Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teettekö perheellenne samoja ruokia, mitä oli teidän lapsuudessa?

Vierailija
21.01.2025 |

Miten on?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein tässä anopin reseptillä Inkoon puuroa. Se onkin ainoa sapuska, jonka tarjosi eläissään minulle. Hyvää paistinpannulla voissa paistettuna.

Ai niin, tarjosihan se kerran kuivuneen voipullan kahvin kanssa.

Vierailija
42/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain. Burgundinpata, lasagne, moussaka, uunilohta ja sellaista teen. Jauheliha peltipizzan olen tehnyt kerran. Perunaa aloin syödä vasta 10 vuotta kotoa muuton jälkeen.

En ole tehnyt jauhelihapihvejä, perinteistä kalakeittoa, valkosipulikermaperunoita, parsakaaligratinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoperunat ja sipulia ja voita, nam.

Vierailija
44/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoperunat ja sipulia ja voita, nam.

Monesti yksinkertainen sapuska on nam.

Tein makaronivelliä sipulilla maitoon. Se on nam kans.

Vierailija
45/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri mitään. Olen kasvissyöjä, mun vanhemmat ei olleet.

Vierailija
46/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joitain. Karjalanpaistia, palapaistia, kalakeittoa, jauhelihakeittoa, lihapullia... Ja nyt tuli mieleen, että lapsille pitäis tehdä joskus maitoperunoota! Tein miehelleni joskus ennen lapsia. Maitoperunat syödään tuoreen valkosipulin kanssa. Nam!

Vierailija
47/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burger Kingin hampurilaisia teemme lapsillemme.

Vierailija
48/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannapuurohan se maistuu hyvälle tänäpäivänäkin. Sitä oli monesti päivälliseksi tullessani koulusta kotiin.

Vierailija
49/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta vähän kysymystä! Miksi kysyt?

Miksi täällä on pirun paljon avauksia, joissa on otsikossa kysymys ja viestin sisältö tyyliin: Miten on? Tai Niin?

Vierailija
50/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burger Kingin hampurilaisia teemme lapsillemme.

Meillä tehtiin hampurilaisia näin: jauhelihataikinasta paistetaan pihvit. Ranskanleivästä leikataan sentin paksuiset palat.

Nämä sitten uunissa paistetaan pihvi 2 leivän välissä. Tämä 70-luvulla.

Vierailija
51/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kasarilla pahemmin kokkailtu.

Vanhemmat olivat koko ajan töissä, eikä heitä kumpaakaan kiinnostanut ruuanlaitto. Niinpä me lapset elimme pitkälti silloin yleistyneillä valmisruuilla eli saarioisten valmisruuilla lähinnä. Oli Saarioisten makaronilaatikkoa, maksalaatikkoa, jauhelihapizzaa, lihapiirakoita sun muuta, jauhelihapihvejä. Valmishernekeittoa.

Ainut, mitä vanhempani lähinnä tekivät oli, että perunaa keitettiin joka julmetun päivä.

Salaatti oli yksinkertaisesti kurkku ja tomaatti.

80-luvun äitinä aina ihmettelin kuka kumma ostaa valmisruokia, nyt sekin selvisi. 

Vierailija
52/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kasarilla pahemmin kokkailtu.

Vanhemmat olivat koko ajan töissä, eikä heitä kumpaakaan kiinnostanut ruuanlaitto. Niinpä me lapset elimme pitkälti silloin yleistyneillä valmisruuilla eli saarioisten valmisruuilla lähinnä. Oli Saarioisten makaronilaatikkoa, maksalaatikkoa, jauhelihapizzaa, lihapiirakoita sun muuta, jauhelihapihvejä. Valmishernekeittoa.

Ainut, mitä vanhempani lähinnä tekivät oli, että perunaa keitettiin joka julmetun päivä.

Salaatti oli yksinkertaisesti kurkku ja tomaatti.

80-luvun äitinä aina ihmettelin kuka kumma ostaa valmisruokia, nyt sekin selvisi. 

Ajattele kun minun teineille ei valmisruuat eli einekset kelvanneet 2000-luvulla. Minä ihmettelin sitä. Olivat tottuneet kotiruokaan, niin sitten kun ei meinannut aikaa olla kotiruuan valmistamiseen ja sanoin, että syökää tuolta jääkaapista valmisateriat. Joo ei käy mikroateria ei.

