Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää ikinä antako "joululahjaksi" kirjaston kirjoja!

Vierailija
24.01.2025 |

Sukulainen laittoi jouluna kaikille samalla seudulla asuville sukulaisille lahjapakettiin kirjastokirjan. Ihmettelin, että miten kehtaa antaa joululahjaksi kirjaston poistokirjoja, mutta ajattelin sitten että ehkä tämä on joku ekologisuusjuttu. Olin jo lukenut kirjan, joten laitoin sen kiertoon FB:n Roskalavan kautta.

No nyt paljastuikin, että ei tuo ollut mikään poistokirja, vaan ihan tavallinen, palautettava kirjastokirja! Ihan älytöntä! Sukulainen oli löytänyt netistä idean antaa kirjastokirjoja "lahjaksi", ja tarttunut siihen yhtään miettimättä, että pitäisikö asiaa jotenkin selventää vastaanottajalle. Nyt tuli sitten kärttyisää viestiä, että miksi en ole palauttanut kirjaa, jonka laina-aika meni umpeen pari päivää sitten. Kun vastasin että kirja on jo lähtenyt kiertoon, suuttui ja alkoi vaatia, että minä korvaan kirjastokirjan kirjastolle.

Ei mitään hajua mitä tuollainen voi maksaa, mutta minun mielestäni ei voi minulta vaatia mitään tuollaista, kun itse antoi kirjan minulle lahjapaketissa. Lahja on lahja, ei laina, ja mielestäni on kohtuutonta että minun pitäisi maksaa siitä että sukulainen kitsailee joululahjojen suhteen. Olisi antanut vaikka halvan suklaarasian, jos on pakko jotain antaa (ei ole).

Älkää ikinä antako "lahjaa", joka ei ole oikea lahja!

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös antajalle palautettavat lahjat on kivoja. Anoppi antoi nuorimmalle pojalleen ja tämän tyttöystävälle pussilakanasetit. No tulikin ero, ja nyt anoppi raivoissaan penää lakanoita ex-tyttöystävältä takaisin.. 

Vähän samanlainen kokemus anopin hommista...paitsi että ei olla erottu, ja meillä palautettavia lahjoja sai esikoinen. Polkupyörä, sukset, luistimet ym. tarpeellista. Hyviä ja käytännöllisiä lahjoja, joo. Mutta anoppi halusi lahjat takaisin siinä vaiheessa, kun miehen veljen lapsi tuli sen ikäiseksi ja kokoiseksi että tarvitsi niitä. Ei siinä auttanut selittelyt, että meidän esikoinen tai hänen nuorempi sisarensa vielä käyttävät tavaroita. Lapsikin alkoi tajuamaan, että hän saa lahjoja, jotka pitää palauttaa, kun sisar ja serkut saavat "kivoja" toivomiaan tavaroita, jotka oikeasti saa omaksi. Nyt lapset ovat jo niin isoja, että ei oikeastaan ole paljoa kierrätettävää, ja anoppi ostaa serkuille suoraan urheiluvälineet, mutta ei koskaan lahjaksi, koska "pitäähän lasten saada toivomiaan lahjoja", käyttötavarat ovat erikseen 🤣

Vierailija
82/82 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tynnyreissä kasvaneita suurin osa kirjoittajista on? Kirjastot itsekin kampanjoivat noita ekologisia lahjoja. Niitähän on saanut jopa valmiiksi paketoituna https://www.instagram.com/stooreja_kirjastosta/p/BcKaKDDDeBs/

Samoin noita on ehdoteltu monessa muussakin paikassa. Ap:lle ja muille asiaa tuntemattomille olisi kyllä laittaa kirjan kanteen lappunen, missä olisi avattu lahjan ideaa, että se on vain kirjaston lainakirja ja se pitää palauttaa ja saamattomimmilta käydä vaikka itse hakemassa palautettavaksi. Ehkä joku bookcrossing kirja olisi ollut parempi vaihtoehto lahjaksi. Kirjaston poistokirjat on kyllä merkattu selvästi, yleensä ne poistettu leimat ovat takakannen sisäpuolella, joissakin niitä on monessakin paikassa.

Mä olen kirjaston käyttäjä Helsingissä ja seuraan mediaakin, mutta en tietenkään kaikkia yksittäisiä maailman asioita. Ikinä ennen en ole kuullut tällaisesta.

Lahjavinkit ei juurikaan kiinnosta, kun omassa joulunvietossa ei ostella aikuisille lahjoja, paitsi jotain kukkia, suklaata, kynttilöitä tms ja en siksi lue artikkeleita asiasta kuin sattumalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla