Olen alkanut sijoittamaan 10 vuotta sitten nollasta ja olen tehnyt voittoa yli 100 000 euroa
En olisi ikinä uskonut.
Kateelliset vastaukset kielletty. Onko muita joilla hyvin onnistuneita valintoja?
Kommentit (110)
Ap, paljonko olet tänä aikana laittanut sijoituksiin omaa pääomaa? On aika eri asia saada sadan tonnin voitto kymppitonnin kuin sadan tonnin omalla pääomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuntuu että täällä on jotenkin käsitys että sijoittaminen olisi sitä että sijoitetaan vuonna X sijoituksiin Y euroa ja sitten istutaan käsien päällä, EI OLE:
Sijoittaminen on sitä että niitä sijoituksia ostetaan (ja myydään) toistuvasti ja koko ajan. minä olen yksistään tänä vuonna ostanut jo 11 kertaa osakkeita.
Nämä molemmat on kyllä sijoittamista, on kyse eri strategioista.
Ja sun mahdoliset tuotot on jo täysin palanu välityskuluihin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuntuu että täällä on jotenkin käsitys että sijoittaminen olisi sitä että sijoitetaan vuonna X sijoituksiin Y euroa ja sitten istutaan käsien päällä, EI OLE:
Sijoittaminen on sitä että niitä sijoituksia ostetaan (ja myydään) toistuvasti ja koko ajan. minä olen yksistään tänä vuonna ostanut jo 11 kertaa osakkeita.
Ostaa toki kannattaa säännöllisesti, jos haluaa sijoittaa lisää, mutta miksi sijoituksia pitäisi olla koko ajan myymässä?
En sanonutkaan että pitää olla KOKO AJAN myymässä. Mutta kyllä niitä omistuksia pitää seurata ja myydä aina silloin tällöin väsyneitä hevosia pois. Viime vuonna tein vähän päälle 150 kauppaa, joista myyntejä 16.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa, etten ole pitänyt kirjaa voitoista vaan ostellut, myynyt jne. Plussallahan se salkku on, mutta miten paljon, en osaa sanoa.
Eikö tämän voi katsoa veroilmoituksista? Siinähän on luovutusvoitot ja -tappiot. Paitsi osakesäästötilistä, mutta sen tiedot voi taas katsoa pankin palvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Misi niitä pitää kokoajan ostaa ja myydä? jos on plussalla ja osinkoja tulee niin mitä järkeä, antaa olla siellä jos ei rahan tarvetta ole
Kun sitä salkkua hoidetaan. Minulta on lähtenyt 2 huonoa yhtiötä pois ja tullut virkeämmät hevoset tilalle. Ja siksi ostetaan useasti kun rahat laitetaan takas töihin eikä hillota turhaan tilillä laiskana.
Ja mistä sä tiedät, että ne tappiolliset yritykset ei lähde tulevaisuudessa nousuun ja ne uudet osakkeet taas laskuun? Ja äläkä sano, että tiedät, koska siihen en usko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kulut ovat paremmin kuin hyvin hanskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 12 vuotta sitten. Olen sijoittanut omaa rahaa 48 000 euroa, ja salkun arvo on nyt 98 000 euroa eli voittoa on 50 000 euroa.
Ja tässä omia vastauksiani 5:n kysymyksiin:
- Olen koulutukseltani DI, mutta tutkintoon kuului taloutta vain yksi tuotantotalouden kurssi (5 op). Paljon enemmän opin lukemalla kirjan "Mitä jokaisen kotiäidin (ja muidenkin naisten) tulee tietää sijoittamisesta".
- Nettopalkkani oli sijoittamista aloittaessani 2850 €/kk. Bruttoa en muista, mutta netto oli helppo katsoa vanhoista tiliotteista. Tuohon aikaan kotonamme vielä asui kolme lasta.
- Olen sijoittanut Seligsonin indeksirahastoihin (Pohjois-Amerikka ja Eurooppa) sekä lisäksi pienen osan Seligsonin Pharos-yhdistelmärahastoon.
Indeksirahastoihin nyt ei opintoja tarvita... Itelläni myös indeksirahastoja sopivasti hajautettuna. En jaksa nähdä osakkeiden kanssa pelaamisen vaivaa, enkä myöskään ole valmis ottamaan esim kryptoihin liittyvää riskiä. Sopii mulle, helppoa siirtää sinne ylimääräiset rahat odottelemaan eläkepäiviä. Nyt yks näyttää olevan pikkusen miinuksella, mut muuten ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Oujee. Puppa👴🏻👴🏼 teki aikoinaan ison vasun rahaa ostamalla nokiaa ja hpy:tä.
Ja nyt on rahaa mitä sijoittaa marapuun ja fatserin konevehteihin 🥳
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä sä tiedät, että ne tappiolliset yritykset ei lähde tulevaisuudessa nousuun ja ne uudet osakkeet taas laskuun? Ja äläkä sano, että tiedät, koska siihen en usko
En tiedäkään, mutta jos lähtee nousuun ostetaan sitten takaisin ja myydään ne laskuun lähtevät. Se on juuri sitä salkun hoitoa. Esim nesteestä luovuin heinäkuussa 22 kun meno alko näyttää huonolta ja ei ole kaduttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä sun kaltaset "sijoittajat" tiedän. Sulle tyypillimen kuvio on todennäköisesti ollut TSLA osto 2022 alkuvuosi, myynti 2024 alukuvuosi ja uusi osto 2025 alkuvuosi ja tää on susta ollut hyvä kauppa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä sun kaltaset "sijoittajat" tiedän. Sulle tyypillimen kuvio on todennäköisesti ollut TSLA osto 2022 alkuvu
Teslaan en osta, enkä ole ostanut. En vain osaa selittää itselleni sen markkina-arvoa, joten siihen en sijoita. En ymmärrä miten voisin siitä rahani saada orgaanisesti takaisin ilman greater fool ilmiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin noin pienellä alkupääomalla tosin aika kauan sinulla on mennyt.
