Minkä takia ihmiset ei enää noudata liikennesääntöjä?
Ajelin juuri noin 100km matkan ja huomasin että ihmiset ei osaa pitää riittäviä turvavälejä ja todella monet ihmiset ajaa ylinopeutta. Ohittaminen on aina ohittajan vastuulla jos jotain tapahtuu, monet ohittaa kuin kaistapäät ilman mitään järkeä. Jos nopeusrajoitus on 40 tai 50 ja ajat nopeusrajoitusten mukaan niin siinä on heti auto ihan takapuskurissa kiinni, miten ne ehtivät jarruttamaan jos minä joudun tekemään äkkijarrutuksen? Eihän se ole edes taloudellisesti järkevää ajaa liian lähellä ja jos ajaa liian lähellä niin eikö se myös ole stressaavaa kun pitää tuijottaa että milloin se edessä oleva jarruttaa?
Mä olen sitä mieltä että heti kun liikkuva poliisi lakkautettiin niin sen jälkeen ihmisten ajotaidot on vain huonontuneet sekä piittamaattomuus on lisääntynyt valtavasti.
Kommentit (143)
Otetaan mallia joistain formula-/rallikuskeista eikä osata erottaa kilpailutilannetta ja siviililiikennettä toisistaan.
Teknisesti ottaen mitä lähempänä olet edellä ajavaa sitä paremmassa imussa olet ja se on taloudellisinta.
Toki silti täytyy pitää terveet turvavälit. Audi/BMW kuskit on yleensä eniten puskurissa kiinni, kai se merkki jotenkin velvoittaa.
Nykyihmiset eivät noudata muitakaan sääntöjä, ihmettelisin jos liikennesäännöt olisivat poikkeus.
Iso ongelma liikenteessä on että juuri kukaan ei tunnu osaavan ajaa sitä mitä taulu näyttää. Joko vedetään reilua ali- tai ylinopeutta. Miten vaikeaa se on ajaa 80iä 80in alueella? Ja olla hidastamatta ylämäkeen?
Olen ihmetellyt myös sitä, että ammattikuskit ajelevat yleensä aivan puskurissa kiinni. Eli kuorma-autokuskit. Myös yleensä pakettiautot, joissa firmojen tarrat, ajavat ihan miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Teknisesti ottaen mitä lähempänä olet edellä ajavaa sitä paremmassa imussa olet ja se on taloudellisinta.
Toki silti täytyy pitää terveet turvavälit. Audi/BMW kuskit on yleensä eniten puskurissa kiinni, kai se merkki jotenkin velvoittaa.
Se on olematon imu minkä saat jos ajat henkilöauton takana, paljon enemmän bensaa tai diesiliä kuluu jos ajat liian lähellä edessä ajavaa koska joudut aina jarruttamaan kun se edellä oleva jarruttaa. Jos on riittävä turvaväli edellä ajavaan niin ei silloin tarvi jarrutella vaikka se edessä oleva jarruttaa esim kääntymisen takia.
Oikea turvaväli on 80 km/h vauhdilla 80 metriä,100 km/h vauhdilla 100 metriä ja 120km/h vauhdilla 120 metriä.
"Enää"? Valitettavasti tuo on ollut ihan normaalia ties kuinka pitkään. Roikutaan puskurissa, ei mennä ohi vaikka tarjotaan tilaa, ja jos ohitaankin, niin tullaan keulaa viistäen eteen, vastaavasti moottoritiellä oikean kaistan jonosta kiilataan viime hetkellä takaa tulevan ohittajan eteen hitaammalla vauhdilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknisesti ottaen mitä lähempänä olet edellä ajavaa sitä paremmassa imussa olet ja se on taloudellisinta.
Toki silti täytyy pitää terveet turvavälit. Audi/BMW kuskit on yleensä eniten puskurissa kiinni, kai se merkki jotenkin velvoittaa.
Se on olematon imu minkä saat jos ajat henkilöauton takana, paljon enemmän bensaa tai diesiliä kuluu jos ajat liian lähellä edessä ajavaa koska joudut aina jarruttamaan kun se edellä oleva jarruttaa. Jos on riittävä turvaväli edellä ajavaan niin ei silloin tarvi jarrutella vaikka se edessä oleva jarruttaa esim kääntymisen takia.
Oikea turvaväli on 80 km/h vauhdilla 80 metriä,100 km/h vauhdilla 100 metriä ja 120km/h vauhdilla 120 metriä.
Miksi jossain 80 tiellä pitäisi koko ajan jarrutella, etkö osaa ajaa tasaista 80iä? Ja oletko kuullut että autot kulkevat nykyisin myös sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt myös sitä, että ammattikuskit ajelevat yleensä aivan puskurissa kiinni. Eli kuorma-autokuskit. Myös yleensä pakettiautot, joissa firmojen tarrat, ajavat ihan miten sattuu.
Kuorma-autoilla on aikataulu ja ne ajaa reilua 80iä. Väistämättä enemmin tai myöhemmin siihen eteen ilmaantuu joku työnnettävä Punto joka vetelee 70iä.
Vierailija kirjoitti:
Iso ongelma liikenteessä on että juuri kukaan ei tunnu osaavan ajaa sitä mitä taulu näyttää. Joko vedetään reilua ali- tai ylinopeutta. Miten vaikeaa se on ajaa 80iä 80in alueella? Ja olla hidastamatta ylämäkeen?
Se nopeus mitä taulu näyttää on suurin sallittu nopeus. Ylinopeus on laitonta eli et saa ajaa yli sen mitä se taulu näyttää mutta alle sen saa ajaa mutta toki jos vedät jollain motarilla 60km/h nopeudella niin se on jo häiritsevää ajoa ja se kans on laitonta. Jos ajat 80 alueella 81 ajat ylinopeutta mutta jos ajat 79 niin onko se sinun mielestä alinopeutta?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt myös sitä, että ammattikuskit ajelevat yleensä aivan puskurissa kiinni. Eli kuorma-autokuskit. Myös yleensä pakettiautot, joissa firmojen tarrat, ajavat ihan miten sattuu.
Pakujahan ajaa paljon erilaiset amikset, joilla on luonnollisesti rajaton luottamus omiin kykyihinsä oli sille perusteita tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso ongelma liikenteessä on että juuri kukaan ei tunnu osaavan ajaa sitä mitä taulu näyttää. Joko vedetään reilua ali- tai ylinopeutta. Miten vaikeaa se on ajaa 80iä 80in alueella? Ja olla hidastamatta ylämäkeen?
Se nopeus mitä taulu näyttää on suurin sallittu nopeus. Ylinopeus on laitonta eli et saa ajaa yli sen mitä se taulu näyttää mutta alle sen saa ajaa mutta toki jos vedät jollain motarilla 60km/h nopeudella niin se on jo häiritsevää ajoa ja se kans on laitonta. Jos ajat 80 alueella 81 ajat ylinopeutta mutta jos ajat 79 niin onko se sinun mielestä alinopeutta?
Ajaisikin kaikki 71-81 haarukassa. Mutta siellä vedellään välillä alle 70iä ilman mitään järkisyytä, keli hyvä, valaistus hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknisesti ottaen mitä lähempänä olet edellä ajavaa sitä paremmassa imussa olet ja se on taloudellisinta.
Toki silti täytyy pitää terveet turvavälit. Audi/BMW kuskit on yleensä eniten puskurissa kiinni, kai se merkki jotenkin velvoittaa.
Se on olematon imu minkä saat jos ajat henkilöauton takana, paljon enemmän bensaa tai diesiliä kuluu jos ajat liian lähellä edessä ajavaa koska joudut aina jarruttamaan kun se edellä oleva jarruttaa. Jos on riittävä turvaväli edellä ajavaan niin ei silloin tarvi jarrutella vaikka se edessä oleva jarruttaa esim kääntymisen takia.
Oikea turvaväli on 80 km/h vauhdilla 80 metriä,100 km/h vauhdilla 100 metriä ja 120km/h vauhdilla 120 metriä.
Miksi jossain 80 tiellä pitäisi koko ajan jarrutella, etkö osaa ajaa tasaista 80iä? Ja
Ymmärrätkö että kun joku kääntyy niin se jarruttaa tai joku jarruttaa jos tiellä kulkee joku jalankulkija tai jos on surkea keli niin silloin voi jarruttaa myös ennen tiukkaa mutkaa? Jos ajat liian lähellä sitä edessä ajavaa niin sinäkin joudut sitten aina jarruttamaan.
