pääse töihin, koska Yli 50 vuotias, ei opi enää uusia asioita. Ottakaamme ulkomaalainen suomea osaamaton. Tv rekrytointi.
Minä olen saanut töitä 50-vuotiaana ja ja sitten vielä# 61-vuotiaana minut haluttiin töihin. Mikä on ettei 50-vuotiaita oteta töihin. Onko käyttäytyminen syynä?
Sen ikäinen on parasta työvoimaa, ei ole lapsia hoidettavana vaan voi keskittyä täydesti työhön.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saa palkkatyötä niin sitten oikea osoite on 9 euron työ.
Viittaat ilmeisesti kulukorvaukseen. Joskus se myönnettiin melkeinpä kaikille työttömille jotka osallistuivat "työllistämistä edistäviin toimenpiteisiin", mutta ei enää. Nykyään se myönnetään vain tiettyihin rajattuihin opiskelu-/työtoimintoihin.
Perustuvatko muutkin mielipiteesi vain mututuntumaan ja vuosia vanhoihin huhuihin?
Vierailija kirjoitti:
Tehän käytte nyt toistenne päälle uskontokin on tänne laahattu. Kesätöistä ja työttömien työllistämisestä on kyse.
Kyllä se niin on, että on tyydyttävä ensin vähään ja vaatimattomaan työhän kesätyönä. Ei se työ ole pitkäaikaista vaan sitten alkaa taas koulu. Kokemus mistä tahansa työstä on tärkeää. On myös hakeudutta hieman pitemmälle. 40 km ei ole vielä matka eikä mikään. Eikä kahdella kulkuvälineellä ole myöskään merkitystä.
Kerrotko mitä se vähä ja vaatimaton työ on, johon työllistyy aivan varmasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä työssä maksetaan 9 euroa tunti?
9 euroa tunnilta on aika yleinen tuntipalkka Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että suomessa on vakava työpaikkapula, mutta jos haluatte oikeasti työllistyä niin katselkaapa paikkoja myös kaupunkien ulkopuolelta pienemmiltä paikkakunnilta. Valinnanvaraa tulee heti enemmän.
No eihän ne halua kun pitäisi olla mahdollisimman lähellä sitä vuokraluukkua jossa asustaa.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä tiedä lainkaan mistä ketjussa on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Nuorelle kesätyöläiselle 40-kilometin työmatka on jo aika hurja. Äläkä ala kertoilemaan tarinoita siitä millaista elämä oli sinun nuoruudessasi 1950-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten pitäisi aloittaa massiivinen aivovuoto ulkomaille. Suomi ei ansaitse nuorta väestöään, täällä mennään vain 40+ ikäisten ehdoilla.
Ei ulkomailla tilanne ole yhtään sen parempi.
Tämä ei ole totta. Suuri osa esimerkiksi Euroopan muista maista ei ole taantumassa ja monessa on oikea työvoimapula (ei siis sellainen kuin Suomessa). Asun itse Alankomaissa ja täällä näkee jatkuvasti ilmoituksia työntekijöiden hausta esimerkiksi liikkeiden ovissa. Ovat jopa halukkaita kouluttamaan työhön nollaosaamisesta.
Korkeasti koulutetuista on myös pula, vastavalmistuneetkin työllistyvät nopeasti ja hyvällä palkalla. Kaikki työpaikat eivät myöskään vaadi hollanin osaamista ja myös ulkomailta rekrytoidaan. Minun ja puolisoni työkieli on englanti (isot kansainväliset yritykset kyseessä). Todellakin tilanne on parempi.
Ja toisin kuin joku kommentoi, Britanniaankin pääsee jos on koulutettu ja hyvä työpaikka tiedossa. Kollegani muutti sinne perheineen viime vuoden lopussa.
Meidän työpaikalla kaikki siivoojat nykyään ulkomaalaistaustaisia, eivät puhu suomea edes auttavsti. Miehiä lähes puolet.
Ei siitä ole kauaa kun sivoushommat oli nuorten, yleensä tyttöjen, ensimmäisiä työpaikkoja. Muistan omassa nuoruudessa kun useampi kaveri oli risteilylaivoilla hyttisiivoojina. Nyt ei sielläkään näe yhtään vailkoihoista, naisiakin harvakseltaa. On epäreilua, että m am ut vie meidän työpaikat.
On erittäin vahingollista ottaa suomeen halpatyövoimaa.
