Aion muuttaa 90 neliöstä 30 neliöön, miten karsia tavaraa?
Eli 4 h perheasunnosta yksiöön, kun lapset ovat muuttaneet omilleen. Haluan minimaaliset asuinkulut, jotta tulee taloudellista riippumattomuutta. Olen nyt karsinut tavaroita jo vaikka kuinka paljon, mutta sitä on silti moninkertaisesti liikaa!
Kaikki ns turha on jo konmaritettu ja on tullut seinä vastaan. Esim olen jo vähentänyt kirjoja yhden kirjahyllyn verran, en on jäljellä yksi, joten niitä ei tarvitse vähentää. Erilaisia keittiötavaroitq on hirveästi,,samoin vaatteita ja kenkiä, sekalaista ns tarpeellista. Lakanoita on 2 kierrokseen eli vain yhdet varalakanat. Miten ihmeessä lopuistakin ylimääräisistä pääsee eroon, kun on jo näin tiukasti karsittu? Vinkit ovat tarpeen!
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Montako pyyhettä teillä on? Minulla on aika monta, mutta jos liikaa karsii, niin joutuu pesemään vajaita koneellisia sitten, eikä sekään ole järkevää.
Montako kpl lautasta (matala/syvä jne) teillä sinkuilla on? Entä lasia, tai kattilaa/pannua?
Ap
Ei tuo asioiden määrä ole varmaankaan kynnyskysymys. Siinä ei ole paljon eroa, onko sinulla 6 vai 12 lautasta. Mutta kaikenlaisia keittiötarvikkeita tahtoo keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla olla liikaa. Ja astiastojakin saattaa olla useampia, kun on juhla-astiat erikseen. Sitten on kaikenlaisia tarjoiluastioita, kakkuvuokia ja uunivuokia ties sun mitä joka lähtöön. Ja yleiskone, jäätelökone, lihamylly jne jne. Tuo on se osasto, joka on päässyt rönsyämään ja sitä pitää karsia rankalla kädellä.
Pyyhkeet voi pestä samassa koneessa lakanoiden kanssa, joten pyykkäämisen takia niitä ei tarvii säästää määräänsä enempää.
Vierailija kirjoitti:
30 neliön asunto on todella pieni, ei vain lattiapinta-alaltaan, vaan myös kaapit ja komerot ovat pienempiä ja niitä on vähemmän kuin 90-neliöisessä, samoin muut säilytystilat. Hämmästyt vielä miten pieni koppero sellainen onkaan. Itse yllätyin jo 43 neliöisesti 38 neliöiseen muuttaessani, viisi vaivaista neliötä näyttää tekevän valtavan eron.
30 neliöinen on oikeasti 15m2 kun lasketaan pois kylpyhuone, eteinen ja kaappien viemä pinta-ala.
Kellariin ja ullakolle saa hyvin pakattuna jotain menemään. Muttei mitään mitä naapurin kelaturisti voisi tarbitessaan ottaa omaan tai sukunsa käyttöön.
Kai tiedät ap että jos asunto on uusi niin siinä 34 m2 kopissa on sitten 12 neliön kylpyhuone?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako pyyhettä teillä on? Minulla on aika monta, mutta jos liikaa karsii, niin joutuu pesemään vajaita koneellisia sitten, eikä sekään ole järkevää.
Montako kpl lautasta (matala/syvä jne) teillä sinkuilla on? Entä lasia, tai kattilaa/pannua?
Ap
Käytän yhtä lautasta, yhtä lasia ja yhtä mukia, joita sitten käsin tiskaan käytön jälkeen. Kaapissa on muutama ylimääräinen jos sattuu vieraita tulemaan. Yksi paistinpannu, kaksi kattilaa.
Jos tuntuu ettet henno heittää enempää pois, niin pakkaat ne tiukasti laatikoihin ja viet jonnekin varastoon. Aikanaan huomaat, että et enää edes muista mitä siellä varastossa on, kun et sitä rojua ole tarvinnut ja sen jälkeen loputkin on helppo heittää mäkeen. On todella helpottava fiilis kun saa vuosikausien roinat pois nurkista.
Tuhl
Pötyä. Heti käytön jälkeen kun huuhtelee, niin ei siinä tarvitse mitään läträtä. Paljon isompi ympäristöhaitta on hommata astianpesukone turhaan. Yhden valmistamiseen ja kuljettamiseen kuluu enemmän vettä ja energiaa kuin sinkku saa vuosikymmenissä käytettyä.astioidensa pesuun.
Miksi muuttaa 90m2 johonkin itsarikoppiin ei 90m2 aikuiselle edes ole paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa. En voisi kuvitellakaan ahtautuvani noin minimalistisiin puitteisiin. Runsas tavara tekee onnelliseksi ja luo mielenrauhaa, vaikka kuinka muuta väitettäisiin.
