Älkää ikinä antako "joululahjaksi" kirjaston kirjoja!
Sukulainen laittoi jouluna kaikille samalla seudulla asuville sukulaisille lahjapakettiin kirjastokirjan. Ihmettelin, että miten kehtaa antaa joululahjaksi kirjaston poistokirjoja, mutta ajattelin sitten että ehkä tämä on joku ekologisuusjuttu. Olin jo lukenut kirjan, joten laitoin sen kiertoon FB:n Roskalavan kautta.
No nyt paljastuikin, että ei tuo ollut mikään poistokirja, vaan ihan tavallinen, palautettava kirjastokirja! Ihan älytöntä! Sukulainen oli löytänyt netistä idean antaa kirjastokirjoja "lahjaksi", ja tarttunut siihen yhtään miettimättä, että pitäisikö asiaa jotenkin selventää vastaanottajalle. Nyt tuli sitten kärttyisää viestiä, että miksi en ole palauttanut kirjaa, jonka laina-aika meni umpeen pari päivää sitten. Kun vastasin että kirja on jo lähtenyt kiertoon, suuttui ja alkoi vaatia, että minä korvaan kirjastokirjan kirjastolle.
Ei mitään hajua mitä tuollainen voi maksaa, mutta minun mielestäni ei voi minulta vaatia mitään tuollaista, kun itse antoi kirjan minulle lahjapaketissa. Lahja on lahja, ei laina, ja mielestäni on kohtuutonta että minun pitäisi maksaa siitä että sukulainen kitsailee joululahjojen suhteen. Olisi antanut vaikka halvan suklaarasian, jos on pakko jotain antaa (ei ole).
Älkää ikinä antako "lahjaa", joka ei ole oikea lahja!
Kommentit (82)
Mä vuokrasin pojalle auton joululahjaksi. Sitten alkoi autofirma soittelemaan kun poika luuli sitä omaksi ja oli myynyt sen Viroon. Kylläpä nyt harmittaa.
Kerro sukulaiselle että ensi kerralla kertoo kirjojen olevan lainassa. Älä korvaa kirjoja se on lainaajan tehtävä.
Tuohan on aivan hirveä 'lahja'idea. Tuostahan tulee vaan vaivaa sille saajalle kun joutuu kirjastoon menemään palauttamaan. Ei kaikilla ole haluja/aikaa käydä kirjastossa.
Kampanja näyttää olevan edelleen voimassa:
Miten kehtaa valehdella lukeneensa kirjan ymmärtämättä sitä kirjaston kirjaksi. Et lukenut vaan laitoit suoraan poistoon. Et taida arvostaa lahjan antajaa ollenkaan. Kirjastot itse jakavat lainattavia paketteja joululahjoina jaettaviksi. Hienoa ideaa ja kunnallista palvelua ei pidä jonkun joulun vihaajan takia lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten kehtaa valehdella lukeneensa kirjan ymmärtämättä sitä kirjaston kirjaksi. Et lukenut vaan laitoit suoraan poistoon. Et taida arvostaa lahjan antajaa ollenkaan. Kirjastot itse jakavat lainattavia paketteja joululahjoina jaettaviksi. Hienoa ideaa ja kunnallista palvelua ei pidä jonkun joulun vihaajan takia lopettaa.
No eivät todellakaan ja :D :D :D :D :D
Kirjastokortti on henkilökohtainen, joten sillä saa lainata vain kortin omistaja. Omistaja voi antaa kuitenkin toiselle henkilölle valtakirjan, jolla voi varaukset lainata. Valtakirjasta täytyy käydä ilmi, kenelle lupa on annettu ja mihin asiaan siinä annetaan lupa.
Vierailija kirjoitti:
No et kai sinä mitään asiasta voi tietää, kun et nähtävästi osaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Mistään päin nettiä ei löydy tämmöistä. Kirjat lainataan aina henkilökohtaisesti ja niistä ollaan vastuussa henkilökohtaisesti eikä ole olemassa yhtäkään kirjastoa, joka kehtottaisi lainaamaan niitä lahjaksi muille :D
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70069905/kirja-on-edelleen-joulun-lahjah…
Kirjastokävijät ovat tykänneet tästä vuosittaisesta tempauksestamme todella paljon, kirjoja on lainattu lahjapöydiltä ahkerasti niin itselle kuin toisillekin. Kirjan palauttamisesta täytyy toki muistaa lahjan saajan kanssa sopia, kertoo Herttoniemen, Laajasalon ja Roihuvuoren kirjastojen informaatikko Johanna Juvonen.
Oma lähikirjastoni oli paketoinut kirjoja valmiiksi lahjapaperiin lainattavaksi lahjoiksi. Ohjeistus oli, että lahjapaperissa olevan kirjan voi lainata itselleen tai jollekin muulle (jolloin lahja jää antajan kirjastokortille lainaan). Paketin päällä oli lyhyt kuvaus kirjan sisällöstä.
Googlella näyttää löytyvän enemmänkin:
https://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/apua-mita-rakkaalle-lahjaksi-viim…
Toki on maininta kirjan palautuksesta.
Näin ennen joulua kirjoja valmiiksi pakattuina lähikirjastossani, oli tosi kiva idea! Siellä oli myös vinkki, että jos haluaa itselleen lainata, eikä halua yllätyksen paljastuvan lainausautomaatilla, voi lainauksen hoitaa tiskillä. Just hyvä lahja ihmiselle, jolla on jo kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Poistetussa kirjassa on leima tai muunlainen merkintä, että on poistettu.
Ei pitäisi olla vaikea erottaa. Huolimattomuudesta sakotetaan, niinhän se on.
Ei aina. Katselin kerran oman kirjastoni poistokirjahyllyä, eikä useimmissa ollut mitään merkintään ainakaan päällä. Ehkä sisäsivuilla sitten oli.
Vierailija kirjoitti: Siis ihan typerä idea. Miten kukaan edes tuollaista kehtaisi tehdä? Eihän se mikään lahja ole, jos sitä ei voi pitää.
Se on eri konseptin lahja. Vähän kuin aineeton lahja. Tämä pitää tietysti selventää vastaanottajalle.
Joku arvohan sillä kirjalla on kirjastoon ostettaessa ollut. Se on myös se sama summa, minkä hukkaaja maksaa. Tai tässä tapauksessa se, joka on niin tyhmä, että antaa joululahjaksi kirjaston kirjoja. Sinä et maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole näin ainakaan hengissä. Siis että mistä edes näkee että on kirjaston kirja. Takakannessa sisäpuolella saattaa olla pieni tarra. Oon kahdesti vienyt kirppispöydälle kirjaston kirjan kun en ole huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämäkö pitäisi ihan yleisesti tietää? Yhtään poistokirjaa en ole ikänäni nähnyt.
Hei tuohan on näköjään vanha, henkiin herätetty taistolaisten idea, jostain 1970-luvulta, siis puolen vuosisadan takaa.
En kyllä arvostaisi tuollaista "lahjaa". Luen jatkuvasti ja mielelläni, mutta kirjat ovat omiani. Nykyään ovat silmäni sitä paitsi menneet aika huonoiksi, ja lukeminen aiheuttaa päänsärkyä eikä lukemisesta niin ollen nauti. Olen suurelta osin siirtynyt äänikirjoihin.
En muutenkaan ymmärrä, miten joku keksii antaa lahjan, joka ei olekaan lahja vaan pelkkä laina. Nuukuuttako? Siinäpä sitten kuitenkin maksaa sen kirjan, jos se on jo heitetty roskiin tai muuten kadonnut. Saajalle ei vastuuta voi siirtää, vaikka miten haluaisi.
Mistään päin nettiä ei löydy tämmöistä. Kirjat lainataan aina henkilökohtaisesti ja niistä ollaan vastuussa henkilökohtaisesti eikä ole olemassa yhtäkään kirjastoa, joka kehtottaisi lainaamaan niitä lahjaksi muille :D