Jääkö lapsi jostain pois, jos ei käydä ulkomailla?
Me matkustetaan paljon kotimaassa, mutta ei koskaan ulkomailla. Kun esikoisemme 3 v. Sitten syntyi, aloin pohtimaan jääkö hän jostain paitsi, jos emme matkusta ulkomaille? Itsekään en ole ikinä käynyt elämäni aikana Ruotsia ja Viroa kauempana, ja niissäkin vain kerran. Saan kotimaassa matkailusta paljon enemmän irti, eikä ulkomaat juurikaan kiinnosta, varsinkaan nyt tässä globaalisti kriittisessä tilanteessa. Tykkään itse silti mm. Kielistä ja katson netistä tosi paljon ulkomaista sisältöä, tutkin eri maiden historiaa, ympäristöä, kaupunkeja, kulttuureja, ihmisiä, trendejä yms. Eli en tietämättömäksi ole jäänyt silti, vaikka en käytännössä ole Suomesta poistunut.
Kommentit (250)
Tää olikin tosi vaikea kysymys.
Tekipä sitten minkä päätöksen vain asian suhteen, niin tärkeintä olisi mielestäni se, että toisten valintoja ei arvostella suuntaan tai toiseen. Ja se, lapsi oppii, että meillä tehdään näin, ja vaikka luokan Martta ja Leo tekisivät ihan erilailla, niin kukaan ei ole parempi tai huonompi toista.
Kyllä jokaisen pitäisi käydä, London, Paris, NewYork ja Tokyo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jää paitsi, niistä ulkomaanmatkoista. Oma lapsi on 10 ja on käynyt vuosittain 2-3:lla ulkomaan matkalla.
Ai siksi, että saa kehuskella koulussa?
Jotkut idiootti-opettajat tekevät kesäloman jälkeen luokassa kysymyskieroksen jossa jokainen oppilas saa kertoa missä ovat kesälomalla käyneet.
Jotkut lapset kertovat käyneensä esim. Floridassa ja jotkut Disneylandissa jne.
Pikku-emma kertoo että hän kävi Suomenlinnassa.
Viekää ne lapset thaimaaseen niin näkevät kuinka siellä lapsia käytetään seksu.....hyväksi,oppivat jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minusta he jäävät paljosta paitsi. Olen itse matkustellut vauvasta saakka ja enimmäkseen reppureissuja perheen kanssa. Ei all inclusive tai altaan reunalla. "
Saa vaikutelman, että pidät all inc -lomia tai altaalla rentoutumista alempiarvoisena matkusteluna. Eli et ole reppureissuilla kuitenkaan saanut suvaitsevaista asennetta erilaisuutta kohtaan.
Olen aivan eri, ja minusta hän vastasi varsin neutraalisti, eli se alempiarvoisuus on ihan korviesi välissä. Kaiken kaikkiaanhan reppureissaus eli omatoimiloma on aina halvempi kuin matkatoimiston järjestämä loma samaan kohteeseen.
Tuotako reppureissaaminen nykyään tarkoittaa? No ei tarkoita. Se, että ostaa lentoliput ja varaa hotellin Berliiniin ja mentää sinne lasten kanssa ja takaisin ei ole reppureissaamista nähnytkään.
Kyllä sekin on reppureissaamista. Ei nyt kaikessa tarvitse alkaa keulia, kuka reissaa hienoimmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, eikä pikkulapsi kaipaa mitään ulkomaanmatkailua mitenkään. Ihan voi mennä vaikka naapurikaupunginosaan retkelle, tai metsään, rannalle, grillaamaan jonnekin, pulkkamäkeen jne. ja ne ovat lapselle suuria elämyksiä. Aikuiset ovat usein pettyneitä, kun vievät lapset vaikka Korkeasaareen ja lapset keskittyvät siellä katselemaan vaikka muurahaisia ja varpusia. :-D
En tietenkään tiedä, minkä ikäisistä lapsista puhut, ja noin teoriassa olen tiettyyn pisteeseen saakka ihan samaa mieltä, että lapsille riittävät melko pienet elämykset.
Mutta jos lapset katselevat Korkeasaaressakin vain muurahaisia ja varpusia, he eivät ilmeisesti ole arjessaan viettäneet kovinkaan paljoa aikaa luonnossa vanhempiensa kanssa, mikä tietenkin on vähän surullista.
Meillä Korkeasaaressa kesällä lasten mielestä hauskinta oli seurata sorsaperheen seikkailua Korkeasaaressa. Isot lapset ja kaksi aikuista, jotka on ulkoilleet lasten kanssa vuosien ajan ja käyty eläintarhoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jää paitsi, niistä ulkomaanmatkoista. Oma lapsi on 10 ja on käynyt vuosittain 2-3:lla ulkomaan matkalla.
Jotkut idiootti-opettajat tekevät kesäloman jälkeen luokassa kysymyskieroksen jossa jokainen oppilas saa kertoa missä ovat kesälomalla käyneet.
Vieläkö tätä kysytään?!
Ei jää paitsi. Itse en käynyt ulkomailla lapsena kuin Tukholmassa laivalla, mikä oli 1-luokan luokkaretki.
Hyvä päivittäinen arki on tärkeämpää kuin pari ulkomaan matkailuviikkoa vuodessa. Ulkomaan matkailu on luksusta, bonusta, ei välttämättömyys.
Kun olin eronnut ja rahaa ei ollut, vuokrasin pakettiauton.
Saimme parisängyn ja tavallisen, jääkaapin ja pienen olohuoneen pöydän, klappituoleja.
Esikoisen ystävät lähtivät viikoksi ztuuriin, me myös. Just katsoin, maksaa nyt 20 e vrk.
Rein teltan vielä, katosta lähti kangasta ja maalla oli iso matto.
Meillä oli tosi kiva viikko. Auto oli halpa, kun siinä oli se 100 km vrk raja ajettiin suoraan Tuuriin ja sitten kotiin.
Toisilla oli hienot matkailuautot, mutta meillä oli se matto ja katos. Paljon lapsia ja kaikilla kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minusta he jäävät paljosta paitsi. Olen itse matkustellut vauvasta saakka ja enimmäkseen reppureissuja perheen kanssa. Ei all inclusive tai altaan reunalla. "
Saa vaikutelman, että pidät all inc -lomia tai altaalla rentoutumista alempiarvoisena matkusteluna. Eli et ole reppureissuilla kuitenkaan saanut suvaitsevaista asennetta erilaisuutta kohtaan.
Olen aivan eri, ja minusta hän vastasi varsin neutraalisti, eli se alempiarvoisuus on ihan korviesi välissä. Kaiken kaikkiaanhan reppureissaus eli omatoimiloma on aina halvempi kuin matkatoimiston järjestämä loma samaan kohteeseen.
Tuotako reppureissaaminen nykyään tarkoittaa? No ei tarkoita. Se, että ostaa lentoliput ja varaa hotellin Berliiniin ja mentää sinne lasten kanssa ja takaisin ei o
No ei sanoille voi keksiä kokonaan uusia merkityksiä. Reppureissaaminen ei tarkoita pyrähdystä lentokoneella matkakohteessa ja takaisin. Se on tuikitavallista matkustamista. Jotain rajaa nyt kuitenkin brassailuun.
Et sä pysty opettamaan Suomessa ja noissa mainitsemissasi lähimaissa lapsellesi suvaitsevaisuutta. On hyvä nähdä eri uskontoja, köyhyyttä, erilaisia toimintatapoja ja käsityksiä siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Ei sellaista opi televisiosta. Pitää mennä välillä epämukavuusalueellekin, jotta oppii. Eli kyllä, lapsesi jäävät jostain paitsi ihan jo siksi, että heidän äitinsä ei itse tajua mistä on jäänyt tietämättömäksi.
No jos on isot lapset, jotka ovat käyneet paljon eri eläintarhoissa, niin varmaan sympaattinen sorsaperhe ajaa ohi Korkeasaaresta. Mutta jos lapsi käy ekaa kertaa elämässään eläintarhassa, niin olen kyllä vähän huolissani jos hän huomaa pelkästään muurahaiset.
Tässä ketjussa on ilmeisesti joidenkin mielestä hienoa vakuuttaa, että ei lapsi muurahaisia kummempia virikkeitä tarvitse. Itselleni taide oli se iso juttu, enkä koskaan päässyt vanhempieni kanssa konserttiin tai teatteriin. Tajuntani räjähti, kun ekalla luokalla koulussa mentiin katsomaan satunäytelmä. Eli minä sanoisin, että ei tarvitse mennä ulkomaille, mutta ei se pelkkä muurahaisten katselukaan niin upeaa ole. Tärkeää olisi käydä monenlaisissa paikoissa, koska lapsi voi olla kiinnostunut aivan omanlaisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Et sä pysty opettamaan Suomessa ja noissa mainitsemissasi lähimaissa lapsellesi suvaitsevaisuutta. On hyvä nähdä eri uskontoja, köyhyyttä, erilaisia toimintatapoja ja käsityksiä siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Ei sellaista opi televisiosta. Pitää mennä välillä epämukavuusalueellekin, jotta oppii. Eli kyllä, lapsesi jäävät jostain paitsi ihan jo siksi, että heidän äitinsä ei itse tajua mistä on jäänyt tietämättömäksi.
Opettaa voi monin eri tavoin, muutenkin kuin matkustelemalla.
Meidän lapset ovat matkustaneet paljon kanssamme ja oppineet paljon vieraista kulttuureista ja ne ovat olleetperheelle kultaakin kalliimpia hetkiä yhdessä. Onneksi on voitu tehdä hienoja matkoja yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä horiset? Motä se sellainen suvaitsevaisuus on, jota et pysty Suomessa normaalissa arjessa opettamaan? Ei kovinkaan suvaitsevaa.
Jatkuva kaukomailla ramppaaminen on hyvin uusi ilmiö, ehkä noin 30-40 vuotta vanha.
Mielestäni on tärkeintä, että lasta kannustetaan tutustumaan uusiin paikkoihin ja kulttuureihin avomielisesti. Kotimaassakin voi kokea paljon, voi majoittua laavulla/maatilalla/leirintäalueella/hotellissa...kunhan nyt jossain käy, ja mieluiten edes joskus uusissa/vaihtelevissa maisemissa. (Pelkästään kylpylähotelli ja sen lähellä sijaitseva etninen ravintola olivat yhdelle lapsistani iso juttu, vaikka ei missään korvessa asutakaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tätä kysytään?!
Mun lapsilta kysyttiin tätä hiihtoloman jälkeen päiväkodissa. Toiset olivat käyneet ulkomailla, mun lapsi oli saanut uuden päiväpeiton. Päiväkodin aikuiset hymähtivät, miten kiva on että lapsi osaa iloita pienistä asioista. Mielessäni kiristelin hampaitani, itse olin nimittäin ihan riskiarvion perusteella jättänyt lomareissut väliin. Tämä tapahtui maaliskuussa 2020. Viikkoa myöhemmin ei kukaan matkustanut mihinkään.
No ei välttämättä. Onhan matkailu lapselle kivaa vaihtelua siinä missä aikuiselle, mutta ehtii sitä myöhemminkin. Itse matkustin ensimmäistä kertaa ulkomaille vasta 16-vuotiaana, kun vanhemmilla ei koskaan ollut rahaa lähteä. Olen kyllä myöhemmin ehtinyt matkustaa senkin edestä.
No kieltämättä omat kolme lastani ovat jo koululaisia, että aivan pieniä ei minulla ole. En tiedä, ovatko lapseni jotenkin fiksuja, olenko lukenut heille jotenkin poikkeuksellisen paljon eläinaiheisia kirjoja, vai onko omassa pihassa ollut todella paljon alkaa katsella muurahaisia ja varpusia, mutta kyllä he aivan pienestä saakka ovat ymmärtäneet, että eläintarhassa on eri eläimet kuin kotipihassa, ja olleet asiasta innoissaan. Sama juttu kotieläinpuistossa, kyllä ne kissat ja possut ja kilit ovat kiinnostaneet enemmän kuin muurahaiset.