Jääkö lapsi jostain pois, jos ei käydä ulkomailla?
Me matkustetaan paljon kotimaassa, mutta ei koskaan ulkomailla. Kun esikoisemme 3 v. Sitten syntyi, aloin pohtimaan jääkö hän jostain paitsi, jos emme matkusta ulkomaille? Itsekään en ole ikinä käynyt elämäni aikana Ruotsia ja Viroa kauempana, ja niissäkin vain kerran. Saan kotimaassa matkailusta paljon enemmän irti, eikä ulkomaat juurikaan kiinnosta, varsinkaan nyt tässä globaalisti kriittisessä tilanteessa. Tykkään itse silti mm. Kielistä ja katson netistä tosi paljon ulkomaista sisältöä, tutkin eri maiden historiaa, ympäristöä, kaupunkeja, kulttuureja, ihmisiä, trendejä yms. Eli en tietämättömäksi ole jäänyt silti, vaikka en käytännössä ole Suomesta poistunut.
Kommentit (250)
Niin monet kertovat menevänsä aurinkoon makaamaan ja drnikkejä maistelemaan. On aurinko piristävä talvella kun meillä on kylmää. Toiset taas menevät nukkumaan ja lukemaan romaaneja. Tätä voi tehdä kotonakin.
Lapsista oli niin hauskaa kun retkeiltiin olohuoneessa. Teltta pystytettiin huoneeseen ja siinä oli kaikki retkeilyyn tarvittava käytössä. Luettiin lapsille jännärijuttuja ja lapset nukkuivat teltassa. Autettiin vielä tunnelmaa hämyisillä valoilla.
Minusta oli kiva käydä reissuissa silloin kun lapset oli pieniä. Käytiin ihan rantalomilla, mutta myös kaupunkilomilla Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Kivoja reissuja kaikki. En silti ajattele, että lapset olisi jääneet jostain paitsi vaikka ei olis matkusteltu kertaakaan. Koulussa ei taatusti kiusata, vaikkei matkustelis. Kaikkia ei kiinnosta, eikä kaikilla välttämättä rahaa/lomaa, vaikka kiinnostaisikin.
Muistan koko lapsuuteni erittäin hyvin, vaikka ei ollut ulkomaanmatkoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin monet kertovat menevänsä aurinkoon makaamaan ja drnikkejä maistelemaan. On aurinko piristävä talvella kun meillä on kylmää. Toiset taas menevät nukkumaan ja lukemaan romaaneja. Tätä voi tehdä kotonakin.
Lapsista oli niin hauskaa kun retkeiltiin olohuoneessa. Teltta pystytettiin huoneeseen ja siinä oli kaikki retkeilyyn tarvittava käytössä. Luettiin lapsille jännärijuttuja ja lapset nukkuivat teltassa. Autettiin vielä tunnelmaa hämyisillä valoilla.
Jaa no me käydään esim vaeltamassa, ratsastamassa ja surffaamassa, ja katselemassa historiallisia paikkoja.
Ei jää paljosta paitsi, koska hän ehtii matkustelemaan myöhemminkin. Matkoista saa isompana enemmän irtikin.
Lomailun tärkein tarkoitus pikkulapsiperheessä on mukava yhdessäolo ja yhteinen tekeminen, ja sitä voi harrastaa kyllä kotimaassakin.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin itse muistan lapsuudestani lähinnä vain ulkomaanmatkat jotka oli ihania,
Surullista. Muuta ihanaako ei ollut elämässäsi?
Olen pahoillani.
Ei 3 vuotias muista mitään, missä on reissattu.
N68 olen töiden takia matkustanut ja matkustanut ulkomailla. Kivaa se oli vielä 55 vuotiaana, mutta sen jälkeen ei ebää ole ollut kiinnostusta. Lapsena ei ollut matkailu niin kenenkään mielessä. Nyt tuntuu, että kaikki pitää nähdä jo lapsena.
Ei matkoista jää erityisiä asioita mieleen.
Sitten kun on siinä iässä, että pystyy itse jo ottamaan vastuuta matkatavaroista ja siirtymisistä paikasta toiseen koen, että on järkevää. Lapsen tulee oppia kulkemaan kaupungeissa ja laivoilla ja siirtyä kulkuvälineistä vanhempiensa kanssa, mutta vastuuta ottaen ja osallistuen järjestelyihin.
Ei jää. Tärkeintä että olet läsnä, ne jäävät lapsen mieleen. Katsokaa yhdessä kuvia ja kirjoja muiden maiden elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kokeilla eri liikennevälineitä. Jotkut lapset eivät ole edes bussissa matkustaneet, saati junassa. En tarkoita Aptä, mutta näin on kun autolla joka paikkaan.
Minusta ulkomaille ehtii kun on siinä iässä, että asioihin tulee oikea sisältö, eikä leikkipaikkojen mukaan.
Itse olen ollut 35-vuotisen elämäni aikana 3 kertaa junassa ja bussissakin alle 50 kertaa. Meillä päin ei juurikaan julkista liikennettä ole ja lähin juna-asemakin 30km päässä, joten autolla sitä on aina kulkenut. En minä tiedä olenko jotenkin asiasta kärsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no me käydään esim vaeltamassa, ratsastamassa ja surffaamassa, ja katselemassa historiallisia paikkoja.
