Kylläpä Suomen alasajo näkyy Helsingin keskustan katukuvassa!
Nuorena asuin 15 vuotta Helsingissä ja olin töissä keskustassa. Olen pitkään asunut muualla ja olin eilen käymässä keskustassa. Järkytys ei ihan riitä edes kuvaamaan näkemääni.
Ensinnäkin päihderiippuvaisten, sekavassa kunnossa olevien ja pahoinvoivien ihmisten määrä oli järkytys. Joku oli vissiin piikittänyt metron penkillä jättämisensä roskien perusteella. Väsyneitä, nuhjuisia ihmisiä zombeina tuijottamassa ruutua, tai tyhjyyttä.
Ja se ennen elinvoimainen keskusta oli täynnä halpakauppoja, tyhjiä liiketiloja ja konkurssimyyntejä. Ei ollut Guccia, vaan Saiturin pörssi. Puluja, linnunkakkaa sisätiloissakin, rottia ja roskia. Surkea ilmestys.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Suomi ilman hyvinvointivaltiota on kuin mikä tahansa köyhä itäeurooppalainen maa.
Riikassakin on siistimpi keskusta, kaikki laitapuolet oli siirretty juna-aseman liepeille ja ei niitä edes kovin monta ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki lakkautti poliisin ennaltaehkäisevän osaston joka teki yhteistyötä mm. ASEMAN LASTEN kanssa. Harmi :( Mites se nyt sillee, ja moni poliitikko lupaili niin että lasten ja nuorten asiat on nro 1. Eiku....
Helsingissä valtaa käyttää Vihervasemmistoliittymä kera RKP:N
Kokoomus ollut suurin puolue jo 70 vuotta Helsingissä
Ei suomen vaan Helsingin omat päätökset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti puhdistukset alkavat pian Suomessakin. Päästään irti negroidi-roskasta.
Persuilla on nyt sisäministerin ja oikeusministerin salkku, eli kaikki tarvittavat välineet. Miksi ei mitään tapahdu? Ilmeisesti osaaminen puuttuu.
Huomasitko kun puhuttiin että otettaisiin kristittyjä tai naisia,minkä metelin Vihervasemmisto nosti,kun haluavat karvapalleja islaminharjoittajia muslimimaista,tämä näin esimerkkinä miksi on niin vaikeaa muuttaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomen vaan Helsingin omat päätökset.
Persut ajaneet Suomea alas jo 10 vuoden ajan ja se alkaa näkyä
Vierailija kirjoitti:
Muutakkaa Pohjanmaalle .. täällä kaikki hyvin.
Muuttakaa Pohjois-Karjalaan, Savoon tai ihan minne vain pois. Olimme pikaisesti pääkaupungissa ja Espoossa käväisemässä vuoden lopulla, eikä yhtään tehnyt mieli viipyä pitempään kuin se vuorokausi mikä oltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki lakkautti poliisin ennaltaehkäisevän osaston joka teki yhteistyötä mm. ASEMAN LASTEN kanssa. Harmi :( Mites se nyt sillee, ja moni poliitikko lupaili niin että lasten ja nuorten asiat on nro 1. Eiku....
Helsingissä valtaa käyttää Vihervasemmistoliittymä kera RKP:N
Kokoomus ollut suurin puolue jo 70 vuotta Helsingissä
Vihervasemmisto akseli kera RKP:n näillä on enemmistö ja sen kyllä saa tutaa jokainen jolla on järki päässä.
Harvoin käyn keskustassa, näky kyllä muuttunut selkeästi kurjistumisena.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos perskokkareet tästä kaikesta. Äänestäkää jatkossakin Riikka-Petteri Perskokkare!
Eikös se vihreitten Anni Sinnemäki ole tuota kaupunkiympäristöä johtanut viime vuodet?
Vierailija kirjoitti:
Julkisella suun terveydenhuollossa tänään todettua. Ei ketään muuta suomalaista. Suurin osa afrikkalaisia. Yhtä huudeltiin kolmeen otteeseen, yllättävää ei ollut paikalla. Maa han muuttajien hyysäämiseen menee suomen rahat.