Kamalaa ennakkoluuloisuutta yksiöasumisesta. Asun itse yksiössä. Sitä ennen oli 5 huonetta, etu- ja takaterassit ja oma piha. Runsas sisustus on minulla ollut aina yksiössänikin, ei todellakaan mikään minimalistikoti, löytyy prinsessasänky, sisutustakka ja hienoja esineitä, korkeita viherkasveja ym. Vain roina puuttuu. Olen saanut vain kehuja yksiökodistani, niin läheisiltä kuin vuokranantajaltakin.
Lapset vievät omat rojut, niin eikös siinä ittellä aikalailla jää sitä omaa tavaraa sinne pienempään kämppään? Lapset muutti,niin kai ne vei mennessään myös lakanoita ja pyyhkeitä? Muutoin vaan karsit niitä, jos sulla siis tyyliin on vielä ison perheen lakana/pyyhemäärä. Huonoimmat kattilat pois jne.
Jos sulla ei oo enää karsittavaa,niin sit 30 neliöö on liian vähän. Tai pienempi sohva ja ruokapöytä...?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pyyhkeitä on 6 kylpypyyhettä, 6 käsipyyhettä, 12 pikkupyyhettä (käytän keittiössä käsipyyhkeenä ja kylppärissä kasvopyyhkeenä 30x50 kokoa), astiapyyhkeitä 6.
Aterimia Savonian 6kpl/laji setti, pikkulusikoita kuitenkin 9kpl, 2 leikkuulautaa, 2 veistä, iso kattila, pieni kattila, reunallinen paistinpannu (paistokasari?), pieni uunivuoka, iso uunivuoka. Matala piirakkavuoka ja 1 tarjoilulautanen. Juomalaseja on liikaa, 6 pientä ja 7 isoa. Mukejakin on liikaa, 12 kpl. Lautasia 6 isoa syvää, 6 leipälautasta, 6 matalaa ruokalautasta, 4 myslikulhoa, 4 neliskanttista keskisyvää lautasta (esim pastalle täydelliset). 3 pientä kauhaa, 1 iso kauha, muitakin työvälineitä 1 kpl (kuorimaveitsi, paistinlasta, sekoitushaarukka, vispilä, spagettikauha, juustohöylä, perunanmuussain). Salaattiottimia on kahdet, vaikken ikinä tee salaattia, en omista salaattikulhoakaan.
On paljon asioita joita en omista, koska en tarvitse: kaulin, kakkuvuoka, tehosekoitin, blenderi, leivänpaahdin, kahvinkeitin, mittasetti (mitta-asteikollinen 3dl pikkukannu on), keittiövaaka ja airfryer nyt ainakin tuli mieleen.
Pitkään pärjäsin ilman siivilää ja kakkulapiotakin, yli kymmenen vuotta. Sitten päätin ostaa siivilän, jotta saisin kikherneet huuhdeltua. Ja kakkulapion totesin juustohöylää asiallisemmaksi työvälineeksi omenapiirakan tarjoiluun (juustohöylä toimi tehtävässä viitisen vuotta).
Vierailija kirjoitti:
Ap
Varmasti yksin asuvalle riittää vaikka 4 kutakin lautasta yms. Jos nyt tulee yksi kaksi ihmistä joskus syömään. Lakanat ja pyyhkeet voi pestä samassa koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Koska sen yksiön yhtiövastike on 130 euroa kuussa ja tämän 90 neliön yhtiövastike on 590 euroa kuussa. Lisäksi myyntihinnasta jää merkittävä säästö. Jos laskee esim 3% tuoton säästyvälle summalle, niin muuttamalla tällä lailla pienempään saan n 700 euroa kuukaudessa enemmän käteen. Siksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käytän yhtä lautasta, yhtä lasia ja yhtä mukia, joita sitten käsin tiskaan käytön jälkeen. Kaapissa on muutama ylimääräinen jos sattuu vieraita tulemaan. Yksi paistinpannu, kaksi kattilaa.
Jos tuntuu ettet henno heittää enempää pois, niin pakkaat ne tiukasti laatikoihin ja viet jonnekin varastoon. Aikanaan huomaat, että et enää edes muista mitä siellä varastossa on, kun et sitä rojua ole tarvinnut ja sen jälkeen loputkin on helppo heittää mäkeen. On todella helpottava fiilis kun saa vuosikausien
kuules mummo, on ihan laskelmin todistettu että käsin tiskaaminen tuhlaa enemmän vettä kuin tiskikone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa. En voisi kuvitellakaan ahtautuvani noin minimalistisiin puitteisiin. Runsas tavara tekee onnelliseksi ja luo mielenrauhaa, vaikka kuinka muuta väitettäisiin.
Kamalaa ennakkoluuloisuutta yksiöasumisesta. Asun itse yksiössä. Sitä ennen oli 5 huonetta, etu- ja takaterassit ja oma piha. Runsas sisustus on minulla ollut aina yksiössänikin, ei todellakaan mikään minimalistikoti, löytyy prinsessasänky, sisutustakka ja hienoja esineitä, korkeita viherkasveja ym. Vain roina puuttuu. Olen saanut vain kehuja yksiökodistani, niin läheisiltä kuin vuokranantajaltakin.
Hehe, vuokranantaja käy katsomassa omaa asuntoaan ja kehuu sitä🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sen yksiön yhtiövastike on 130 euroa kuussa ja tämän 90 neliön yhtiövastike on 590 euroa kuussa. Lisäksi myyntihinnasta jää merkittävä säästö. Jos laskee esim 3% tuoton säästyvälle summalle, niin muuttamalla tällä lailla pienempään saan n 700 euroa kuukaudessa enemmän käteen. Siksi.
Ap
Maailmassa on muitakin asuntoja kuin 30 neliön kokoisia.
Olen aloittanut saman projektin vaikka neliöt eivät putoa kuin puoleen (63 -> n. 40). Muutto suunnilleen kesällä. Ihana ajan kanssa tyhjentää kaikki, nyt kellarikomerosta mennyt jo monta jätesäkillistä suoraan roskiin sekä myös Vintediin ja UFF:iin. Jotain lasten vanhoja harrastustavaroita jne. Aika raakasti heittelen roskiinkin. Joka säkistä tulee helpompi ja helpompi hengittää vaikka ne ovat vasta kellarikomeron tavaroita!
Lasten tavarat jaan lopulta omiin säkkeihin ja annan kullekin mukaan kun käyvät kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli et ole vielä myynyt vanhaa? Sulle taitaa tulla yllätyksenä miten vähän siitä nykyään saa.
Vierailija kirjoitti:
Keittiötavaroista hankkiudut kylmästi eroon niistä joita et käytä. Pidä vaikka viikon ajan kirjaa mitä astioita käytät. Ne säästät. Esim yksi ihminen pärjää hyvin kuudella haarukalla. Eikä lautasiakaan tarvitse kuutta enempää per koko, jotain jogurttikulhoja riittää vähempikin. Jos vieraita on tulossa ja aiot heille jotain tarjota pyöräytät tiskikoneen pikaohjelmalla lautaset ja aterimet puhtaiksi heitä varten. Ei mitään järkeä pitää erillistä kahvitteluastiastoa noin pienissä neliöissä. Kattiloita riittää kaksi, yksi isompi ja toinen pienempi. Paistokasari paistinpannun sijaan, niin voit tehdä kastikkeet siihen. Tarjoilulautasia max 2 kpl, muut poistoon.
Ihan samaan lokeroon menee 20 haarukkaa kuin kuusikin, niiden heittäminen pois ei hyödytä mitään säilytysmielessä. Kattiloiden riittävyyteenkin vaikuttaa enemmän kokkaustyyli kuin henkilöiden määrä, toiset valmistavat useamman ruokalajin kerrallaan ja joku ei kokkaa itse ikinä.
Jos asuisin yksin, tarvitsisin keittiööni 2litran kasarin,5litran kattilan,valurautapannun,uuninkestävän vuoan ja haudutuspadan, 2kpl syvä/matala lautanen/leipälautanen/ehkä puurokulho,2kahvimukia/lasia,2kpl kaikkia ateriamia,1 kunnollinen kokkiveitsi,juuresveitsi,kuorimaveitsi,leikkuulauta,salaattikulho ja taikinakulho,sähkövatkaine tai tehosekoitin,1kpl paistolasta,puuhaarukka,kauha ja iso puulusikka. Vuodevaatteita tarvittaisiin käyttöön 1 setti ja kaappiin 2 varasettiä,peittoja ja tyynyjä kahdet kumpaakin. Vaatteista ehkä yksi talvitakki/housut/kengät, yhdet välikausivaatteet kevät ja syksyajalle ja kumpparit, kesäksi jokin takki. Pari hametta,housuja,paitoja ym. mitä nyt perusvaatekaappiin kuuluu. Trangian ja muita eräkamppeita tarvitsisin myös. Mattoja ei tarvitsisi olla kuin eteisessä,mutta onhan se kiva,että pienikin koti näyttää nätiltä,joten käytännössä joku matto myös olohuoneeseen. Näiden lisäksi verhot,jotka ovat neutraalit eivätkä ala häiritä silmää vuosienkaan käytössä. Tuossa ehkä muutama vinkki.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaihda pienempään koneeseen.Ei kai niitä pyyhkeitäkään voi yksin niin kauan säilöä, että tulee kone täyteen? Vai miten usein vaihdat pyyhettä? Tosin meillä pestään pyyhkeet ja lakanat samassa.
Mä muuttaisin pieneen kaksioon mieluummin kuin yksiöön. Ei seinät niin kaadu päälle kun vaihtaa välillä huonetta. Neliön myynnissä jäänee rahaa, jonka voi muodikkaasti sijoittaa ja elellä tuotoilla.
Tuhlaa vettä niiden yksien astioiden jatkuvalla läträämisellä sen sijaan että pesisit useammat astiat tiskikoneessa.