Jääkö osa-aika työstä enemmän käteen kuin tuista?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Sain osa-aikatöistä 1200. Ansiosidonnaista 1000.
Mä sain ansionsidonnaista 1200.
Eiksen osa-aikapalkan päälle saa vielä tukea, ainakin ennen sai.
Työkyvyttömyyseläkettä 3k. Osa-aikatöistä 2k. Kokoomusta äänestelen.
Vierailija kirjoitti:
Juu, se 300 euron suojaosuus poistuu, kun ihmisiä halutaan kannustaa olemaan kokonaan työttöminä, mutta tukea voidaan silti sovitella.
Ei jää. Ja kun suojaosuus poistuu, lopetan osa-aikatyöt. Näin se hallitus työllistää.
Ei. Palkka plus päiväraha voi olla maksimissaan sen palkan suuruinen, josta päivärahan koko on laskettu. Eli jos palkka ennen työttömyyttä on ollut esim 1700e, osa-aikatyön palkka plus päiväraha voi olla maksimissaan sen.
Tukia saa 1300€/kk, kun olin kaupassa osa-aikaisena sain melkein puolet vähemmän...
Vierailija kirjoitti:
Tukia saa 1300€/kk, kun olin kaupassa osa-aikaisena sain melkein puolet vähemmän...
Mä en ainakaan saa noin paljon tukia? Ainoastaan työmarkkinatuki, 50 e toimeentulotukea ja asumistuki.
Mulla on 6 päivätunnin osa-aikatyö, jossa peruspalkka n. 1650 euroa. Saan siihen lisäksi provisiota, joka vaihtelee riiippuen kuukausista. Koska olen hyvä myyjä, yleensä tienaan enemmän kuin mitä päivärahaan oikeuttava 2500 euron raja olisi (laskettu joskus vuosi sitten puolen vuoden keskituloansioista) niin en juurikaan päivärahaa hae. Varalta haen kuitenkin joka kuukausi, jos sattuu kuukausi, jolloin jään vaikka sairausloman takia peruspalkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan saa noin paljon tukia? Ainoastaan työmarkkinatuki, 50 e toimeentulotukea ja asumistuki.
Minä saan Helsingissä 1300€/kk toimeentulotuki + asumistuki.
Kyllä. Myös 300e suojaosan poistumisen jälkeen. Se suojaosa tarkoitti sitä, ettei 300e tuloa huomioda lainkaan. Jatkossa se huomioidaan, mutta se ei tarkoita ettei mitään työttömyyskorvausta saisi lainkaan. Eli jos osa-aikatyö on liian pieni turvaamaan kohtuullisen palkkatulon, sitä saa edelleen niin, että edes vähän työssäkäymällä saa enemmän kuin käymättä jättämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 6 päivätunnin osa-aikatyö, jossa peruspalkka n. 1650 euroa. Saan siihen lisäksi provisiota, joka vaihtelee riiippuen kuukausista. Koska olen hyvä myyjä, yleensä tienaan enemmän kuin mitä päivärahaan oikeuttava 2500 euron raja olisi (laskettu joskus vuosi sitten puolen vuoden keskituloansioista) niin en juurikaan päivärahaa hae. Varalta haen kuitenkin joka kuukausi, jos sattuu kuukausi, jolloin jään vaikka sairausloman takia peruspalkalle.
Tähän tuli virhe. Haen tietysti joka kuukausi, mutta harvoin päivärahaa saan kuitenkaan, sillä palkka provisioineen ylittää yleensä tuon 2500 euron rajan
Riippuu kuinka paljon tunteja tui sinulle tarjoaa ja paljonko on palkka.
Laskin että pitäisi olla 3000€/kk palkka että saisi saman nettohyödyn kuin tuista.
Olen leipomossa osa-aikaisena töissä palkka 8€/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, se 300 euron suojaosuus poistuu, kun ihmisiä halutaan kannustaa olemaan kokonaan työttöminä, mutta tukea voidaan silti sovitella.
Ihmisiä halutaan kannustaa (lue savustaa, pakottaa, painostaa, manipuloida, aivopestä) valtion virkamiehiksi, mutta eivät kaikki voi eivätkä halua olla valtion virkamiehiä monestakin syystä. Valtion virkamiehen työpaikkojakin on melko vähän ja useimmiten ne ovat lyhyitä ja määräaikaisia. Rekrytointikin on melko epämääräistä, hämärää, epäammattimaista, melko hidasta, jopa rikollista. Monet ihmiset eivät myöskään viihdy siinä ammatissa ja siellä työpaikalla monestakin syystä. Kaikille ei myöskään millään riitä ne työpaikat. Niitä on niin vähän.
Sain osa-aikatöistä 1200. Ansiosidonnaista 1000.