En tiedä, mutta fillaroin töihin joka päivä ympäri vuoden (matka n. 12 km) ja en antaisi lapseni pyöräillä samaa reittiä esim. kouluun edes teini-ikäisenä. Ajelen hyvin rauhassa vanhalla Helkama Oivallani liikennesääntöjä noudattaen, mutta noin pari kertaa viikossa joutuisin onnettomuuteen, jos en olisi varuillani säännöistä piittaamattomien varalta. Enkä ole tuohon laskenut pyörätielle äkkiarvaamatta hypähteleviä jalankulkijoita, jotka eivät tajua minne menevät kun tuijottavat kännykkää samalla kun kävelevät. Itse olen osittain tuurillakin onnistunut välttämään kolarit, mutta todistanut melko monta erilaista isompaa ja pienempää onnettomuutta. Kahdesti olen 8 vuoden aikana ollut joutunut silminnäkijänä antamaan lausuntoa poliisiasemalla.
Eikä tässä mikään ryhmä esiinny edukseen. Niin autoilijoista, pyöräilijöistä, sähköpotkulautailijoista, mopoilijoista, koiranulkoiluttajista kuin tavallisista kävelijöistäkin löytyy tätä täysin piittaamatonta porukkaa.
"Ymmärrätkö että kun joku kääntyy niin se jarruttaa tai joku jarruttaa jos tiellä kulkee joku jalankulkija tai jos on surkea keli niin silloin voi jarruttaa myös ennen tiukkaa mutkaa? Jos ajat liian lähellä sitä edessä ajavaa niin sinäkin joudut sitten aina jarruttamaan. "
Ymmärrän. Ymmärrätkö sinä että jos nämä tilanteet tulee niin että se kääntyvä yhtäkkiä survoo täysillä jarrut pohjaan niin syyllistyy lähinnä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen? Ymmärrätkö että auto hidastuu ilman jarrun painamistakin kaasun hölläämisellä. Ja että sähköautoissa jarrutus on käänteinen kiihdytys joka varastoi liike-energiaa takaisin akkuun?
Yksi asia minkä mä oon myös huomannu on se että jos on tietyö alue ja siihen on lätkäisty merkiksi vaikka 30 niin aika harva ihminen hiljentää vauhtia niihin. Poliiseilla olisi hyvä tutka paikka niissä. Ihmiset ei välitä niistä liikennemerkeistä ja jos joku niitä erehtyy noudattamaan niin he ovat liikenteen tukkona.
Vierailija kirjoitti:
"Ymmärrätkö että kun joku kääntyy niin se jarruttaa tai joku jarruttaa jos tiellä kulkee joku jalankulkija tai jos on surkea keli niin silloin voi jarruttaa myös ennen tiukkaa mutkaa? Jos ajat liian lähellä sitä edessä ajavaa niin sinäkin joudut sitten aina jarruttamaan. "
Ymmärrän. Ymmärrätkö sinä että jos nämä tilanteet tulee niin että se kääntyvä yhtäkkiä survoo täysillä jarrut pohjaan niin syyllistyy lähinnä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen? Ymmärrätkö että auto hidastuu ilman jarrun painamistakin kaasun hölläämisellä. Ja että sähköautoissa jarrutus on käänteinen kiihdytys joka varastoi liike-energiaa takaisin akkuun?
Toivottavasti sinulla ei ole ajokorttia, jos sinulle joku on ajokortin erehtynyt antamaan niin se pitäisi ottaa pois ja sinut pitäisi passittaa uudestaan autokouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso ongelma liikenteessä on että juuri kukaan ei tunnu osaavan ajaa sitä mitä taulu näyttää. Joko vedetään reilua ali- tai ylinopeutta. Miten vaikeaa se on ajaa 80iä 80in alueella? Ja olla hidastamatta ylämäkeen?
Se nopeus mitä taulu näyttää on suurin sallittu nopeus. Ylinopeus on laitonta eli et saa ajaa yli sen mitä se taulu näyttää mutta alle sen saa ajaa mutta toki jos vedät jollain motarilla 60km/h nopeudella niin se on jo häiritsevää ajoa ja se kans on laitonta. Jos ajat 80 alueella 81 ajat ylinopeutta mutta jos ajat 79 niin onko se sinun mielestä alinopeutta?
Pientä, satunnaisesti maksettavaksi lankeavaa lisämaksua vastaan saa ihan rauhassa ajaa 20 km/h ylinopeutta. Tähän mennessä ei ole vielä kertaakaan tarvinnut maksaa, joten halvaksi on tullut.
Yksi syy saattaa olla se että nykyisin autoissa on kaiken maailman avustuksia joten autolla ajaminen on helpompaa kuin ennen joten sen takia ihmisten ajotaidot on huonontuneet. Miten nykyihmiset osaisi ajaa jotain 1980 luvun autoa missä ei ole ohjaustehostinta tai lukkiutumattomia jarruja edes?