Aion muuttaa 90 neliöstä 30 neliöön, miten karsia tavaraa?
Eli 4 h perheasunnosta yksiöön, kun lapset ovat muuttaneet omilleen. Haluan minimaaliset asuinkulut, jotta tulee taloudellista riippumattomuutta. Olen nyt karsinut tavaroita jo vaikka kuinka paljon, mutta sitä on silti moninkertaisesti liikaa!
Kaikki ns turha on jo konmaritettu ja on tullut seinä vastaan. Esim olen jo vähentänyt kirjoja yhden kirjahyllyn verran, en on jäljellä yksi, joten niitä ei tarvitse vähentää. Erilaisia keittiötavaroitq on hirveästi,,samoin vaatteita ja kenkiä, sekalaista ns tarpeellista. Lakanoita on 2 kierrokseen eli vain yhdet varalakanat. Miten ihmeessä lopuistakin ylimääräisistä pääsee eroon, kun on jo näin tiukasti karsittu? Vinkit ovat tarpeen!
Kommentit (125)
Luovuin divaanisohvasta, isosta pölyimurista, jostain matoista, kirjahyllyn yläosasta, kirjoista, sekalaisista hilpehööreistä, tuoremehulinkosta, savipadista, turhista astioista ja kauhoista ja lusikoista, polkupyörästäNaapureille kelpasi kaikki.
Tärkeimmät jätin, eli sängyn, vuodevaatteet, yöpöydän, pesukoneen, kuivarummun ja vähän astioita.
Vähällä pärjää
Tässä keskustelussa on kyllä tosi omituisia kommentteja. Yksiöitäkin on pohjaltaan erilaisia, myös sijainti tai piha/parveke tekee paljon siinä, miten viihtyy. Kaikki eivät viihdy eikä tarvitsekaan.
Itse asuin pitkään 25 neliön yksiössä enkä tosiaankaan kokenut eläväni missään itsemurhakopissa. Lapsuuteni ja nuoruuteni asuin omakotitalossa.
Tuohon 25 neliöön minulla mahtuivat huonekaluista pöytä ja neljä tuolia, kirjahylly (tosin harkitsisin seinälle kiinnitettävää jos kirjoja ei ole kovin paljon), arkkupöytä joka toimi myös tv-tasona ja jonka sisällä säilytystilaa, iso vuodenojatuoli ja avattava sohvasänky. Häkkivarastoon voi toki osan romppeista viedä tai ehkä vuokrata erillisen varaston, kuten täällä on ehdotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako pyyhettä teillä on? Minulla on aika monta, mutta jos liikaa karsii, niin joutuu pesemään vajaita koneellisia sitten, eikä sekään ole järkevää.
Montako kpl lautasta (matala/syvä jne) teillä sinkuilla on? Entä lasia, tai kattilaa/pannua?
Ap
Käytän yhtä lautasta, yhtä lasia ja yhtä mukia, joita sitten käsin tiskaan käytön jälkeen. Kaapissa on muutama ylimääräinen jos sattuu vieraita tulemaan. Yksi paistinpannu, kaksi kattilaa.
Jos tuntuu ettet henno heittää enempää pois, niin pakkaat ne tiukasti laatikoihin ja viet jonnekin varastoon. Aikanaan huomaat, että et enää edes muista mitä siellä varastossa on, kun et sitä rojua ole tarvinnut ja sen jälkeen loputkin on helppo heittää mäkee
Laitahan sitten tutkimusdataa pöytään. Tiedätkö paljon yhden teräskilon valmistamiseen menee vettä ja energiaa? Saati sitten noiden harvinaisempien mineraalien kaivuu ja prosessointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako pyyhettä teillä on? Minulla on aika monta, mutta jos liikaa karsii, niin joutuu pesemään vajaita koneellisia sitten, eikä sekään ole järkevää.
Montako kpl lautasta (matala/syvä jne) teillä sinkuilla on? Entä lasia, tai kattilaa/pannua?
Ap
Käytän yhtä lautasta, yhtä lasia ja yhtä mukia, joita sitten käsin tiskaan käytön jälkeen. Kaapissa on muutama ylimääräinen jos sattuu vieraita tulemaan. Yksi paistinpannu, kaksi kattilaa.
Jos tuntuu ettet henno heittää enempää pois, niin pakkaat ne tiukasti laatikoihin ja viet jonnekin varastoon. Aikanaan huomaat, että et enää edes muista mitä siellä varastossa on, kun et sitä rojua ole tarvinnut
Täti katsoo mitä se lämminvesi maksaa!
Astianpesukone kuluttaa vettä huomattavasti vähemmän kuin käsin tiskatessa. Vettä voi säästää myös asentamalla astianpesukoneeseen lämminvesiliitännän, käyttämällä täysiä koneellisia, valitsemalla vettä säästävän mallin ja sulkeemalla pesukoneen hana käytön jälkeen.
Kuinka paljon astianpesukone kuluttaa vettä? Tämä kysymys askarruttaa monia. Saatat peräti kuvitella silmiesi edessä, kuinka astianpesukoneen sisäosa on ääriään myöten täynnä loiskuvaa vettä. Tällöin saatat yllättyä, kun kuulet, että laitteet käyttävät noin 10 litraa vettä pesua kohden. Näin alhainen astianpesukoneen vedenkulutus on mahdollista pumppujen, suodattimien ja suihkusuuttimien järjestelmän ansiosta, joka kierrättää samaa vettä koko pesun ajan. Lisäksi jokainen suihku toimii korkealla paineella ja älykkäissä kulmissa, jotta jokainen kolonen ja rako puhdistuu, poistaen sitkeimmätkin tahrat.
Vertailun vuoksi saman määrän astioiden pesemiseen käsin tarvittaisiin noin 117 litraa vettä pesualtaassa ja vieläkin enemmän, jos pesu tapahtuu juoksevan veden alla. Siis yli kymmenen kertaa enemmän vettä!1
1 Bonnin yliopiston SOFW-lehdessä nro 3/2006 julkaistu tutkimus, jossa yli 100 osallistujaa useista Euroopan maista pesi käsin 13-osaisen astiaston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos tuntuu ettet henno heittää enempää pois, niin pakkaat ne tiukasti laatikoihin ja viet jonnekin varastoon. Aikanaan huomaat, että et enää edes muista mitä sie
Luuletko oikeasti, että yksittäinen pesukone on energiatehokkaampi veden lämmitykseen, kuin keskitetty järjestelmä? Miksi meillä ei silloin ole joka kämpässä omat laitteet vedenlämmitykseen?
Minulla on 35 neliötä. Lautasia, tavallisia ja syviä on molempia 3kpl. Laseja 5 kpl, kahvikuppeja 4 kpl. Yksi lasivuoka, yksi pieni kattila ja yksi suurempi. Yksi paistinpannu. Sauvasekoitin ja kahvinkeitin. Ruokailuvälineitä ehkä 5 kpl kaikkia. Pari keittiöveistä. Eli keittiökamat minimissä. Minulla ei ole astianpesukonetta.
Isoja pyyhkeitä 3kpl, käsi/kasvopyyhkeitä 3kpl. Lakanoita kaksi settiä.
Tilaa vie harmittavasti eniten harrastuskamat. Eli erilaiset liikuntavälineet, joihin sisältyy esim monoja ja juoksukenkiä ja retkeilyvälineitä.
Huonekaluista suuri osa on tehty mittojen mukaan, esim hyllyt ja kaapit, jotta tilankäyttö on maksimoitu ja näyttääkin hyvältä. Mutta olisi ihanaa jos olisi Ari neliötä lisää. Jos en harrastaisi mitään, niin tämä olisi ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos tuntuu ettet henno heittää enempää pois, niin pakkaat ne tiukasti laatikoihin ja viet jonnekin varastoon. Aikanaan huomaat, että et enää edes muista mitä siellä varastossa on, kun et sitä rojua ole tarvinnut ja sen jälkeen loputkin on helppo heittää mäkeen. On todella helpottava fiilis kun saa vuosikausien roinat pois nurkista.
Aika harva on noin yksinäinen ja katkera ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos tuntuu ettet henno heittää enempää pois, niin pakkaat ne tiukasti laatikoihin ja viet jonnekin varastoon. Aik
Luuletko oikeasti, että yksittäinen pesukone on energiatehokkaampi veden lämmitykseen, kuin keskitetty järjestelmä? Miksi meillä ei silloin ole joka kämpässä omat laitteet vedenlämmitykseen?
Astianpesukone kytketään aina suoraan lämpimään veteen suoraan. Ei sen tarvitse vettä lämmittää. Pyykinpesukone on tietty kytketty kylmään veteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa. En voisi kuvitellakaan ahtautuvani noin minimalistisiin puitteisiin. Runsas tavara tekee onnelliseksi ja luo mielenrauhaa, vaikka kuinka muuta väitettäisiin.
Kamalaa ennakkoluuloisuutta yksiöasumisesta. Asun itse yksiössä. Sitä ennen oli 5 huonetta, etu- ja takaterassit ja oma piha. Runsas sisustus on minulla ollut aina yksiössänikin, ei todellakaan mikään minimalistikoti, löytyy prinsessasänky, sisutustakka ja hienoja esineitä, korkeita viherkasveja ym. Vain roina puuttuu. Olen saanut vain kehuja yksiökodistani, niin läheisiltä kuin vuokranantajaltakin.
Prinsessasänky ja sisustustakka 🤣. Onhan tämä parodiaa, onhan?
Moderni astianpesukone 45 cm voi käyttää alle 6 litraa vettä yhdellä pesukerralla, mikä on merkittävästi vähemmän verrattuna käsin tiskaamiseen. Tämä veden säästö johtuu paitsi parantuneesta suunnittelusta, myös tehokkaammista pesumenetelmistä ja tarkemmista vesisuihkuista.
Nykyiset astianpesukoneet hyödyntävät monimutkaisia pesuohjelmia, jotka sopeutuvat likaisuuden asteeseen, ja näin vedenkulutus pysyy aina mahdollisimman alhaisena. Lisäksi, nämä koneet käyttävät edistyneitä sensoreita varmistaakseen, että vettä käytetään ainoastaan tarpeellinen määrä, mikä lisää niiden ympäristöystävällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa. En voisi kuvitellakaan ahtautuvani noin minimalistisiin puitteisiin. Runsas tavara tekee onnelliseksi ja luo mielenrauhaa, vaikka kuinka muuta väitettäisiin.
Kamalaa ennakkoluuloisuutta yksiöasumisesta. Asun itse yksiössä. Sitä ennen oli 5 huonetta, etu- ja takaterassit ja oma piha. Runsas sisustus on minulla ollut aina yksiössänikin, ei todellakaan mikään minimalistikoti, löytyy prinsessasänky, sisutustakka ja hienoja esineitä, korkeita viherkasveja ym. Vain roina puuttuu. Olen saanut vain kehuja yksiökodistani, niin läheisiltä kuin vuokranantajaltakin.
Prinsessasänky ja sisustustakka 🤣. Onhan tämä parodiaa, onhan?
Kyllä noin mauttomia naisihmisiä on olemassa. Esim Porissa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on kyllä tosi omituisia kommentteja. Yksiöitäkin on pohjaltaan erilaisia, myös sijainti tai piha/parveke tekee paljon siinä, miten viihtyy. Kaikki eivät viihdy eikä tarvitsekaan.
Itse asuin pitkään 25 neliön yksiössä enkä tosiaankaan kokenut eläväni missään itsemurhakopissa. Lapsuuteni ja nuoruuteni asuin omakotitalossa.
Ja ympäristö vaikuttaa monella paljon. En muuttaisi 30 neliön asuntoon kerrostalossa, tuntuisi että tukehdun, mutta saman kokoinen mökkerö on oikein ihana. Syy: maisema ja oma iso tontti omassa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukone kuluttaa vettä huomattavasti vähemmän kuin käsin tiskatessa. Vettä voi säästää myös asentamalla astianpesukoneeseen lämminvesiliitännän, käyttämällä täysiä koneellisia, valitsemalla vettä säästävän mallin ja sulkeemalla pesukoneen hana käytön jälkeen.
Kuinka paljon astianpesukone kuluttaa vettä? Tämä kysymys askarruttaa monia. Saatat peräti kuvitella silmiesi edessä, kuinka astianpesukoneen sisäosa on ääriään myöten täynnä loiskuvaa vettä. Tällöin saatat yllättyä, kun kuulet, että laitteet käyttävät noin 10 litraa vettä pesua kohden. Näin alhainen astianpesukoneen vedenkulutus on mahdollista pumppujen, suodattimien ja suihkusuuttimien järjestelmän ansiosta, joka kierrättää samaa vettä koko pesun ajan. Lisäksi jokainen suihku toimii korkealla paineella ja älykkäissä kulmissa, jotta jokainen kolonen ja rako puhdistuu, poistaen sitkeimmätkin tahrat.
Verta
Jaa, no itselläni on kulunut 10-15litraa vettä isommassakin käsitiskissä,että näin se on erilaista tutkimustulokset ja käytännön elämä. Lämmin vesi tulee vedenkeittimellä tai hellalla kun vesi lämpiää lieden hukkalämmöllä ruoanlaiton jälkeen, hanasta en valuta kuin kylmän veden. Tutkimuksessa tuskin huomioitiin esimerkiksi astioiden nopeaa huuhtelua ennen koneeseen laittoa tai liotusvettä likaisimpien astioiden (kattilat yms) kohdalla. Tämä tutkimus on kuitenkin tehty täydellä astianpesukoneella, ei yhden hengen taloudesta,jossa käytössä on esimerkiksi vain yksi lautanen ja muki. Kun astioita ei jokaisen käyttökerran jälkeen välttämättä edes huuhdella,vaan vaikka pyyhitään kostealla talouspaperilla, tiskaamiseen ei ole tarvetta kuin kerran päivässä.
"Varmaan ihana elämä sulla. Ne harvat vuodet jotka enää elät."Olipas kirjoittajalla masentava kirjoitus.
Hetkinen, ajattelin elää vielä monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaatopaikalle ja molokkiin/kierrätykseen vaan kaikki mitä et tarvi. Niin minäki tein kun muutin eron jälkeen pieneen yksiöön.
Naisten järkevää tavaroiden hankkimista 🤣
Ostohetkellä: Oooo, miten ihana, tää on pakko saada!
Muuttohetkellä: Surutta roskiin vaan kaikki paskat...
Okei. Me muutimme 170 m2:stä 86 m2:öön. Neliöt siis puolittuivat. En ole koskaan ollut mikään järjetön tavaran hamstraaja, mutta riitähän tuota rompetta lapsiperheessä jokaiseen vuodenaikaan ja sesonkiin.
Tavaraa lähti ihan älyttömästi. Kävin kaiken läpi reilussa 3 kk:ssa: myin, lahjoitin, kierrätin.Yhtään kuormaa ei lähtenyt Sorttiin, eikä taloyhtiön roskis pullistellut jäljiltämme, siitä olen ylpeä.
Tavaran karsiminen onnistuu kyllä, mutta tuo neliömäärä on kyllä jo armottoman pieni. But If there is a will, there is a way. Siltikin harkitsisin sinuna n.45 m2 asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kolmet pyyhkeet ja kolmet vuodevaatteet. Kaksillakin pärjäisi. Neljä syvää lautasta, neljä matalaa lautasta, neljä pientä lautasta, neljä jogurttikulhoa ja neljä teekuppia (noin monta siltä varalta että tulee vieraita, mutta minulla käy korkeintaan kolme vierasta kerrallaan). Yksin asuja tulee toimeen kahdella kattilalla ja yhdellä paistinpannulla. Yksi uunivuoka, yksi piirakkavuoka.
Olen tehnyt saman operaation kuin ap eli muuttanut isosta perheasunnosta pieneen yksiöön. Ei minkäänlaista ongelmaa. Työläin saneerauskohde oli kirjahylly, koska minulla on paljon kirjoja, mutta pyysin antikvariaatin omistajaa käymään ja viemään pois kaiken mitä hän halusi. Kirjoja lähti autolastillinen. Vaatevarastoni on karsittu minimiin. Huonekaluja jäi sänky, nojatuoli, pieni kirjakaappi ja työpöytä joka toimii myös ruokapöytänä, sekä neljä pientä tuolia. Voilà!
PS Eikä minulta mitään puutu.
Yksiössä on pakko pitää vuodenaikavaatejärjestelmää, eli väärän vuodenajan vaatteet aina kellari- tai ullakkokoppiin, Sama vierasastioiden kanssa. Huonekaluista valitse pienimmät ja tuplatoimintoiset. Sohvapöydät, kukkapöydät yms. turhuudet jätät pois. Kannattaa mieluummin muuttaa liian vähän kamaa kuin sopivasti, koska uudessa kodissa asuminen vasta kertoo, mitä todella tarvitset siinä asumiseen.