Ostin autoon kitkarenkaat, heti ekana päivänä meni ojaan
Ajattelin kun kitkoja nykyään kehutaan nastojen veroisiksi niin vaihdatin eilen liikkeessä uudet kitkat alle (Continental vikingcontact 8).
Rengasliikkeestä kotiin meni vielä hyvin, mutta sitten piti käydä sukulaisen luona joka asuu soratien varrella. Tuo tie siis yleensä lumikerroksen peitossa ja nyt muuttunut peilijääksi lämpimän kelin takia. Yhdessä mutkassa tulin mielestäni normaalia talvinopeutta mutta auton perä alkoi luistamaan ja lopuksi koko auto ojassa. Ei oltu vielä hiekoitettu tietä ja sekin varmaan vaikutti että tie kallistui ojaan päin.
En tiedä voiko tästä vaatia keltään mitään korvauksia kun uudet talvirenkaat noin huonoja? Autosta ainakin yksi pyörä taittui ja peltiinkin tuli jälkiä. Saatiin ylös ojasta vasta tänään.
Kommentit (140)
Minä ostin kerran kitkat. Heti ekoissa liikennevaloissa jarrutus meni pitkäksi. Lähdin sieltä takaisin rengaskauppaan ja vaihdoin ne nastoiksi.
En huomaa mitään eroa kitka- ja nastarenkaissa, ehkä tilanne nopeutesi on liian kova.
Nykyil maisua. 😁Auto meni ojaan. Syy kitkarenkaat, niinpä tietenkin.
Kitkoilla tarvitaan haastavissa olosuhteissa ihan erilaista ajotyyliä kuin nastoilla. Ennakointia, ennakointia, ennakointia. Kitkat ei ole nastat, eli niillä ei ajeta niin kuin nastoilla.
Eli et osaa ajaa olosuhteiden mukaan.
Itse ostin ekat kitkat 15v sitten enkä vieläkään ole ajanut kitkoilla ojaan.
Vierailija kirjoitti:
Kitkoilla tarvitaan haastavissa olosuhteissa ihan erilaista ajotyyliä kuin nastoilla. Ennakointia, ennakointia, ennakointia. Kitkat ei ole nastat, eli niillä ei ajeta niin kuin nastoilla.
Ja joskus tiet on siinä kunnossa että se on yks hailee onko nastat vai kitkat. Olosuhteiden mukaan pitää ajaa on alla mitkä renkaat tahansa. Mulla ollut molempia renkaita autoissa ja molemmilla joutuu joskus ajaa hiljempaa kuin rajoitus on jos ei halua ojaan päätyä eli olosuhteiden mukaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joskus tiet on siinä kunnossa että se on yks hailee onko nastat vai kitkat. Olosuhteiden mukaan pitää ajaa on alla mitkä renkaat tahansa. Mulla ollut molempia renkaita autoissa ja molemmilla joutuu joskus ajaa hiljempaa kuin rajoitus on jos ei halua ojaan päätyä eli olosuhteiden mukaan .
Jep. Molempia renkaita on ollut ja kaiken kaikkiaan kitkat on huomattavasti paremmat ajaa ehkä 99% ajasta. Sen prosentin matelen tarvittaessa vaikka sitä nopeutta minkä automaatti kulkee ilman kaasua.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin kerran kitkat. Heti ekoissa liikennevaloissa jarrutus meni pitkäksi. Lähdin sieltä takaisin rengaskauppaan ja vaihdoin ne nastoiksi.
Amatööri. Tosin parempi kaikille muille jos ajat vain nastoilla. Tai mieluummin et talvella ollenkaan.
Täällä sivuteillä ajavilla kirkkaalla peilijäisellä tiellä ei ilman nastoja pärjää. Huonosti kävisi kiskoilla.
Pelkästään kaupunkiajossa kitkat menisi. Ja sekin perustuu siihen että iso osa karheuttaa nastoilla risteykset.
Vierailija kirjoitti:
Lähellä nollaa on niin liukasta. Kovemmilla pakkasilla ja lumessa kitkat voisi olla paremmat.
Kovilla pakkasilla nyt ajaa vaikka vanteilla ei silloin ole liukasta.
Rengasvalinta riippuu asuinpaikasta. Jos asuu kaupungissa, jossa aurat ilmestyvät heti ensimmäisen lumihiutaleen aikaan ja suolaus ja hiekoitus pelaa, kitkat ovat ihan hyvät. Jos taas asuu kaupungissa, jossa aura tulee vasta viikko lumisateen jälkeen ja tiet ovat umpijäässä, ilman nastoja ei pärjää.
Minulla on aina ollut nastat, mutta nykyisen autoi mukana tuli uudet kitkat. Päätin ajaa ne vanhaksi, ja kyllä oli hankalat neljä talvea. Jäisillä teillä auto nuljui kuin heikkopäinen, eikä ollut ajatustakaan, että olisi päässyt kampeutumaan noista yli viiden sentin jääurista pois. Renkaat eivät varsinaisesti olleet vielä ihan vaihtokunnossa, mutta täksi talveksi ostin kuitenkin jo nastat, eikä ole ollut mitään ongelmaa polanteiden kanssa.
Mitkään renkaat ei pelasta huonoa kuskia.
Suurin osa maailmaa ajaa talvisissa olosuhteissa nastattomilla renkailla, joten aivan turhaa sanoa, että nastattomilla renkailla ei pärjäisi. Kanada, keski- Eurooppa, USA jne.
Vierailija kirjoitti:
Mitkään renkaat ei pelasta huonoa kuskia.
Nastarenkailla huono kuski voi teeskennellä hieman pidempään että keli olisi todellisuutta parempi.
Olen ajanut vasta 30 vuotta kitkoilla, enkä KERTAAKAAN ole ajanut ojaan. Eli taitaa taas olla vika siinä penkin ja ratin välissä eikä renkaissa.
Kitkarengas on melkein kuin kesärengas.
Sillä pito talvella puuttuu.
Eihän pelkkä kumipinta pidä eikö voikaan pitää jäällä tai jäisillä asfaltilla.
Nastarengas on oikea valinta. Pito on vahva.
Varmaan nopeusrajoitus + 10% päälle.