Vierailija
53/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee. Meillä oli 1970- ja 1980-luvulla maailman tylsimmät ruoat. Aina lihaa ja perunaa. Peruna oli arkena keitettyä kuoriperunaa, viikonloppuna joskus muusia. Lihan arkiversio oli lihapaloja ruskeassa sossissa. Viikonloppuna saattoi olla lihapullia tai sunnuntaina joskus joku leike. Kasviksia ei tunnettu kuin kurkku ja tomaatti, joita piti ottaa muutama viipale näön vuoksi lautasen reunalle. Eksoottisuuden huippu oli, kun äiti joskus teki kuivaa kanaa ja riisiä. Curryäkin siihen oli laitettu, ja isä päivitteli, ettei istu suomalaisen suuhun tuommoiset mausteet.

Mä aloin 16-vuotiaana kasvissyöjäksi, ja sen myötä ruokavalio muuttui luonnostaan hyvin erilaiseksi kuin vanhempieni liha+peruna -ruokavalio. Olen myös aina rakastanut todella tulista ja mausteista ruokaa. Ja perunaa en syö, en missään muodossa. Yliannostus lapsena.

outo,

oot myös muunsukupuolinen ym vissiin.

Vierailija
54/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee, teen helpompia vaihtoehtoja.

Vierailija
55/66 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan. Teen niitä ruokia joita olen tottunut tekemään omilleni muutettuani. Tietysti ne ovat jalostuneet aikojen saatossa (ja kohentuneiden taloudellisten olosuhteiden vuoksi). 

Vierailija
56/66 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Veripalttua kerran viikkoon. Maustan tosin eri tavoin...

Vierailija
57/66 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai! Äitini oli armoitettu ruuanlaittaja joten monet perheemme herkut ovat häneltä peräisin 60-90-luvuilta. Harmi että kuoli jo 31v sitten. Ja monia isäni opettamia ruokia tehdään myös:) Harmi vaan etten ole onnistunut tekemään silakkalaatikkoa siten kuin äitini sen teki.

Mutta sipulinen lihapata, punaviinikana (tosin nykyään broilerista, höh), stroganoff, hapankaaliruuat, patapaisti, rosmariinipossu ja monet muut ruuat on jo siirretty seuraavallekin sukupolvelle. Vaikka olimme köyhiä meillä syötiin hyvin.

Vierailija
58/66 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tehdään arkiruokana esimerkiksi kalakeittoa, jauhelihakeittoa, riisiä ja kanakastiketta tai kanankoipia, nuudeleita, spagettia ja jauhelihakastiketta, kanapihvejä, uunilohta, italianpataa ja sitten joskus viikonloppuisin paahtopaistia, karjalanpaistia, muussia ja kastiketta, tortilloja, peltipitsaa tai ranskalaisia ja nakkeja.

Oikeastaan keitetty peruna ja kaaliruuat ovat niitä, joita ei syödä lainkaan. En myöskään itse siedä mitään eineksiä, joskus kuitenkin lasten riemuksi tehdään nakkikastiketta tai uunimakkaraa. Ei kuitenkaan valmisruokia, valmiita lihapullia tai jauhelihapihvejä, hyi.

Vierailija
59/66 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tehdään paljonkin samoja ruokia kuin lapsuudessani. Eilen paistettiin muikkuja ja tehtiin voipottua. Lihapullia,  haukipihvejä,  lasagnea, kukkoa viinissä, karjalanpaistia, lihapataa, osso buccoa, kalasoppaa ja muita keittoja jne oli mun tai mieheni kotona usein. Ovat myös meillä säännöllisesti käytössä.

Nykyisin on kiirepäivinä esim. avokadopastaa tai pastaa pestollaja parmesaanilla. Niitä ei mun lapsuudessa tehty.

Vierailija
60/66 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jonkun verran teen. Kaikki laskisöössit ja se tölkkiliha on jäänyt pois. 

Ja meillä oli kotona punainen maito, voita ja suolaa. 

Itse en esim.kaurapuuroon laita suolaa laisinkaan, maito rasvatonta, vihanneksia laitan lähes joka ruokaa. Voin olen korvannut öljyillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi