Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoikkien salaisuus

Vierailija
19.01.2025 |

Voiskos joku avata, mitkä nää kaks asiaa 

https://www.iltalehti.fi/keho/a/44982b7b-d59e-4fb9-914a-dce452ce49d3

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 173/57, liikun paljon, harrastan pitkän matkan juoksua. Muutaman kilon haluan pois joten ihan reippaasti saa kyllä liikkua eli kilometrimäärät kasvaa tästäkin. Lisänä säännöllinen ruokavalio, herkuista en edes tykkää.

Oletko mies vai nainen? Miksi haluat vielä laihtua? 

t. juoksija

Vierailija
122/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hoikkuutta jaksetaan ihmetellä? Normaali aktiivinen elämäntyyli, liikunta, normaali ruokavalio. Ei älytöntä herkkujen napostelua ja älyttömiä jättiannoksia ja pikaruokaa. Ei oikeasti ole sen ihmeellisempää.

On siinä muutakin, koska vaikka tuo resepti piti minut hoikkana ennen, se ei yhtäkkiä enää toimi. Sitä jää aika avuttomaksi, kun on ensin elänyt 50-vuotiaaksi niin, että painonhallinta on ollut ihan vaivatonta, pelkkä terve järki riittää, ja yhtäkkiä sitten mikään ei toimikaan. Vaikka miten muokkaa elämää, niin yhtäkkiä sitä vaan lihoo. 

Kannattaa käydä lääkärissä ja tarkastaa esim. Kilppariarvot, koska ei kuulosta normaalilta.

niin ja jos on esim. Lääkityksiä, hormonivalmisteita tms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävely. 

t. juoksija

Juoksu toimii vielä paremmin.

Kaikki hoikat kävelee. Juoksijoissa enemmän lösöä. 

t. juoksija

Vierailija
124/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävely. 

t. juoksija

t. juoksija

No ei se siitä juoksusta johdu. Joko on ruokavalio pielessä tai juoksu lajina vasta aloitettu. Riippuu tietysti myös juoksuharjoitus. Jos urheilulajeista yleisesti katsotaan juoksijoita niin voidaan kyllä huomata, että kestävyysjuoksijat on niitä kaikista hoikimpia. Jos katsotaan maratoonareita niin hoikkia kyllä ovat.

Vierailija
125/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hoikkuutta jaksetaan ihmetellä? Normaali aktiivinen elämäntyyli, liikunta, normaali ruokavalio. Ei älytöntä herkkujen napostelua ja älyttömiä jättiannoksia ja pikaruokaa. Ei oikeasti ole sen ihmeellisempää.

On siinä muutakin, koska vaikka tuo resepti piti minut hoikkana ennen, se ei yhtäkkiä enää toimi. Sitä jää aika avuttomaksi, kun on ensin elänyt 50-vuotiaaksi niin, että painonhallinta on ollut ihan vaivatonta, pelkkä terve järki riittää, ja yhtäkkiä sitten mikään ei toimikaan. Vaikka miten muokkaa elämää, niin yhtäkkiä sitä vaan lihoo. 

Minulle kävi samoin, mutta olin 32. Lihoin 40 kg kolmessa vuodessa. Sitä vaan tuli ja tuli. Kilppariarvot rajoilla, mutta eivät ylittäneet niitä, joten ei apua sieltä. 

Nyt takana 6 vuoden kamppailu, kun olen yrittänyt pudottaa tulleet kilot tai edes estää enemmän lihomisen.

Ainoa muutos elämässäni tuolloin oli vuorotyön aloittaminen ja sen mukana tullut univaje. Ei se kai voi oikeasti yksinään näin pahaa vahinkoa aiheuttaa? 

Vierailija
126/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävely. 

t. juoksija

t. juoksija

No ei se siitä juoksusta johdu. Joko on ruokavalio pielessä tai juoksu lajina vasta aloitettu. Riippuu tietysti myös juoksuharjoitus. Jos urheilulajeista yleisesti katsotaan juoksijoita niin voidaan kyllä huomata, että kestävyysjuoksijat on niitä kaikista hoikimpia. Jos katsotaan maratoonareita niin hoikkia kyllä ovat.

Pitkän matkan kestävyysjuoksu on ihan oma lajinsa ja vaatii hyvää kestävyyskuntoa. Säännöllisiä pitkiä 20km+ juoksulenkkejä. Ovat hoikkia ja kuluttavat paljon. 

Vierailija
127/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävely. 

t. juoksija

t. juoksija

Juoksutapahtumissa on aika raskaitakin maratoonareita. Tv:ssä näkyy huippu-urheilijoissa toki vain lähes luurankomaisia hoikkia juoksijoita.

