Jääkö lapsi jostain pois, jos ei käydä ulkomailla?
Me matkustetaan paljon kotimaassa, mutta ei koskaan ulkomailla. Kun esikoisemme 3 v. Sitten syntyi, aloin pohtimaan jääkö hän jostain paitsi, jos emme matkusta ulkomaille? Itsekään en ole ikinä käynyt elämäni aikana Ruotsia ja Viroa kauempana, ja niissäkin vain kerran. Saan kotimaassa matkailusta paljon enemmän irti, eikä ulkomaat juurikaan kiinnosta, varsinkaan nyt tässä globaalisti kriittisessä tilanteessa. Tykkään itse silti mm. Kielistä ja katson netistä tosi paljon ulkomaista sisältöä, tutkin eri maiden historiaa, ympäristöä, kaupunkeja, kulttuureja, ihmisiä, trendejä yms. Eli en tietämättömäksi ole jäänyt silti, vaikka en käytännössä ole Suomesta poistunut.
Kommentit (250)
No ainakin itse muistan lapsuudestani lähinnä vain ulkomaanmatkat jotka oli ihania,
Mitä olen aikuisia kavereitani kuunnellut, jotka ravaavat ulkomailla tuon tuosta, niin ei se matkailu ainakaan heitä ole avartanut. Aivan yhtä nurkkakuntaiset mielipiteet ja aidosti ihmetellään, jos tulee puhuttua tietyn maan kulttuurista ja taidetarjonnasta. Eivät koskaan ole kärryillä. Sama luonnon kanssa, missä on minkäkinlaista luontoa ja eläimiä jne. Ja näitä on vuosien varrella tullut satoja vastaan.
Ei ne viikonlomat all inclusive lomat ole selkeesti mistään kotoisin. Ei ainakaan sivistäviä.
Eli ei ne lapset mitään menetä. Kerkee sitten tisekin aikuisena makaamaan muiden hylkeiden joukkoon.
Ei jää paitsi mistään. Vähemmän ruuhkaa, saasteita ja maapallon tuhoamista. Itse viihdyn parhaiten rauhassa ja hiljaisuudessa ja vihaan turvatarkastusjonoja ja muita ulkomaanmatkailun lieveilmiöitä.
Jää paitsi. Viekää niitä mukuloitanne omaa kylää kauemmaksi näkemään maailmaa. Tiedä onko Suomeakaan enää olemassa kun aikuistuvat.
Elämä on elämää meni minne meni. Olen matkustellut monessa maassa ja olen tyytyväinen silti Suomessa. Tätä ei tietenkään saa sanoa. Parhaimmat reissut olen tehnyt Suomen lisäksi muutamissa muissa maissa, mutta moni maa on ollut myös jotenkin pettymys.
Ei jää, emme käyneet missään ollessani lapsi.
18-vuotiaana kävin sitten interreilaamassa, sen jälkeen Alpeilla vuosittain, kunnes kyllästyin matkailuun 90-luvun puolivälissä, enkä ole sen jälkeen käynyt.
Omat lapseni käyvät sitten ulkomailla, kun itse sinne haluavat ja maksavat matkansa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jää paitsi, niistä ulkomaanmatkoista. Oma lapsi on 10 ja on käynyt vuosittain 2-3:lla ulkomaan matkalla.
Ai siksi, että saa kehuskella koulussa?
En usko että ulkomailla ramppaaminen on mikään lapsuuden must have -kokemus. Ehtii sitä isompanakin. Kai tärkeintä on sen tajuaminen, että elää pystyy monella eri tapaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jää paitsi, niistä ulkomaanmatkoista. Oma lapsi on 10 ja on käynyt vuosittain 2-3:lla ulkomaan matkalla.
Selkeä kateus paistaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä ajalla käytte, missä käytte? Me ei saada koskaan lomia yhtäaikaa, toisaalta palkatkaan ei riittäisi matkustelemaan noin usein, kotimaan matkailussa on se hyvä puoli että siihen riittää vaikka viikonloppu. Ja kyllä Suomessakin on paljon nähtävää ja koettavaa. En ulkomaille halua pelkäksi viikonlopuksi lähteä pl. Viro ja Ruotsi. Mutta ei meillä vanhemmilla tosiaan lomat mene koskaan niin, että voisi olla edes viikon yhdessä lomalla. Harmittaa kuitenkin, että jos tästä tulee lapselle joku leima otsaan, että jos ei käydä ulkomailla, mutta onko sekään oikein, että sitten väkipakolla lähtee.
Ap
Jää paitsi vatsatauteja ja lentokoneessa itkettäviä korvatulehduksia. Myös känniset aikuiset jäävät vähemmälle, kun ei joudu ruokailemaan all inclusive hanaviinoja kittaavien aktiivilomailijoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeä kateus paistaa.
Nämä kehuskelijat haluavat nostattaa muissa kateutta siitä, että ovat käyneet ostarilla ja mäkkärissä jossain ulkomaassa. :D
Hyvä kokeilla eri liikennevälineitä. Jotkut lapset eivät ole edes bussissa matkustaneet, saati junassa. En tarkoita Aptä, mutta näin on kun autolla joka paikkaan.
Minusta ulkomaille ehtii kun on siinä iässä, että asioihin tulee oikea sisältö, eikä leikkipaikkojen mukaan.
Jos ette voi koskaan lomailla edes yhtä viikkoa yhtä aikaa, niin kyllä minä suosittelisin, että jompi kumpi matkustaa lapsen kanssa jonnekin ulkomaille joskus. Rahallisesti se ei ole juurikaan sen suurempi ponnistus, kuin kotimaan matkailu, sillä yöpyminen ja halpalennot tekevät matkasta edullisen. Eihän se pakollista tietenkään ole, mutta kyllä lapselle voisi olla hieno kokemus vaikka lyhytkin lentomatka jonnekin, ja jokin mielenkiintoinen nähtävä jossakin kaupungissa.
Mikään tylsä ei lapsia kiinnosta. Tai huonot kokemukset. Mukava ja kiva on hyvä. Jo matkustaminen voi väsyttää, osa nukahtaa sen aikana.
Minusta tuntuu että ne, jotka eivät lapsena rampanneet Espanjassa ja Kreikassa ja Thaimaassa, vanhempana sitten lähtevät kiertämään maailmaa niin, että eivät todellakaan mene 5 tähden hotelleihin vaan tutustumaan ruohonjuuritasolla kansoihin ja kuntiin mikä on minusta avartavampaa kuin turistirysissä lapsena uiskentelu. Ja jos ilmasto edellä pitää elää kuten nyt opetetaan, ei siihen turha matkustelu kuulu.
Ulkomaanmatkailu on yliarvostettua. On hyvä voida matkustaa jossain iässä ennen vanhuutta, mutta sen voi hyvin tehdä vaikka vasta nuorena aikuisena.
Kannattaa muuten harrastaa asioita jotka avartavat, kuten opiskella kieliä.
Ei jää mistään paitsi.
Kun olin lapsi käytin Tukholmassa. Ei koskaan sen kauempana. Ensimmäisen kerran matkustin kauemmas aikuisena. En koe jääneeni mistään paitsi vaikken olekaan lapsena matkustellut. En niistä ennen murrosikää tehdyistä Tukholman matkoistakaan muista juuri mitään. Jotain kivoja muistoja tietysti on. Mutta niin on niistä kotimaan matkoistakin. Parhaiten muistiin on jäänyt reissut mummolaan.