Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuanlaitto sinkkuna ajanhukkaa

Vierailija
23.01.2025 |

Alkaa tuntua ruuanlaitto näin sinkkuna ihan hirveältä ajanhukalta. Käyttää vaikka 30 min siihen että laittaa jotain hyvää. Sitten sitä syö 10 minuuttia yksin, jonka jälkeen pitäisi tiskata ja siivota sotkuja toiset 30 min. Jos laittaa jonkin isomman annoksen jota syö monta päivää niin vähän helpottaa, mutta perus ongelma säilyy.

Ylipäätään vituttaa koko keittiö. Tuntuu että ihan sama mitä siellä tekee niin aina kauhea sotku. Syö vaikka jotain ruisleipää niin heti murusia ympäriinsä.

En kyllä tiedä, että miten lapsiperheet selviytyy.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on erikoinen näkemys, että kuolee heti paikalla jos kerran jättää lämpimän ruoan välistä.

Muista välipalat. Patukoita pitää olla laukussa, ettei verensokeri laske

Vierailija
62/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Einekset nyt vain on pahoja ja mä saan itse tehtyä paljon parempaa ruokaa. "

Joo, ymmärrän tuon miksi jotkut haluaa näin valita, priorisoida maun helppouden edelle. Mutta sitä en, kun täällä suunnilleen syyllistetään ja kauhistellaan niitä, jotka valitsevat toisin, ihan kuin olisi takuuvarmat sairaudet ja vielä jotenkin "huono ihminen" jos ei laita itse ruokiaan. 

Itse olen elänyt jo viisikymppiseksi lähinnä eines- ja ravintolaruoalla ja voin hyvin. Ei ne tosiaan mitään myrkkyä ole. Mua ei myös arjessa kiinnosta maku niin paljoa, että viitsisin ruoanlaiton ja jälkien siivoamisen vaivan sen takia. Kunhan on syötävää, se riittää, ja monet einekset on ihan syötäviä, varsinkin kun heittää mausteita sekaan. Kunnon chilikastike piristää platuimmatkin einesruoat. Makunautiskelut hoidan lähinnä viikonloppuisin, ja ravintoloissa ammattikokkien toteuttamana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkku kans ja minä tiskaan kaiken 5 minuutissa. Tiskaan  usein ennen kun ruoka on valmista. Ei ole koskaan sotkua keittiössä.

Mulla ei mene ruokailun jälkeen edes viittä minuuttia. 2-3 minuuttia.

Vierailija
64/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuluttaa kallista aikaa valmistamalla ruokaa...?

Sen ajan voi Tiktokata. Vauvailla. Katsoa maratonsarjoja. Elokuvia. Piereskellä tai juopotella..

Pyykkiäkään ei kannata pestä tai siivota. Menee vaan turhaan kallista aikaa. Töissä käymisestä puhumattakaan !

Vierailija
65/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän lähes 5kk vuodesta yksin ja teen 2 ateriaa päivässä itselleni. Rakastan hyvää ruokaa enkä voisi ikinä kuitata pelkällä leivällä

Kaupan hyllyt ovat täynnä valmiseineksiä. Sieltä löytää vaivattomasti leivälle seuraa!

Hyi saasta. Mä tuolla jo aiemmin kirjoitin, että musta ei olisi elämää einesruoalla. Mä haluan syödä hyvää ja laadukasta ruokaa. Haluan maustaa itse. En ymmärrä miksi pitäisi elää eineksillä jos asuu yksin. 

Mä taas priorisoin rajallisen aikani muihin minua kiinnostaviin asioihin, en ruoanlaittoon. Ruoka on mulle pelkkää tankkausta, eikä sen ainakaan arkena tarvi olla mitään kulinarismin ilotulitusta. Riittää että menee alas yököttelemättä, ja monet einekset on ihan syötäviä. Jos olisi useampi syöjä, varmaan sitä ei viitsisi ostaa vaikka neljää mikrokeittoa ja mikrotella niitä peräjälkeen, silloin tekisi sen keiton itse. Mutta sinkkuna nuo einekset on ihan näppäriä eikä tule kohtuuttoman kalliiksi.

Vierailija
66/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuluttaa kallista aikaa valmistamalla ruokaa...?

Sen ajan voi Tiktokata. Vauvailla. Katsoa maratonsarjoja. Elokuvia. Piereskellä tai juopotella..

Pyykkiäkään ei kannata pestä tai siivota. Menee vaan turhaan kallista aikaa. Töissä käymisestä puhumattakaan !

Siivouksen olen ulkoistanut siivouspalvelulle. Pyykkiin ei ole vastaavaa kätevää löytynyt, kun ei ole palvelupesuloita lähellä, joten se täytyy hoitaa itse. Töissä toki täytyy käydä, että saa rahoitettua ne einekset, siivouspalvelut, sun muut. Eli kyse on siitä, minkä tympeän homman voi ja mitä ei voi korvata jollain muulla. Ruoan voi pääosin korvata eineksillä ja tilausruoalla, ellei niitä inhoa kuten jotkut tuntuu tekevän.

Vierailija
67/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en yleensä kokkaile lainkaan. Syön ulkona tai volttaan. Aamuisin juon yleensä vain kahvia, lounaalla käyn jossain lounaspaikassa noin 10-15e vain. Sitten töiden jälkeen käyn joko pitsalla,kebabilla tai jossain kiinalaisessa syömässä. Tulee halvemmaksi kuin kotona kokkailu, about 30e päivässä vain, eikä tarvitse kokkailuun eikä tiskaamiseen käyttää aikaansa.

Syöt kaksi ateriaa päivässä? Miten jaksat syödä?

900 euroa kuussa safkaan yhdelle hlölle ei ole halpaa 😅

Eri, mutta myös noin syövä. No, miksi pitäisi olla halpaa. Olen yksin elävä ihminen ja tienaan hyvin it-alalta. Ei tuollainen tonni kuussa ruokaan tunnu missään.

Pointti olikin se kun tuo yksi väitti, että tulee halvemmaksi syödä noin kuin tehdä itse ruokaa. Ihan peetä tuollainen väite.

Vierailija
68/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kummallinen aloitus. Voithan sä olla syömättäkin puhtassa keittiössäsi. Mun mielestä sinkkuna kokkaaminen on ihan parasta. Tiedän mitä haluan syödä ja kokkaan sitä 2 kertaa viikossa. Sitten jaan ruoan neljään annokseen. Superhelppoa ja mukavaa. 

Vierailija
69/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Einekset nyt vain on pahoja ja mä saan itse tehtyä paljon parempaa ruokaa. "

Joo, ymmärrän tuon miksi jotkut haluaa näin valita, priorisoida maun helppouden edelle. Mutta sitä en, kun täällä suunnilleen syyllistetään ja kauhistellaan niitä, jotka valitsevat toisin, ihan kuin olisi takuuvarmat sairaudet ja vielä jotenkin "huono ihminen" jos ei laita itse ruokiaan. 

Itse olen elänyt jo viisikymppiseksi lähinnä eines- ja ravintolaruoalla ja voin hyvin. Ei ne tosiaan mitään myrkkyä ole. Mua ei myös arjessa kiinnosta maku niin paljoa, että viitsisin ruoanlaiton ja jälkien siivoamisen vaivan sen takia. Kunhan on syötävää, se riittää, ja monet einekset on ihan syötäviä, varsinkin kun heittää mausteita sekaan. Kunnon chilikastike piristää platuimmatkin einesruoat. Makunautiskelut hoidan lähinnä viikonloppuisin, ja ravintoloissa ammattikokkien toteuttamana.

Mä just tein itselle ruokaa eikä siitä nyt kauheasti sotkua tullut. Yksi paistinpannu, yksi pieni kattila, kaksi kauhaa, yksi lasta, aterimet ja lautanen. Kone pesee kaikki muut paitsi paistinpannun pesen käsin. Liedeltä pitää vähän siivota kastiketahroja. 

Vierailija
70/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuanlaiton koko idea esimerkiksi työttömänä on juuri se, että siihen menee aikaa. Se on sen idea.

Mitä enemmän aikaa, sitä parempi. En ymmärrä tuollaista tehokkuusajattelua, että aikaa ei saisi kulua mihinkään.

Etkö oikeasti keksi parempaa käyttöä ajallesi kuin ruuanlaitto?!

Vierailija
71/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen kun aterian jälkeen pesee kaikki kuumalla vedellä kraanan alla menee alle viisi minuuttia.

Hulluutta syödä mikroeineksiä siksi että on joku pakkomielle että täytyy käyttää pesuainetta astioiden pesuun.

Ei täydy. 70-luvulla käytetty juuri koskaan. Heti välittömästi ruokailun jälkeen kaikki irtoaa helposti.

En tiedä onko mitään hullumpaa kuin jättää laittamatta ruokaa jonkun pesuainepakkomielteen tähden.

Mielipuolista.

Vierailija
72/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkku kans ja minä tiskaan kaiken 5 minuutissa. Tiskaan  usein ennen kun ruoka on valmista. Ei ole koskaan sotkua keittiössä.

Mulla ei mene ruokailun jälkeen edes viittä minuuttia. 2-3 minuuttia.

Porsas. Tiesitkö, että tuollainen hotkiminen on myös epäterveellistä?

Vierailija
73/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun yksin enkä pidä ajanhukkana tehdä itselleni maistuvaa ruokaa. Mä tykkään ruoanlaitosta ja hyvästä ruoasta. Lauantaina ajattelin tehdä nyhtöpossua. 

Minä myös tykkään ruuanlaitosta ja hyvästä ruuasta. Tänään söin juuri kookosmaidossa haudutettua ananasta, sipulia, ohraa, linssejä, paprikaa ja porkkanaa kaakkoisaasialaisin mausten. Tein ison annoksen, joten riittää vielä kahdeksi päiväksi, jolloin usein tuunaan ruokaa jollain mausteilla vähän erilaiseksi. Toisaalta jos ei huvita laittaa ruokaa niin sitten syön valmista, mutta allergioiden takia on helpompi kokata itse.

Vierailija
74/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en yleensä kokkaile lainkaan. Syön ulkona tai volttaan. Aamuisin juon yleensä vain kahvia, lounaalla käyn jossain lounaspaikassa noin 10-15e vain. Sitten töiden jälkeen käyn joko pitsalla,kebabilla tai jossain kiinalaisessa syömässä. Tulee halvemmaksi kuin kotona kokkailu, about 30e päivässä vain, eikä tarvitse kokkailuun eikä tiskaamiseen käyttää aikaansa.

Syöt kaksi ateriaa päivässä? Miten jaksat syödä?

900 euroa kuussa safkaan yhdelle hlölle ei ole halpaa 😅

Eri, mutta myös noin syövä. No, miksi pitäisi olla halpaa. Olen yksin elävä ihminen ja tienaan hyvin it-alalta. Ei tuollainen tonni kuussa ruokaan tunnu missään.

Vaikka siihen rahaa olisikin, niin ei se tee siitä yhtään fiksumpaa. Pitkässä juoksussa tuommoinen 600+ euroa kuukaudessa sijoituksina kasvaa aika rutosti ja tuo toinen ruokavalio pilaa äkkiä terveyden. Jos olet nuori, voisit syödä hyvin, eläköityä it-hommastasi reippaasti ennen aikojasi ja vielä nauttiakin terveydestäsi.

Vierailija
75/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikokkaaminenhan on pääasiassa odottelua. Jos ruuan valmistumiseen menee puoli tuntia niin siinä on atiivista aikaa 5-10 minuuttia. Ei ne perunat kypsy nopeammin vaikka niitä tuijottaisi. Siinä voi sitten odotellessa hyvin vaikka selata vauvapalstaa tai tehdä muuta "tuottavaa".

Vierailija
76/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuanlaiton koko idea esimerkiksi työttömänä on juuri se, että siihen menee aikaa. Se on sen idea.

Mitä enemmän aikaa, sitä parempi. En ymmärrä tuollaista tehokkuusajattelua, että aikaa ei saisi kulua mihinkään.

Etkö oikeasti keksi parempaa käyttöä ajallesi kuin ruuanlaitto?!

Niin kuin esimerkiksi netissä ja somessa ajan tuhlaaminen? Ruoanlaitto on erittäin hyvää ajankäyttöä eikä siihen sitä paitsi kokeneelta kokilta kulu paljon aikaa. Mulla ehkä 1-2 tuntia viikossa. 

Vierailija
77/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten syö. Se on toinen vaihtoehto.

Toinen vaihtoehto on että ei sotke kun tekee ruokaa.

Vierailija
78/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään ruoanlaitosta, en koe sitä ajanhukkana tai ikävänä asiana. Teen itse kaikki ruoat. 

Vierailija
79/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on prioriteetit sekaisin, on tärkeämpää syödä hyvää itsetehtyä ruokaa kuin pestä tiskit pitkän kaavan kautta pesuaineella. Kuuma vesi riittää tiskaamiseen mainiosti. Opin lapsuudenkodistani.

Totaalinen hygieniapakkomielle johtaa syömään roskaa ja luopumaan ruuanlaittokulttuurista.

Miettikää nyt, aivan pimeää. Prioriteetit kuntoon hyvät ihmiset.

Vierailija
80/124 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyihmiset haluavat tehdä ruokailusta kuluttamista, nähdä syömisen kuluttamisena.

Kotiruuan teko ei ole sitä, siksi jengi ei nykyään pidä siitä, siitä puuttuu kokemus kuluttamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi