Köyhänä oleminen on jatkuvaa luopumista
Köyhällä ei ole mahdollisuutta istua kahviloissa, baareissa tai ravintoloissa. Ei mahdollisuutta teatterissa käymiseen, konsertteihin, ei stand up keikkoihin, ei kuntosalilla käymisiin, tai ryhmäliikunta tuokioihin. Ei mahdollisuutta harrastaa mitään maksullista, ei käydä kylpylöissä, tai risteilyillä, lentää tai matkustaa kaukojunilla, ei ulkomaan tai kotimaan matkailua. Ei ostella vaatteita tai kenkiä muualta kuin kirpputoreilta. Ei rahaa käydä kampaajalla, ripsi- tai kynsihuolloissa. Ei ostella uusia puhelimia tai mitään tekniikkaa.
Kaikki raha menee ruokaan, vuokraan, työmatkalippuun (jos on edes töitä). Yllättävä meno esim hammashoito kriisiyttää talouden moniksi kuukausiksi, puhumattakaan joulusta joka ahdistaa joka kerta kun pitäisi repiä jostain lapselle lahjoja
Kommentit (251)
Normaalituloisena mokomista ei tarvitse luopua, kun ei ole koskaan aloittanutkaan. Ajattele keskenäs, mitä luopuminen tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Normaalituloisena mokomista ei tarvitse luopua, kun ei ole koskaan aloittanutkaan. Ajattele keskenäs, mitä luopuminen tarkoittaa.
No sinähän sitä et todellakaan ole ajatellut. Voi herran jumala tätä yksinkertaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut aina köyhä, niin eihän siinä mistään luovuta. Ennen luopumista on asia täytynyt saada. Köyhän on ihan turha verrata itseään varakkaan elämäntyyliin. Siinä ei jää käteen kuin mustapekka. Itsensä takia iloa kannattaa etsiä niistä asioista, jotka ovat itselle mahdollisia. On kuitenkin paljon asioita, joita voi tehdä ilmaiseksi tai halvalla.
Kyllä köyhä joutuu luopumaan koska tuet jää hintojen kallistuessa koko ajan jälkeen. Työmarkkinatukeen ei tule edes sitä pientä indeksikorotusta. Ei se 595e ole enää mikään työttömyyskorvaus vaan minimi toimeentulotuki, melkein sama kuin toimeentulotuki 587e, joka indeksikorotuksilla kohta suurempikin. En usko kenenkään vertaavankaan varakkaan elämäntyyliin vaan saisi edes perustarpeet miettimättä koko ajan mistä niistä luopuu.
Tuossa litaniassa oli aika vähän perustarpeita. Onko ripsi- tai kynsihuolto perustarve? Onko hän ennen teettänyt niitä ja joutunut luopumaan? Se on luopumista, jos niin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinähän sitä et todellakaan ole ajatellut. Voi herran jumala tätä yksinkertaisuutta.
Sinä se tässä yksinkertainen olet, jos et tajua, mitä luopuminen tarkoittaa. Ohis
No eipä voi keskiluokkaiset lasten vanhemmatkaan noita tehdä. Rahat menee lapsiin, loput asumiseen, ruokaan ja sähköön. Olisi tosiaan kivaa, että uusia veronmaksajia tehtailevat, korkeakoulutetut työssä käyvät ihmiset saisi mennä kahville ja ravintolaan, vaan ei riitä rahat. Olen ihmetellyt kenelle tämä maailma on tehty, koska jos tekee kaiken oikein, eli on koko elämänsä ollut töissä, myös opintojen ohella ja on korkeakoulut käynyt ja rahat ei silti riitä. Ei ole mahdollista käydä perheenä kahvilassa, ravintolassa, leffassa, kampaajalla, ostaa vaatteita, kirjoja ja muita tavallisia asioita. Joka kuukausi pitää miettiä minkä näistä voi tehdä, mitään näistä ei todellakaan samassa kuussa.
Vapaaehtoinen luopuminen hauskoista menoista ei ole yhtään sama kuin pakosta eli köyhyyden takia luopuminen!!
Ap mainitsi paljon jota ei voi tehdä. Tarviiko noita turhuuksia tehdäkään? Asun maalla, mutta en kaipaa listasta kun muutamaa jota teen kerran vuodessa eli ulkomaanmatkan. Silloin hoidan sosiaaliset suhteet, syön ulkona jne. Lisäksi olen työtön enkä valita.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on luksusta liikkua luonnossa. Muuta en tarvitse kuin hyvän terveyden ja liikuntakyvyn. Olen opetellut iloitsemaan siitä mitä minulla on, sen sijaan että aina itkisin sen perään mitä minulla ei ole. Kun maailman menoa katsoo, on jopa köyhällä suomalaisella asiat ihan ok siihen nähden, miten huonosti ne voisivat olla.
Eivät kaikki köyhät ole terveitä. Olisihan se luksusta olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut aina köyhä, niin eihän siinä mistään luovuta. Ennen luopumista on asia täytynyt saada. Köyhän on ihan turha verrata itseään varakkaan elämäntyyliin. Siinä ei jää käteen kuin mustapekka. Itsensä takia iloa kannattaa etsiä niistä asioista, jotka ovat itselle mahdollisia. On kuitenkin paljon asioita, joita voi tehdä ilmaiseksi tai halvalla.
Kyllä köyhä joutuu luopumaan koska tuet jää hintojen kallistuessa koko ajan jälkeen. Työmarkkinatukeen ei tule edes sitä pientä indeksikorotusta. Ei se 595e ole enää mikään työttömyyskorvaus vaan minimi toimeentulotuki, melkein sama kuin toimeentulotuki 587e, joka indeksikorotuksilla kohta suurempikin. En usko kenenkään vertaavankaan varakkaan elämäntyyliin vaan saisi edes perustarpeet miettimättä koko ajan mist
Miksi pitäisi luopua mistään noista? Sijoituksilla ja säästöillä eläisin nykyistä elintasoa 4-5 vuotta ihan ongelmitta. Sitä kutsutaan varautumiseksi.
Potkulaki koskettaa vain niitä, jotka eivät tee tulosta. Työnantajat ei irtisano hyviä työntekijöitä. Enemmän pomo sitä pelkää, että lähden ja vien asiakkaat mennessäni.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia euroa. https://www.tyj.fi/tilastot/
Ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
Meillä on enemmän alle 30v ikäisiä eläkeläisiä kuin sellaisia alle 30v työttömiä, joilla on yli 5 vuoden työkokemus. Mietipä sitä.
Näinhän se on. Kenenkään ei todellakaan kannata valita köyhyyttä. Onneksi meillä täällä Suomessa kaikilla on mahdollisuus itse päättää haluaako olla pienituloinen vai kokeeko tarvitsevansa korkeampaa elintasoa. Valitettavasti meillä on täällä myös tapa valittaa, kun on tullut tehtyä vääriä valintoja.
Köyhällä ei ole mahdollisuutta istua kahviloissa, baareissa tai ravintoloissa. Ei mahdollisuutta teatterissa käymiseen, konsertteihin, ei stand up keikkoihin, ei kuntosalilla käymisiin, tai ryhmäliikunta tuokioihin. Ei mahdollisuutta harrastaa mitään maksullista, ei käydä kylpylöissä, tai risteilyillä, lentää tai matkustaa kaukojunilla, ei ulkomaan tai kotimaan matkailua. Ei ostella vaatteita tai kenkiä muualta kuin kirpputoreilta. Ei rahaa käydä kampaajalla, ripsi- tai kynsihuolloissa. Ei ostella uusia puhelimia tai mitään tekniikkaa.
No mulla ei ole yhtään halua , istua kahviloissa,baareissa,ravintoloissa. Ei kiinnosta teatterit ,konsertit stand up keikat,kuntosalit ryhmäliikunnat,kylpylät,risteilyt , eikä vaatteiden ostelut kiinnosta.
Pystyn kyllä ostamaan itseäni kiinnostavia asioita ja pystyn ostamaan hyvän puhelimen vaikka heti ja muuta tekniikkaa mutta ei ole tarvetta ostaa tällä hetkellä. Just ostin ennen joulua hyvän tietokoneen.
En viihdy paikoissa missä on muita ihmisiä ja olen täysin koti-ihninen ja viihdyn parhaiten yksin.
Käyn osa-aikatyössä ja saan tukia. Kaiken vapaa-ajan olen kotona ja katon leffoja sekä pelaan tietokoneella ja pelikonsolilla.
Vaatteisiinkin on varaa mutta en näe tarvetta ostella uusia vaatteita ellei joku vanha vaate mene rikki. En ole niin vaateiden perään kuin moni muu on.
Kyllä sitä noihin asioihin miät AP sanoi olis varaa silloin tällöin mutta mua ei kiinnosta ne asiat. Ei usein mutta joskus.
Elän sellaista elämää kuin haluan enkä haluaisi elää muunlaista elämää :)
Osui silmiin tämä vanha juttu köyhyyden vaikutuksista ihmisiin. Toivottavasti ei ole maksumuurin takana.
https://www.hs.fi/feature/art-2000005632161.html
Poimin siitä muutaman kappaleen:
Välillä Kylmälä ei saa tehtyä yhtään mitään. Kun joka päivä pitää miettiä rahan käyttöä, elämä muuttuu suppeaksi. Hän lyyhistyy. Väsyy ja masentuu. Sulkeutuu moneksi päiväksi kotiin ja ajattelee, että tässäkö tämä nyt oli.
Kylmälälle tämä on uutta. Kyllä hän ennenkin tiesi köyhyyden ja vähäosaisuuden vaikutukset, olihan hän alan ammattilainen ja asiantuntija. Nuorena hän tutki pultsareita, asunnottomia alkoholisteja. Vielä vuonna 2012 hän oli Diakonia-ammattikorkeakoulun lehtori ja yhteisökouluttaja ja luennoi muun muassa pitkäaikaistyöttömille diplomi-insinööreille.
Jotta keskiluokkainen ihminen ymmärtäisi köyhyyttä, pitää siis ensin ajatella, millaista on, kun on hirveä kiire, deadline painaa päälle, ei millään riitä aikaa kaikkeen...
Silloin käy tutkitusti näin: Kaikki muut hommat jäävät huonolle hoidolle. Laskut jäävät maksamatta, siivous tekemättä, lapsille syötetään pikaruokaa. Virheitä tulee tehtyä enemmän, juuri kun siihen ei olisi aikaa.Rahapula, köyhyys, taloudellinen niukkuus vaikuttaa ihan samalla tavalla.
Pula rahasta on kuitenkin äärimmäisin niukkuuden muoto. Aikapulaan voi vaikuttaa, voi lykätä hommia, rukata aikataulua. Mutta köyhyydestä ei voi ottaa lomaa.
Tässä vielä artikkelin surullinen loppu:
Kylmälää loukkasi syvästi se, kun häntä oli haastateltu A-studion inserttiin ja Ben Zyskowicz totesi studiossa tylysti, että menisi tuokin maisteri töihin.
Vielä pahemmalta kyllä tuntui, kun hän kävi entisessä työpaikassaan katsomassa uusia tiloja, mutta osa vanhoista kollegoista ei tervehtinyt.
Kylmälä on suurisylinen mies ja tykkää halata. Nyt entinen työkaveri kavahti kauemmaksi.
Siinä sydän lyö tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittiko tämä aloitus taas sitä, että tukia pitäisi nostaa, vai sitä, että palkkoja pitäisi nostaa?
Olen itse hyväpalkkainen, eikä minulla ole varaa tehdä aloittajan listaamia asioita. Toki omaa syytä, kun asun Espoossa kalliilla alueella ja asumiseen menee iso osa nettopalkasta. Mutta jos aloituksen pointti on se, että listatut asiat ovat jonkinlainen kansalaisoikeus, niin ei ne kyllä ole. Itselle ei tulisi mieleenkään kiukutella tästä tilanteesta. Sitten kun rahaa on, elän leveämmin.
Sulla on itse valittu säästäminen.
Köyhän elämä ei yleensä ole valittua.
Ahaa. Mikä ylimaallinen voima pakottaa köyhän olemaan kouluttautumatta? Etsimättä parempaa työtä maan sisällä tai maan rajojen ulkopuolella? Jopa ummikko setäni lähti 90-luvulla Saksaan töihin, kun Suomes
Tässä maassa on oikeasti työpaikka vain joka viidennelle työnhakijalle. Yksi saa työpaikan ja neljä muuta jää edelleen työttömäksi. Yleensä työnantaja valitsee hakijan, joka on jo ennestään töissä jossain. Työttömiä ei otetan huomioon hakuprosessissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia euroa. https://www.tyj.fi/tilastot/
Ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
Meillä on enemmän alle 30v ikäisiä eläkeläisiä kuin sellaisia alle 30v työttömiä, joilla on yli 5 vuoden työkokemus. Mietipä sitä.
Työkyvyttömyyseläkkeellä on 181000 ja vanhuuseläkkeellä miljoona neljäsataa tuhatta.
Eläkkeellä on miljoona kuusisataatuhatta ihmistä.
34 % Suomen kansasta on eläkkeellä eli miljoona kuusisataatuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä putoaa kaveriporukoista. Sellaisista, jotka on olleet vaikka lapsuudesta saakka.
Onks tää joku naisten juttu? Että kaveriporukalla tehdään vaan juttuja jotka maksaa ja jos jollain ei oo varaa nii ei voi mitää? Se kuka jää jälkeen jätetään jälkeen?
Itse olen köyhä, mutta näen kavereita jatkuvasti, enkä edes muista milloin kavereiden näkemiseen olisi tarvinnut rahaa.
Se paikka maksaa, missä tavataan, matkustaminen maksaa.
Ehkä sun kaverit on myös köyhiä ja asuu lähellä.
Normaalituloiset käyttää palveluja.
2000-luvulla on yleistynyt tapa, että tuttavia tavataan kodin ulkopuolella. EI pyydetä kotiin vaan mennään kahvilaan tai ruokapaikkaan. Se on mahdotonta pienituloiselle, joten hän jää ajan mittaan yksin. Köyhä ei voi paljon kutsua toisia luokseen myöskään, koska hänellä ei ole hienoja tarjottavia - tai yhtään mitään tarjottavaa. Lisäksi pnnalliset tuttavat sattavat mielessään arvioida toisen vaatimatonta kotia.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät jaksavat valittaa vaikka ilman sosiaalitukea ne olisivat nukkumassa kadulla ja kerjäisivät ruokaa. Jos ei sossutuki riitä aina voi mennä töihin tai suksia hiiteen Suomesta. Kukaan ei jää kaipaamaan jos kelan elätti poistuu maasta.
Meidän leveysasteillamme ei voi nukkua kadulla.
Vierailija kirjoitti:
No eipä voi keskiluokkaiset lasten vanhemmatkaan noita tehdä. Rahat menee lapsiin, loput asumiseen, ruokaan ja sähköön. Olisi tosiaan kivaa, että uusia veronmaksajia tehtailevat, korkeakoulutetut työssä käyvät ihmiset saisi mennä kahville ja ravintolaan, vaan ei riitä rahat. Olen ihmetellyt kenelle tämä maailma on tehty, koska jos tekee kaiken oikein, eli on koko elämänsä ollut töissä, myös opintojen ohella ja on korkeakoulut käynyt ja rahat ei silti riitä. Ei ole mahdollista käydä perheenä kahvilassa, ravintolassa, leffassa, kampaajalla, ostaa vaatteita, kirjoja ja muita tavallisia asioita. Joka kuukausi pitää miettiä minkä näistä voi tehdä, mitään näistä ei todellakaan samassa kuussa.
Se, että keskituloinen on ottanut ylisuuren asuntolainan ei ole vuokralla asuvan työttömän, joka tekee määräaikaisia töitä vika.
Mistä aiot luopua nyt kun tulee potkulaki ja sut irtisanotaan?
Koirasta, lapsen jääkiekko harrastuksesta?