Itse sijoitin 2 vuotta sitten isoäidiltäni saadun perintöni 74000€ ja olen päässyt jo aika kiitettävään tulokseen.
ei sillä ALKUpääoman suuruudella juurikaan ole merkitystä. enemmän merkitsee kuinka paljon ja useasti sijoittaa LISÄÄ.
Täh? Mitä ihmettä, Miten niin ei ole? Alkupääoman määrähän nimenmaan ratkaisee miten paljon tuottoa heti alkuun alkaa tulla jos plussalla ollaan. Esim. oma rahastosalkku nousi 12 000 euroa yhdessä päivässä kun Trump valittiin pressaksi ja USA:n kurssit heilahtivat ylös.
Ei ole. ainoastaan sillä on merkitystä mikä on kokonaispääoma sijoituksissa. ON järkevämpää s
Tottakai ajallinen hajauttaminen kannattaa. Mutta onhan sillä alkupääomalla väliä - jos mulla olisi ollut laittaa alkupääomaa, kun aloitin sijoittamisen, olisin tosi kivasti plussalla. Mutta koska ei ollut ja koska aloitin sijoittamisen 50€/kk tahtiin, niin eihän ne voitot kovin suuria ole 😃
Vierailija kirjoitti:
Oujee. Puppa👴🏻👴🏼 teki aikoinaan ison vasun rahaa ostamalla nokiaa ja hpy:tä.
Mutta ei huomannut myydä Nokiaa pois ajoissa ja nyt on välillä pieni vasu tai sitten senkin on mumma ottanut mukaan vaateostoksilleen.
Teen varmaan pohjat, mutta alotin 14 vuotta sitten nollista ja nyt on koossa 16 000 euroa. Tuoton osuus 600 euroa eli alle 4 %. En tajua miten kaikki mennytkin niin persilleen. Toki osinkoja tullut muutama satanen vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedäkään, mutta jos lähtee nousuun ostetaan sitten takaisin ja myydään ne laskuun lähtevät. Se on juuri sitä salkun hoitoa. Esim nesteestä luovuin heinäkuussa 22 kun meno alko näyttää huonolta ja ei ole kaduttanut.
Miten pystyi näkemään että Nesteellä alkaa mennä huonosti? Itse ajattelin ostaa isoa suomalaista firmaa tonnilla, kun semmoisessa ei kaiketi luulisi olevan pahaa riskiä. No muutamassa kuukaudessa 60 prosenttia miinuksella. T. Ekan välilehden hlö joka on 9500e tappiolla
Vierailija kirjoitti:
Aloitin sijoitusrahastoihin sijoittamisen vuosi sitten. Muun muassa amerikkalaisten teknologiaosakkeiden rahasto, joka tuottanut vuodessa 20 prosenttia. Joka kk laittanut 500€, joka on mahdollista ottaa palkasta ilman, että joutuu kituuttamaan. Vuodessa omaa rahaa mennyt 7000€ ja voittoa tullut sen päälle 800€.
Sijoittaminenhan olisi pitänyt aloittaa sillä satasella kuussa parikymppisenä, ja sitten olisikin rahaa eläkkeelle jäädessä niin ettei pa5kalle taivu. Koska aloitin 46-vuotiaana, pitää yrittää ottaa kiinni ne parikymppisenä aloittaneet.
Osakkeitakin on 8000 eurolla osakesäästötilillä, mutta olen 9500e tappiolla eli sijoittanut niihin tällä vuosikymmenellä n. 17000 euroa ja hävinnyt pahasti. Kun nyt saisi sen kurottua umpeen ensin. Eli tappiolla rankasti mutta odotukset on korkealla.
Mitä ajattelet tehdä Amerikkalaisilla teknologiaosakkeilla? Eli aiotko pitää aina vai myydä joskus?
Nuo on jänniä, kun nousevat ja nousevat vaikka ovat jo ihan pilvissä. Kai ne joskus voi tulla rymistenkin alas, vaikka kehitys toisaalta tuntuu senkun kiihtyvän vaan. Mikä sitten olisi oikea hetki myydä?
olen sijoittanut ruokajonoon 10 e vuodessa, ja saan syödä 2 kertaa viikossa "ilmaisen lounaan" sen takia, jäsenmaksu siis. lounaan hinnaksi tulee 0.04166666666 e. ja lisäksi on 2 kertaa viikossa ilmainen ruokajako ja joka kerta saan kassin täyteen ruokaa, n 400 e edestä kuussa.
sen lisäksi olen laittanut 15 000 e bank norway tilille, korko on 3,25 prosenttia ja saan nostaa tililtä rahaa jos haluan. muutama satku tulee siitä vuodessa korkoa siis.
Mooses
Mä oon tienannun saman mutta euron enemmän. Lälälälälää et voi sanoa enemmän
Kun sitä salkkua hoidetaan. Minulta on lähtenyt 2 huonoa yhtiötä pois ja tullut virkeämmät hevoset tilalle. Ja siksi ostetaan useasti kun rahat laitetaan takas töihin eikä hillota turhaan tilillä laiskana.