Sama kokemus erityispuolen hammassairaalassa. Olin ainoa kantis odotustilassa, lääkäri päätti ekan minuutin aikana ettei minulle tehdä proteeseja, koska osa hampaista on poistettu karieksen takia jo nuorena (ei kaikkia; osa). Kun hämmentyneenä selitin että minua kaltoinkohdeltiin lapsena eikä kukaan opettanut hammaspesurutiinia (tämä on totta; meillä ei myöskään ollut edes peruslääkkeitä ja jos sairastuin, minulle suututtiin), joten lopputulos oli väkisinkin karies, hammaslääkäri tokaisi että periaate on silti sama. Kysyin että eikö se vaikuta, että lähetteen tänne teki oma kunnallinen hammaslääkärini, jota huoletti jäljellä olevien (useasti paikattujen, juurihoidettujen jne.) hampaiden kestokyky? Ei vaikuta.
Lähdin pois ilman hoitosuunnitelmaa, ja mietin kuinka monelta mu.sulta oli kysytty syytä huonokuntoiselle suulle? Arabikulttuureissa noin esimerkiksi juodaan paljon makeaa teetä ja syödään tahmaisia taateleita pitkin päivää. Ei vissiin sitten sama asia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arabeilta voi saada huumeita olon lievitykseen. Käypä kysäisemässä, mutta älä anna numeroasi.
Nähtyä illassa Helsingissä. 18v somali- ja arabijätkät ajeli uudella porschella ja kytät katsoi sivusta pystymättä tekemään mitään
mihin niiden poliisien olisi pitänyt puuttua?
Driving while black on rikos Yhdysvalloissa. Jotkut haluavat samaa meille.
Vierailija kirjoitti:
Tampere mennyt samaan suuntaan korona-ajasta lähtien. Katukuvassa on huomattavasti enemmän laitapuolen kulkijoita ja ihmisiä jotka näyttävät vähävaraisilta vanhoissa vaatteissaan. Enkä sano tätä pahalla. En itsekään ole mikään hyvätuloinen enkä kulje muotivaatteissa. Ja jokaviikkoiset ruokakassijonot on satoja metrejä. Niin väärin!
Saman olen huomannut. Keskustan Prismassa näkyy sama tilanne. Kasin aikaan siellä on paljon vähävaraisia, kun etsivät punalaputettuja tuotteita -60% prosentin alennuksella. Olen itsekin vähävarainen, mutta erittäin huolissani mitä kohti tämä maa on menossa. Tämä tilanne vaikuttaa monen mielenterveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Tampere mennyt samaan suuntaan korona-ajasta lähtien. Katukuvassa on huomattavasti enemmän laitapuolen kulkijoita ja ihmisiä jotka näyttävät vähävaraisilta vanhoissa vaatteissaan. Enkä sano tätä pahalla. En itsekään ole mikään hyvätuloinen enkä kulje muotivaatteissa. Ja jokaviikkoiset ruokakassijonot on satoja metrejä. Niin väärin!
Ennen nuo ihmiset olisivat olleet liukuhihnalla töissä tehtaassa, mutta se työ siirtyi Aasiaan. Tunnen jonkinlaista ymmärrystä sen suhteen, ettei pää kestä loputtomasti elämää yksiössä -rahaa muutama satanen kuussa. Tämä on hinta siitä, että vaatteet jne. jne. jne. ovat niin halpoja. Ei apu auta, koska edessä noilla olisi joka tapauksessa elämä siellä kurjassa yksiössä muutamalla satasella. Töihin tuolta ei enää kuntouduta, eikä luottotietojen menetyksen takia se kannatakaan. Nuo ovat jo menetettyjä tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut. Keskustan Prismassa näkyy sama tilanne. Kasin aikaan siellä on paljon vähävaraisia, kun etsivät punalaputettuja tuotteita -60% prosentin alennuksella. Olen itsekin vähävarainen, mutta erittäin huolissani mitä kohti tämä maa on menossa. Tämä tilanne vaikuttaa monen mielenterveyteen.
itse me äänestettiin tämä hallituskokoonpano leikkaamaan köyhiltä
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 213: "Elielinaukiolta 300 ja vaihto Karhunkierroksessa 311 tai 522. Ole hyvä. "
Juu, tiedän tuon, mutta miksi menisin kahdella kulkuneuvolla, kun pääsen kauppoihin yhdelläkin?
No se on kyllä totta. Sellossa tulee itsekin käytyä, mutta tuo oma reitti kotiin. Tosi harvoin viitsin kulkea taksilla.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä välillä ajattelen, miten paljon enemmän meidän yhteiskunnan resursseja säästyisi ja miten paljon paremmin täällä olisi asiat, jos me ei oltaisi maailman sosiaalitoimisto. Mitä hyvää siitä on oikeasti seurannut? Kaikki se, mikä Suomessa ennen oli hyvää ja toimivaa, on pilattu. Koulutuksen taso on laskenut, huumeita virtaa maahan ihan solkenaan eikä siihen puututa, turvallisuus on huononemaan päin, terveydenhuoltoon ei riitä resursseja (miksiköhän ei). Tietty olisihan niitä omia ongelmia silloinkin, mutta olisi paljon enemmän resursseja puuttua niihin.
