Älkää ikinä antako "joululahjaksi" kirjaston kirjoja!
Sukulainen laittoi jouluna kaikille samalla seudulla asuville sukulaisille lahjapakettiin kirjastokirjan. Ihmettelin, että miten kehtaa antaa joululahjaksi kirjaston poistokirjoja, mutta ajattelin sitten että ehkä tämä on joku ekologisuusjuttu. Olin jo lukenut kirjan, joten laitoin sen kiertoon FB:n Roskalavan kautta.
No nyt paljastuikin, että ei tuo ollut mikään poistokirja, vaan ihan tavallinen, palautettava kirjastokirja! Ihan älytöntä! Sukulainen oli löytänyt netistä idean antaa kirjastokirjoja "lahjaksi", ja tarttunut siihen yhtään miettimättä, että pitäisikö asiaa jotenkin selventää vastaanottajalle. Nyt tuli sitten kärttyisää viestiä, että miksi en ole palauttanut kirjaa, jonka laina-aika meni umpeen pari päivää sitten. Kun vastasin että kirja on jo lähtenyt kiertoon, suuttui ja alkoi vaatia, että minä korvaan kirjastokirjan kirjastolle.
Ei mitään hajua mitä tuollainen voi maksaa, mutta minun mielestäni ei voi minulta vaatia mitään tuollaista, kun itse antoi kirjan minulle lahjapaketissa. Lahja on lahja, ei laina, ja mielestäni on kohtuutonta että minun pitäisi maksaa siitä että sukulainen kitsailee joululahjojen suhteen. Olisi antanut vaikka halvan suklaarasian, jos on pakko jotain antaa (ei ole).
Älkää ikinä antako "lahjaa", joka ei ole oikea lahja!
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Poistetussa kirjassa on leima tai muunlainen merkintä, että on poistettu.
Ei pitäisi olla vaikea erottaa. Huolimattomuudesta sakotetaan, niinhän se on.
Meillä on koulussa oppilailla käytössä sekä poistokirjoja että lainattuja kirjoja. Voin luvata sinulle, ettei se mitenkään ehdottoman helppoa ole erottaa kummasta on kysymys. Ei poistokirjoissa meillä mitään leimoja ole ollut sitten 70-luvun.
Jos joku lainaa kirjan jonkun toisen puolesta, niin mielestäni se on palvelus eikä lahja.
Mutta jos se toinen ei ole kyseistä kirjaa edes pyytänyt eikä toivonut ja se silti lainataan hänelle, niin onko se palvelua.
Mun mielestä toi on ihan kiva idea. Luen paljon kirjoja ja olisi hauska kokeilla sellaist, että joku valitsee puolestani kirjoja minulle. Mielelläni ottaisin lahjaksi oman kaupunkini kirjastosta valittuja lahjakirjoja ja palauttaisin ajallaan. Mutta tietenkin se pitäisi olla selkeästi kommunikoitu, että kirjat täytyy palauttaa xx päivään mennessä. Jos ei sellaista viestiä tulisi mukana, olettaisin, että kirja on poistokirja kirjastosta.
Ei laina ole mikään lahja koska lahjansaajalla on oikeus tehdä lahjalla mitä tahtoo (kuten laittaa kiertoon).
Kaverilla oli vanha lehtikasa pöydällään. Yhdessä niistä oli kiinnostava artikkeli josta silloinen poikaystävä, joka oli siinä myös vieraana, kiinnostui. Ystävä sanoi että aivan hyvin pokaystäväni voi ottaa sen, koska lehti on luettu ja vanha. Poikaystäväni kiitti ja otti lehden.
Meni noin puoi vuotta ja erosimme tuon poikaystävän kanssa erittäin kivuliaasti ja sovimme ettemme pitäisi yhteyttä keskenämme, tämä siis sopi molemmille.
Kerroin tämän surullisena ystävälleni. Ystävä alkoi inttää että: mä haluun sen lehden takaisin! Sen minkä mä annoin sille! Mä tarviin sen lehden! Anna sen numero!
Siis todellakin. En aluksi edes muistanut mitä lehteä hän tarkoitti. Joka päivä alkoi inttäminen. Yritin sanoa että tässä tilanteessa se ei käy että alkaisin jotain lehteä pyytämään takaisin, koska olimme sopineet ettemme ole yhteydessä. No ystävä ehdotti että hän kyllä sitten soittaa itse ja haluaa sen lehtensä takaisin, anna sen puhnumero!
Lopulta laitoin tekstarin siitä lehdestä ja nolona selitin tilanteen. Hävetti pirusti.
Luojan kiitos kyseinen lehti oli vielä tallessa ! Ex-poikaystäväni palautti lehden välittömästi postiluukkuuni.
Minä vuorostani palautin ko lehden ystävälleni , joka nykyään on ex-ystäväni missä lieneee. Ehkä hän istuu vanhan lehtikasansa päällä.
Erikoinen lahjaidea. Varsinkin jos kirjasto on lahjansaajalle kaukana, kuten meillä. 30km
Sitten toimisi, jos lahjanantajan myös itse palauttaisi kirjat
Tietenkin lahjaksi mieluummin käytöstä poistettu kirja. Ei voi olettaa tai vaatia lahjan saajaa ehtimään kirjastolle yhtäkkiä. Ainakin Helsingissä on ihan ilmaisia käytettyjä kirjoja joka puolella. Sieltä löytyy uusiakin ja hyvässä kunnossa.
En ymmärrä miksi kaikille aikuisille sukulaisille pitää edes ostaa yhtään mitään lahjaa. Aivan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen lahjaidea. Varsinkin jos kirjasto on lahjansaajalle kaukana, kuten meillä. 30km
Sitten toimisi, jos lahjanantajan myös itse palauttaisi kirjat
Hieman erikoinen on. Mutta ei ehkä täysin yllättävä; tuollaisilla sisäänlämpiävillä porukoilla (kuin nuo kirjastoihmiset voivat olla) ei käytännön elämän ymmärtäminen muiden ihmisten osalta välttämättä aina ole ihan huipputasoa
Minullakin kerran toi ystävä kirjaston kirjan "lahjaksi". Muistan vielä sen pettymyksen tunteen, kun käänsin ihanan uuden kirjan hoksasin kirjaston viivakoodin. Oli kyllä hyvä kirja, että kiva lukuvinkki tosiaan, mutta päällimmäiseksi jäi muistiin se pettymys.
Ylipäätään pidän nykyään huolen, että varsinkin lapsille lahjoja antaessa paketti tai esimerkiksi pakkausmateriaali ei lupaa toista kuin mitä on luvassa ja lahjat tosiaan on _omia_ eikä palautettavia. tulipa mieleen semmoinenkin muisto, kun joku saamani lahja oli paketoitu toisen tavaran myyntipakkaukseen paketointia varten. Pettymys oli suuri, kun sisältö olikin ihan eriä mitä paketti lupasi. Vaikkei ollut edes mikään ihmeellinen juttu.
Missä tynnyreissä kasvaneita suurin osa kirjoittajista on? Kirjastot itsekin kampanjoivat noita ekologisia lahjoja. Niitähän on saanut jopa valmiiksi paketoituna https://www.instagram.com/stooreja_kirjastosta/p/BcKaKDDDeBs/
Samoin noita on ehdoteltu monessa muussakin paikassa. Ap:lle ja muille asiaa tuntemattomille olisi kyllä laittaa kirjan kanteen lappunen, missä olisi avattu lahjan ideaa, että se on vain kirjaston lainakirja ja se pitää palauttaa ja saamattomimmilta käydä vaikka itse hakemassa palautettavaksi. Ehkä joku bookcrossing kirja olisi ollut parempi vaihtoehto lahjaksi. Kirjaston poistokirjat on kyllä merkattu selvästi, yleensä ne poistettu leimat ovat takakannen sisäpuolella, joissakin niitä on monessakin paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistetussa kirjassa on leima tai muunlainen merkintä, että on poistettu.
Ei pitäisi olla vaikea erottaa. Huolimattomuudesta sakotetaan, niinhän se on.
Meillä on koulussa oppilailla käytössä sekä poistokirjoja että lainattuja kirjoja. Voin luvata sinulle, ettei se mitenkään ehdottoman helppoa ole erottaa kummasta on kysymys. Ei poistokirjoissa meillä mitään leimoja ole ollut sitten 70-luvun.
Olen välillä vienyt eri kirjastoihin poisleimaamattomia kirjoja. Joskus ne eivät olleet enää kirjaston luetteloissa, joskus olivat ja otettiin vastaan.
Yleensä olen pyytäessäni saanut poistoleiman. - Kerran eräässä kirjastossa (Hakunila, Vantaa) oli poistokirjoja, mutta huomasin ettei ottamissani poistoleimaa. Kyselin asiasta ja saisinko poistoleiman johon virkailija vastasi ettei heillä ole aikaa sellaisiin leimaamisiin. KUITENKIN kun siinä olin kuullut heidän keskustelujaan niin he olivat jutelleet asunnoista ja ainakin toinen oli kirjaston koneella tutkimassa siinä tiskin takana markkinoilla olevaa asuntokantaa... (tuosta on aikaa kyllä jo ainakin parikymmentä vuotta).
Onpa typerä idea. Kertoo paljon lahjan antajasta, siis että on pihi ja itsekeskeinen.
Vähän kuin rukoilisi toisen puolesta. Täysin tyhjä ele, josta tulee vain itselle hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Minä latasin miehelleni joululahjaksi eräkirjoja kerran. Toki annoin muutakin. Mies tykkäsi ja minä palautin kirjastoon kun oli lukenut ne. Mutta mies tiesi niiden olevan vain lainassa. Ei saa itse aikaiseksi käydä kirjastossa.
Siis joku tykkää siitä, että muut määräävät, mitä luetaan?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ollut jossain sellaisessa ketjussa "vinkkinä", kun keskusteltiin vähävaraisten joululahjoista. Tarkoitettiin ehkä 2v lasta, vieläpä omaa sellaista, jolle voi kirjaston kirjan antaa.
On kyllä maailman huonoin vinkki ja osoitus lapsen täydellisestä aliarvioinnista.
Tyhmä antaa tyhmälle lahjan. Kumpikaan ei ymmärrä mistä on kysymys. Tällaisia aikoja elämme!
En olisi minäkään ymmärtänyt, että olisin saanut lahjaksi lainakirjan. Olisin ilman muuta olettanut sen olevan poistokirja. Vähän kyllä ärsyttäisi tuollainen lahja, koska minulla kirjojen lukeminen on kausittaista. Välillä tulee luettua paljon ja välillä ei. En haluaisi kirjaston lainakirjaa riesakseni
Varmasti keksitty aloitus. Tuskin kukaan on niin tyhmä ellei ole jossain psykoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Missä tynnyreissä kasvaneita suurin osa kirjoittajista on? Kirjastot itsekin kampanjoivat noita ekologisia lahjoja. Niitähän on saanut jopa valmiiksi paketoituna https://www.instagram.com/stooreja_kirjastosta/p/BcKaKDDDeBs/
Samoin noita on ehdoteltu monessa muussakin paikassa. Ap:lle ja muille asiaa tuntemattomille olisi kyllä laittaa kirjan kanteen lappunen, missä olisi avattu lahjan ideaa, että se on vain kirjaston lainakirja ja se pitää palauttaa ja saamattomimmilta käydä vaikka itse hakemassa palautettavaksi. Ehkä joku bookcrossing kirja olisi ollut parempi vaihtoehto lahjaksi. Kirjaston poistokirjat on kyllä merkattu selvästi, yleensä ne poistettu leimat ovat takakannen sisäpuolella, joissakin niitä on monessakin paikassa.
No näköjään olen tynnyrissä kasvanut. Meinasin vastata ettei ainakaan meidän alueemme kirjastoissa ole, mutta linkkisi oli näköjään juuri meidän alueemme kirjastoon. Tosin oma kirjastossa asiointini on sitä, että varaan/tilaan haluamani kirjat omaan pikkulähikirjastooni ja siellä ei ainakaan tuollaista hyllyä ole. En ole myöskään vaski-sovelluksen sivuilta bongannut otsikkoa aiheesta, jos on siellä ollut niin olen sen sivuuttanut. Ihan uusi juttu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Kiva idea ihmiselle, joka ei ole materialisti, eikä halua tavaraa. Aloittajakin antoi kirjan eteenpäin, eli sikäli ajatus oli ihan oikea. Toteutus täysin väärä, eli toki eräpäivä pitää olla tiedossa, ja lahjan antaja hoitaa palautuksen, ettei saajalle tule vaivaa.
No nimenomaan, oikealle tyypille selityksen kera annettuna oikein kiva lahjaidea. Ilman tietoa eräpäivästä, no, sitten käy just niinkuin aloituksessa. Lahjan antajan moka. Ei voi olettaa toisten tietävän tämmöisestä, ellei kerro.
Jos sitä ei saa pitää, niin se ei ole lahja.