Kylläpä Suomen alasajo näkyy Helsingin keskustan katukuvassa!
Nuorena asuin 15 vuotta Helsingissä ja olin töissä keskustassa. Olen pitkään asunut muualla ja olin eilen käymässä keskustassa. Järkytys ei ihan riitä edes kuvaamaan näkemääni.
Ensinnäkin päihderiippuvaisten, sekavassa kunnossa olevien ja pahoinvoivien ihmisten määrä oli järkytys. Joku oli vissiin piikittänyt metron penkillä jättämisensä roskien perusteella. Väsyneitä, nuhjuisia ihmisiä zombeina tuijottamassa ruutua, tai tyhjyyttä.
Ja se ennen elinvoimainen keskusta oli täynnä halpakauppoja, tyhjiä liiketiloja ja konkurssimyyntejä. Ei ollut Guccia, vaan Saiturin pörssi. Puluja, linnunkakkaa sisätiloissakin, rottia ja roskia. Surkea ilmestys.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Marinin aiheuttaman täystuhon!
Painu jo v****un määkimästä. Marin ei ole sitä aiheuttanut!
Kyllä mä aika erilaisessa Helsingissä liikun. Asun eteläisessä kantakaupungissa ja liikun paljon keskustassa. Mä en tiedä, missä ne päihdeongelmaiset ja jengit on. Rautatieasemallakin kävelen vain läpi rakennuksen, joten en jää seurailemaan ketä siellä pyörii.
Liikkeillä menee tosin huonosti johtuen verkkokaupoista ja kauppakeskuksista, mutta kaikenlaista pikkuputiikkia löytyy kantakaupungista. Ollut ennenkin halpakauppoja, mutta on Espalla ja Stokkalla se LV-liike ja muita kauppoja, jotka myyvät luksusta.
Ihan siistiä on. En ole nähnyt sisätiloissa linnunp askaa. Rotan olen nähnyt kaksi kertaa elämässäni, toisella kertaa se oli kuollut.
Ihmiset ovat puhelimilla aivan kaikkialla.
No se on sitä oikeistolaista unelmaa. Absoluuttista köyhyyttä, tyhjiä liiketiloja, tyhjät kadut ja joudut vankilaan jos olet liikkeellä edes väärällä ilmeellä.
Ap palaa ketjuun. En ole kirjoittanut näitä aloittajana esiintyviä kommentteja ketjussa.
Vielä yksi asia, jota ihmettelin oli kauppojen todella suppeat aukioloajat. Silloin vuosikausia sitten, kun itse työskentelin keskustassa, oli kaupat auki 21 asti, ainakin keskustan kauppakeskuksissa. Nyt oli lähestulkoon kaikki jo kiinni klo 20 ja kauppakeskuksissa ihan tyhjää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä aika erilaisessa Helsingissä liikun. Asun eteläisessä kantakaupungissa ja liikun paljon keskustassa. Mä en tiedä, missä ne päihdeongelmaiset ja jengit on. Rautatieasemallakin kävelen vain läpi rakennuksen, joten en jää seurailemaan ketä siellä pyörii.
Liikkeillä menee tosin huonosti johtuen verkkokaupoista ja kauppakeskuksista, mutta kaikenlaista pikkuputiikkia löytyy kantakaupungista. Ollut ennenkin halpakauppoja, mutta on Espalla ja Stokkalla se LV-liike ja muita kauppoja, jotka myyvät luksusta.
Ihan siistiä on. En ole nähnyt sisätiloissa linnunp askaa. Rotan olen nähnyt kaksi kertaa elämässäni, toisella kertaa se oli kuollut.
Ihmiset ovat puhelimilla aivan kaikkialla.
Niin, et huomaa, kun et seuraa. Etkä ilmeisesti liiku metrolla lainkaan.
Sinäkään et voi väittää, ettei Aleksanterinkadulta olisi moni liike lähtenyt ja ettei se ole varjo entisestään, jos verrataan vaikka 2010 -lukuun. Nyt Aleksanterinkadullakin on halpakauppa Normal! Yksi LV liike ei ole mitään. Stoccakaan ei ole mitään verrattuna entiseen, sillähän menee huonosti ja se on joutunut lohkoamaan ja myymään pois osia liiketoiminnastaan.
Jos on vähänkin älliä päässä kyllä jengiläisiä tunnistaa sieltä sun täältä pääkaupunkiseudulta. Ensinnäkin he pukeutuvat aika samalla lailla. Heillä on tietyt omat koodatut tervehdykset. Ilme ja elekieli aika ylimielistä ja aggressiivista. Kantavat pikku laukuissa ja taskuissa aseita ja huumeita. Hallitsevat selkeästi omassa ikäryhmässään suomalaisnuoria tietyillä alueilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi muutin pienemmälle paikkakunnalle. Elämäni paras päätös.
Pienemmällä paikkakunnalla ei ole Saiturin pörssiä vaan Gucci? Kyllä mun mielestä Espan seutu on kauppojen ja ravintoloiden osalta parempi kuin esim. 90-luvulla.
90-luvusta onkin jo jopa 25-35 vuotta aikaa. Niin se aika vaan kuluu. Mutta sopiva vertailukohta olisi 2000-luvun alkupuoli, jolloin Helsingin keskusta oli siisti ja ilman narkkareita ja maamuja.
Kävimme 90-luvulla Helsingissä ostoksilla Tampereelta. Helsinki oli siisti, siellä oli todella paljon kivoja kauppoja, oli Marella, Max Mara, Feminett, Della Marga, kivoja pienempiä kenkäkauppoja, Fredalla ihania pikkuputiikkeja. Kahvilat olivat siistejä, eikä niissä lorvinut muualta tulleita. Katukuva oli siisti. Voin yhtyä myös tuohon, että 2000 luvun alku oli siisti ja kauppoja oli vielä, siis näitä erikoiskauppoja.
Helsingissä en ole käynyt kuuteen vuoteen, ilmeinen alasajo siellä käynnissä. Lennän mieluummin Kööpenhaminaan ostoksille kun tulen Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vihreät! Saatiin elivoimainen keskusta baanoineen ja palmuineen!
Väestökin näyttää palmun alta tulleilta, siitä erityiskiitos vihreille. Kantasuomalaisten pako kehyskuntiin vain kiihtyy.
Tuosta ihmisten 'resuisuudesta', veikkaan että siihen vaikuttaa muutama asia:
Ensinnäkin korona-aika sai ihmiset etätöissä pukeutumaan leggareihin ja ns. 'kotivaatteisiin' jotka monille jäivät päälle (ehkä astetta siistimpänä versiona) myös kun palattiin normaaliin.
Tuntuu että nuorilla ja nuorilla aikuisilla on muotia(?) pukeutua joko college-vaatteisiin tai minun silmiini 'rähjäisiin' vaatteisiin. Tarkoitan että nuorella nätillä 15-v tytöllä voi esim. olla joku outo vanha pappamallin nahtakki päällä tmv.
Aiemmin myös pukeuduttiin hieman eri lailla keskustaan (Tampere) mentiin sitten kaupoille/ teatteriin/ iltaa istumaan jne. mitä 'lenkkipolulle' jos vähän kärjistetään. Aiemmin monilla oli esim. siistit villakangastakit ja nahkasaapikkaat talvella, nykyään joku toppatakin reuhka ja kulahtaneet lenkkarit.
Enkä tarkoita että pitäisi olla ylihienoa päällä, mutta jotenkin surullista kun tuntuu ettei moni välitä enää yhtään siitä miltä näyttää.
Tilanne vielä korostuu, kun keskusta on täynnä narkkeja ja muita päihdeporukoita, kesällä jos kävelee kaupungilla, ei tee mieli jäädä istumaan hetkeksi puistoon tmv. vaikka jäätelölle, kun ihme örinää ja huutoa, tai sitten joku sammunut makaa vieressä.
Myös satunnaisen väkivallan uhka on noussut, ampumisia Tammerkosken tuntumassa, tutun sukulainen (vanhempi mies) ryöstettiin yllättäen kun oli Kalevassa kävelylenkillä, lehdessä juttua päälle hyökkiviä 'taistelukoiria' Tammelassa ja muuta tosi kivaa... :(
Ensimmäinen mitä näet astuessasi junasta.
Vieläkö atrikuloija Anni Sinnemäki tuhoaa Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Louis Vuittonia löytyy Helsingin Stockmannilta. Sekin öyhöttäjä ap:lle tiedoksi.
Kuljin muutama viikko sitten Vuittonin Espan myymälän ohi ja se oli auki. Hämmästelinkin sitä koska olin tulossa Stockmannilta ja heillä on edelleen se välaikaiseksi tarkoitettu Vuittonin liike. Eli siis Espan talon remontti näyttää olevan valmis, mutta eivät ole vielä sulkeneet väliaikaista liikettä?
Hassua oli se että molempien liikkeiden edessä oli ainakin 10 ihmisen jono. :-) Aasialaisia turisteja.
Vihreä unelma.
Juoppoja, sekakäyttäjiä ja nistejä.
Liikkeet kiinni. Autot pois.
Luonto pois. Kerrostalo tilalle.
Helsingissä tulee kyllä vastaan sen näköisiä ihmisiä että heiltä passaisi kysyä onko kaikki hyvin. Siis ihan sekasin olevia tulee joka päivä vastaan keskustassa. Eikö teitä kantakaupunkilaisia pelota nää tyypit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JÄRKYTTÄVÄ akka! Täystuho ollut Sinnemäki Helsingille kun keskusta on niin näivettynyt.
70-luvulla kaikilla nuoremmilla oli farkut ja farkkutakki Stadissa. Talvella farkkutakki vuorella.
Ihmettelen kanssa, missä noita näkyy. Kun onen joskus öisin niitä jopa etsinyt eri lähiöistä.