Mitä ihmettä täällä itketään, että usko nuorien tulevaisuuteen on mennyt, kun ei ole töitä löytänyt kaupasta. Ja sitten syytetään työnantajaa ja miten epäreilua, kun töitä ei saa vaikka hakee. Onko tullut mieleen, että sinne valittiin vaan parempia vaihtoehtoja ja todennäköisesti vielä saman ikäisiä kuin omat lapsenne. Itse haastattelen työpaikoille hakijoita ja voin sanoa että usein kauppaan kun tulee 3400 hakemusta, niistä on ehkä 100 hyvää hakemusta ja niitä kun katsoo tarkemmin, ehkä 30potentiaalista. Sitten saatetaan soittaa näitä hakijoita läpi ja niistä voi heti karsia puolet pois, kun kuulee jo äänestä että ei ole tarpeeksi reipas puhumaan edes puhelimessa. Ja näistä lopuista onkin sitten helppo valita se 1-5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 50 vuotias ei pääse töihin, koska Yli 50 vuotias, ei opi enää uusia asioita. Ottakaamme ulkomaalainen suomea osaamaton. Tv rekrytointi.
Minä olen saanut töitä 50-vuotiaana ja ja sitten vielä# 61-vuotiaana minut haluttiin töihin. Mikä on ettei 50-vuotiaita oteta töihin. Onko käyttäytyminen syynä?
Sen ikäinen on parasta työvoimaa, ei ole lapsia hoidettavana vaan voi keskittyä täydesti työhön.
Ja taas tätä.
"MINULLA on asiat mennyt näin niin totta kai ne menevät samoin kaikilla muillakin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma teknologian kehitys vie työpaikkoja. Mutta ei vielä. Ei, ei ei. Ehkä joskus sadan vuoden kuluttua.
Tekoälyn merkitys yliarvioidaan. Sen vaikutus työmarkkinoiden kokoon tulee olemaan varsin pieni.
Kyllä sen vaikutus on jo nyt ollut merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten pitäisi aloittaa massiivinen aivovuoto ulkomaille. Suomi ei ansaitse nuorta väestöään, täällä mennään vain 40+ ikäisten ehdoilla.
Ei ulkomailla tilanne ole yhtään sen parempi.
Tämä ei ole totta. Suuri osa esimerkiksi Euroopan muista maista ei ole taantumassa ja monessa on oikea työvoimapula (ei siis sellainen kuin Suomessa). Asun itse Alankomaissa ja täällä näkee jatkuvasti ilmoituksia työntekijöiden hausta esimerkiksi liikkeiden ovissa. Ovat jopa halukkaita kouluttamaan työhön nollaosaamisesta.
Korkeasti koulutetuista on myös pula, vastavalmistuneetkin työllistyvät nopeasti ja hyvällä palkalla. Kaikki työpaikat eivät myöskään vaadi hollanin osaamista ja myös ulkomailta rekrytoidaan. Minun ja puolisoni työkieli on englanti (isot kansainväliset yritykset kyseessä). Todellakin t
Okei. Kahdessa maassa tilanne ei ole yhtä paha kuin Suomessa. JEE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys laskee koska suomalaiset nuoret eivät yksinkertaisesti uskalla suunnitella perheen perustamista saati oman kodin hankkimista ilman tietoa töistä ja toimeentulosta.
Onneksi meille muuttaa uusia ihmisiä muualta ettei maamme tyhjene kansalaisista ja lapsista täysin.
Minun käy sääliksi niitä raukkoja, joita tuodaan tänne hyväksikäytettäviksi.
Enemmän pitäisi sääliä suomalaisia. Ulkkarit sentään hyötyvät edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi lasta.
Vanhempi on jo pitkään sanonut, että muuttaa ulkomaille. On kuulemma kiitollinen Suomelle koulutuksestaan mutta ei koe että häntä varsinaisesti tarvittaisiin täällä. Jopa harjottelupaikat ovat kiven alla, ja kyseessä on verkostoitunut, jämpti nuori ihminen. Kaltaisiaan lienee kymmeniä tuhansia tässä maassa...aivovuotona lähtevät ulkomaille, kun Suomi ei heitä kaipaa.
Erittäin järkevä päätös. Eikä aina tarvitse lähteä kauas. Esim. Tanskassa on lähes täystyöllisyys. Korkeat elinkustannukset, mutta niin on palkkakin.
Me lähdimme itsekin pois Suomesta jo vuosia sitten eikä takaisin ole paluuta, se maahan on ajettu täysin alas. Kolme lasta minulla, yksikään ei ole Suomessa eikä edes harkitse paluumuuttoa. Kaikilla hyvät työpaikat ja kunnon palkka.