Köyhänä oleminen on jatkuvaa luopumista
Köyhällä ei ole mahdollisuutta istua kahviloissa, baareissa tai ravintoloissa. Ei mahdollisuutta teatterissa käymiseen, konsertteihin, ei stand up keikkoihin, ei kuntosalilla käymisiin, tai ryhmäliikunta tuokioihin. Ei mahdollisuutta harrastaa mitään maksullista, ei käydä kylpylöissä, tai risteilyillä, lentää tai matkustaa kaukojunilla, ei ulkomaan tai kotimaan matkailua. Ei ostella vaatteita tai kenkiä muualta kuin kirpputoreilta. Ei rahaa käydä kampaajalla, ripsi- tai kynsihuolloissa. Ei ostella uusia puhelimia tai mitään tekniikkaa.
Kaikki raha menee ruokaan, vuokraan, työmatkalippuun (jos on edes töitä). Yllättävä meno esim hammashoito kriisiyttää talouden moniksi kuukausiksi, puhumattakaan joulusta joka ahdistaa joka kerta kun pitäisi repiä jostain lapselle lahjoja
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hankkia lapsia. Koskaan ei tiedä mitä voi käydä.
Päin vastoin. Olemme taas tulleet aikaan, että omat lapset on paras vanhuuden turva.
Niinkö luulet? Oma lapseni sani pari vuotta sitten, että jos vanhana joudun pulaan, niin hän ei ainakaan auta minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät jaksavat valittaa vaikka ilman sosiaalitukea ne olisivat nukkumassa kadulla ja kerjäisivät ruokaa. Jos ei sossutuki riitä aina voi mennä töihin tai suksia hiiteen Suomesta. Kukaan ei jää kaipaamaan jos kelan elätti poistuu maasta.
Miten vieraantunut kommentti todellisuudesta! Miten voi elää köyhä YH äiti, joka jäi yksinhuoltajaksi kun avioliitto miehen kanssa johti eroon kun mies löysi nuoremman naisen rinnalleen ja hylkäsi omat lapset kun sai uuden perheen nuoren naisen kanssa???
t yksi asian kokenut yh
On hyvä, että meillä on jonkinlainen sosiaaliturva. Tuntuu pahalta kuunnella päättäviä poliitikkoja, kun he pyrkivät kohti päinvastaista yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 1300 euron nettoäitiysrahalla varaa noihin, mutta ennemmin haluaisin päästä vaunulenkille. Se taas ei onnistu kun jalka on ollut kipeänä viikkokausia. Pelkään sairastuneeni reumaan kun tuo ei ole ainoa kivulias ruumiinosa. ***uttaa valittavat ihmiset joilla ei ole edes oikeita ongelmia.
Järkyttävän ylimielinen kommentti. Tuskin sitä perhettäsi yksin elätät.
Oletko ikinä tajunnut, että moni köyhä on sairas? Silloin saa usein valita, ostaako lääkkeet vai ruokaa.
Äitiysrahalla elävä asuu ehkä velattomassa asunnossa. Hänellä voi olla vanhemmat tai sisaruksia, jotka kutsuvat häntä usein kyään ja tarjoavat samalla ruokaa ja ostavat äitiyslomalaiselle tai tämän lapselle vaatteita ja lahjoja jouluna ja syntymäpäivänä, ovat taustatukena jne. Köyhät, työttömät tai muuten vain pienituloiset ihmiset ovat hyvin erilaisessa asemassa keskenään. Joku elää toimenetulon äärirajoilla. Toinen saa vaikka mitä hyvää eikä edes tajua millaista samassa asemassa olevalla naapurilla voi olla.
Tulot 600€ kuussa. Voin syödä mitä haluan (150€ budjetilla). Pystyn matkustamaan kotimaassa lähialueilla, ostamaan uusia vaatteita ja kenkiä (alesta). Puhelimenkin ostan aina uutena, tarjouksesta edullisimman mallin.
Salasanat: säästöt ja hyvä budjetointi. Kukaan muu ei elätä kuin Kela, mutta ei maksa mitään laskujani erikseen. Satunnaisia kirppistuloja on lisäksi, joitakin kymppejä, harvoin satanen.
Vierailija kirjoitti:
No eipä voi keskiluokkaiset lasten vanhemmatkaan noita tehdä. Rahat menee lapsiin, loput asumiseen, ruokaan ja sähköön. Olisi tosiaan kivaa, että uusia veronmaksajia tehtailevat, korkeakoulutetut työssä käyvät ihmiset saisi mennä kahville ja ravintolaan, vaan ei riitä rahat. Olen ihmetellyt kenelle tämä maailma on tehty, koska jos tekee kaiken oikein, eli on koko elämänsä ollut töissä, myös opintojen ohella ja on korkeakoulut käynyt ja rahat ei silti riitä. Ei ole mahdollista käydä perheenä kahvilassa, ravintolassa, leffassa, kampaajalla, ostaa vaatteita, kirjoja ja muita tavallisia asioita. Joka kuukausi pitää miettiä minkä näistä voi tehdä, mitään näistä ei todellakaan samassa kuussa.
Toisin sanoen Suomi on vielä nykyäänkin köyhä maa ja kansa on köyhää. Alempi elintaso kuin muualla Länsi-Euroopassa.
Eipä ihminen tarvitse ravintolakäyntejä, woltteja, teattereita yms. Nuo kaikki on täyttää roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät jaksavat valittaa vaikka ilman sosiaalitukea ne olisivat nukkumassa kadulla ja kerjäisivät ruokaa. Jos ei sossutuki riitä aina voi mennä töihin tai suksia hiiteen Suomesta. Kukaan ei jää kaipaamaan jos kelan elätti poistuu maasta.
Miten vieraantunut kommentti todellisuudesta! Miten voi elää köyhä YH äiti, joka jäi yksinhuoltajaksi kun avioliitto miehen kanssa johti eroon kun mies löysi nuoremman naisen rinnalleen ja hylkäsi omat lapset kun sai uuden perheen nuoren naisen kanssa???
t yksi asian kokenut yh
On hyvä, että meillä on jonkinlainen sosiaaliturva. Tuntuu pahalta kuunnella päättäviä poliitikkoja, kun he pyrkivät kohti päinvastaista yhteiskuntaa.
Se jonkinlainen sosiaaliturva antaa köyhälle keskituloisen elintason. Kun yksinasuva saa 1300 e/kk tekemättä mitään ja pyynnöstä niin lääkkeet kuin uudet kengätkin niin ei enää puhuta jonkinlaisesta sosiaaliturvasta, kyllä tuo on jo ylenpalttinen.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihminen tarvitse ravintolakäyntejä, woltteja, teattereita yms. Nuo kaikki on täyttää roskaa.
Ei ne mitään roskaa ole vaikka eivät elintärkeää olekaan!
Vierailija kirjoitti:
Ap mainitsi paljon jota ei voi tehdä. Tarviiko noita turhuuksia tehdäkään? Asun maalla, mutta en kaipaa listasta kun muutamaa jota teen kerran vuodessa eli ulkomaanmatkan. Silloin hoidan sosiaaliset suhteet, syön ulkona jne. Lisäksi olen työtön enkä valita.
AP ei tajua ettei kaikilla ole tarvetta eikä halua tehdä noita mainitsemiaan asioita. Miksi minä haluaisin esim. kahvilaan kun kahvia voin juoda kotonakin, stand up keikat ym. katsoa omassa rauhassa kotona ym.
Vierailija kirjoitti:
Jos on töitä,siinä sivussa voi etsiä parempi palkkaista työtä tai lisätyötä. Jos vaikka voi keikkailla pari kertaa kuukaudessa? Mä en oo ikinä käyny missään ripsi tai kynsihuollossa.
Nää on taas kerran näitä ajattelemattomia kommentteja. Jos tekee valmiiksi raskasta fyysistä työtä niin ei sitä jaksa mitenkään vapaalla mennä heittämään saman alan keikkaa! Ei mitenkään päin. Myös kouluttautuminen maksaa, sikäli jos kohta joku sitä ehdottaa. On pakko tehdä velkojen ja laskujen takia sitä paskaa työtä josta maksetaan liian vähän, käteen ei jää mitään-olet köyhä, eristäytynyt etkä saa mitään kivaa tai hyvää ikinä mitä "normaalit" ihmiset saavat.
Vierailija kirjoitti:
No eipä voi keskiluokkaiset lasten vanhemmatkaan noita tehdä. Rahat menee lapsiin, loput asumiseen, ruokaan ja sähköön. Olisi tosiaan kivaa, että uusia veronmaksajia tehtailevat, korkeakoulutetut työssä käyvät ihmiset saisi mennä kahville ja ravintolaan, vaan ei riitä rahat. Olen ihmetellyt kenelle tämä maailma on tehty, koska jos tekee kaiken oikein, eli on koko elämänsä ollut töissä, myös opintojen ohella ja on korkeakoulut käynyt ja rahat ei silti riitä. Ei ole mahdollista käydä perheenä kahvilassa, ravintolassa, leffassa, kampaajalla, ostaa vaatteita, kirjoja ja muita tavallisia asioita. Joka kuukausi pitää miettiä minkä näistä voi tehdä, mitään näistä ei todellakaan samassa kuussa.
"Olen ihmetellyt kenelle tämä maailma on tehty"
Upporikkaille, äveriäille, pohatoille, varakkaille, muille hyvätuloisille. Toisin sanoen sellaisille joilla riittää rahaa. Kaikille muille tässä maailmassa eläminen on enemmän tai vähemmän ikävää, kurjaa tai suorastaan ankeaa.
Ihmisten maailma pyörii rahalla ja varakkuudella. Kaikki muu on enemmän tai vähemmän sivuseikka.
Ja kyllä, minusta tämä ei ole ihanteellisin mahdollinen maailma ihmiskunnalle.
Pilvi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen ihmetellyt kenelle tämä maailma on tehty"
Upporikkaille, äveriäille, pohatoille, varakkaille, muille hyvätuloisille. Toisin sanoen sellaisille joilla riittää r
En usko tätä. Jotain jätetään nyt kertomatta. Kenties liian kalliilla alueella lyhennetään asuntolainaa liikaa kuukautta kohti. Sijoitusasuntojen kanssa ollaan nyt ihan k****ssa korkojen nousun takia. Ura on vasta alussa, tms. tms. Kahdella korkeasti koulutetulla, koulutusta vastaavassa työssä olevalla ON varaa käydä joskus elokuvissa tai kahvilla. Joka muuta väittää, puhuu p******.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, elämän on sellaista. Olisi kannattanut tehdä parempia valintoja matkan varrella.
Kerrotko vielä, miten ihminen valitsee sairastua?
Taas tämä. Oliko ihminen valinnut hankkia vakuutuksen? Oliko ihminen valinnut sijoittaa rahojaan aikaisemmin?
Ja onko kaikki köyhät vakavasti sairaita?
Mulla ainakin oli tapaturmavakuutus. Joo, se kyllä korvasi sairaalakulut ja pysyvästä invaliditeetista tuli useampi tonni. Työkyvyn menetys ja siitä koituvat tappiot sen sijaan meni omaan piikkiin. Ja mun serkulle vakuutuksen tarjoaja sanoi ihan suoraan että on vaikea saada korvauksia työkyvyn menetyksestä (paitsi jos on työtapaturma).
Loukkaannuin sen verran nuorena että sijoituksia oli ehtinyt kertyä vain 60k eikä se riitä kovin moneksi vuodeksi. Kuinka monella kolmekymppisellä on niin paljon sijoituksia että ne riittäisivät koko loppuelämän ajaksi? Niitä säästöjähän pitäisi olla satoja tuhansia!
Tällä hetkellä opiskelen. Jos en ikinä saa töitä niin suistun vääjäämättä köyhyyteen. Työkykyni kun on hyvin rajallinen.
Kuten monessa muussakin tilanteessa. Ap voi jatkaa ruikuttamistaa ja itsestäänselvyyksien hokemista, tai sitten tehdä asialle jotain.
Mä elin vuosia yh na niin, että rahat riitti just ja just. Äkkiä siihen tottui.
Koko ajan oli jotain pientä businesstä ja sitten, kun sai jostain rahaa kaavittua, en halunnut ostaa mitään. Mä puljaan jatkuvasti kirppistavaroiden kanssa ja vaihdoissa sain älyttömän kasan kalevala koruja. Vein ne kk lle ja otin vaihdossa ison rintakorun, maksoi 600 e ja rakastan sitä. Tykkään saada uutta ja ihanaa, en tykkää laittaa siihen rahaa.
Me käydään kahvilla niin, että laitetaan parvekkeelle lämmitin päälle, otetaan isot mukit kahvia ja pullat, viltit ja katsellaan aurinkonlaskua ja pussaillaan
Vierailija kirjoitti:
Tulot 600€ kuussa. Voin syödä mitä haluan (150€ budjetilla). Pystyn matkustamaan kotimaassa lähialueilla, ostamaan uusia vaatteita ja kenkiä (alesta). Puhelimenkin ostan aina uutena, tarjouksesta edullisimman mallin.
Salasanat: säästöt ja hyvä budjetointi. Kukaan muu ei elätä kuin Kela, mutta ei maksa mitään laskujani erikseen. Satunnaisia kirppistuloja on lisäksi, joitakin kymppejä, harvoin satanen.
Mun on helppo toistaa samaa. Pidän itsestäni huolta, ei ylipainoa, hoidan hampaita , koti pysyy siistinä. Sairauksille ei voi mitään, mutta esim viime vuonna en käynyt kertaakaan alkossa, en aio nytkään käydä.
Syömme terveellisesti, poimin syksyllä mustikoita, pihalla kasvaa vaikka mitä jne.
Itse käytän itseeni aivan älyttömän vähän rahaa. Enkä kaipaa mitään
Ap. Saan palkjaa nettona 2 tonnia kuussa. En saa mitään tukia. En juurikaan harrasta mainitsemiasi juttuja, koska ovat ylellisyyttä. En ymmärrä, miksi tukieuroilla pitäisi saada tuollainen elintaso, kun työntekokaan ei sitä takaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhällä ole varaa investoida tai edes mahdollisuutta ottaa riskejä. Maksoin juuri kirjaston myöhästymismaksuja 5 euroa, se on iso summa mun viikon ruokakuluista.
Kirjaston myöhästymismaksut on ihan älytön, helposti vältettävissä oleva kuluerä! Älkää nyt hyvänen aika tuollaisiin rahojanne tuhlatko.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Saan palkjaa nettona 2 tonnia kuussa. En saa mitään tukia. En juurikaan harrasta mainitsemiasi juttuja, koska ovat ylellisyyttä. En ymmärrä, miksi tukieuroilla pitäisi saada tuollainen elintaso, kun työntekokaan ei sitä takaa.
Perhe missä toinen töissä ja toinen työtön saa ton verran 4 hengelle.
Potkulaki tulee keväällä voimaan.
Järkyttävää.