Vierailija
128/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävely. 

t. juoksija

t. juoksija

Monilla harrastelijajuoksijoilla paino alkaa nimenomaan nousta, kun esimerkiksi viisi vuotta harrastettu.

Vierailija
129/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävely. 

t. juoksija

t. juoksija

Pitkän matkan kestävyysjuoksu on ihan oma lajinsa ja vaatii hyvää kestävyyskuntoa. Säännöllisiä pitkiä 20km+ juoksulenkkejä. Ovat hoikkia j

Varsinkin keski-ikäisillä naisilla pitkät lenkit kerryttää painoa. Against all odds.

Vierailija
130/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen hyvin hoikka ja salaisuuteni on lienee se, etten ole kiinnostunut syömisen tuomasta nautinnosta. Ihan tietoisestikin olen suunnannut intressini muihin asioihin. Jos haluan nautintoa, en esim. syö suklaata vaan vaikkapa masturboin tai harrastan seksiä kumppanini kanssa. Ja sitten rakastan liikuntaa, erityisesti tanssia ja ylipäätänsä kaikenlaista kehollista haastetta. Jooga toimii myös hyvänä nautinnon lähteenä, kuten vaikkapa juoksu kosteassa metsässä. 

En harrasta ruoanlaittoa eikä se perheessämme ole keskiössä. En perheessänikään pidä tärkeänä esim. yhteisiä ruokahetkiä vaan sitä, että mennään yhdessä esim. kiipeilemään tai luistelemaan. Kaikki lapset ovat liikunnallisia, terveitä ja hoikkia. En valita kouluruoan tasosta vaan sanon, että kaiken ruoan ei tarvitse olla hyvänmakuista. Se on polttoainetta, jotta jaksetaan. Käyn itsekin syömässä laitosruokalassa ja syön siellä mitä nyt milloinkin on. HYvää tai p

Olet lievästi alipainoinen, joten en kovasti kehuskelisi.

Menkää youtubeen ja katsokaa Sugar:The bitter truth. Robert Lustig- niminen proffa pitää luennon opiskelijoille Kalifornian yliopistossa.

Selkeää hyvää englantia. Loistava luennoitsija sokerista ja sen haitoista. 25 miljoonaa katselukertaa. Jos vain olette kiinnostuneita ravitsemuksesta.

Vierailija
131/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttamisen ja hoikkana pysymisen a ja o on ymmärtää miten elimistö toimii. Ensimmäinen seikka koskee syömäsi ruuan laatua eli onko se hiilihydraattia, proteiinia vai rasvaa. Kun syöt jotain hiilihydraattipitoista oli se sitten leipää, puuroa, maitoa tms. saat elimistöösi sokeria. Tämän sokerin elimistö käsittelee insuliinin avulla (insuliini määrittelee sen mitä elimistö energialla tekee). Kun insuliinin määrä elimistössä kasvaa tämän tarpeen seurauksena, ei elimistö kykenee polttamaan rasvaa. Kun syömäsi hiilihydraatin määrä pysyy matalana (syömällä vähän hitaita hiilihydraatteja) tai puuttuu kokonaan (syömällä pelkkää proteiinia ja rasvaa) elimistösi voi keskittyä rasvan polttoon. 

Toinen tärkeä seikka painonpudotuksessa koskee ateriarytmiä. Ihmisen tulisi syödä paljon harvemmin kuin mitä ravintosuosituksissa annetaan ymmärtää. Hyvä rytmi on enintään 3 ateriaa päivässä ja mielellään 12-16h paasto joka yö. Välillä on myös tarpeen vetää pitempiä paastoja kestoltaan 36h (tämän ajan jälkeen paaston hyödyt alkavat vähenemään, vaikka toki laihdut edelleen).Tämä paaston hyöty perustuu siihen, että paaston aikana elimistön insuliinitasot pysyvät matalana, jolloin rasva palaa. Toki paastolla on todella paljon terveyshyötyjä, mutta nämä nyt laihduttamisen näkökulmasta. Lisäksi mikäli sinulle on kertynyt paljonkin liikakiloja (erityisesti viskeraalinen rasva) kertoo se metabolisesta oireyhtymästä eli toisinsanoen hyperinsulinemiasta. Tämä tarkoittaa, että elimistöösi on kehittynyt insuliiniresistenssi, jolloin insuliinitasot ovat korkealla syömisestäsi riippumatta. Tähän parannuksena on juurikin paasto, jolloin elimistö pikkuhiljaa toipuu insuliiniresistenssistään. Ymmärrätte nyt varmaan miten hassua on, että metabolisen oireyhtymään kuuluvaa kakkostyypin diabetestä hoidetaan pistämällä elimistöön lisää insuliinia, vaikka koko ongelma johtuu juurikin siitä, että elimistössä on jatkuvasti liikaa insuliinia!

Mainitsenpa sitten vielä liikunnasta kun usein kuulee, että sillä tekisi ihmeitä laihtumisen suhteen vaikkei ruokailutottumuksiaan muuttaisi. Liikunta toki parantaa aineenvaihduntaa ja kehittää lihaksia. Lihakset taasen kuluttavat enemmän energiaa, muttei liikuntaa siis yksinään riitä, vaan tärkeämpää on ymmärtää insuliinin keskeinen merkitys aineenvaihdunnassa.  

Vierailija
132/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikkuuden salaisuus on, että syön elääkseni enkä elä syödäkseni. Paljon kasviksia ja hiilareita kohtuullisesti. Lisäksi olen onnekas, kun ei ole makeanhimoa. Pidän myös ulkoliikunnasta, mikä kuluttaa kaloreita.

Liikutko pitkiä aikoja ts. yli kolme tuntia kerrallaan kahdesti päivässä matalalla teholla vai kerran erittäin suurella teholla(huippu-urheilija) 1-2 tuntia päivässä? Jos et kumpaakaan on liikkumisen vaikutus kulutukseen niin vähäinen, että sen hyöty vihjaamassasi suhteessa on epäilyttävä. Väitän kertomasi perusteella, että syöt liian VÄHÄN ja pysyt ilmiselvästi hoikkana. Ei kannata leveillä sillä, mikä on sinulle LUONTAISTA ja elämää

Moni tykkää vähätellä liikunnan merkitystä, jopa PT:t. Kyllä se on niin, että jos on hyvin passiivinen eli tietokoneella ja sohvalla/sängyssä

Jos on lapsenakin ollut ylipainoinen niin silloin on kyllä peli jo aika lailla menetetty. Eli paljon tulee opituista tavoissa ja geeneissä. Läskiä ei saa pois kuin rasvaimulla, rasvasolut vain pienenevät, eivätkä katoa. 

Itse olen ihmetellyt, kuinka paljon lihavalla on päivässä aikaa syödä, koska senhän täytyy viedä tunteja, että saa 100 kg ruokittua. Lounaalla lihavien kanssa nämä varmaan salailevat syömistään, koska syövät niin hirveän vähän ja hoikat syövät täysiä lautasellisia. Itse voin syödä mitä vaan ja kuinka paljon tahansa, myös makuaa ja herkkuja, en harrasta liikuntaakaan muuten kuin hyötyliikuntaa. Pakosti tämä liittyy jotenkin geeneihin.

Vierailija
133/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä väitteitä täällä. Liikunta ei laihduta ja laihduttaminen lihottaa?

Jokainen tuntemani laihduttaja on onnistunut pysymään hoikkana tai tavoitepainossaan, jos on oppinut sisäistämään uudet elämäntavat. Jos laihduttaa vain kaloreita vähentämällä, mikään ei muutu.

Olen itsekin tästä esimerkki. Nuorempana laihdutin ja lihoin takaisin pariin kertaan 20 kg, mikä oli paljon lyhyelle naiselle 45 kilon lähtöpainoon verrattuna. Kun ymmärsin muuttaa syömäni ruuan koostumusta, olen onnistunut pitämään painoni vaivatta 50 kilon tuntumassa jo 15 vuotta. 

Piti vaan jättää pois pikaruoka, höttöhiilarit, mehut, alkoholi, karkit, sipsit ja einekset. Aloin tehdä ruokani itse. Ateriani koostuvat lähinnä kasviksista, lihasta/kanasta/kalasta ja hyvistä rasvoista. Energiantarve vaihtelee sen mukaan, kuinka ruumiillista työtä teen, eli tässä on kyseessä se liikunnan määrä. Kesäkausina voi kulua helposti 3500 kcal päivässä, kun taas talvisin riittää 1400.

Vierailija
134/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun mukaan hoikat syövät myös tarpeeksi usein. Ja rennosti.

Ikä jää jutussa käsittelemättä. Itse olin normaalipainoinen 50-vuotiaaksi asti ilman mitään ponnistelua. Olisin voinut osallistua tuohon tutkimukseen silloin. Sittemmin minusta on tullut lievästi ylipainoinen, eikä sille tunnu voivan yhtään mitään. Mitä enemmän kiinnitän huomiota syömisiin ja mitä tarkemmin noudatan suosituksia, sitä sitkeämmin paino nousee. Haluaisin tietää, missä on vika. Ovatko suositukset ihan vääriä?

Lihastreenin puuttuessa kalorikulutus laskee iän myötä,ei se pelkkä ikä mikään ongelma ole - minullakaan.

No sinulla ehkä ei, mutta minulla on. Liikun paljon, olen arjessa aktiivinen. Askelmäärät ovat suuria, samoin kiivettyjen kerrosten määrä. Lihaskunto on hyvä. Syön todella palj

kärjistäen. Ei sieltä Venäjältä sotavangit lihavina kotiin palaa tai keskitysleireiltä. Eikä anorektikot lihoa. Teet jotain väärin, ei se ilmasta se rasva kehoon ala kertymään. 

Vierailija
135/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun mukaan hoikat syövät myös tarpeeksi usein. Ja rennosti.

Ikä jää jutussa käsittelemättä. Itse olin normaalipainoinen 50-vuotiaaksi asti ilman mitään ponnistelua. Olisin voinut osallistua tuohon tutkimukseen silloin. Sittemmin minusta on tullut lievästi ylipainoinen, eikä sille tunnu voivan yhtään mitään. Mitä enemmän kiinnitän huomiota syömisiin ja mitä tarkemmin noudatan suosituksia, sitä sitkeämmin paino nousee. Haluaisin tietää, missä on vika. Ovatko suositukset ihan vääriä?

Pelkällä kalorilaskennalla menee metsään.Jokainen dieetti ilman oikeaa treeniä vähentää energiankulutusta.

No minä kyllä liikun ja treenaan myös paljon. Ei auta. 

-sama

Vierailija
136/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

131 klo 17.25 on eritt. hyvä ja selventävä selostus insuliiniresistenssistä ja painonpudotuksesta. Kiitos siitä! Minulla on suolistosyöpä, lievää ylipainoa ja yritän perehtyä juuri nyt tähän aiheeseen. Leikkaus meni hyvin, voin myös aika hyvin tällä hetkellä ja nyt sopiva aika perehtyä näihin asioihin.

Vierailija
137/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoikka koska nälän tunne ei häiritse minua. Jos aion illalla syödä pizzan, voin jättää lounaan välistä tai korvata sen vaikka mandariinilla ja kahvilla.

Sama.

Vierailija
138/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

131 klo 17.25 on eritt. hyvä ja selventävä selostus insuliiniresistenssistä ja painonpudotuksesta. Kiitos siitä! Minulla on suolistosyöpä, lievää ylipainoa ja yritän perehtyä juuri nyt tähän aiheeseen. Leikkaus meni hyvin, voin myös aika hyvin tällä hetkellä ja nyt sopiva aika perehtyä näihin asioihin.

Hei, hyvä kun tästä avautumisesta oli jollekin iloa Mieheni on erittäin perehtynyt aiheeseen ja jotain itsellekin nähtävästi korvien väliin tarttunut. Tuli vielä syöpään liittyen mieleen, että olen joskus nähnyt dokumentin, jossa kerrottiin paastolla olevan hyötyä juuri syöpähoitojen aikana. Paasto auttaa elimistöä suojaamaan terveitä soluja hoidoissa käytettäviltä aineilta..

Insuliinista lisää mm. erityisesti rasvasoluun tutkimuksissaan keskittyvän molekyylibiologian professorin Ben Bikmanin materiaaleissa (löytyy YouTubesta mm. Why we get sick: The role of metabolism in health)

Tsemppiä syövän selättämisessä! 

Vierailija
139/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaisuus on niin yksinkertainen, että älä syö liikaa. Söin itse eilenkin vain kolme ruisleipää. En käynyt ulkona tms. joten en ollut nälkäinen enempää.

Syön yleensäkin vain kun on nälkä, enkä mitään raksamiehen annoksia, koska olen pieni nainen.

Et ilmeisesti ymmärrä ettei ihmiset syö vain kaloreiden takia. Ihminen tarvitsee ravintoaineita, vitamiineja ja hivenaineita. Kolme ruisleipää päivässä ei täytä mitenkään näitä tarpeita. Saatat kyllä pysyä noin vähäisellä syömisellä hoikkana mutta et terveenä ja hyvinvoivana. Hoikka/normaalipainoinen ei ole synonyymi terveelle. Jos ihminen pysyy hoikkana/normaalipainoisena vain syömällä mitättömän vähän, olisi hän todennäköisempi terveempi hieman painavampana.

Ei hän varmaan joka päivä syö noin. Terve aikuinen kestää parikin päivää hyvin vähäkalorisella viikossa. Yksi tapa pitää paino kurissa niille joille se sopii. 

Vierailija
140/144 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonit voi vaikuttaa vähän. Mutta suurin syy vaihdevuosi-ikäisillä naisilla on lihasten puute. Sellaisten jotka haetaan salilta nostamalla isoja puntteja. Toisena syynä usein vähäinen proteiinin saanti joka liittyy myös lihaksiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi