Olen alkanut sijoittamaan 10 vuotta sitten nollasta ja olen tehnyt voittoa yli 100 000 euroa
En olisi ikinä uskonut.
Kateelliset vastaukset kielletty. Onko muita joilla hyvin onnistuneita valintoja?
Kommentit (110)
mihin sijoitit sen nollan alunperin?
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 12 vuotta sitten. Olen sijoittanut omaa rahaa 48 000 euroa, ja salkun arvo on nyt 98 000 euroa eli voittoa on 50 000 euroa.
Näköjään täällä lasketaan voitot aina bruttona kun todellinen voitto on nettona eli verot pois. Numeroillahan ei tee mitään vaan vasta rahalla jonka voi oikeasti ottaa myös pois sijoituksista.
Itse aloitin 20 vuotta sitten ihan nollasta ilman pääomia ja nyt on useampi velaton asunto pk-seudulla ja kivan kokoinen osakesalkku. On tullut hävittyäkin riskisijoituksiin paljon ja rahaa on kulunut lasten kanssa kotona olemiseen.
Mikä on toisten selitys? Heiltä puuttuu se nollakin siitä alusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen sijoittanut 10 vuotta, sijoituksia on noin 16 000€, josta voittoa on noin 3200€. Kiinnostaa kovasti kuulla, millä taialla olet tehnyt 100 000€ 😃
Jos olisit sijoittanut NVIDIAan 10 000 kymmenen vuotta sitten sulla olisi nyt 3 miljoonaa.
Niin, se olisi kyllä hienoa. Mutta ei sattunut olemaan 10 000 euroa. Oli se 50€ kuussa, jolla aloitin. Tokihan sekin olisi NVIDIAan kannattanut laittaa, mutta oonkin tällainen indeksirahastosijoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Olen lotonnut 20 vuotta, enkä ole voittanut mitään pienten voittojen lisäksi
No ei kai lottoa voi sijoittamiseksi kutsuakaan. Lähes varmasti lottoamisen lopussa olet "sijoittanut" paljon enemmän kuin olet saanut "tuottoa", normaalissa sijoittamisessa riskiä hajauttaen tilanne on yleensä päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin 20 vuotta sitten ihan nollasta ilman pääomia ja nyt on useampi velaton asunto pk-seudulla ja kivan kokoinen osakesalkku. On tullut hävittyäkin riskisijoituksiin paljon ja rahaa on kulunut lasten kanssa kotona olemiseen.
Mikä on toisten selitys? Heiltä puuttuu se nollakin siitä alusta?
Kyllä, nimenomaan. Mä olen ollut nelikymppinen ennen kuin sain asuntolainan ja pystyin ostamaan asunnon Helsingistä. Taustat on ihmisillä tosi erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 12 vuotta sitten. Olen sijoittanut omaa rahaa 48 000 euroa, ja salkun arvo on nyt 98 000 euroa eli voittoa on 50 000 euroa.
Näköjään täällä lasketaan voitot aina bruttona kun todellinen voitto on nettona eli verot pois. Numeroillahan ei tee mitään vaan vasta rahalla jonka voi oikeasti ottaa myös pois sijoituksista.
Nettoa on vähän vaikea laskea, koska siihen vaikuttaa olennaisesti se, koska myy sijoitukset ja paljonko saman vuoden aikana eli menerkö pääomatuloista veroa 30 % vai 34 %.
Mutta otetaan esimerkki: ensimmäiset yli 10 vuotta sitten tekemäni yhteensä 3000 euron sijoitukset ovat nyt arvoltaan 16 400 euroa. Jos myisin ne nyt, voisin käyttää 40 % hankintameno-olettamaa, jolloin veroa menisi 2952 euroa. Minulle siis jäisi nettona 13 448 euroa, josta voittoa olisi 10 448 euroa.
Minä olen elänyt normaalisti talon oston jälkeen vähän vajaa seitsemän vuotta, jolloin siis käytin kaikki kertyneet rahani talon käsirahaan. En ole sijoittanut enkä tietoisesti säästänyt, rahaa on kertynyt yli 80 000€, eli yli 10 000€ vuodessa "ylimääräistä". Kesän jälkeen tämä tulee olemaan 100 000€.
Aloin sijoittaa vasta viime syyskuussa. Passiivirahastot ovat tuottaneet hieman voittoa, oisko 1500e ja osinkojakin olen saanut tonnin verran.
Olen kuitenkin tappiolla reilun tonnin, koska ostin yli kymppitonnilla spekulatiivisia pienosakkeita USAsta ja tähän päälle Nestettä ja lääkefirmoja toisella kymppitonnilla. Realisoin em. osakkeiden tappiot ennen uutta vuotta, takkiin tuli yli 3 tonnia.
Aloittelijan virheitä, ehkä kärsimättömyyttäkin. Valuuttatappioitakin.
