Aion muuttaa 90 neliöstä 30 neliöön, miten karsia tavaraa?
Eli 4 h perheasunnosta yksiöön, kun lapset ovat muuttaneet omilleen. Haluan minimaaliset asuinkulut, jotta tulee taloudellista riippumattomuutta. Olen nyt karsinut tavaroita jo vaikka kuinka paljon, mutta sitä on silti moninkertaisesti liikaa!
Kaikki ns turha on jo konmaritettu ja on tullut seinä vastaan. Esim olen jo vähentänyt kirjoja yhden kirjahyllyn verran, en on jäljellä yksi, joten niitä ei tarvitse vähentää. Erilaisia keittiötavaroitq on hirveästi,,samoin vaatteita ja kenkiä, sekalaista ns tarpeellista. Lakanoita on 2 kierrokseen eli vain yhdet varalakanat. Miten ihmeessä lopuistakin ylimääräisistä pääsee eroon, kun on jo näin tiukasti karsittu? Vinkit ovat tarpeen!
Kommentit (125)
Tavaraa ja tavaraa..luulin että tytöt ois täällä jo jakaneet tavaraansa kun ovat jo vaikka ja kuinka kauan pihtailleet.. tuntuu jo että munat surkastuu.. 😪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa. En voisi kuvitellakaan ahtautuvani noin minimalistisiin puitteisiin. Runsas tavara tekee onnelliseksi ja luo mielenrauhaa, vaikka kuinka muuta väitettäisiin.
Kukin tavallaan, mutta minulle tuo enemmän mielenrauhaa pienet menot.
Ap
Pienessä asunnossa maksat neliöistä enemmän kuin isossa. Siksi ei kannata asua liian pienessä, jos varaa on vähän isompaankiin. 30 neliötä on se yksi huone, tai ehkä 2 tosi pientä huonetta. Pitää karsia tosi rajusti tavaroita jos lähtökohta on 90 neliötä. Niin kuin joku jo mainitsi, kaappitilaa on tosi vähän.
"Täti katsoo mitä se lämminvesi maksaa!"
Tämä täti tuli,katsoi ja näki ja ryhtyi lämmittämään kylpyvetensäkin liedellä/vedenkeittimessä. Vesilaskut tippuivat puolella,mutta sähkölasku ei mainittavasti noussut tämän 6kkn kokeilun aikana. Taloyhtiöt vetävät kivasti välistä vesilaskuissaan, jos ette vielä ole huomanneet :) T.eri täti
Vierailija kirjoitti:
Tavaraa ja tavaraa..luulin että tytöt ois täällä jo jakaneet tavaraansa kun ovat jo vaikka ja kuinka kauan pihtailleet.. tuntuu jo että munat surkastuu.. 😪
Niin justiinsa.
Antakkeeee antakkeeeee!
Vierailija kirjoitti:
Kirjojen säilömistä en ymmärrä, koska kirjastosta voi niitä lainata. Meillä on sellainen tuo ja vie hylly, johon itse vein valtaosan kirjoistani ja lehdistäni pikkuhiljaa pois. Vain muutaman säilytin. Tavaroita täällä ottaa vastaan kierrätyskeskus ja seurakunta (ukrainalaisille).
Kaikkia kirjoja ei saa kirjastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin justiinsa.
Antakkeeee antakkeeeee!
Ai nämä FEMCELLIT? 🤣
"Astianpesukone kytketään aina suoraan lämpimään veteen suoraan. Ei sen tarvitse vettä lämmittää. Pyykinpesukone on tietty kytketty kylmään veteen."
PuoliOT, uteliaisuudesta. Jos ei ole lämminvesihanaa, kai apk:n voi silloin kylmään kytkeä?
Vierailija kirjoitti:
"Astianpesukone kytketään aina suoraan lämpimään veteen suoraan. Ei sen tarvitse vettä lämmittää. Pyykinpesukone on tietty kytketty kylmään veteen."
PuoliOT, uteliaisuudesta. Jos ei ole lämminvesihanaa, kai apk:n voi silloin kylmään kytkeä?
Olen eri, mutta voi. Meillä on näin, koska lämmin vesi on kivempaa suihkun hanassa kuin astianpesukoneelle.
Tisseissä tärkeintä on se väli, muuten ei ole väliä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjojen säilömistä en ymmärrä, koska kirjastosta voi niitä lainata. Meillä on sellainen tuo ja vie hylly, johon itse vein valtaosan kirjoistani ja lehdistäni pikkuhiljaa pois. Vain muutaman säilytin. Tavaroita täällä ottaa vastaan kierrätyskeskus ja seurakunta (ukrainalaisille).
Kaikkia kirjoja ei saa kirjastosta.
Sitä paitsi kirjoista voi pitää myös esineinä. Minulle kirjat edustavat kodikkuutta. Asunto, jossa ei ole reippaan kokoista kirjahyllyjä, ei ole minun kotini. Muuttaessani omakotitalosta pienehköön kerrostalokolmioon, olin jo hävittämässä suurinta osaa (rakkaista) kirjoistani. Onneksi palkkaamani sisustusihminen hoksasi, miten olohuoneeseen saadaan mahtumaan iso kirjahylly. Olen hänelle ikuisesti kiitollinen! Tästä sisustusihmisestä oli muutenkin paljon iloa; hänen avullaan uuteen kotiin ei tarvinnut juurikaan hankkia huonekaluja, kun hän poimi vanhasta sisustuksesta parhaat palat, jotka istuvat mittasuhteiltaan ja tyyliltään (hieman tuunattuina) mainiosti myös uuteen ympäristöön. Useimmat ratkaisut ovat sellaisia, joita en itse olisi osannut ajatella.
Asun 34 neliössä ja säilytystilaa ei tavaroille ole tarpeeksi, vaikka olen suht minimalisti. Muuta 40-50 neliöön, kun sulla on kerran varaa valita. Siinä neuvoni. Sä et tule sopeutumaan 30 neliöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksiössä on pakko pitää vuodenaikavaatejärjestelmää, eli väärän vuodenajan vaatteet aina kellari- tai ullakkokoppiin, Sama vierasastioiden kanssa. Huonekaluista valitse pienimmät ja tuplatoimintoiset. Sohvapöydät, kukkapöydät yms. turhuudet jätät pois. Kannattaa mieluummin muuttaa liian vähän kamaa kuin sopivasti, koska uudessa kodissa asuminen vasta kertoo, mitä todella tarvitset siinä asumiseen.
Niin, kannattaa tosiaan jättää pois sohvapöytä, kun ei pieneen yksiöön mahdu sohvaakaan. Minulla mahtui yksiöön 1 pöytä, 2 pikkutuolia, 2 jakkaraa ja sänky.
Apua, ilman sohvaa en tulisi yksinkertaisesti toimeen. Ainoa, jossa selkäni kestää istua. Sen sijaan yksiössäni on vain pieni pöytä ja yksi tuoli. Eihän tänne mahdu vieraitakaan. Tapaan ihmisiä muualla.
^ Ne kirjat tyypillisesti tuppaa olemaan jotain Valittujen palojen kokoelmia, mitä olen kirjahyllyjen anteja kodeissa katsellut.
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukone kuluttaa vettä huomattavasti vähemmän kuin käsin tiskatessa. Vettä voi säästää myös asentamalla astianpesukoneeseen lämminvesiliitännän, käyttämällä täysiä koneellisia, valitsemalla vettä säästävän mallin ja sulkeemalla pesukoneen hana käytön jälkeen.
Kuinka paljon astianpesukone kuluttaa vettä? Tämä kysymys askarruttaa monia. Saatat peräti kuvitella silmiesi edessä, kuinka astianpesukoneen sisäosa on ääriään myöten täynnä loiskuvaa vettä. Tällöin saatat yllättyä, kun kuulet, että laitteet käyttävät noin 10 litraa vettä pesua kohden. Näin alhainen astianpesukoneen vedenkulutus on mahdollista pumppujen, suodattimien ja suihkusuuttimien järjestelmän ansiosta, joka kierrättää samaa vettä koko pesun ajan. Lisäksi jokainen suihku toimii korkealla paineella ja älykkäissä kulmissa, jotta jokainen kolonen ja rako puhdistuu, poistaen sitkeimmätkin tahrat.
Verta
No huh huh, mökillä kun pesen käsin astioita, hommaan menee vajaa ämpärillinen vettä eli noin 8 litraa. Tiedän kun joudun sen itse kantamaan. Kuka idiootti pesee juoksevan veden alla astiat ja tuhlaa 100 litraa?
Vierailija kirjoitti:
Montako pyyhettä teillä on? Minulla on aika monta, mutta jos liikaa karsii, niin joutuu pesemään vajaita koneellisia sitten, eikä sekään ole järkevää.
Montako kpl lautasta (matala/syvä jne) teillä sinkuilla on? Entä lasia, tai kattilaa/pannua?
Ap
Kylpypyyhkeitä 3, käsipyyhkeitä 5, keittiön pyyhkeitä 3.
Syviä lautasia 3, ruokalautasia 4, leipälautasia 6.
Kuumille juomille mukeja 5, vesilaseja 6.
Kattiloita 2. 1 pieni ja 1 iso paistinpannu.
Aterimia 1 setti, jossa kutakin neljää aterinta 6 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Kaatopaikalle ja molokkiin/kierrätykseen vaan kaikki mitä et tarvi. Niin minäki tein kun muutin eron jälkeen pieneen yksiöön.
Kierrätyskeskukseen voi viedä tai lappu vaikka kaupan ilmoitustaululle. Itse laitoin tarpeettoman pyykkikoneeni ilmoituksella kiertoon ja heti tuli työtön sen hakemaan. Toimiva oli, en petkuttanut.
Järkyttävää, kuinka ihan käyttökelpoista kamaa heitetään roskiin. Tuskin ap:lläkään mitään rikkinäistä, tahraista ja reikäistä itsellään on, mikä ei jollekin kelpaisi hyvin.
Hävetkää, maailma hukkuu paskaan ja muoviin. Uudenveroisia heitellään molokkiin. Käyttäkää loppuun tavarat ja tekstiilit. Niitä voi myös paikata ja korjaílla.
Jälleen yksi mekanismi mikä heikentää kotimaista kysyntää, ihmiset joutuu muuttamaan pienempiin asuntoihin jonne ei sovi mitään 1734 tuumaisia HD televisioita, audiovehkeitä ei kannata ostaa kun niitä ei voi soittaa kun ne kuuluu heti paperinohuiden seinien läpi naapureita häiritsemään ja niillekään ei ole tilaa, yms.
Vierailija kirjoitti:
Me vietiin muuton yhteydessä ylimääräiset astiat, liinavaatteet, ym. SPR:n Konttiin.
Joku ehdotti, että 4 isoa lautasta, 4 voileipälautasta ja 2 pastalautasta. Ei toimi ainakaan meidän kahden hengen taloudessa noin pieni lautasmäärä, sillä tiskikoneeseen mahtuu enemmän lautasia, mukeja, ym. eikä puolityhjää konetta kannata laittaa päälle. Meillä lautaset loppuvat ensin. Mukeja, laseja, haarukoita, veitsiä, ym. on aina puhtaina.
Hei, en kylläkään ehdottanut, vaan vastasin vain kysymykseen. Edeltävässä viestissä kysyttiin, montako teillä sinkuilla on, ja kerroin montako minulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksiössä on pakko pitää vuodenaikavaatejärjestelmää, eli väärän vuodenajan vaatteet aina kellari- tai ullakkokoppiin, Sama vierasastioiden kanssa. Huonekaluista valitse pienimmät ja tuplatoimintoiset. Sohvapöydät, kukkapöydät yms. turhuudet jätät pois. Kannattaa mieluummin muuttaa liian vähän kamaa kuin sopivasti, koska uudessa kodissa asuminen vasta kertoo, mitä todella tarvitset siinä asumiseen.
Niin, kannattaa tosiaan jättää pois sohvapöytä, kun ei pieneen yksiöön mahdu sohvaakaan. Minulla mahtui yksiöön 1 pöytä, 2 pikkutuolia, 2 jakkaraa ja sänky.
Apua, ilman sohvaa en tulisi yksinkertaisesti toimeen. Ainoa, jossa selkäni kestää istua. Sen sijaan yksiössäni on vain pieni pöytä ja yksi tuoli. Eihän tänne mahdu vieraitakaan. Tapaan ihmisiä muualla.
Sohva mahtuu alkovilliseen yksiöön, kun sänky on kapea ja alkovissa. Jos on putkimallinen yksiö tai haluaa vähän leveämmän sängyn, niin ei mahdu sekä sänky että sohva, jos siis haluaa pöydänkin. Jos vain suinkin pystyy, niin kannattaa olla makuuhuone erikseen.
Me vietiin muuton yhteydessä ylimääräiset astiat, liinavaatteet, ym. SPR:n Konttiin.
Joku ehdotti, että 4 isoa lautasta, 4 voileipälautasta ja 2 pastalautasta. Ei toimi ainakaan meidän kahden hengen taloudessa noin pieni lautasmäärä, sillä tiskikoneeseen mahtuu enemmän lautasia, mukeja, ym. eikä puolityhjää konetta kannata laittaa päälle. Meillä lautaset loppuvat ensin. Mukeja, laseja, haarukoita, veitsiä, ym. on aina puhtaina.