Vielä 15 vuotta sitten väitettiin, ettei täällä bussit kulkisi eikä sairaaloita siivottaisi ilman uussuomalaisia.
No, nyt on työstä pula sitten ihan kaikilla- todennäköisesti oma reservi olisi riittänyt mainiosti jo aiemmin, saati näinä a
Tätä valhetta hoetaan edelleen, vaikka suuret ikäluokat ovat olleet eläkkeellä jo aika kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella suun terveydenhuollossa tänään todettua. Ei ketään muuta suomalaista. Suurin osa afrikkalaisia. Yhtä huudeltiin kolmeen otteeseen, yllättävää ei ollut paikalla. Maa han muuttajien hyysäämiseen menee suomen rahat.
Sama kokemus erityispuolen hammassairaalassa. Olin ainoa kantis odotustilassa, lääkäri päätti ekan minuutin aikana ettei minulle tehdä proteeseja, koska osa hampaista on poistettu karieksen takia jo nuorena (ei kaikkia; osa). Kun hämmentyneenä selitin että minua kaltoinkohdeltiin lapsena eikä kukaan opettanut hammaspesurutiinia (tämä on totta; meillä ei myöskään ollut edes peruslääkkeitä ja jos sairastuin, minulle suututtiin), joten lopputulos oli väkisinkin karies, hammaslääkäri tokaisi että periaate on silti sama. Kysyin että eikö se vaikuta, että lähetteen tänne teki oma kunnallinen hammaslääkärini, jota huoletti jäljellä
Hammaslääkäri kypsyi verorahojen tuhlaukseen "Onko heille kerrottu, ettei kantaväestö saa ilmaista hoitoa?"
Nimimerkin suojissa Helsingin Sanomien mielipidesivuille kirjoittava hammaslääkäri ihmettelee, miksi kymmenet turvepaikanhakijat jättävät jatkuvasti tulematta heille varattuun ja verorahoista kustannettavaan hammashoitoon.
Yksityisellä hammaslääkäriasemalla Helsingissä työskentelevän lääkärin mukaan jopa kolmannes turvepaikanhakijoista jättää tulematta vastaanotolle sovittuun aikaan.
Lääkärin mukaan tilanne on jatkunut samankaltaisena jo pitkään.
Sopimuksen nojalla hoidamme vastaa nottokeskuksista lähetettävien, päivittäin kymmenien turvepaikanhakijoiden akuutteja hammasvaivoja etupäässä juurihoidolla, paikkaamalla ja poistamalla hampaita.Valitettavasti noin 30 prosenttia varatuista ajoista jää käyttämättä, koska asiakkaat eivät tule paikalle. Taas istuin kaksi tuntia tyhjän panttina, koska jokainen kolmesta vastaa nottokeskuksesta varatusta ajasta jäi käyttämättä ilman ennakkoperuutusta. Tilanne on samanlainen myös muiden hammaslääkäriemme kohdalla, lääkäri kirjoittaa.
Lääkärin mukaan verorahoja palaa hukkaan, kun myös tulkeille maksetaan täysi korvaus peruuttamattomista ajoista. Myös hoitaja on varattu hoitoa varten. Lisäksi hammaslääkäriasema perii 45 euron peruutusmaksun.
Asiakkaalle varataan uusi aika, joka jää usein uudelleen käyttämättä ilman peruutusta, lääkäri ihmettelee.
Lääkäri sanoo seuraavansa tilannetta vihaisena.
Onko turvepaikanhakijoille kerrottu, ettei kantaväestö saa ilmaista hammashoitoa yksityisellä puolella, vaikka kyseessä olisi akuutti hoito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi muutin pienemmälle paikkakunnalle. Elämäni paras päätös.
Pienemmällä paikkakunnalla ei ole Saiturin pörssiä vaan Gucci? Kyllä mun mielestä Espan seutu on kauppojen ja ravintoloiden osalta parempi kuin esim. 90-luvulla.
90-luvusta onkin jo jopa 25-35 vuotta aikaa. Niin se aika vaan kuluu. Mutta sopiva vertailukohta olisi 2000-luvun alkupuoli, jolloin Helsingin keskusta oli siisti ja ilman narkkareita ja maamuja.
mihin niiden poliisien olisi pitänyt puuttua?