Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä ei saa paheksua syntiä? mode?

Vierailija
19.01.2025 |

Täällä oli mielestäni asiallinen aloitus siitä, että esiaviollinen seksi ei kuulu kristinuskoon. Miksi se poistettiin? Siksi että muutama protestoi?

Avioliitto oli naisen ainoa "sosiaaliturva" aikanaan. Miehen piti elättää ja huolehtia vaimostaan, kuten arabimaissa yhä tapahtuu. Länsimaiden "sivistys" on ajautunut siihen että yhteiskunta on "vapauttanut" naisen perheyhteydestä, saa olla villi ja vapaa. Laissa ei tuomita esiaviollista seksiä ja siitä on tullut tavallaan normaali elämäntapa.

Länsimaissa on kuitenkin myös uskonto, Kristinusko, joka kieltää esiaviollisen seksin. Yksiselitteisesti ja kokonaan. Ei siinä ole mitään mielenvikaista tai sairasta. On hyvä tässä hullussa rahaa ja vapautta palvovassa maailmassa muistuttaa, että on toisenkinlainen tapaa elää arkea. Ikikiiman ja nautintojen keskellä olisi jokaisen hyvä miettiä välillä syntyjä syviä.

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tällainen on jotain tosi sairasta, kun normaali ja luonnollinen asia, seksi, demonisoidaan rumaksi ja likaiseksi, perverssiksi asiaksi, jos ei ole siunatussa liitossa. 

Kaikille on aikansa ja paikkansa. Niin se on säädetty ihmisen omaksi parhaaksi.

Ajattele paljonko surua olisi jäänyt kokematta, jos kaikki ihmiset menisivät kerran elämässään koskemattomana naimisiin ja pysyisivät lopun ikänsä uskollisena puolisolleen. Tietenkään näin ei tule ikinä olemaan, mutta sellaiseksi avioliitto on alunperin tarkoitettu. 

Näin utopiassa. Todellisuudessa meillä on täällä mm. sellainen iso ongelma kuin parisuhdeväkivalta, joka ei katso uskontokuntaa. Mielestäsi tietysti pitäisi vain aina antaa anteeksi ja koittaa olla parempi mies/vaimo, parempi olla hakattu kuin eronnut. Uskonnollisiss

Hyvä kysmys tosiaan. Parashan se kyllä olisi kun tekisi parannuksen pahoista teoistaan ja lopettaisi esim. lähimmäistensä pahoinpitelyn. 

Vierailija
102/108 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paheksu keskenäs, ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen miettinyt syntyjä syviä siitä lähtien, kun opin ajattelemaan asioita joskus ala-asteen loppuvuosina, ja olen päätynyt siihen, että hyvin monet kristinuskon moraalikäsitykset ovat mielenvikaisia ja sairaita.

Saisimmeko top-3 mielenvikaisimmat ja sairaimmat moraalikäsitykset? 

Nainen vaietkoon seurakunnassa, uskottoman naisen saa kivittää, kostona tappaminen on ok. 

Ohis

Missä kirkossa on uskottomia naisia kivitetty tai tapettu kostoksi ihan luvan kanssa? Mihin tuo jälkimmäinen edes perustuu? Johonkin omaan tulkintaasi?

Naisen on kyllä syytä vaieta seurakunnassa, ettei käy kuin länsimaiden kansankirkoille on käynyt naispappeuden sallimisen jälkeen, eli ns. luopumus alkaa. 

Noin sanotaan raamatussa. Kirkoista en tiedä mitään, enkä haluakaan. Mutta lue se raamattu, saattaa sinustakin kuoriutua uskonnovastustaja.

Vierailija
104/108 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tällainen on jotain tosi sairasta, kun normaali ja luonnollinen asia, seksi, demonisoidaan rumaksi ja likaiseksi, perverssiksi asiaksi, jos ei ole siunatussa liitossa. 

Ajattele paljonko surua olisi jäänyt kokematta, jos kaikki ihmiset menisivät kerran elämässään koskemattomana naimisiin ja pysyisivät lopun ikänsä uskollisena puolisolleen. Tietenkään näin ei tule ikinä olemaan, mutta sellaiseksi avioliitto on alunperin tarkoitettu. 

Näin utopiassa. Todellisuudessa meillä on täällä mm. sellainen iso ongelma kuin parisuhdeväkivalta, joka ei katso uskontokuntaa. Mielestäsi tietysti pitäisi vain aina antaa anteeksi ja koittaa olla parempi mies/vaim

Hyvä kysmys tosiaan. Parashan se kyllä olisi kun tekisi parannuksen pahoista teoistaan ja lopettaisi esim. lähimmäistensä pahoinpitelyn. 

Surullinen todellisuus on, että se joka lyö kerran, lyö toistekin ja jatkaa niin kauan, että toinen lähtee. Lähtee, ellei henki lähde ensin. 

Vierailija
105/108 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullunrohkeaa olisi avioitua ilman, että olisi asunut jonkinaikaa yhdessä ja tutustunut toiseen kunnolla.  Pitäisi pistää pakolliseksi parin vuoden yhdessäasuminen esim ennen lapsenteon yrittämistä.

Miksi sitten avoliitolla alkaneet suhteet päättyvät eroon helpommin kuin ne joissa on muutettu yhteen vasta avioituessa?

Vierailija
106/108 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullunrohkeaa olisi avioitua ilman, että olisi asunut jonkinaikaa yhdessä ja tutustunut toiseen kunnolla.  Pitäisi pistää pakolliseksi parin vuoden yhdessäasuminen esim ennen lapsenteon yrittämistä.

Miksi sitten avoliitolla alkaneet suhteet päättyvät eroon helpommin kuin ne joissa on muutettu yhteen vasta avioituessa?

Niin, että miksi ollaan pitempään yhdessä pakon sanelemana kuin että erotaan ilman paperisotaa ja rahallista menetystä, kun selviää, että suhde ei toimi?

Vierailija
107/108 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntiä ei ole olemassa. Se on luulevaisten keksimä syyllistämisväline.

Niinhän se on. Onneksi luulevaisten määrä on laskusuunnassa.

Mielestäsi siis ei ole olemassa väärintekoa, kukaan ei koskaan tee mitään väärin? Eihän synti mitään muuta tarkoita kuin että et toimi täällä siten kuin pitäisi.

Raamattu ei määritä sitä mikä on väärin. Laki ja moraali määrittävät.

Ohis

Raamatun mukaan synti on ihmisen omaa tahtoa ja ihmisen tahto ilmenee kulloinkin voimassa olevasta laista, kuten esim. Mooseksen lain 613 käskystä.

1. Kor. 15:56

Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki.

Matt. 15:8,9

'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana, mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'."

Matt. 15:13

"Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois."

Jumala tuli ihmiseksi täydentääkseen ihmisen tahdon (lain) omalla tahdollaan, jotta ihminen voisi valita, kumpaa noudattaa.

Matt. 5:17,20

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. 

Matt. 21:42,44

Jeesus sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi; Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme'? Sentähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä. Ja joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa."

Tästä syystä ihmettelen "Räsäsiä", jotka kuvittelevat, noudattavansa Jumalan tahtoa, vaikka tosiasiassa he noudattavat vain ihmisen tahtoa.

Vierailija
108/108 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan olisi paljon enemmän parisuhteeseensa tyytymättömiä.