Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolesteroli alas ilman lääkkeitä-haaste

Vierailija
24.01.2025 |

Mitä jätit pois ja kolesteroli laski? Onko Norjassa lääkkeet vasta 6-7 pinnalla? Onko syynä se, että ovat vähemmän alttiita kansakuntana sydän- ja verisuonisairauksille? Onko niin, että suomalaisille taso 5-6 on jo hengenvaarallinen, jos jatkuu vuodesta toiseen?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enimmäkseen vegaaninen ruokavalio --> kolesterolit ekan kerran somasti viitearvojen rajoissa ekan kerran vuosiin.

Suomessa ne viitearvot vain ovat liian alhaiset, joten turhaan hehkutat :)

Sanoo tuntematon henkilö vauvapalstalla... juu, heti tietenkin uskon.

Vierailija
82/99 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enimmäkseen vegaaninen ruokavalio --> kolesterolit ekan kerran somasti viitearvojen rajoissa ekan kerran vuosiin.

Ei se tuntematon tarvitse sinun uskomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin Voimariinin Alentajaan, rasvaiset juustot vaihdoin Kadet 5% juustoon, lusikallinen pellavansiemenöljyä päivittäin. Ei makkaroita, ruuanlaitossa jauheliha 10% . Suklaata olen vähentänyt, samoin kahvileivän syöntiä. Saa nähdä onko vaikutusta, kontrolli huhtikuussa..

Varmasti on vaikutusta, huonompaan suuntaan. Ei elimistö kestä tuollaista keinotekoista ravintoa.

Saman tapaisilla konsteilla minäkin sain kolestrolit kohdalleen kolmessa kuukaudessa, kokonaiskolestroli ollut jo 3 vuotta n. 3,5. Itse jätin punaisen lihan kokonaan pois ja ruuan laitossa käytän rypsi- ja oliiviöljyä, juustossa rasvaprosentti 15, annoskoot pienenivät ja kananmunia syön keltuaisineen 3-4 kpl viikossa. Ruuanlaitossa en enää käytä lisättyä suolaa, korvaan su

Saan tarpeeksi suolaa elintarvikkeista joita ostan ja siksi ei ole enää tarpeen lisätä suolaa ruuan laitossa.

Vierailija
84/99 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin Voimariinin Alentajaan, rasvaiset juustot vaihdoin Kadet 5% juustoon, lusikallinen pellavansiemenöljyä päivittäin. Ei makkaroita, ruuanlaitossa jauheliha 10% . Suklaata olen vähentänyt, samoin kahvileivän syöntiä. Saa nähdä onko vaikutusta, kontrolli huhtikuussa..

Varmasti on vaikutusta, huonompaan suuntaan. Ei elimistö kestä tuollaista keinotekoista ravintoa.

Saman tapaisilla konsteilla minäkin sain kolestrolit kohdalleen kolmessa kuukaudessa, kokonaiskolestroli ollut jo 3 vuotta n. 3,5. Itse jätin punaisen lihan kokonaan pois ja ruuan laitossa käytän rypsi- ja oliiviöljyä, juustossa rasvaprosentti 15, annoskoot pienenivät ja kananmunia syön keltuaisineen 3-4 kpl viikossa. Ruuanlait

Syöt siis kaikkea keinotekoista ja eineksiä.

Vierailija
85/99 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko seurannut verenpainetta?  Mulla nuo margariinit nosti verenpaineen 

Mistä tiedät että syy on margariini?

Vierailija
86/99 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on geeneissä, vaikea itse vaikuttaa arvoihin. 

Vierailija
87/99 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi laskea ilman lääkkeitä?

Vierailija
88/99 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää yleensäkään laskea?

Vanhemmiten elimistö ihan itse nostaa kolesterolia täysin tarkoituksella.

Vierailija
89/99 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäsin oliiviöljyn käyttöä reippaasti, ehkä myös kasvisten osuutta (linssit, pavut). Lääkkeet ei sopineet

Putosi 7.4 > 6.1

Vieläkin liikaa!

"Hoidon yleisenä tavoitteena on saada kokonaiskolesterolin arvo alle 5 mmol:n/l (paha LDL-kolesteroli alle 3,0). Kolesterolin haitallisuus kuitenkin riippuu muista verisuonten riskitekijöistä (tupakointi, verenpaine, vähäinen liikunta). Niiden puuttuessa arvon 5.0 lievä ylittyminen on monilla muuten terveillä haitaton, varsinkin jos hyvän HDL-kolesterolin arvo on hyvä.

Jos terveellä ihmisellä ei ole muita riskitekijöitä, ja kolesteroliarvo on 5,06,4 mmol/l (LDL-kolesteroli 3,04,9), voidaan alussa tyytyä ruokavalion muutoksiin ja seurata tilannetta rauhassa, koska valtimotaudin riski ei ole paljoa suurentunut (ks. Riskilaskuri: sydäninfarkti ja aivohalvaus). Uusi mittaus 36 kuukauden kuluttua kertoo, kuinka hyvin ruokavalio on tehonnut." TERVEYSKIRJASTO

Vierailija
90/99 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00035

Kolesterolin aiheuttamaa riskiä ja kokonaisriskiä voi arvioida riskilaskurilla.

Vierailija
91/99 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyh hyh

Vierailija
92/99 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaura ja etenkin kauralese sisältää beetaglukaania, joka on todellinen LDL-kolesterolisieppari. Kaupassa on myös sekoitusta, jossa on kaurahiutaleita ja -leseitä. Siitä saa tehtyä puuron, jonka päälle silmäksi alentajaa. Itse juon siihen lisäksi vielä sokerittoman marjasmoothien, johon lisään maustamatonta herajauhetta 3/4 dl ja maitoa 2 desiä.

Eikö teitä, jotka näin syötte, niin pelota mitä se tekee elimistölle? Kaikki tämä epäruoka.

Vierailija
93/99 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain puolitettua kun jätin karkkien ja muiden sokeristen herkkujen syönnin ja aloin lisäämään ruokailun jälkeen liikkumista, auttaa insuliinia saamaan sokerin soluihin niin sitä ylimääräistä ei tarvitse muuttaa rasvaksi. 

Tähän mä en usko. 

Kaikki eläimet rentoutuvat aterian jälkeen, leijonat lehmät apinat ym. Olisi minusta todella kummallista että tästä rentoutumisesta tulisi jotain haittaa, koska evoluutio olisi sen poistanut populaatiosta sen miljoonien vuosien aikana. 

Pitää tehdä havaintoja mitkä on evoluutio säilyttänyt eläimissä ja ihmisissä, mistä voidaan päätellä mitkä asiat ovat luonnollisia ja siksi evoluution hyväksymiä, eli terveellisiä elämää tukevia toimintoja.

Vierailija
94/99 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on geneettinen korkea kolesteroli, niin vaikka  söisi miten, niin ei arvot laske. Kokeiludieetti kyllä kannattaa. T.tutkija

Vierailija
95/99 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tuntematon tarvitse sinun uskomista.

Vaivautui kuitenkin huomauttamaan asiasta. Ehkä jopa kahteen kertaan. 

Vierailija
96/99 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidiltäni putosi kun jäi eläkkeelle.

Eli jätä työ ja stressi pois.

Taidat kuitenkin puhua verenpaineesta.

Sama oli verenpaineenkin kanssa, mutta kolesterolin putoaminen oli yllättävää.

Ilmeisesti tästä hoitometodista ei saa kuitenkaan puhua. :D

Mulla oli opiskellessa kokonaiskolesteroli 5,2. Tuosta jo yli 20 vuotta. Nyt työelämässä ja väliin kotonaki stressaavia tilanteita. Kokonaiskolesteroli 3,9. Ikää yli 50, nainen, en ole urheilullinen tai hoikka, en myöskään ylipainoinen.

Vierailija
97/99 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää yleensäkään laskea?

Vanhemmiten elimistö ihan itse nostaa kolesterolia täysin tarkoituksella.

No mut ei se saa liiaksi nousta  😳. Usein vanhemmiten myös liikkuminen jää vähälle, ruokahalu muuttuu ja usein syödään epäterveellisesti. Ennen aikainen hauta kutsuu.

Vierailija
98/99 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta olen syönyt lääkkeitä ja syön niin kauan kuin henki kulkee!

Vierailija
99/99 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nopeasti kolesteroliarvot putoavat, jos ovat pudotakseen? Siis ruokaremontin ansiosta? Mietin vain milloin kannattaa mennä kontrolliin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän