Köyhänä oleminen on jatkuvaa luopumista
Köyhällä ei ole mahdollisuutta istua kahviloissa, baareissa tai ravintoloissa. Ei mahdollisuutta teatterissa käymiseen, konsertteihin, ei stand up keikkoihin, ei kuntosalilla käymisiin, tai ryhmäliikunta tuokioihin. Ei mahdollisuutta harrastaa mitään maksullista, ei käydä kylpylöissä, tai risteilyillä, lentää tai matkustaa kaukojunilla, ei ulkomaan tai kotimaan matkailua. Ei ostella vaatteita tai kenkiä muualta kuin kirpputoreilta. Ei rahaa käydä kampaajalla, ripsi- tai kynsihuolloissa. Ei ostella uusia puhelimia tai mitään tekniikkaa.
Kaikki raha menee ruokaan, vuokraan, työmatkalippuun (jos on edes töitä). Yllättävä meno esim hammashoito kriisiyttää talouden moniksi kuukausiksi, puhumattakaan joulusta joka ahdistaa joka kerta kun pitäisi repiä jostain lapselle lahjoja
Kommentit (251)
Osittain olen samaa mieltä kanssasi. mutta esim. kuntoilua voi harrastaa lähestulkoon ilmaiseksi. Netti on täynnä kuntoiluvideoita ja kotona voi joogata, harrastaa pilatesta, kehonpainotreeniä, zumbaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään elintasostandardit on ihan pielessä. Turhasta kulutuksesta on hyvä luopua vaikka rahaa olisi.
Ruoka ei ole turhaa vaan elinehto. Samoin terveydenhoito. Näitä meistä kaikki ei ihan oikeasti saa köyhyyden takia riittävästi. Köyhällä ei ole turhaa kulutusta.
Köyhille terveydenhoito on ilmaista, veronmaksajat maksaa lääkkeetkin. Ruoka ei ole kallista jos sitä osaa tehdä itse, niin kuin me työssäkäyvät tehdään. Kasviksia ja vihanneksia saa halvalla, varsinkin pakasteesta löytyy kukkakaalia ja parsakaalia melkein ilmaiseksi, tuoreena pakastetusta säilyy vitamiinit. Hedelmiä on nytkin ollut eurolla kilo, appelsiineja, melkein ilmaista siis. Sämpylöitä voi leipoa ihan itse ja muutakin leipää, jos vain viitsii
Minun tulot 595€ eli työmarkkinatuki ja kertaakaan en näiden sairasteluvuosien aikana ole päässyt ilmaiseksi lääkäriin enkä saanut ilmaiseksi lääkkeitä. Toki edelleen on voimassa se 3 maksullista lääkärikäyntiä ja loput maksuttomia vuoden aikana. Sama sääntö on ihan kaikille. Kelakorvauksia olen lääkkeistä saanut, kuten kaikki muutkin. En saa toimeentulotukea enkä asumistukea. Ihan itse pitää hankkia rahat kaikkeen muuhun mihin työmarkkinatuki ei riitä. Hammaslääkärissä en ole käynyt liki kymmeneen vuoteen. Silmälääkäristä on yhtä kauan. Gynekologilla en koskaan. Niin että äläpä viitti valehdella julkisella palstalla.
Ruoat teen itse aina kun jaksan. Kipeänä ei vaan jaksa. Hyvä kun ruokakaupassa jaksaa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittiko tämä aloitus taas sitä, että tukia pitäisi nostaa, vai sitä, että palkkoja pitäisi nostaa?
Olen itse hyväpalkkainen, eikä minulla ole varaa tehdä aloittajan listaamia asioita. Toki omaa syytä, kun asun Espoossa kalliilla alueella ja asumiseen menee iso osa nettopalkasta. Mutta jos aloituksen pointti on se, että listatut asiat ovat jonkinlainen kansalaisoikeus, niin ei ne kyllä ole. Itselle ei tulisi mieleenkään kiukutella tästä tilanteesta. Sitten kun rahaa on, elän leveämmin.
Sulla on itse valittu säästäminen.
Köyhän elämä ei yleensä ole valittua.
Ahaa. Mikä ylimaallinen voima pakottaa köyhän olemaan kouluttautumatta? Etsimättä parempaa työtä maan sisällä tai maan rajojen ulkopuolella? Jopa ummikko setäni lähti 90-luvulla Saksaan töihin, kun Suomes
Sairaudet. On ihan turha opiskella lisää jos ei kuitenkaan kykene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Osittain olen samaa mieltä kanssasi. mutta esim. kuntoilua voi harrastaa lähestulkoon ilmaiseksi. Netti on täynnä kuntoiluvideoita ja kotona voi joogata, harrastaa pilatesta, kehonpainotreeniä, zumbaa jne.
Kerroin täällä joskus treenanneeni kuntopyörän, noiden ilmaisohjelmien ja painojen avulla kotona. Siihenkin tultiin vinkumaan ettei kaikilla ole varaa kuntopyörään. No eipä se munkaan pyörä ollut kuin joku rimpulamalli jossa eivät vaihteetkaan toimineet kunnolla, mutta määrä korvasi laadun. Mutta sekin oli jotain johon ei kaikilla ole varaa hei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hankkia lapsia. Koskaan ei tiedä mitä voi käydä.
Päin vastoin. Olemme taas tulleet aikaan, että omat lapset on paras vanhuuden turva.
Niinkö luulet? Oma lapseni sani pari vuotta sitten, että jos vanhana joudun pulaan, niin hän ei ainakaan auta minua.
Itse olet hänet kasvattanut sellaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on töitä,siinä sivussa voi etsiä parempi palkkaista työtä tai lisätyötä. Jos vaikka voi keikkailla pari kertaa kuukaudessa? Mä en oo ikinä käyny missään ripsi tai kynsihuollossa.
Nää on taas kerran näitä ajattelemattomia kommentteja. Jos tekee valmiiksi raskasta fyysistä työtä niin ei sitä jaksa mitenkään vapaalla mennä heittämään saman alan keikkaa! Ei mitenkään päin. Myös kouluttautuminen maksaa, sikäli jos kohta joku sitä ehdottaa. On pakko tehdä velkojen ja laskujen takia sitä paskaa työtä josta maksetaan liian vähän, käteen ei jää mitään-olet köyhä, eristäytynyt etkä saa mitään kivaa tai hyvää ikinä mitä "normaalit" ihmiset saavat.
jos työssäkäyvä on niin köyhä että mitään ei jää käteen niin on kyllä aihetta miettiä mistä se johtuu.Jos on liikaa velkoja niin tottakai silloin on vähemmän rahaa käytössä.
Valtiot ovat saatania siitä päätellen, kuinka ihmisvihamielistä suhtautuminen on köyhiin. Siis eihän niiden suhtautumisessa ole empatiaa ollenkaan, joka kuitenkin terveen ihmisen synnynnäinen ominaisuus.
Köyhyys totta kai rajoittaa ja on kamalaa, jos oikeasti ei ole pakollisten menojen jälkeen edes varaa sään kestäviin vaatteisiin. Mutta mitä AP ehdottaa asian korjaamiseksi? Eli parempia palkkoja, tukia, edullisempaa terveydenhoitoa vai mitä.
Nyt tuo jäi valituslistaksi ilman, että syitä köyhyyteen eriteltiin ja ajatuksia asian parantamiseksi.
Itse olen hyvätuloinen, mutta hämmästyn kuinka pienituloisemmat tuntuvat käyttävän enemmän rahaa, asuvat kalliimmissa kodeissa, autot kalliimpia, matkustelevat vähintään yhtä paljon, käyvät useammin ravintoloissa, harrastavat shampanjaa ja ostavat merkkimuotia.
Luopuminen tarkoittaa kyllä sitä, että on ollut jotain jonka on joutunut antamaan pois
Kaikesta sitä ihminen voikin mielensä pahoittaa. Ravintoloista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittiko tämä aloitus taas sitä, että tukia pitäisi nostaa, vai sitä, että palkkoja pitäisi nostaa?
Olen itse hyväpalkkainen, eikä minulla ole varaa tehdä aloittajan listaamia asioita. Toki omaa syytä, kun asun Espoossa kalliilla alueella ja asumiseen menee iso osa nettopalkasta. Mutta jos aloituksen pointti on se, että listatut asiat ovat jonkinlainen kansalaisoikeus, niin ei ne kyllä ole. Itselle ei tulisi mieleenkään kiukutella tästä tilanteesta. Sitten kun rahaa on, elän leveämmin.
Sulla on itse valittu säästäminen.
Köyhän elämä ei yleensä ole valittua.
Ahaa. Mikä ylimaallinen voima pakottaa köyhän olemaan kouluttautumatta? Etsimättä parempaa työtä maan sisällä tai maan rajojen ulkopuolella? Jopa ummikko s
Tottakai kaikki netistä löytyneet sairaudet joita yksikään lääkäri ei kuitenkaan koskaan ole löytänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin täällä joskus treenanneeni kuntopyörän, noiden ilmaisohjelmien ja painojen avulla kotona. Siihenkin tultiin vinkumaan ettei kaikilla ole varaa kuntopyörään. No eipä se munkaan pyörä ollut kuin joku rimpulamalli jossa eivät vaihteetkaan toimineet kunnolla, mutta määrä korvasi laadun. Mutta sekin oli jotain johon ei kaikilla ole varaa hei...
Ilman kuntopyörääkin voi treenata. Samaa liikettä voi tehdä ihan paikoillaan ilman laitteitakin
Köyhälläkin on mahdollisuus hankkia tutkinto, joka mahdollistaa hyväpalkkaisen työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman kuntopyörääkin voi treenata. Samaa liikettä voi tehdä ihan paikoillaan ilman laitteitakin
Voi ottaa käyttöön vaikka pienen jakkaran tai sohvatyynyn jonka päälle astuu vuoron perään molemmilla jaloilla. Saunajakkara maksaa kaupassa ehkä viisi euroa. Jättää vaikka sen kokiksen ostamatta ja sijoittaa rahansa jakkaraan
Vierailija kirjoitti:
Köyhälläkin on mahdollisuus hankkia tutkinto, joka mahdollistaa hyväpalkkaisen työ.
Suomessa opiskelu on kuitenkin ilmaista. Ei lukukausimaksuja ja palkkiona opiskelulle vihreämpi oksa, parempi palkka ja kevyempi työ.
Köyhällä ei ole mahdollisuutta istua kahviloissa, baareissa tai ravintoloissa. Ei mahdollisuutta teatterissa käymiseen, konsertteihin, ei stand up keikkoihin, ei kuntosalilla käymisiin, tai ryhmäliikunta tuokioihin. Ei mahdollisuutta harrastaa mitään maksullista, ei käydä kylpylöissä, tai risteilyillä, lentää tai matkustaa kaukojunilla, ei ulkomaan tai kotimaan matkailua. Ei ostella vaatteita tai kenkiä muualta kuin kirpputoreilta. Ei rahaa käydä kampaajalla, ripsi- tai kynsihuolloissa. Ei ostella uusia puhelimia tai mitään tekniikkaa.
Kaikki raha menee ruokaan, vuokraan, työmatkalippuun (jos on edes töitä). Yllättävä meno esim hammashoito kriisiyttää talouden moniksi kuukausiksi, puhumattakaan joulusta joka ahdistaa joka kerta kun pitäisi repiä jostain lapselle lahjoja.
On totta, että näin köyhänä ei ole mitään noista, vaatteet ostetaan kirpparilta, ei käydä kampaajalla ja pienikin - varsinkin ennakoimaton - lisäkustannus, esim. lapsen kaverin lahjan kustannus, aiheuttavat harmaita hiuksia.
Mutta toisaalta itse en koe koskaan luopuneeni jostain, tai jääväni paitsi. Elän itse tällä hetkellä ansiosidonnaisella + lapsilisällä yksinhuoltajan arkea. Elareitakaan en saa, edes Kelan kustantamana. Nettotuloni ovat 1000 euroa kuussa. On toisaalta omistusasunto, mutta en saa tähän tukia, joten tällä on pärjättävä. Niinä hetkinä kun pääsen työskentelemään osa-aikaisten ja määräaikaisten töiden limbossa, niin elän ihan samoin kuin nytkin. Lomarahoilla/lopputilillä yritän ennakoida vuoden isoimmat menot (esim. pyykkikone vaati vuosi sitten päivityksen 20 vuotta vanhan koneen sanottua itsensä irti, lisäksi ostin ennakkoon lapselle joulu- ja synttärilahjat hyvästä alesta). Raha menee sitä mukaan kun tulee eikä säästöön saa, mutta toisaalta olen suhteuttanut menot ja tulot mielestäni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä nykyisessä Suomessa ole.
voi voi palkallasaan muutkin ostavat kahvit ym tuotteet. eikö kone maksakkaan teidän katujen tukkeille edes kahvi taukoja.
Monella köyhällä on tutkinto.
Ennen kaikki jolla oli tutkinto työllistyi, mutta ei enää.
VIHDOINKIN TOIMIVA HALLITUS KIITOS.
Voi hyvää päivää! Kun ei todellakaan kaikilla ole tuttuja, jotka antaa töitä viikoksi. Tunge aivopierusi sinne minne aurinko ei paista.