Yhteensä nyt sijoituksia n. 60 tonnia, joista puolet passiivirahastoissa ja toinen puoli osinko-osakkeissa. Kyttäilen nyt täsmäostopaikkoja n. 30 tonnin käteiskassalla.Passiivirahastoihin menee tonni kuussa. Eiköhän tämä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Sain lähes 500 000 euroa perintöä kun ymmärsin syntyä keskiluokkaiseen perheeseen.
Eiköhän se ole ennemmin niin päin, että sqit 500 tonnia, koska vanhempasi halusivat hankkia lapsen ja jättää tälle varoja. Vanhempien päätös ja tahto, ei lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen sijoittanut 10 vuotta, sijoituksia on noin 16 000€, josta voittoa on noin 3200€. Kiinnostaa kovasti kuulla, millä taialla olet tehnyt 100 000€ 😃
Jos olisit sijoittanut NVIDIAan 10 000 kymmenen vuotta sitten sulla olisi nyt 3 miljoonaa.
Niin, se olisi kyllä hienoa. Mutta ei sattunut olemaan 10 000 euroa. Oli se 50€ kuussa, jolla aloitin. Tokihan sekin olisi NVIDIAan kannattanut laittaa, mutta oonkin tällainen indeksirahastosijoittaja.
Mä oon aina välillä kiusannut itseäni miettimällä kuinka monta miljoonaa mulla olisikaan jos en olisi koskaan myynyt yhtään mun NVIDIAn osaketta. Indeksirahastoissa suurin osa munkin omaisuutta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin nollasta 8 vuotta sitten ja nyt sijoitusportfolion arvo noin 340 000€. Sopivissa maltillisen/korkean riskin kohteita + sopivissa tilanteissa momentumtreidejä. Viimeisimmän reilun vuoden olen vetänyt riskitasoja alspäin. Nyt salkku verrattain matalalla riskillä, enkä hoida sitä aktiivisesti. Kartutan muutamaa pääkohdetta.
N44
Ihan nolla eurollako "muka" aloitit? tuskin, jonkun rahoilla rikastunut tai jonkun ukon nylkinyt
Kateellisen kitinää.
Ja kyllä. Fiksuja treidejä ja osuvia ajoituksia. En pidä 340k€ rikastumisena. Se ei ole kovin paljon omalla mittakaavallani. Ei perintöjä, ei kenenkään miehen rahoja. Olen sitäpaitsi vannoutunut yksineläjä. Aina ollut.
Itse olen saanut 1.1.2015 jälkeen yli 100.000 osinkoina. Muhkea salkku on nyt vähän plussalla, mutta kurssitkin ovat alhaalla.
Mutta onhan tuo 100.000 voitto ihan ok.
"Nettoa on vähän vaikea laskea, koska siihen vaikuttaa olennaisesti se, koska myy sijoitukset ja paljonko saman vuoden aikana eli menerkö pääomatuloista veroa 30 % vai 34 %."
Tiedän kyllä että se ei ole yksiselitteistä mutta siksi minusta olisi parempi puhua aina selvyyden vuoksi laskennallisesta voitosta tms. kun tarkoitetaan voittoa jota ei ole kotiutettu ja josta ei ole maksettu veroja.
Mihin nuo nollasta aloittaneet on nolla euroa sijoittamalla rikastuneet?
Väitän että alkupääomaa on ollut mitä sijoittaa jokaisella noista.
Sata tonnia kymmenessä vuodessa on huikea tulos. En sano mahdoton, mutta melkoinen onnistuminen?
Rahastoissa 4 - 7 % vuotuinen tuotto on varmaan aika tavallinen, ja silloinkin kyse hyvästä rahastosta.
Samoin osakkeissa pitää osua juuri niihin oikeisiin. Joku Stora Enso jonka kurssi tänään on sama tai jopa alempi, kuin 25 vuotta sitten, on varoittavan huono sijoitus. Eikä osingossakaan hurraamista. Sellainen joka on ihmisikä sitten ostanut hintaan 1,50 - 2,0 EUR saa tietenkin hyvän osinkotuoton.
Vierailija kirjoitti:
Mihin nuo nollasta aloittaneet on nolla euroa sijoittamalla rikastuneet?
Väitän että alkupääomaa on ollut mitä sijoittaa jokaisella noista.
Ei välttämättä alkupääomaa, mutta ilman sitä vuosien varrella on sitten pitänyt olla esim. palkkarahoista ylijäänyttä omaa pääomaa, jota on vähitellen sijoittanut. Tai voihan sen ensimmäisen oman sijoituksensa - esim. 10 € indeksirahastoon - nimetä alkupääomaksi.
Vähän epäilen noita lukemia, tai sitten on todella korkean riskin kohteita ja käynyt niissä hyvä tuuri. Itse sijoittanut vajaat seitsämän vuotta, ja rahastoissa 27k, joista rapiat 8k tuottoa
Mistä nettisivuilta voi sijoittaa?