Ette kai pieniä lapsia retuuta sellaiseen.
Me ollaan lasten kanssa matkusteltu paljon ympäri Suomea. Ruotsissa ja Norjassa myös. Eka ja tähän mennessä ainut lentomatka etelä-eurooppaan oli kun olivat kouluikäisiä.
Mä olin ekaa kertaa Ruotsia kauempana 15-vuotiaana leirikoulussa Englannissa. Siitä se matkakärpänen sitten puraisi, lähdin lukion jälkeen opiskelemaan ulkomaille ja jäin sille tielle. Olen asunut kolmessa maassa ja matkustanut melkein sadassa.
Mulla oli ihana lapsuus, enkä katso jääneeni mistään paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei jää. Tärkeintä että olet läsnä, ne jäävät lapsen mieleen. Katsokaa yhdessä kuvia ja kirjoja muiden maiden elämästä.
Niin ja netistä löytää kaikkea ja kaikista maista jotain matkailuun liittyvää.
Kyllä meidän lapsille ovat ulkomaanlomat olleet tärkeitä. Erinäisistä syistä emme ole varakkaita, joten all inclusive -ratkaisut ovat pois suljettuja. Ei silti, rantakohteet eivät muutenkaan kiinnosta meitä.
Olemme käyneet Euroopan suurkaupunkeja halpislennoilla ja -majoituksella. Vaikka itse sanonkin, lapsemme ovat mahtavia tyyppejä. He tuntevat ilmaiset museot ja eri kulttuurien leikkipuistot, ovat tottuneet kantamaan omat tavaransa repuissa alle kouluikäisistä, opettelevat aina ainakin tervehtimään ja kiittämään kohdemaan kielellä ja maistavat vieraampiakin ruokia.
Jos rahaa ja aikaa olisi paljon, olisi kiva käydä joskus kauempanakin.
Minusta he jäävät paljosta paitsi. Olen itse matkustellut vauvasta saakka ja enimmäkseen reppureissuja perheen kanssa. Ei all inclusive tai altaan reunalla. Opin paljon ja vieläkin muistelen kaikkea näkemääni. Lähinnä mietin, että jos on varaa matkailla kotimaassa, niin silloin on taatusti varaa myös ulkomailla. En nimittäin itse pysty pienituloisena reissaamaan kotimaassa päiväretkiä lukuunottamatta. Sen sijaan pidennetty viikonloppu jossain Euroopassa kustantaa murto-osan siitä mitä Suomessa samassa ajassa.
Tuskin jää vaille mistään oleellisesta. Matkailu voi mahdollistaa ja innostaa monenlaista oppimista, mutta eihän se matkailun puute estä kerryttämästä tietoa ja kokemuksia.
Meillä 10v puhuu käyttökelpoista englantia sekä espanjan ja italian alkeet, kun on itse halunnut niitä reissujen vuoksi opetella. Myös ruokakulttuuri ja historia tarttuvat ehkä helpommin mieleen kun on niihin jotain konkreettista kosketusta, mutta samalla ajalla voi opetella ihan jotain muuta mielekästä, tai samat asiat kirjoista/ohjelmista.
Omista matkailukokemuksista ehkä ainoa, mikä ei olisi korvattavissa millään Suomessa, on valoon, tuoksuun ja väreihin liittyvä tunnelma. Mutta ilmankin voisi elää. Kannatan erilaisista kulttuureista tuleviin ihmisiin tutustumista, se avartaa perspektiiviä, mutta onnistuu kyllä ihan kotomaassa, netissä, kummitoiminnassa...
Lapsi jää aina jostakin paitsi, koska perheet satsaa eri juttuihin. Meidän perhe ei ole koskaan käynyt ulkomailla, mutta touhutaan yhdessä paljon perheen kanssa esim. luonnossa. Meidän naapurissa on perhe, jotka tekee ulkomaanmatkoja usein. Meidän lapsi (4v) on alkanut leikkiä tämän perheen samanikäinen kanssa. Olen kiinnittänyt huomioita, että tämä perhe ei ole koskaan ulkona. Olen kannustanut lasta ulkoilmaan tämän kaverinsa kanssa. On käynyt ilmi, että tuo naapurin 4-vuotias ei ole koskaan omistanut palloa eikä oikein osannut potkia sitä. Innostui meillä ihan hirveästi palloleikeistä. Mies on pelannut lasten kanssa ulkona ja naapurin lapsi on ihan ihmeissään, koska heillä vanhemmat ei leiki lasten kanssa. Eli näilläkin kahdella 4-vuotiaalla on hyvin erilaiset kokemukset eri asioista. Toinen on käynyt paljon ulkomailla, mutta sitten ei osaa esim. palloa käyttää 💁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkulasten kanssa surffailette ja ratsastelette?
Meidän lapset on kaikki matkustaneet ehkä jonkun 12 kertaa lentäen matkakohteeseen edestakaisin. Kertaakaan ei heille näillä reissulla tullut vatsatautia, ei korvatulehdusta lentokoneessa eikä valittu all inclusiveakaan.