Älkää ikinä antako "joululahjaksi" kirjaston kirjoja!
Sukulainen laittoi jouluna kaikille samalla seudulla asuville sukulaisille lahjapakettiin kirjastokirjan. Ihmettelin, että miten kehtaa antaa joululahjaksi kirjaston poistokirjoja, mutta ajattelin sitten että ehkä tämä on joku ekologisuusjuttu. Olin jo lukenut kirjan, joten laitoin sen kiertoon FB:n Roskalavan kautta.
No nyt paljastuikin, että ei tuo ollut mikään poistokirja, vaan ihan tavallinen, palautettava kirjastokirja! Ihan älytöntä! Sukulainen oli löytänyt netistä idean antaa kirjastokirjoja "lahjaksi", ja tarttunut siihen yhtään miettimättä, että pitäisikö asiaa jotenkin selventää vastaanottajalle. Nyt tuli sitten kärttyisää viestiä, että miksi en ole palauttanut kirjaa, jonka laina-aika meni umpeen pari päivää sitten. Kun vastasin että kirja on jo lähtenyt kiertoon, suuttui ja alkoi vaatia, että minä korvaan kirjastokirjan kirjastolle.
Ei mitään hajua mitä tuollainen voi maksaa, mutta minun mielestäni ei voi minulta vaatia mitään tuollaista, kun itse antoi kirjan minulle lahjapaketissa. Lahja on lahja, ei laina, ja mielestäni on kohtuutonta että minun pitäisi maksaa siitä että sukulainen kitsailee joululahjojen suhteen. Olisi antanut vaikka halvan suklaarasian, jos on pakko jotain antaa (ei ole).
Älkää ikinä antako "lahjaa", joka ei ole oikea lahja!
Kommentit (82)
Siis ihan typerä idea. Miten kukaan edes tuollaista kehtaisi tehdä? Eihän se mikään lahja ole, jos sitä ei voi pitää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ollut jossain sellaisessa ketjussa "vinkkinä", kun keskusteltiin vähävaraisten joululahjoista. Tarkoitettiin ehkä 2v lasta, vieläpä omaa sellaista, jolle voi kirjaston kirjan antaa.
Eiköhän vinkki ole just joltain palstalta löydetty. Älyton ajatus. Nyt tuo yksi kiukuttelee muillekin, kuin eivät ole ajoissa palauttaneet kirjoja.
Myös antajalle palautettavat lahjat on kivoja. Anoppi antoi nuorimmalle pojalleen ja tämän tyttöystävälle pussilakanasetit. No tulikin ero, ja nyt anoppi raivoissaan penää lakanoita ex-tyttöystävältä takaisin..
Mahtas olla Rikhardinkadul biblioteekis aikkas raikkahat oltavat, jos lehtisalis leijaa lennätäsit?
Vierailija kirjoitti:
Myös antajalle palautettavat lahjat on kivoja. Anoppi antoi nuorimmalle pojalleen ja tämän tyttöystävälle pussilakanasetit. No tulikin ero, ja nyt anoppi raivoissaan penää lakanoita ex-tyttöystävältä takaisin..
Hahahahahhhahhah! Saiturin sydän räytyy tuskasta
Antaja on sen kirjan omalla kortillaan lainannut ja joutuu sen maksamaan, jos et palauta kirjaa. En palauttaisi, ei ne niiden paljon kirjaston ostamana maksana, että saa kyllä antaja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
No kait se olis tajunnut sanoa että ne pitää palauttaa...
No näin sitä ajattelisi, mutta kuulemma on itsestään selvää, että kirjastokirjat pitää palauttaa.
-ap
Todella typerä lahjaidea. Olen kanssa itse törmännyt tähän vinkkiin, mutta en kuvitellut että joku sen toteuttaisi. Käytännössä sait siis lahjaksi lukuvinkin, joka aiheuttaa lisävaivaa.
Onpa älytön idea. Poistokirjan vielä ymmärrän, siinähän voisi olla takana sellainen idea, että joku porukka keskenään lahjoittaisi toisille poistokirjoja, siinä toteutuisi todellakin se ekologisuus ja kierrätys. Mutta en minä muuten edes poistokirjaa kenellekään lahjaksi antaisi.
Lainaaja on vastuussa lainaamastaan kirjasta, joten hänen on se sitten kirjastolle korvattava. Ei muuta kuin hakemaan ne "lahjoittamansa" kirjat kavereiltaan takaisin ja palautukseen. Jos ei niitä enää ole, niin sitten on maksettava kirjastolle korvaus. Riippuu siitä kirjasta, minkä suuruinen se korvaus on. Ihan uudesta kirjasta se on kirjan hinta tai uusi kirja tilalle. Vanhoista kirjoista on jonkunlainen laskuri olemassa, mitä se on aikanaan maksanut ja mitä siitä tänä päivänä pitäisi maksaa, ja lisäksi, minkä arvoinen teos muuten on, onko se harvinainen, jota ei enää saa mistään jne.
KIrjastonhoitajan kanssa voi tietysti myös neuvotella. Mutta en kyllä kehtaisi sille sanoa, että annoin niitä ihmisille joululahjoiksi. Keksisin jonkun muun selityksen, miksi ne on kadonneet.
Poistetussa kirjassa on leima tai muunlainen merkintä, että on poistettu.
Ei pitäisi olla vaikea erottaa. Huolimattomuudesta sakotetaan, niinhän se on.
Minä latasin miehelleni joululahjaksi eräkirjoja kerran. Toki annoin muutakin. Mies tykkäsi ja minä palautin kirjastoon kun oli lukenut ne. Mutta mies tiesi niiden olevan vain lainassa. Ei saa itse aikaiseksi käydä kirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi vaikka suvun perintökorut tai hopeat, mutta että tavallinen käyttötävara... minä kyllä pakkaisin anopille lakanat kassiin ja sanoisin että pidä hyvänäsi. En edes pesisi ennen pakkaamista.
Kyllä niitä olen antanut, en kuitenkaan mitään kokoelmista poistettua Hietamiestä. Sukulainen on sotaharrastaja ja on kiinnostunut joistain harvinaisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä olen antanut, en kuitenkaan mitään kokoelmista poistettua Hietamiestä. Sukulainen on sotaharrastaja ja on kiinnostunut joistain harvinaisuuksista.
Tuskin kuitenkaan kirjastosta lainaamaasi kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
...en kuitenkaan mitään kokoelmista poistettua Hietamiestä...
Mikä se on, tai mitä? Mikä kirja on tällainen Hietamiehen poistettu?
Toivon todella, että aloitus on keksitty. Toisaalta tiedän sen, että maailma on nykyään täynnä hyvin heikkolahjaisia ihmisiä, joten aloitus voi valitettavasti olla tottakin.
Eikö tuo ollut jossain sellaisessa ketjussa "vinkkinä", kun keskusteltiin vähävaraisten joululahjoista. Tarkoitettiin ehkä 2v lasta, vieläpä omaa sellaista, jolle voi kirjaston kirjan antaa.